HRVATSKA MODA

Car nije gol

Grgo Zečić piše o mladim dizajnerima na BIPA FASHION.HR-u
Price on request
Snaga modne piste ovisi o snazi odjeće prikazane na njoj. Formula je to koja se na prvi pogled čini jednostavnom, ali situacija je u stvarnosti izrazito drugačija. Problem je u tome što pista danas trpi sve. I ono što bi se trebalo prikazati i ono što bi trebalo hitno sakriti. Ta demokracija piste ponekad se dizajnerima obije od glavu jer publika ima tendenciju pamtiti više ono što nije valjalo nego ono što zbilja treba zapamtiti.

Budućnost začaranog kruga mode kako kod nas, pa tako i u svijetu, ovisi isključivo o sadašnjosti. A sadašnjost hrvatske mode barem prema onome što sam mogao vidjeti drugog dana BIPA FASHION.HR-a je izrazito svijetla. Tamo “neki novi klinci” pokazali su neke nove stvari odnosno mogućnost da se sasvim suvereno bore s onim što njihovi vršnjaci prikazuju vani. Posjet Zagrebu nakon punih godinu dana bio je osvježenje po tom pitanju, iako se jezgra društva sama po sebi nije previše promijenila. Moja kritika domaće modne scene često je zvučalo okrutnom, ali kritika kao takva ne može biti okrutna već pozitivna ili negativna s ciljem tjeranja na razmišljanje. Kritika bez argumentacije nije kritika. Ono što sam vidio na drugoj večeri revije u potpunosti je razoružalo moj sada već zakržljali stav o mladim dizajnerima jer ruku na srce dugo nisam dobro pogledao i promislio revije nove generacije.

Termin “nova generacija” nešto je što se u modi konstantno vrti često bez ikakve ideje što ona zapravo predstavlja. Nova generacija je pitanje sadašnjosti koja otvara beskrajne mogućnosti budućnosti. Ali što je najvažnije, ta nova generacija u današnje vrijeme mora komunicirati sa svojim vršnjacima, a ne nužno s nama koji se ovim poslom bavimo i duže nego što želimo priznati. Nova generacija ne smije imati interes po pitanju onoga što starije kolege misle. Ili pak što kritičari poput mene misle jer to je jedini način da pokazu “srednji prst” koji je prijeko potreban svakoj pisti i to iz sezone u sezonu.

Price on request

Price on Request

Najveća senzacija ovih prostora bez sumnje je Gala Vrbanić sa svojim brendom PRICE ON REQUEST koji dovoljno govori o tome što mlada dizajnerica misli o kritičkom razmišljanju onih koji zapravo nisu relevantni njenom modnom pogledu. Uostalom zašto bi bili? Vrbanić pametno zna što radi, kako to treba raditi i što je najvažnije: kome se točno obraća. Kod nje ne postoji pretenzija modnog promišljanja povijesti ili direktna referenca na epohu koja bi ju možda inspirirala. Epoha koja ju inspirira je trenutak u kojem živi i automatski stvara bez želje da ikome, osim sebe same, udovolji. S obzirom na viđeno, Vrbanić možda spada u malenu grupu dizajnera koji nikad nisu sretni onim što su napravili. I to je gorivo koje ih gura dalje. Njena kolekcija nije epski izlet u modu niti pretendira da se postavi kao bilo kakav autoritet. Njena kolekcija je odjeća koju želite ukrasti s piste sekundu nakon što ste ju ugledali. Komadi su to koje želite nositi i u glavi ih već kombinirate s onim što imate u svom ormaru. U tom kontekstu Vrbanić manipulira s vama bez da ste toga sami svjesni. Jer njena moda je vaša moda i tu je bezobrazno dobro pogodila zlatnu žicu uspjeha. Nadalje, njen talent miješanja slojevitosti odjeće neosporan je baš kao i njeno pitanje: hoćete ili nećete? Jer kod Vrbanić nema sivih zona. Sve je kristalno jasno.

Anthony Avangard

Anthony Avangard

Muška moda u Hrvatskoj nikada nije izgledala privlačnije nego prošle srijede navečer na Zagrebačkom velesajmu gdje sam u svojoj karijeri pogledao toliko kolekcija da im sam ne znam broja. Anthony Avangard mladi je dizajneri koji se sa svojom odjećom zabavlja dizajnirajući komade koji mogu vladati vašim svakodnevnim životom. Nema tu previše filozofije niti pretenzije, baš kao u slučaju Vrbanić, već želje da se moda doživi onako kako bi se trebala doživjeti: sa što manje ozbiljnosti. Na predimenzioniranu verziju bomber jakne aplicira faux fur rukave, dok uobičajene dnevne komade odjeće neuobičajeno prikazuje kao snažnu modnu izjavu. U cijeloj njegovoj kontradiktornosti cijeli je niz inteligentnih trikova koji povezuju svaki komad prikazan u kolekciji.

Ivana Janjić

Ivana Janjić

Jamoi

Jamoi

S druge strane, njegova kolegica Ivana Janjić ima fenomenalnu ljubavnu vezu s crnom bojom i asimetrijom koja nije dramatična drame radi, već je funkcionalna i oku više nego privlačna. Janjić nastupa sa sigurnošću zrelog dizajnera kada je riječ o kompleksnim pustolovinama asimetrične pa onda “dvoslojne” jakne. Komadi su to koji možda izgledaju jednostavno, ali se iza njih krije predmet koji smo svi mrzili u školi: matematika. Neki će reći da je njena kolekcija isključivo androgena, ali s tom tezom se ne mogu složiti jer ju vidim kao muževnu. Ona svom muškarcu ništa ne oduzima niti mu dodaje već ga mijenja, modulira prema vlastitoj viziji.

Morana Krklec

Morana Krklec

Klisab

Klisab

Tko je mogao odoljeti romantično apokaliptičnom brendu Jamoi s izvanrednom interpretacijom crnog balonera i looka prozirnog PVC-a ispod kojeg se krila tekstura odnosno print kakvog reptila. Osobno otkriće mi je i brend Klisab koji je već zaludio domaću modnu scenu i zaradio ovacije koje zaslužuju kada je riječ prije svega o kaputima i stylingu koji sadrži dozu “Pradine perverzije”. Simetrična asimetrija Morane Krklec sasvim je nježna, prozračna bez obzira na težinu koju njeni krojevi iziskuju. Stječe se osjećaj da kod Krklec ništa nije onako kako se čini, što ju čini vraški dobrom dizajnericom.

Prema onome čemu sam svjedočio prošli tjedan – hrvatska moda ima svoju budućnost. A da ste mi to pitanje postavili prije koju godinu, onda bih se ozbiljno ugrizao za jezik prije politički (ne)korektnog odgovora.
Objavljeno: 01.11.2017. u 08:50

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p