HRVATSKA MODA

Cilj mi je s minimalnim dizajnom postići maksimalno

Intervju: Marina Design

Vidjeti kreacije Marine Obradović na modnoj pisti za nas uvijek predstavlja veliko zadovoljstvo, zbog čega se već danima unaprijed veselimo njenoj najnovijoj kolekciji, koju će pod okriljem branda Marina Design i u partnerstvu sa Samsungom predstaviti uskoro na pisti Perwoll FASHION.HR-a. Kako doživljava svoju najnoviju suradnju, što nam priprema i kakvi su njeni općeniti pogledi na stanje modne scene u Hrvatskoj, pročitajte u nastavku.

-->

-->--> -->

Pri predstavljanju svoje kolekcije na Perwoll FASHION.HR-u, prošle jeseni ostvarila si uspješnu suradnju s Podravkom, a ove sezone imaš čast raditi sa Samsungom, koji će bodriti tvoj kompletni dizajnerski proces. Kako gledaš na svoju najnoviju suradnju?

Izuzetno mi je zadovoljstvo da ove godine surađujem sa Samsungom, jer po mome mišljenju imamo sličnu estetiku stvaranja. Samsung je nova, moderna tehnologija, a ja u svom dizajnu već nekoliko sezona pročišćavam kolekcije pa u tom pogledu smatram da i Samsung i ja idemo sličnim putem. Cilj mi je da moje kolekcije budu što pročišćenije i jednostavnije, a opet da zadrže neki karakteristični pečat, stoga se zahvaljujem Samsungu što je u meni prepoznao nekoga tko može na kvalitetan način prezentirati njihov brand.

Tvoje posljednje dvije kolekcije osvojile su domaću modnu kritiku i publiku, čime planiraš ove sezone pridobiti njihove simpatije? Koja je misao vodilja tvoje nove kolekcije?

Na samim počecima karijere zaista sam imala neke teme na kojima bih bazirala svoje kolekcije. Najčešće bi to bili elementi iz pop kulture; filmovi, glazba ili neko aktualno događanje. No s godinama stvaranja to mi je postalo manje bitno, a pročišćenost dizajna postala je moja osnovna orijentacija. Za razliku od nekoć, kada su moje kolekcije bile pune detalja, danas mi je izazov da sa što jednostavnijim dizajnom postignem efekt kod ljudi i zainteresiram ih, odnosno da s minimalnim postignem maksimalno. Moja nova kolekcija u tom se smislu nastavlja na prethodnu i u njoj pronalazim detalj koji mi je izazov za daljnje razvijanje.

Prošla kolekcija imala je efekt futurističkog, a s druge sam strane uspjela zadržati nosivost modela. Kada se maknuo revijski styling i kada su se rasparili komadi odjeće, došla sam do zaključka kako se mogu sasvim normalno nositi i u svakodnevnom životu. Tu karakteristiku pokušavam zadržati i dalje, ali također poduzimam neke daljnje, minimalne zahvate.

Još uvijek se nisam usudila ući u nešto što je potpuno konceptualno i nenosivo, ali to mi je jednog dana cilj – da se zbilja oslobodim potrebe da moja odjeća bude nosiva i da smognem hrabrosti napraviti kolekciju koja će biti prikazana na izložbi i više djelovati kao umjetnost nego kao modna revija. To je vjerojatno zato što sam po zanimanju likovnjak.

Budući da imam neke dogovore i ambicije za vanjsko tržište, ove sezone više se baziram na proljetno-ljetnu kolekciju, koja bi do toplije sezone već mogla biti na sjevernom tržištu.

Rodom si iz Makarske, gdje i produciraš svoje kolekcije. Pratiteljima tvog dizajna poznato je kako si jedno vrijeme imala i prodajni prostor u Zagrebu. Imaš li možda planova ponovno doći u metropolu?

Živim u Makarskoj i prije par godina sam otvorila dućan u Zagrebu. Bio je dobro uređen i po ničemu nije zaostajao za  bilo kakvim dućanom koji možemo vidjeti u stranim metropolama. No problem je bio što je u to vrijeme kod nas počinjala kriza. Osim toga, tada nisam bila fizički u Zagrebu i nisam mogla kvalitetno voditi biznis te sam naposljetku zaključila da bi bilo bolje ostati u Makarskoj i ondje djelovati, da se mogu u potpunosti posvetiti svom dizajnu. Tamo trenutno imam svoj studio i dućan u centru grada. Ljeto je u Makarskoj jako zanimljivo, jer dolaze turisti sa svih krajeva svijeta i često nailazim na zanimljive kupce koji vole moj dizajn. Tako da, ako sam već jednom uspjela na dobar način realizirati posao u Zagrebu, ne vidim razlog zašto ne bih i drugi put, ali ipak kada budu bolji uvjeti.

Mnogi kažu kako je Zagreb modni centar Hrvatske. Slažeš li se s time i koliko ti je lagano ili teško plasirati svoje proizvode na tržište s juga Hrvatske? Jesi li zadržala klijente?

Moji klijenti su velik dio ove priče i ono što je zanimljivo jest da mi često dolaze žene iz Zagreba. Ja ih osobno ne poznajem, no one prate to što radim i ciljano dolaze u moju trgovinu. Mislim da centralizacija Hrvatske definitivno postoji, lakše je živjeti i raditi u Zagrebu nego izvan njega, no da je tako velika razlika, mislim da nije.

Poznata si po svom promišljenom dizajnu, koji uglavnom biraju žene koje se žele na lijep način prezentirati i istaknuti, a ne robovati modnim trendovima. Ipak, tvoja odjeća uvijek izgleda moderno i aktualno, kako to postižeš?

U svom radu na neki način pratim trendove i prilagođavam se tim nekim osnovnim modnim smjernicama, ali rukopis je moj i ja zbilja vidim razliku između sebe i ljudi koji su završili modni dizajn. Ja sam likovnjak i valjda tu likovnu crtu više provlačim kroz svoje kolekcije.  Ne mislim da je to loše, već više naginje umjetnosti pa u tom smislu izgleda promišljenije. U početku, kada sam svaki komad odjeće doživljavala kao mali rad, u jednoj je kolekciji bilo prilično puno ideja koje bi se možda trebale pročistiti. Ono što danas radim upravo je pročišćavanje - čitavu kolekciju slažem kao kompoziciju, a ne kao prije, komad po komad.

Kupuju li klijenti manje no nekoć ili imaš klijentice koje su spremne za pravu stvar izdvojiti nešto više novaca? Je li se tvoja publika tu iskristalizirala?

Živeći u Makarskoj, definitivno moram prilagoditi neke cijene. One jesu mnogima skupe, ali s obzirom na razinu uloženog, od početka proizvodnje do finalnog proizvoda koji je izložen u dućanu, sve zajedno ispada jako skupo. Tako da mislim da je cijena poprilično niska za ovaj omjer kvalitete i dizajna, no uvijek treba gledati i financijske mogućnosti naših potencijalnih kupaca.

Početkom 2000-ih osjećao se uzlaz u svemu, čak je i hrvatski dizajn dobio na kvaliteti, a dizajneri su odjednom postali medijski popraćeni i popularni među ljudima. No, dolazak krize ipak je doveo do pada. Oni koji su se uspjeli održati i dalje imaju posla, puno manje no nekada, no ipak opstaju. Problem je u tome što se u današnjim okvirima jednostavno teško dalje razvijati i ostvarivati kao nekoć rast iz godine u godinu. Tako da se ja konkretno moram negdje prilagoditi klijentima. Modne revije su moj rukopis, ali u svakodnevnom životu radim kompromise radi svojih kupaca.

Koje su po tebi prednosti pojavljivanja na modnoj pisti i snimanja modnih kampanja?

Mislim da je i jedno i drugo bitno u modnome svijetu, jer to je naše prezentiranje i idealan način da javnost bude upoznata s onim što radimo. Tu se ponovno nameće pitanje krize, jer izrada kolekcije i organiziranje njenog prikazivanja na pisti zahtijeva mnogo novaca, bez obzira imamo li sponzora ili ne, a na kraju ostaje pitanje koliko će se uloženog vratiti.

No ako se sada uspijemo održati, utoliko će nam biti lakše kada budu bolja vremena. Na ovaj način se radi čistka; tko uspije opstati on radi i dalje, on neće odustati. Po mom mišljenju, bilo kakva prezentacija je dio posla koji je bitan, a druga je priča koliko to netko može financijski izdržati.

Bez obzira koliko se umorim od toga, modna revija za mene ima posebnu čar, jer mi daje slobodu da se izrazim na način koji ja želim. Još uvijek jako zanesenjački gledam na to, bez obzira što je tu novac u igri, jer koliko god je bitan, nije primaran, na kraju je ponovno bitno da smo mi zadovoljni. I dok sam ja zadovoljna, mislim da ću se baviti dizajniranjem, a kad mi isključivo novac postane prioritet, mislim da ću potražiti neko drugo zanimanje.

 

H.B.

Photo: Jure Perišić, Mateja Vrčković

 

Objavljeno: 27.09.2013. u 14:02

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p