HRVATSKA MODA

Damir Begović je hrvatski dizajner s velikom vizijom budućnosti

#THE FUTURE IS YOURS TO CREATE

Iako je njegov rad najprepoznatljiviji pod okriljem brenda TWINS iza kojeg stoji i Domagoj Štimac, Damir Begović u posljednjih je godinu dana otkrio još nekoliko ključnih poslovnih pothvata i nedavno postao jednim od dizajnerskih imena nekadašnjeg tekstilnog giganta, modne kuće Varteks.

Nemojte se zavarati, brend TWINS ne prestaje s radom, Damir je samo svom već užurbanom radnom danu pridodao još jednu stavku na koju je izrazito poseban, no, znajući kako je započeo i čime se sve dosad uhvatio u koštac, jasno je kako je u pitanju mladi i talentirani dizajner koji nam još uvijek nije pokazao sve svoje mogućnosti. Otkad su njegove kreacije po prvi puta prošetale pistom srednjoškolske revije pa do fakultetskih projekata koje su kulminirale velikim nagradama i pohvala kritike, Begović je jasno dao do znanja kako je moda njegov poziv. Ovaj svestrani dizajner diplomirao je tek prošle jeseni, a iza sebe već ima pozamašan dizajnerski opus koji je za njega, kako je sam rekao, tek grebanje po površini u usporedbi s onim što vidi u budućnosti...

Moje prvo sjećanje na tebe bila je tvoja kolekcija za Modni ormar kad si iskoristio građevinski materijal kao lajt motiv cijele kolekcije. Kolekcija je tad oduševila, no kakva su tvoja sjećanja na tvoje početke?

Da, službeno to je bila moja prva kolekcija koju sam prikazao u Zagrebu i nekako je s time započela „zagrebačka“ avantura. Teško mi je reći zapravo kada sam počeo, Modni ormar je definitivno bio jedna vrsta odskočne daske za koju sam se pripremao, figurativno, od rođenja. Od malih nogu sam skicirao, rezuckao, aranžirao, radio frizure... što god je pokazalo kreativan potencijal, ja sam ga iskoristio. Svoj početak definitivno smatram upisivanjem srednje škole za tekstil dizajn i primijenjene umjetnosti u Osijeku gdje sam napokon stekao profesionalno znanje vezano za umjetnost modu i dizajn. Također, tamo sam upoznao svoju razrednicu Jelenu Bauer, svoju prvu mentoricu koja mi je usadila osjećaj za modu, umjetnost i slobodu. Ona me zapravo naučila da je moda svuda oko nas i da se ne bojim istraživati i eksperimentirati s materijalima.

Jesi li oduvijek znao da ćeš biti modni dizajner? Postoji li nešto u čemu se još želiš okušati?

S apsolutnom sigurnošću mogu tvrditi da sam oduvijek znao da ću biti modni dizajner. Na najpoznatije pitanje iz djetinjstva - "što ćeš biti kad odrasteš?", moj odgovor je bio modni dizajner. Uzimajući u obzir malu sredinu u kojoj sam odrastao te uz vršnjake koji su govorili kako će postati policajci, doktori i učitelji, to je bilo zaista hrabro. No, uz manje i veće prepreke te uz veliku podršku obitelji i prijatelja, uspio sam ostvariti svoje ciljeve i snove. Danas sam modni dizajner, školovan i obučen i ponosim se svojom titulom i brendom koji sam stvorio.

Opisao bih se znatiželjnom osobom pa sam u zadnje vrijeme izrazito zaintrigiran starim tradicionalnim zanatima i njihovim očuvanjem. Skupljam informacije i poznanstva i to je sljedeće u čemu se želim okušati i primijeniti u vlastitom radu. S druge strane vjerujem da sam nesuđeni frizer, interesira me make up, arhitektura i hortikultura, uređenje interijera...obožavam ples! Pohađao sam tečajeve za klasične i latinoameričke plesove, plesao sam akrobatski rock'n'roll i išao na natjecanja. Volim kuhati, ali i trenirati i mogao bih ovako u nedogled! Iako mislim da bih se u svačemu mogao profesionalno okušati, moda je ipak moja prva ljubav. Zahvaljujući mami koja je krojačica, imao sam iz prve ruke priliku upoznati svaki kutak mašine i zaljubiti se u različite materijale i krojeve.



Svoje prve dizajnerske korake koji su odjeknuli ostvario si u suradnji s Domagojem Štimcem i brendom Twins. Koja je budućnost Twinsa?

Da, jedan od ključnih trenutaka moga života bio je kad sam upao u isti razred s Domagojem i tako nekako započela je naša avantura od 12 godina, koliko se dugo sad već poznajemo. Znaju mnogi da se ispočetka nismo pretjerano voljeli, no zahvaljujući našoj mentorici prof. Jeleni Bauer, zajedno smo napravili kolekciju "Animal Planet" u trećem razredu srednje škole. Prvi put kad je naš rad bio medijski zapažen bilo je s kolekcijom "Africa" 2013. godine zbog koje smo bili nagrađeni od strane ELLE magazina za najbolje mlade dizajnere. To nam je bio najveći vjetar u leđa, to je bio naš početak, to je bio početak TWINSA.

A naša budućnost kao dizajneri TWINSA je, kao i sve ove godine nepredvidljiva, baš poput naših kolekcija (smijeh). Šalu na stranu, smatram da smo jedni od rijetkih koji su, gledajući ostatak generacije, opstali te redovno prikazujemo nove kolekcije posljednjih šest godina, a to nikako nije bilo lako. Fakultetske obaveze morali smo uskladiti s potrebama brenda, a kako sam ja diplomirao prošle jeseni, a Domagoj je još uvijek na diplomskom studiju, službeni početak istinskog rada Twinsa tek očekujemo.

Prepoznali su vas kao brend koji na atipičan način njeguje tradiciju. Slažeš li se? Što misliš zašto je tako?

Definitivno je atipičan jer imamo poseban pogleda na tradiciju i tradicijske oblike koje koriste u svome radu i primjenjuju pri izradi svojih kolekcija. Rekao bih da je za to kriva naše odrastanje u bogatoj Slavoniji koja skriva nevjerojatno blago koje ne možeš ne primijetiti i kojim si okružen od rođenja. Naime, obojica smo Slavonci s Ličkom pozadinom sa strane djedova i baka. Također, želim naglasiti da dva najbogatija tipa nošnji dolaze iz Bizovca odnosno Brodskog kraja odakle sam ja. Upravo takvi faktori su utjecali na nas da danas u svome radu koristimo elemente svog okruženja, ali na moderan i suvremeni način. Možete tek očekivati prave kolekcije inspirirane tradicijom jer smo mi te zagrebali ispod površine bogatstva etnografske baštine naše male zemlje Hrvatske.


kolekcija "Dijaspora"

Kako izgleda tvoj kreativni proces?

Mislim da je svakom kreativcu teško objasniti taj proces. Svatko to na svoj način prolazi. Meni osobno se taj proces mijenjao kroz godine i zapravo je kod svakog projekta drugačiji. Naravno postoje različite vrste kreativnih procesa i različiti načini na koji ga svaki pojedinac transformira u taj 3D oblik, bez obzira kakvim s kreativnim stvaralaštvom bavio. Osobno ne mogu to objasniti, u tramvaju mi može sinuti zanimljiva ideja na koju ubrzo zaboravim, ali u ključnom trenutku ona se javlja kao grom iz vedra neba! Ponekad sanjam svoje kolekcije, nove forme, moja podsvijest ih negdje pohrani i tako u krug. Ipak, najsigurnije je neku ideju u srž istražiti i iscrpiti te posložiti u koncept iz kojeg se kasnije lako izrodi nova kolekcija, bilo da je riječ o onoj s pet izlaza ili istinskoj pret-a-porter od njih trideset.

Nedavno si postao dio Varteksa za koji se predviđa ponovni uspjeh. Koji su tvoji prvi dojmovi? Vidiš li se u budućnosti kao netko tko bi mogao voditi veliku dizajnersku kuću ili naginješ samostalnom radu?

U Varteksu sam sad već više od dva mjeseca i proletjela su jako brzo. Dojmovi su odlični i jako sam sretan što sam dio Varteks dizajnerskog tima. Puno učim i upoznajem drugu stranu modne odnosno tekstilne industrije, prvenstveno govorim o proizvodnji. Imam priliku vidjeti, isprobati i naučiti procese koje nigdje drugdje nisam mogao, stoga na svoj posao gledam kao na profesionalnu praksu koju mi fakultetsko obrazovanje i teorija nisu mogli priuštiti. Varteks je jedina modna kuća koja je uspjela opstati i ponosi se stogodišnjom tradicijom postojanja te apsolutno vjerujem u  uspjeh brenda i uzlet koji bi mogao povući ostale tekstilne tvrtke koje se hvataju za slamke spasa.

Svaki dizajner mora biti spreman na obje opcije - voditi vlastiti brend ili raditi za veliku modnu kuću, razlikuje se tek obujam posla i količina proizvodnje. Svaki ima svoje prednosti i mane jer voditi veliku modnu kuću izrazito je odgovoran i stresan posao. Samo o tebi ovise krajnji procesi i odluke, odgovoran si za trenutak kad se podvlači crta i zaključi se prodaja. U svijetu je sasvim normalno da se iz godine u godinu mijenjaju poznata dizajnerska imena na čelu najvećih modnih kuća jer ako se jedan dizajn ne prodaje, zamijenit će ga drugi i tako u krug. Modna industrija, baš kao svaka druga, vrti se oko novaca i zarade, no prednost rada u velikoj kompaniji jest da uz puno truda možeš ostvariti uvjete kakve neki samostalni dizajneri ostvare tek nakon 40 godina mukotrpnog rada. Jedan sam od rijetkih koji rade za neku modnu kuću te istovremeno svoj brend i zasad je mi je zaista odlično, a što budućnost nosi tek ćemo vidjeti...



Varteks je, osim po ženskoj modi, poznat i po muškim kolekcijama. Jesi li se ikada prije okušao kao dizajner muške mode i koja ti je izazovnija?

Kada nekom spomenete Varteks, prvo što pada na pamet je odijelo ili kaput vrhunske izrade od kvalitetnog materijala koji i nakon 20 godina izgledaju novo. Muške kolekcije su za mene izazov jer se s muškom modom nisam dosad previše bavio. Volio bih jednom iskreirati cijelu mušku kolekciju jer se tržište za muškarce u zadnjih par godina udvostručilo. Muškarci su puno osvješteniji i svjesniji svog izgleda i koliko je on zapravo danas bitan u poslu, oduvijek su bili. Mogućnosti je mnogo u Varteksu i ja objeručke prihvaćam svaki novi zadatak i izazov. Malo smo s Twinsima zagrebali u mušku modu i polako učim koliko je zapravo zahtjevno napraviti pošteni muški sako.

S Novog Zelanda vratio si se s velikom nagradom. Možeš li nam reći o čemu je bila riječ?

Novi Zeland je bio veliko iznenađenje. I danas nakon godinu dana ne mogu vjerovati da sam tamo osvojio prvu nagradu i da sam uopće bio na drugom kraju svijeta. Kada prođete ne nekom natječaju, jako ste sretni i borite se zapravo da uopće dođete do tamo pogotovo ako se nalazi u drugoj hemisferi. Kolekcija s kojom sam pobijedio je moja diplomska kolekcija koja je inspirirana slavonskom narodnom nošnjom i visokom modom. Ona je moj odgovor, moja reakcija na masovno napuštanje mladih iz Slavonije i odlazak na zapad u potrazi za poslom i boljim životom. Isto tako htio sam uppzoriti na propadanje tradicijske i etnografske kulture te baštine. Bazirao sam se na unikatne tehnike s narodne nošnje kojih nema igdje u svijetu i time prikazao veliko bogatstvo ručnog rada. Samim odlaskom na Novi Zeland sam imao osjećaj da ne predstavljam samo sebe i svoj fakultet, već čitavu Hrvatsku. Ta kolekcija za mene predstavlja simbol hrvatske mode u svijetu upravo radi niza tradicijskih odlika koje su na istoj primijenjene.



Možeš li izdvojiti svoju omiljenu kolekciju ili rad?


Ono što radim u bilo kojem trenu, meni je omiljeno. Izdvojiti neki svoj rad predstavlja mi isti problem kako bi i nekoj majci kad biste ju upitali koje joj je omiljeno dijete. Svaka kolekcija za mene je posebno i puno mi znači. Ona predstavlja sate i sate truda, rada i znoja provedenih za stolom, mašinom, tražeći materijale po gradu, smišljajući i konstruirajući krojeve... Mislim da ljudi ne shvaćaju koliko posla stoji iza jedne suvisle kolekcije. To nije samo haljina, to je splet istraživanja, razmišljanja prenesenih na papir. Iz  skice modeliranjem i istraživanjem kroja dolazite do prototipa koji onda spajate s tkaninama dostupnim u vašoj okolini. Onda, ako sami sve radite, to isto krojite, lijepite spajate i šivate. Tek onda dođete do tog gotovog proizvoda koji će te predstaviti javnosti. I tako 70-ak puta koliko Domagoj i ja u prosjeku izradimo za svaku kolekciju vlastitim rukama. Mislim da moji najbolji radovi tek dolaze jer nakon svake kolekcije koja prošeta pistom ili ju prikažem izložbom, odmah vidim što bih promijenio i napravio bolje. Možda sam lud ili jednostavno to perfekcionist iz mene progovara, jer uvijek može i mora biti bolje. Jednom kad postignete to da ste spremni reći da ste učinili nešto najbolje što ste mogli, što onda dalje?

Što misliš o hrvatskoj modnoj sceni? Može li se od modnog dizajna „živjeti“ ?

Moda u Hrvatskoj ne postoji! Možda ta izjava zvuči preoštro, ali kad uzmete u obzir stanje„mode“ u Hrvatskoj, ne možete pobjeći od takve izjave. Mislim da će proći još puno godina dok se hrvatska moda ne dovede u red te dok ista ne dobije titulu istinskog zanimanja od kojeg je u ovoj drži moguće raditi, preživjeti i zaraditi.

Da razjasnim, od modnog dizajna može se živjeti, ali da bi ste od tog istog dizajna preživjeli u Hrvatskoj morate napraviti puno kompromisa, što nažalost većina mladih ljudi jednostavno ne može. Naposljetku, u kratkom roku nestanu s modne scene jer im je teško boriti se sa sustavom i društvom koje više preferira i cijeni uvozne sintetičke haljine negoli kvalitetan dizajn. Ne osuđujem jer smatram da Hrvati ne znaju za bolje, medijski ih se hrani s potrošnim trendovima i još potrošnijim odjevnim komadima. Ipak, skidam kapu svakom kolegi dizajneru koji je ustrajan u svom rukopisu i ne odustaju od njega i svog rada, ma koliko god teško bilo.


TWINS, kolekcija AW18

Kako se, kao dizajner, nosiš s općom prevlasti high street trgovina i trendovima?

Vjerujem da se pravi dizajn i kvaliteta prepoznaju u masi.

Tko ili što je tvoja inspiracija?


Inspiraciju pronalazim svuda oko sebe. Postoje razdoblja u modi koja me posebno inspiriraju i potiču na rad kao i mnogi filmovi ili fotografije, umjetnost... Ako nekoga trebam izdvojiti kao svoju muzu, to je moja sestra Ana koja mi je poput žive lutke. Nakon plastičnih barbika, ona mi je postala pravom pravcatom živom barbikom i iznimno sam sretan što ju imam u životu jer svaku krpu i svaki kroj, prototip, ma što god mi padne na pamet... ona je tu da to isproba, prošeta i pomogne mi svojom sugestijom.

Digitalna platforma FASHION.HR odlučila je svoju viziju prikazati kroz jednu upečatljivu rečenicu: „THE FUTURE IS YOURS TO CREATE“ u želji da istakne one pojedince koji su svojim radom i talentom pokazali i dokazali da zaslužuju svoje mjesto pod zvjezdanim nebom. Što za tebe predstavlja taj slogan, kako ti vidiš svoju budućnost?

Jedino što je potrebno da bi uspio si samo ti! Od djetinjstva se ponosim velikom upornošću i tvrdoglavošću te sve što zamislim, to i ostvarim. Nakon nekoliko godina u ovom poslu, postaje jasno da ovisite sami o sebi te da morate raditi i gristi kako bi došli do bilo kakvog cilja. Budućnost zaista je samo tvoja i vjerujem da ju možeš sam kreirati onakvom kakvu ju zamisliš, no takav stav treba usaditi u razmišljanje još od malih nogu. Mladi Hrvati moraju shvatiti da bez rada nema uspjeha i da onog trenutka kad pronađu ono što ih čini istinski sretnima, da su pronašli svoju misiju. Bit će prepreka i previše, no to je normalno, a zaista ne želite provesti najbolje godine svog života radeći ono što vas ne veseli i što ne volite.

Svoju budućnost vidim kao neprestano učenje i razvoj jer danas tehnologija i svijet idu takvom brzinom da ono što znaš i što si naučio jučer već sutra možeš unaprijediti i poboljšati. Volio bih da radim ono što želim i da svoju kreativnost ispucam u što više različitih polja te da sam sretan. Budućnost je doista upravo onakva kakvu si napravite.

Koji bi bio tvoj savjet za sve one koji se tek namjeravaju okušati u svijetu mode?

Sačekajte! Nemojte grlom u jagode u posao za koji niste u potpunosti sigurni da možete podnijeti. Pronađite nišu i ciljanu skupinu ljudi kojoj želite predstaviti svoj proizvod. Istražite tržište i napravite dobar koncept i plan gdje se vidite za tri do pet godina. Okružite se ljudima koji vjeruju u vas i spremni su vam pomoći u svemu. Nemojte gubiti vrijeme na projekte od koji nemate apsolutno nikakve koristi. I na kraju ciljajte odmah ka vanjskom tržištu jer je naše premalo, ali ostanite vjerni svome stilu i estetici koju volite. Vjerujte svojoj intuiciji!

Foto: Privatni album, Instagram
Objavljeno: 21.06.2019. u 00:00

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p