HRVATSKA MODA

Drskost, energija i senzualnost nove KLISAB kolekcije donosi drugačiju viziju proljeća!

Intervju: Tomislav Kliškinić i Marko Šabarić

Dobro je poznato da domaća modna scena krije dizajnerska imena koja nas svojim kreativnim i nadasve posebnim modnim vizijama uvijek iznova oduševe. Modni dvojac KLISAB, iako brend mlađe generacije, u poprilično kratkom periodu uspio je izgraditi prepoznatljiv modni potpis i steći vjernu publiku, a sve zahvaljujući modi koja voli odvažnu ženu, koketiranje s minimalizmom i klasikom na jedan posve drugačiji, sada možemo reći, klisabovski način!

Tomislav Kliškinić i Marko Šabarić, imena koja stoje iza brenda KLISAB, kao što smo spomenuli, dobro su poznati dizajnerski duo na hrvatskoj modnoj sceni. Riječ je o dizajnerima koji imaju vrlo istančanu viziju i ideju te neumornim radom svake sezone predstavljaju odjevne predmete koji zrače svježinom dočaranom na prepoznatljiv način. Nabiranje, patchwork i color blocking samo su neki od ključnih KLISAB modnih postulata kojima se publika uvijek vraća, a apsolutna nosivost svake kolekcije, ovaj brend pozicionira visoko na listi najomiljenijih. Činjenica da Tomislav Kliškinić i Marko Šabarić uspijevaju kreirati odjeću koja je nosiva istovremeno donoseći estetiku modnih pista dovoljno je dobar razlog da zaključimo kako je pred Klisabom blistava budućnost i, vjerujemo još puno odličnih kolekcija koje se međusobno nadograđuju. Budući da je nemila situacija u kojoj se nalazimo utjecala na baš svaki aspekt poslovanja, odlučili smo porazgovarati s talentiranim dvojcem i otkriti kako se nose sa situacijom, ali i zaviriti u aktualnu proljetnu kolekciju!

Svaka nova kolekcija svojevrsni je nastavak na onu prethodnu, stoga je inspiracija uvijek jasna. Ipak, koji look ili komad biste izdvojili kao ključni za ovu sezonu?

U našem brendu oblikovanje pojedinih kolekcija nije međusobno odijeljeno. Rješenja koja biramo za jednu kolekciju uvijek pokažu i neke druge mogućnosti koje nas redovito inspiriraju, u dizajniranju jedne profilira se i ono na što se u sljedećoj želimo fokusirati. Tako se među kolekcijama ostvaruje kontinuitet bez da ga posebno gradimo. Dodatno, naš dizajn je neizostavno i vrlo osoban, potpisujemo isključivo ono što nam se obojici sviđa, pa i kolekcije očekivano prate kontinuitet našeg kreatorskog i osobnog sazrijevanja. Outwear koji je u posljednjoj zimskoj kolekciji doživio boom ističe se i u ovoj kolekciji. Mi u KLISAB kolekciji za Proljeće 20. posebno volimo odijela, novi model bomberice, balonere i haljine.



Koja se priča krije iza najnovije proljetne Klisab kolekcije?

Kolekcija KLISAB Proljeće 20. odražava naše viđenje onoga što je lijepo i u modi relevantno danas. Ona je, čini se u usporedbi s ranijim kolekcijama, nešto drskija, energičnija, u svom utisku čak otvorenija, senzualnija. Barem je iz takvog osjećaja u nama nastala. Nastavlja se na ono što je tipično za prepoznatljivu KLISAB estetiku. To je odjeća koju najviše određuje pročišćenost, minimalizam koji je često suprotstavljen maksimalizmu. Pojedine elemente kao volumen, nabiranje ili različita teksturiranja tkanine volimo naglasiti, često i prenaglasiti. KLISAB odjeća je također bez iznimke funkcionalna, udobna za nošenje, često i multifunkcionalna. I konačno, naša odjeća uvijek ima taj statement karakter, jasno je prepoznatljiva, može se reći da nosi dominantni identitet. To je pret-a-porter odjeća namijenjena za nošenje u svakodnevnim prilikama, ali zbog svog jakog karaktera može dobro funkcionirati i u formalnim prigodama.

Koji su materijali i tehnika u fokusu ove sezone?

Paleta zagasitih boja karakteristična je za KLISAB, a sada smo je teksturirali upotrebom sjajnih materijala. Prevladavaju keperi, jeans, pamučni popelini i svila. Strogo ukrojene komade naglašenog struka suprotstavljamo fluidnim komadima dosta opuštene siluete, koja je zbog kontrasta u dojmu još mekša. Za nas prepoznatljivi postupci kao nabiranja, patchwork, upotreba traka i remenja sada su na nov način implementirani.

Kakvoj ženi je namijenjena Klisab estetika?

Već od prvih kolekcija imali smo viziju dizajna odjeće koju će nositi žene različitih dobnih skupina, tjelesnih konstitucija ili modnih stilova, a možemo reći da smo taj cilj i ostvarili. KLISAB je odjeća koja, barem za nas, zaživi tek kada ju žene nose u za njih svakodnevnim ili posebnim prilikama i to na jedinstven način. Za nas, svoj puni karakter kolekcija dobiva tek tada. Rekli bismo da je naša odjeća zahvalno prima različite stilske identitete, a načini na koje zna zaživjeti nerijetko nas iznenadi i inspirira. Ako bismo htjeli opisati klijentice kojima je namijenjena KLISAB estetika, to su dakle žene sa snažnim vlastitim stilskim identitetom kojima naša odjeća pomaže da ga izraze.

Svjetska modna industrija odnosno svjetski modni brendovi prepoznali su značaj spektakla i priređivanja showa tijekom predstavljanja novih kolekcija. Što je po vašem mišljenju ključno za mladi brend kako bi ostvario prepoznatljivost i dugoročni uspjeh?

Biti kreator autentičnog i kvalitetnog sadržaja na zasićenom tržištu je najizgledniji put do uspjeha. Ta originalna ideja nekad za svoje prezentiranje traži spektakl, a nekad upravo suprotno. Ključno je upoznati i hrabro slijediti vlastitu kreatorsku viziju. Ako ona nije jasna, nikakav show to neće sakriti.

Koji se proces krije iza kreiranja svake nove kolekcije? Budući da ste dvojac, dolazi li ponekad od kreativnih nesuglasica?

U našem slučaju oblikovanje kolekcije je proces koji nikad nema jasan početak i disperziran je na širi vremenski period, s većim ili manjim intenzitetom u različitim fazama. Naime, u radu na jednoj kolekciji na površinu izbijaju ideje koje su, vrijeme kasnije pokaže, zapravo sjeme nove kolekcije. U pravilu već dok aktualnu kolekciju nismo ni dovršili znamo na što ćemo se fokusirati u idućoj. Vjerojatno je takav proces razlog zbog kojeg publika u našem radu redovito prepoznaje kontinuitet. A u tom procesu neslaganja naravno ima, i dobro da je tako. Svejedno, ne postoji niti jedan KLISAB proizvod koji smo predstavili bez da smo ga obojica u potpunosti odobrili. To znači da nemalo energije ulažemo u elaboriranje mišljenja i rješenja, što nam i ponaosob i kao timu višestruko koristi.

Imajući na umu goruću temu održive mode, prakticirate li ju i na koji način?


KLISAB je bez dvojbe primjer brenda koji u segmentima, a napose u organizaciji poslovanja slijedi postulate održivosti. U ekološkom smislu, ne stvaramo proizvodne viškove, naše količine definira potražnja. U ekonomskom smislu, slijedimo organsko širenje poslovanja koje jamči polagan, stabilan i održiv razvoj. U socijalnom smislu, svi KLISAB projekti primjena su fare-tradea. Proizvodno, KLISAB je slow fashion brand s dominantnim ručnim radom kao proizvodnim resursom. Dio ovoga proizlazi iz naše tržišne pozicije, ali jedan dio je i rezultat naših izbora. Kako se brend bude dalje razvijao otvarat će se novi izazovi, a mi kroz KLISAB želimo doprinijeti promicanju trenda održivosti, i to ne samo deklarativno.


S obzirom na situaciju koja je pogodila svijet te Zagreb, kako se nosite s novonastalim okolnostima kao mladi hrvatski dizajneri s itekako perspektivnim i već sad uspješnim brendom?

Ovo nije ni prvi, a zasigurno ni posljednji izazov pred kojim smo se našli u etabliranju brenda. Štoviše, KLISAB smo pokrenuli u trenutku kada je tržište bilo poprilično izmučeno financijskom krizom. Pogledom unatrag, osjećamo zahvalnost na preprekama kroz koje smo prošli, ojačale su nas. A bilo ih je dovoljno da se sada s ovom novom situacijom suočavamo mirno, samopouzdano, pa čak u razumnoj mjeri i optimistično. Ovih dana fokus nam je na online predstavljanju kolekcije KLISAB Proljeće 20. Kako kod svih fittinga uvijek provjeravamo i fotogeničnost odjeće, raspolažemo s vizualima kolekcije koji nam koriste u ovom trenutku kada su studija i okupljane timova nedostupni. Priuštili smo si neko vrijeme za punjenje baterija i kreativne inpute, a sada smo usredotočeni na planove koje smo ranije zacrtali. Neki će biti prolongirani, neki odbačeni, neki realizirani. U svakom slučaju, može se reći da nismo posustali.



Kako trenutno izgleda vaš radni dan?

Zanimljivo je da poslovi komunikacije brenda, kako oni putem medija tako i oni direktno s kupcima, kod nas nisu značajno reducirani, čak ni usprkos određenoj obzirnosti koju smo osjetili kad smo planirali javne istupe. Ovo održavanje kontakta s našim klijenticama, koji nam je u zadanim okolnostima dragocjen, vjerojatno je tu zbog vrlo osobnih odnosa koje uspostavljamo sa svim našim kupcima. Takav angažman nam nije samo užitak, već se pokazuje kao važan kapital u razdoblju krize. Uz taj rad, radimo na istraživanju i pripremi iduće kolekcije, kao i na novoj kolekciji naočala #KLISABzaGhetaldus. Jednom tjedno izvršavamo i isporuku narudžbi. Čak ni sada, nemamo viška vremena.



Neki se tješe sa „U svakom zlu, neko dobro!“. Vidite li i vi svijetlo na kraju tunela i pozitivnu stranu svega ovoga?

Pod rizikom da ćemo sada izreći floskulu, događaji nisu sami po sebi ni isključivo dobri ni loši, a svako od nas ima moć da odabere fokus i perspektivu. Ovo razdoblje u mnogo čemu ograničava, ali time nužno otvara i nove prilike. Opravdano je očekivati neke potrebne promjene na bolje u industriji, lokalno i globalno. KLISAB proizvodi oblikovani su tako da ne ovise o izmjenama trendova i s beskompromisnim standardima u kvaliteti i izradi, stoga uvijek predstavljaju trajnu investiciju u garderobi. Čini nam se da će upravo takva moda sada biti najuspješnija i sretni smo što u tome kod nas nema potrebe za prilagodbom.

Hrvatski ste brend i u kratkom roku ste osvojili veliki broj obožavatelja vaše estetike te po mnogočemu u hrvatsku modu udahnuli potrebnu svježinu. Smatrate li da se svijest hrvatskih kupaca mijenja kad je u pitanju domaći dizajn?


Interes kupaca za domaćim dizajnom nedvojbeno već godinama postoji. Dokaz tome je činjenica da imamo brendove koji uspješno posluju desetak pa i više godina. Kad je o samoj odjeći riječ, u hrvatskoj se može prepoznati svojevrsni entuzijazam oko kvalitetnog domaćeg dizajna, i to ne samo kod odjeće za posebne prilike. Kada on uspješno korelira s potrebama i platežnom moći kupaca, dizajn ima dobre izglede za uspjeh. Mi imamo zaista lijep krug stalnih, a iz redovito prepoznavanje i novih klijentica, sa sigurnošću možemo potvrditi da potražnja za hrvatskim dizajnom postoji.


Postaje jasno kako će modna industrija biti prisiljena mijenjati svoj dosadašnji način rada. Kako mislite da će se ovo odraziti na hrvatsku modnu industriju?

Modna industrija je već prije ove pandemije započela niz pozitivnih promjena, barem deklarativno, a dojma smo da će te promjene fokusa novonastalom situacijom biti ubrzane prema konkretnim provedbama. U hrvatskom kontekstu, zbog relativno malog tržišta u kojem dominiraju manje manufakture, brojne boljke globalnog tržišta zapravo i nisu relevantne. Prakse koje su u Hrvatskoj već prisutne, između ostalih i u našem brendu, s ovom krizom dobit će potvrdu vrijednosti. Tu prvenstveno mislimo na njegovanje osobnog pristupa klijentu. On je u direktnom kontaktu s dizajnerom što oplemenjuje sam proces kupovine, a kroz individualne prilagodbe proizvod idealno pristaje i na najbolji način odgovara na njegove potrebe.

Mišljenja smo da će još nekoliko karakteristika samog proizvoda povećati šanse za uspješan prolazak kroz nadolazeće razdoblje. Dizajn koji nije vezan uz sezone, neka vrsta bezvremenske klasike, vjerojatno će biti najčešći odabir kod investicija u garderobu. Zbog očekivanog smanjenja stihijske kupovine, kvaliteta materijala i izrade će postati prioritet kod još šireg kruga kupaca. Budući da je sve ovo obilježje našeg ukupnog dosadašnjeg rada, dojma smo da je KLISAB dobro pripremljen i ne vidimo potrebu za izmjenom praksi koje su nam se i do sada pokazale uspješnima. Iako, još jedan segment moguće je dobro pripremiti kako bismo eventualno ponavljanje ovakve situacije dočekali potpuno spremni. To je razvoj digitalne platforme pored postojećih službenih profila na socijalnim mrežama. Na razvoju upravo tog segmenta radimo sada. Tržište traži da stvorimo novo normalno, to će zasigurno značiti određenu selekciju, i na dizajnerima je da kvalitetom u svakom segmentu poslovanja osiguraju svoje mjesto na modnoj sceni.

Koji su planovi brenda KLISAB za narednih nekoliko mjeseci?

Fokusirani smo na izradu i isporuku narudžbi iz kolekcije Proljeće 20., te ćemo započeti izradu ljetnih komada. Ubrzo ćemo se morati usredotočiti i na kolekciju za iduću jesen i zimu. Započeli smo pripreme za izradu KLISAB digitalne platforme, a tu je i druga #KLISABzaGhetaldus kolekcija naočala.

Objavljeno: 21.04.2020. u 11:03

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p