HRVATSKA MODA

Ivan Alduk ima sjajnu novu održivu kolekciju, a mi smo saznali sve detalje!

Intervju: Ivan Alduk

Iako to možda ponekad zaboravimo ili smetnemo s uma, domaće modno tržište prepuno je talentiranih dizajnera koji nas uvijek iznova oduševe svojim radom. Jedan od njih je bez razmišljanja i Ivan Alduk, poznato modno ime koje već dugi niz godina opstaje na sceni, a to znači da sjajno radi svoj postao, ima istančan modni kod i poznaje svoju publiku. Upravo zato, svaka nova kolekcija iznimno nas veseli, a sada smo s Ivanom porazgovarali o novoj koja je održiva, nosi prepoznatljiv potpis i čije komade definitivno želimo vidjeti u svojoj garderobi!

Pitanje modne održivosti nikad nije bilo aktualnije. Iz perspektive dizajnera, koliko je izazovno proizvodne procese ‘okrenuti’ u smjeru održivosti?

Modna scena se već nekoliko godina vrti oko ove teme i uglavnom su najglasniji oni kaj rade najviše štete jer su veliki igrači, veliki proizvođači i samim time veliki zagađivači okoliša. Marketing u koji su uloženi milijuni je nažalost i u ovom slučaju napravio više štete no koristi. Održivost u modi je krucijalna, potrebna i jedina dugoročna smjernica koju trebamo slijediti i mislim da velika većina hrvatskih dizajnera, mojih kolega to i radi. Proizvodimo male serije, rasprodamo sve svoje artikle, koristimo deadstock tkanine i ne stvaraju se viškovi. Svi naši proizvodni procesi su iznimno etični jer se radi o atelier proizvodnji, najčešće po mjeri ili u malim serijama gdje se izuzetno pazi na tkanine, modele i suradnike koji rade taj dio posla. Odgovorno tvrdim da je hrvatska moda zbog tih uvijek bila i ostala održivom i "čistom" iako možda nemamo marketing budžete da to razglasimo na sva zvona.

Kako komentirate činjenicu da neki od vodećih high street brendova u posljednje vrijeme predstavljaju održive kolekcije, a za koje znamo da su u svojoj biti sve samo ne green? Mislite li da je greenwashing novi problem u nastajanju?

Dobro ste primijetili sve učestaliji problem koji se je pojavio na svjetskom modnom nebu. Najveći proizvođači koji često zlorabe jeftinu radnu snagu s Istoka i koji proizvode ogromne količine nekvalitetne odjeće za što se koriste kilometri i kilometri umjetnih ili pak dorađenih tkanina na koje odlaze hektolitri vode pri proizvodnji su odjednom najglasniji i puna su im usta "održivosti". Jedna mini kolekcija tog predznaka ne može izbrisati kontejnere odjeće koja je proizvedena na neadekvatan način. Greenwashing je ne samo termin već i pojava koju ne treba ignorirati već one koji joj pribjegavaju treba kazniti - ne kupovati njihovu odjeću. Apsurdno je da su high street brendovi najglasniji u održivosti kada doista nitko ne vjeruje u to, pa ni oni sami.

Uskoro nam pripremate novu kolekciju. Otkrijte nam detalje i što možemo očekivati?

Jesensko/zimska kolekcija je u našem showroomu na adresi Draškovićeva 33 (najavite se za dolazak) i na našoj platformi alduk.hr gdje smo ponudili i mogućnost online kupnje. Iznimno je raznolika jer smo isproducirali 50ak komada, kako onih svečanih po kojima smo poznati tako i onih dnevnih, iznimno udobnih i urbanih. Ponosan sam na ĉinjenicu što su upravo ti dnevni komadi od eko tkanina s certifikatima, a i dalje imaju onu tipičnu Alduk estetiku.

Isto tako, u novoj kolekciji koristite se materijalima od veganske kože i sl. Recite nam nešto više o samom procesu nabave takvih komada i koliko je u praksi izazovniji rad sa spomenutim materijalima ili zapravo nema nikakve razlike?

S obzirom na to da godinama ulažemo ne samo u tkanine i kolekcije već u njihovu prezentaciju i kvalitetu brenda na svim razinama, uvođenje sve boljih tkanina pa i onih s eko certifikatima je naprosto bio logičan slijed. Njihova dostupnost na tržištu je sve veća, iako im je i cijena naravno viša. Rad s takvim tkaninama je jednak kao i rad s nekom drugom tkaninom jer kroz desetak godina rada, kroz moje ruke i ruke mojih kolegica su prošle sve moguće tkanine. Većina naših tkanina dolazi iz Italije, kao npr. veganska koža, i iz Njemačke, pamuk, pletenina i vuna.

Koje ste još održive tkanine implementirali u novu kolekciju i na koji način?

Ova, a onda i sljedeća kolekcija za proljeće i ljeto koja je već spremna imaju vrlo veliki udjel tkanina s eko i recikliranim svojstvima. Poanta je njihova miješanja pri dizajnu kolekcije i skladna uklapanja u kolekciju. Viskoza, pamuk, vuna, vegan koža, reciklirani poliester su samo dio tkanina koji su utkani u naše modele. Klijentu uvijek prvo predstavljamo dizajn i kvalitetu odjevnog komada, a tek onda svrnemo pažnju i na to da ne napravljen od izuzetno kvalitetnih i ugodnih tkanina. Estetika nipošto ne smije biti narušena na uštrb "održivosti" jer kupac i dalje želi izvrstan komad odjeće.

Kako biste stilski opisali novu kolekciju?

Tipičan "Alduk". Kolekcija s glavom i repom, iznimno ženstvena, nosiva i moderna s rock-glam prizvukom. To je ono što se provlači kroz moje kolekcije od početka.

Primjenjujete li u svom radu cirkularni model mode?

Dizajn koji radim je vječan, nije trendovski i prolazan već je sastavni dio dobrog stila naših klijentica stoga uvijek savjetujem "uzmi haljinu koju ćeš moći nositi nekoliko puta, barem". Uz to, većina naših modela se može nakon određena vremena korigirati, skratiti ili suziti kako bi haljina i dalje "živjela". Doista ne radimo odjeću koja se nakon par dana baca, naša odjeća se nosi dugo i međusobno poklanja. Vrlo često neke modele znamo preraditi ili doraditi kako bismo im dali novi vizualni dojam i iskoristili resurse.

Kako komentirate fenomen trenda i imate li neke savjete kako izgraditi vlastiti stil u moru nametnih estetika lijepog i poželjnog?

Trend je doista pojam koja treba ostaviti iza nas je posljednjih pet godina ne postoje trendovi kakvim smo ih prije poznavali već postoje razne estetike koje brendovi i dizajneri grade godinama. Jedino tko još hvata trendove su high street brendovi jer je prolaznost okosnica njihova poslovanja i dizajneri koji to nisu ni po zanimanju ni po evokaciji pa kopiraju, stavljaju perje na svaku haljinu ili luduju za cut-outom na haljinama jer su vidjeli da se to sada "fura". To je otužno. Poanta mene kao dizajnera jest da predstavim svoju autorsku kolekciju i poštujem vizualne smjernice koje sam sam nametnuo svome brandu. Na taj način kupnjom moje haljine dobijte dio te energije i estetike, a ne samo komad tkanine koji će pokriti vaše tijelo.

Koje komade biste iz nove kolekcije istaknuli kao ključne?

Predimenzionirani kaput, hlače od vege kože, dnevnu haljinu od pletenine ili pak eko pamuka, toplu oversized vestu s uzorkom pletenica i raglan rukavom te za svečane prilike dugu haljinu posutu šljokicama. Ovo sivo vrijeme je idealno za malo sjaja.

Često se mogu čuti komentari kako je prosječnoj ženi domaći dizajn financijski nepristupačan. Kako to komentirate i kako se kreću vaše cijene kada je riječ o ready to wear komadima?


Hrvatski modni dizajn je izuzetno povoljan ako ga prestanete uspoređivati s high street brendovima, a staviti u konotaciju sa svjetskim modnim brendovima i to ne onim najvećima već srednjima. S druge strane, dobra moda nije propisana nekim zakonom da svima treba biti dostupna, jer mi proizvodimo u Hrvatskoj, od izvrsnih tkanina i to najčešće po mjeri ili uz doradu. To su karakteristike visoke moda koja bi vas inače koštala jedno 50 puta više.



Istina je da je dobroj količini ljudi naš proizvod skup, osim u situacijama kad se odluče počastiti nečim posebnim, ali to sve ovisi iz kojeg životnog kuta tko promatra jer i stanovi su trenutni pre preskupi pa oni najbolji završavaju na licitacijama, a prodaja luksuznih automobila nikad nije bila veća. Nažalost, dobrom broju naših sugrađana je i Zara preskupa. Govori li nam ta informacija onda više o skupoći mog proizvoda ili o lošem stanju hrvatske kupovne moći? Jednom zauvijek bih vas zamolio i volio da mjerna jedinica nisu Zara i H&M čiju haljinu šivaju nedolično plaćeni radnici s Istoka - jer prema njima sve se ostalo čini preskupim.

Kako biste opisali ženu koja nosi Alduk komade?

To doista ne mogu reći jer su sve različite i na svoj način posebne. Imaju jednu zajedničku crtu, a to je da vole hrvatski dizajn, nešto posebno i unikatno i da su si to odlučile priuštiti. Svaka takva zadovoljna klijentice je potvrda održivosti našeg posla.

Što vas najviše veseli u vašem poslu?

Ma sve! Svaki novi dan je drukčiji, kreativan na svoj način.

Foto: Privatni album, Instagram
Objavljeno: 27.10.2022. u 10:23

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p