HRVATSKA MODA

Kome lažu hrvatski dizajneri?

I je li Herve Leger možda Hrvatica?

Kada John Galliano za jednu od najmoćnijih kuća svijeta, Christian Dior, reinterpretira daleki Orijent onda decidirano kaže kako se referirao na radove legendarnog Paola Poireta koji datiraju u razdoblje između 1903. i 1944. Galliano je zasigurno jedan od većih dizajnera novije modne povijesti i uvijek je izuzetno otvoren prema inspiracijama koje upija od strane ostalih dizajnerskih velikana. Već sezonama revno pratim kolekcije u europskim modnim metropolama gdje mladi dizajneri u svojim uvodima, koji nam se u formi press materijala dostavljaju na reviji, ističu direktne inspiracije iz svijeta mode i umjetnosti. Dakle, kada vidimo jednog John Galliana, koji se između ostalog ove sezone referirao na rane radove Jean Paul Gaultiera i njegove eksponacije donjeg rublja, kako direktno prihvaća i slavi svoju inspiraciju u čemu je problem sa domaćim dizajnerima?

 

herve_leger_light_mauve_iconic_bandage_dress_couture_label_size_s.jpg_2.jpg

 

Istina je da tekstovi oštrog kritičkog diskursa nisu dobrodošli na hrvatskoj modnoj sceni, ali svatko tko je potpuno involviran u modni proces i tko ga ozbiljno doživljava kao svoj posao ne može ostati imun na intervju koji je izišao na jednom čitanom internet portalu gdje je poznata hrvatska dizajnerica bez imalo pardona izjavila kako „misli da je upravo ona planetarno smislila bandage ili bondage haljinu". Osobno sam navikao da svašta čujem ali ova bizarnost predstavlja vrhunac bezobrazluka i ignoriranja modne povijesti. Izjaviti takvu glupost je jednako kao da ja osobno izjavim u medijima kako sam „smislio Le Smoking kultnog Yves Saint Laurenta". U cijeloj aferi je žalosno što je kolegica novinarka doslovno prenijela riječi dotične dizajnerice i time dokazala kako uopće ne vlada tematikom o kojoj priča.

U svakom pogledu, diletantni su IN. Ponavljam, referiranje na povijesne modne trenutke je često izvrstan poligon za vlastitu kolekciju ali izjave ovakve vrste mogu se okarakterizirati isključivo kao: provincijalna glupost. Nažalost, takve gluposti prolaze u medijima i takvim glupostima se hrani (očito) mode žednu hrvatsku javnost. Svrha ovog članka nije maliciozna difamacija dizajnerice niti kolegice već upozorenje kako se ne smije olako manipulirati modnom teorijom i izjavljivati svakojake nebuloze koje onda moraju gutati čitatelji. Dotičnoj dizajnerici očito treba poduka o povijesti bandagea u modi.

KAKO JE NASTALA "BANDAGE" HALJINA

Ba ndage haljin a kakvu danas poznajemo svoje postojanje duguje prije svega punk revoluciji koja se javila u Londonu u 70'-im godinama prošlog stoljeća, a predvodili su je Vivienne Westwood i Malcolm McLaren. Ovaj kreativni (i tada zaljubljeni) par okrenuo je svijet naopačke lansiranje supkulture u društveni mainstream. Otvaranjem i zatvaranjem niz koncept dućana te stylingom slavnih Sex Pistolsa, Westwood i McLaren od punk pokreta rade društveni pokret koji se u Velikoj Britaniji bori protiv stroge konzervativne političke struje. Dok su izvodili tada opasno kontroverzne stihove kao što je „God Save The Queen" Pistosli su nastupali u poderanim majicama koje su na okupu držale ziherice, oko vrata su im visjeli lanci sa bicikla upotpunjeni ogrlicama za pse dok su hlače u fetišističkom duhu bile prošarane brojnim zipovima i trakicama koje proizlaze iz fetišističke mode koja se u Londonu javlja nedugo nakon Drugog svjetskog rata. U tom kontekstu, bandage je došao do potpunog izražaja i bio je direktno implementiran u punk duhu. Punk pokret je kasnije promijenio naličje mode i njegovi motivi se dan danas javljaju u kolekcijama brojnih dizajnera. Svi provokativni elementi supkulture kao što su davno bile kožne tajice ili bondage topovi danas su uobičajen prizor na reviji kao što je omiljeni Ricardo Tisci za Givenchy. Iz bondage punk hlača postupno se razvila i bondage haljina koju je na svjetsku modnu scenu u glamuroznom izdanju predstavio Herve Leger.

 

herve_leger_light_mauve_iconic_bandage_dress_couture_label_size_s.jpg.jpg

 

Leger je svoj nauk stjecao godinama prvenstveno zahvaljujući suradnji sa Karlom Lagerfeldom kojeg je pratio od Chloe do Chanela. Razdoblje kasnih 80'ih i ranih 90'ih obilježeno je visokim i oštrim glamazonkama Giannia Versace, Azzedina Alaie, Thierry Muglera i Claudea Montane. U veliku petorku ušao je i Leger koji je 1985. otvorio svoj atelje u Parizu u neposrednoj blizini Palais Royale. Već 1989. godine Leger prezentira kolekciju koja se temelji na „trakama" odnosno „bandageu" koje je dizajner, u stilu „egipatske mumije" kako je sam izjavio, omotavao oko modela. Moderna bondage haljina i suknja rođene su već iste godine dok potpunu slavu u valovima nastavljaju doživljavati kroz prvi dio 90'ih godina. Tada je najslavnija protagonistica Herve Leger bondage kreacija bila superpoznata Cindy Crawford kojoj je dizajner navodno honorar isplaćivao u svojim brojnim kreacijama. Upravo iz davne 1993. datira fotografije u prilogu koja prikazuje Cindy Crawford na tjednu mode u Parizu u jednoj od brojnih interpretacija bondage haljine na reviji Herve Legera. Stjecajem okolnosti 1998. Herve Leger brand kupuje BCBGMAXAZRIAGROUP koja tek u travnju 2007. nanovo lansira ovaj kultni brand iz 90'ih za koji sada dizajnira Max Azria osobno. Dakle, od fetišističke mode i punk revolucije pa sve do kratke povijesti Legera jasno je kako su bondage haljina i koncept već odavno prisutni u svijetu mode. Zašto onda tvrditi suprotno? Zašto ista dizajnerica ne može izjaviti kako su joj „inspirativni radovi Herve Legera iz ranije faze"? Zato što je u Hrvatskoj najlakše nasmiješiti se u kameru i tvrditi „hm...mislim da je to moj izum". Što smo onda svi mi koji ulažemo svoje vrijeme u aktivno praćenje inozemnih kolekcija i modno školovanje? Budale? Očito. Sama zloupotreba medijskog prostora na takav način predstavlja krajnje nepoštivanje auditorija kao i profesionalaca koji se trude svoje život posvetiti proučavanju mode. S druge strane, možda zapravo Vivienne Westwood, Malcolm McLaren, Herve Leger, Max Azria ili Ricardo Tisci za Givenchy kopiraju spomenutu hrvatsku dizajnericu? Ako je to istina onda sam ja vjerojatno jedan, mali frustirani novinarčić koji iz puke dosade i neznanja sije mržnju okolo. Na vama je da sami donesete zaključak. I rest my case.

 

Objavljeno: 11.10.2009. u 22:29

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p