HRVATSKA MODA

‘Kupnjom slow fashion proizvoda kupac bira podržati humano poslovanje’

Intervju: Rene Krasnić
Zlatarnice Karat

vremena na vrijeme u bespućima Instagrama naletite na odlične brendove koji promišljeno rade kolekcije, trude se oko fotografija i imaju zanimljivu priču iza sebe… Jedan takav osvojio me nedavno.

Riječ je o maloj zlatarnici iz Osijeka, koja je ove godine odlučila osvojiti hrvatsko tržište kvalitetnim nakitom koji izacuje u mini kolekcijama. Kratko dopisivanje s Rene Krasnić, menađericom Zlatarnica Karat bilo je dovoljno da poželim saznati sve o ovom malom obiteljskom biznisu…

Iako ste na tržištu od davne 1951. godine, ova godina je velika za vas jer ste se odlučili istaknuti na hrvatskoj modnoj sceni. Što je razlog tome?

Dobro pitanje. Do sada smo svo svoje vrijeme i energiju ulagali u usavršavanje proizvodnje kako bismo mogli doći do najboljeg omjera cijene i kvalitete bez outsoursanja proizvodnje ili preorijentacije posla na uvoz daleko jeftinijih gotovih proizvoda. Marketing kojeg smo prakticirali je bio ‘word of mouth’, nismo se fokusirali na prezentaciju vlastitih proizvoda na modnoj sceni.. Ove godine smo napravili dvije srebrne kolekcije koje su toliko IN da se ideja isticanja na modnoj sceni nametnula organski sama od sebe. Bila bi velika šteta da šira populacija ne vidi koliko dobar proizvod imamo za danu cijenu. 

Zlatarnice Karat

Peta generacija trenutno radi nakit, ovo je mali obiteljski biznis. Kako je sve krenulo?

Sad ću postati sentimentalna. Naša obitelj ima toliko davni početak u zlatarstvu da mi je teško odlučiti od kojeg početka i od kojeg pretka da krenem. Krenimo od začetaka obrta u Osijeku. Moj pokojni djed Anđelo (koji je bio treća generacija majstora zlatara) otvorio je obrt u kojem je ručno izrađivao zlatni nakit, bio je izniman filigran majstor i stvorio je temelj za poslovanje koji je moj otac razvio.

Iako sve zlatarne u svojoj ponudi imaju neke kolekcije, vaše su dobro promišljene, za njih se snimaju kampanje i s njima se radi velika promocija. Radite ono što bi zapravo trebao raditi svaki mali hrvatski obrtnik koji ima kvalitetan proizvod. Koliko vam je to pomoglo kod plasiranja na tržište?

Puno nam je pomoglo. Danas nije dovoljno proizvesti odličan proizvod i očekivati da će se on prodati i nametnuti sam. Zaokruženim marketing pristupom određene proizvode ističemo, time privučemo ljude koji kad dođu k nama vide da imamo u ponudi daleko više od onoga što promoviramo. U Hrvatskoj, poglavito u Slavoniji i Osijeku dugo traje process konverzije ovakvog truda i rada u kupnju na tržištu. Spor nam je ROI proces. Ne brine nas to. Naš digital marketing plan je dugoročan, ne radimo kompromise za kratkoročne boomove. Jačamo odnose sa svojim dugoročnim klijentima i s veseljem stvaramo nove.

Zlatarnice KaratTko je zaslužan za osmišljavanje kolekcija, koliko često ih izbacujete i koja je nit vodilja kada ih radite?

Kolekcije osmišljavamo zajedno u Karatu, odličan smo team. Većina zasluga ipak pripada mom bratiću Borni koji je maestro in lead u našoj radioni i meni. Nit vodilja nam je pratiti fashion trendove i transformirati ih u nakit te ponuditi tržištu naš hrvatski proizvod koji dizajnom ne zaostaje za popularnim brandovima, a kvalitetom nudi daleko više. Svi smo strastveni u poslu i stvari jednostavno funkcioniraju. Borna je vrstan majstor, ja nisam (još uvijek) majstor zlatar, ali sam se zato školovala (doduše ja sam makroekonomist koji je magistrirao na managmentu na King’s) i radila u Londonu, sve što sam tamo naučila danas primjenjujem u našem obrtu. Mi smo mali team koji posjeduje različite vještine i zanja stečene kroz rad i obrazovanje, to je naša čarobna kombinacija. Sada smo ‘izbacili’ tri kolekcije, Like a Star, Edgy Pearls i još jednu kolekciju s biserima koja je klasična, a moderna, a jako svečana, još ju nismo predstavili u medijima, nismo je kako mi to kažemo ‘upakirali’ u gotov medijski proizvod pa evo imate ekskluzivu. Kampanje radimo jednom godišnje, proizvodimo nove proizvode na tjednoj bazi. Stvaranje nam daje nevjerojatnu energiju.

Zlatarnice Karat

Trenutno su aktualne dvije kolekcije - ‘Edgy Pearls’ i ‘Like A Star’. Koja je priča iza njih?

Like a Star je homage Londonu, mladosti, svježini, euforiji, zaljubljenosti, poletnosti i čaroliji blagdana. Inspirirana je osjećajem uzbuđenja pred novogodišnji party, leptirićima u trbuhu prije prvog date-a, energijom rock zvijezda na stage-u, euforijom prije putovanja s prijateljima. Feel good komadi nakita koji Vas pretvaraju u zvijezdu večeri. #zasjajzvijezdanimsjajem

Kolekcija Edgy Pearls nastala je u želji da stvorimo biserni srebrni nakit nosiv svaki dan. Kolekcija je kul, edgy, prozračna, sa stavom, a opet ženstvena. Namijenjena je stajliš curama pomalo pomaknutog klasičnog stila koje doživljavaju modu kao ekspresiju osobnosti. Izrađena je besprijekornim ručnim radom od 925 srebra. Famozna i pristupačna, idealna za osobni potpis svakoj kombinaciji. #uvijekbudiposebna

Smatrate li da ljudi sve više cijene rad ruku i domaći dizajn? U svijetu je sve popularniji ‘slow fashion’, a to je upravo ono što vi radite…

Mislim da nije dovoljno da odgovorim samo smatram, ja se tome i duboko nadam. Žvimo u svijetu u kojem iz kapitalizma i slobodne tržišne ekonomije izvlačimo ono najgore. Gotovo svakom svojom potrošenom kunom dodatno utvrđujemo sve jaču polarizaciju tj. ekstremene ekonomske nejednakosti. Orijentacija prema slow fashionu proizvodima mijenja navedeni ciklus. Kupnjom takvog proizvoda kupac bira podržati humano poslovanje. Čini se kao mali korak ka boljem, ali skup malih koraka čini agregatnu potražnju, što na koncu mijenja ponudu. Osim toga, ručni rad i domaći dizajn omogućuje personalizaciju, a to puno znači u svijetu zasićenom masovnom proizvodnjom.

Zlatarnice Karat

Koliko je vremena potrebno za izradu jednog konkretnog komada nakita? 

Sve ovisi kakav je tip komada nakita koji radimo, mogla bih uprosječiti i reći da bi to bilo 3-4 sata. Što se može činiti ekonomski neopravdano, međutim, slow fashion je naš cilj. Odmicanje se od tržišne utakmice u kojoj se popustima degradira vlastiti proizvod kako bi se kupila likvidnost (što je sveprisutan hit u Hrvatskoj) i gravitiranje prema održivom ekonomskom ciklusu proizvodnje u kojem je fokus na kvaliteti i dugoročnom odnosu sa zadovoljnim klijentima.

Zlatarnice KaratS obzirom da su komadi od čistog srebra, čini mi se da imate jako povoljne cijene. Srebrni prsten za 120 kuna, ogrlica s privjeskom za 280 kuna. Kako to? Čisto za usporedbu, u poznatih high street brandovima cijene bižuterije kreću se oko 100 kuna…

Vidite kako su percepcije različite u različitim krajevima Hrvatske. U Slavoniji te cijene nisu tako jako povoljne i prosječni potrošač na njih očekuje popust. Jedan od razloga ovakvog pricing-a je orijentacija prema krajnjem potrošaču. Mi smo dali sve od sebe da napravimo proizvod koji je potrošačima priuštiv u svim krajevima Hrvatske. Da mogu razveseliti sebe i svoje najmilije nakitom od plemenitog metala, a da pri tome nemaju grižnju savijesti slijedeća tri dana zbog probijanja kućnog budžeta. Mislim da smo u tome zaista uspjeli. Drugi razlog je, mi smo proizvođači, nismo trgovci/uvoznici/preprodavači. Kod nas u cijeni ne postoji marža middleman-a. Na zahtjev potrošača svi modeli se mogu izraditi u zlatu, tu su cijene veće, ali opet povoljne za zlatni nakit.

Zlatarnice Karat

Koji su planovi za budućnost? Možda izrada webshopa i plasiranje na svjetsku modnu scenu?

Planovi za budućnost - kao da mi čitate misli, webshop je u izradi kao i redizajn web stranice. Širenje proizvodnih kapaciteta, osvajanje stranog tržišta, suradnja s poznatim hrvatskim dizajnerima. Svašta vam spremamo, da ne otkrivam previše.

Rene Krasnić

Rene Krasnić

Foto: privatni album
Objavljeno: 15.12.2017. u 13:20

VEZANE VIJESTI

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p