HRVATSKA MODA

Mani Maligec predstavnik je domaćeg talenta svjetskog kalibra!

#THE FUTURE IS YOURS TO CREATE

Od mnogobrojnih lijepih priča koje imamo priliku svakodnevno slušati, one iz kreativnih krugova posebno nas vesele. Da se u životu trebate izboriti za ono što volite i spremno pratiti gdje god su vas vaši snovi odlučili odvesti, najbolje zna Manuel Maligec, mladi i talentirani modni dizajner koji je svoju sreću i karijeru odlučio potražiti van granica Hrvatske, hrabro i odvažno te bez pardona. Mani je, nakon dužeg vremena izbivanja s domaće medijske scene, odlučio progovoriti o svojim počecima, karijeri i životu...

Stojeći u podužem redu za blagajnu u jednom trgovačkom lancu, moju pažnju s mentalne liste namirnica koje sam trebala kupiti, oteo je razgovor dviju djevojčica što su strpljivo čekale mame koje su pak nestrpljivo čekale blagajnicu da otkuca svaki proizvod u krcatim košarama i potrpa ih u vrećice. „Ja kad narastem bit ću, bit ću  veterinarka! Ne, slikarica... ili učiteljica! – rekla je prva mijenjajući mišljenje sa svakom novom izrečenom riječi. "Ja ću biti učiteljica jer tako dobivaš poklone od roditelja i, i imaš puno praznika!“ – uzvratila je odriješito mala brineta kao da je svojoj prijateljici otkrila neki novi svijet. Nije mi preostalo ništa drugo no iskreno se nasmijati dok je jedan bezobrazni hihot pobjegao s mojih ustiju. Na licu sam osjetila užareni pogled dviju prijateljica kojima sam ja bila tek još jedna čudna teta, no trajao je tek sekundu prije negoli su nastavile bitan razgovor. Djeci na iskrenosti ne možete ništa zamjeriti, tek se sami zapitati u kojem trenu smo zaboravili sanjati.

Pratiti svoje snove, bez kompromisa, onako dječački stvar je hvale i prestiža kojim se rijetko koja odrasla osoba može pohvaliti. No opet, postoji onih nekoliko sretnika koji iznova pronalaze svoje mjesto pod zvjezdanim nebom i nama 'smrtnicima' ukazuju kako biti sanjar, pratiti snove i vlastite vizije nije nimalo lak put koji nije posut ružinim laticama. On je težak, čak mukotrpan, od njih iziskuje mnogo više negoli jednostavno 'crtati unutar rubova', ali na kraju dana spavaju sa smiješkom na licu. Barem je tako zaključiti po još jednom mladom sanjaru koji je svoju sreću pronašao u gradu ljubavi, Parizu i svojoj karijeri otvorio vrata kakva su, iskreno govoreći, u Hrvatskoj jednostavno nepostojeća.



Manuel Maligec, mladi je hrvatski modni dizajner koji se na hrvatskoj modnoj sceni pojavio ne tako davne 2013. godine s prvom kolekcijom koju je predstavio putem studentskoj natječaja. Vrlo brzo nakon premijere prve kolekcije, postalo je jasno kako je Mani stvoren za modni dizajn. Njegova vizija bila je pravo osvježenje na sceni, a nerijetko su ga pratili epiteti poput „svjetski“ od mnogobrojnih usta što su nizali hvalospjeve kako bi što jednostavnije i točnije objasnili njega i njegov rad.

On je pokrenuo svoj brend Mani, predstavio još nekoliko kolekcija tijekom studija, a onda istog dana kad je obranio završni rad, sjeo na let za Pariz i svoje školovanje nastavio na jednom od najpriznatijih sveučilišta u svijetu specijaliziranih za modnu odnosno kreativnu industriju. Želja za odlaskom razvijala se na nekoliko razina. Na emocionalnoj razini, nisam vidio daljnjih razvoj mojih ambicija u sredini u kojoj sam odrastao, nisam pronalazio inspiraciju u svakodnevici niti se osjećao ispunjenim. Na poslovnoj razini, nisam pronašao uvjete koji su za mene bili dovoljni za nastavak rada. Sve što sam pronašao u Parizu, nakon nekoliko godina sam i stekao, nimalo lako, ali vrlo ambiciozno.


Mani, kolekcija A/W 14

Mani danas radi za modnu kuću Dior, prije toga proveo je vrijeme u kućama poput Margiele, Rick Owens i Givenchy. Svaka impresivnija od druge, no ono što on pamti su golemi rad, trud i žrtvovanje. Njegov skromni odlazak u nepoznati grad, u potpunosti sam, ne bi opisao nimalo jednostavnim. Učenje novog jezika, nemilosrdna birokracija, sićušni stanovi bez tople vode, hrpetina odrađenih projekata i još duplo toliko intervjua za stručnu praksu koji su ga umalo koštali ostatka studija, sasvim je dovoljno razloga zašto bi bilo tko drugi spakirao kovčege, vratio se u poznatu sredinu i na cijelu stvar jednostavno zaboravio. No sve se isplatilo, talent je prevladao, pomoglo je ono zrno sreće i dobar tajming, a Mani danas ponosno ističe kako uživa u trenutku u kojem se nalazi, ispunjen je poslovno i emocionalno... „Zaista, ovo je najljepši trenutak koji proživljavam! Trenutno nemam potrebu grabiti više nego što mogu savladati.



Nakon što je iskusio kako je to pokrenuti vlastiti brend, u ovom slučaju u Hrvatskoj te biti u samom središtu modne industrije gledajući i radeći za brendove koji njeguju stoljetnu tradiciju i poslovne navike, svoj rad i rad industrije može sagledati iz jedne druge perspektive. Nedavno sam gledao vrlo interesantan dokumentarac čiji je zaključak bio da je luksuzna moda najbrže rastuća industrija, s najvećim prihodom novaca. To je posebno zanimljivo znajući da je ne tako davno na vrhu ljestvice bila industrija oružjem. Moje osobno stajalište je da je bolje biti odlično odjeven negoli dobro naoružan...Najveći svjetski moćnici modne industrije tako su preuzeli i veliku ulogu u političkom diskursu država, otvorili neke nove teme i mogućnosti... U Hrvatskoj na sve relevantno gledamo gotovo trivijalno; homoseksualnost, abortus, ženska prava, a o modi da ne pričam.“

I dok mi u Hrvatskoj mučimo muku s još nekim „jednostavnim“ stvarima, modna industrija odnosno luksuzni sektor na svjetskoj razini zaista je jedan od najunosnijih sektora kojim se nitko pametan ne bi bunio baviti. Ne morate nužno imati poseban afinitet prema modi i biti prepoznati kao istinski zaljubljenik u istu, ali morate spremno baratati stanjem na tržištu, biti poslovno osviješteni i istoj pristupiti kao izuzetno kreativnim radom koji, baš kao svaki drugi, svoj uspjeh mjeri brojkama. Uzmimo na primjer Hermes, čije su brojke rasle za čak 14% u vrijeme posljednje globalne ekonomske krize. Vrijednost Hermes proizvoda uspoređuje se s vrijednošću nekretnina. Nuspojava je i rast cijena u izazovnom periodu gdje svaki brend teži ostati poželjan, a suočava se s izazovima proizvodnje. Isplati li se baviti modom samo ako cijene proizvoda prate takve trendove, stvar je preference. Kao i svaka industrija, modna je izložena je određenim rizicima tržišta."

Brend Mani, iako trenutno stagnira kad je u pitanju predstavljanje novih kolekcija, zapravo i dalje živi kroz svaku Manijevu kreaciju, bez obzira s čijim potpisom ona billa. "Za mene Mani žena nije samo njena garderoba. Ona je život kojim živi, načinom na koji se drži, s kim se druži, gdje provodi svoje vrijeme, u čemu uživa...Zapravo ja i dalje pišem priču jedne Mani žene, mada to možda i nije trenutačno pod mojim imenom."


Nisam modni dizajner, no moram priznati kako se slažem s izrečenim. Slobodno ću reći kako ne vjerujem u "trenutne inspiracije" za pojedince kolekcije i da upravo taj stav smatram tankom linijom između dizajnera koji stvaraju potaknuti trendovima i pomodarstvom dok oni čije se ime kelsa u temelje brenda stvaraju iznova za jedno te istu ženu koja je s vremenom postaje sve više uglađenija, originalnija i iskrenija. No, kad je u pitanju dizajn, najlakše je kritizirati, u tome se slažemo oboje no domaća modna scena još je daleko od idealne. „Modna scena treba se mijenjati, apsolutno, no tko sam ja da, vrlo nekorektno, iz daljine sudim o hrvatskoj modi? No znam da su nam potrebniji kritičniji i nepristrani mediji, veći prostor za mlade talente i temeljita selekcija starosjedioca koji se već godinama nisu maknuli od čipke i perlica i uvijek viđene Margiela i Yamamoto inspirirane dekonstrukcije. Potrebni su nam stilisti koji će surađivati s hrvatskim dizajnerima i magazinima. Potrebni su nam fotografi, eventi, potrebni su nam kvalitetni PR-ovi, uredno plaćeni modeli, vizažisti i frizeri. Najviše od svega potreban nam je ponos na naše. Potrebna nam je motivacija i kohezija svega navedenog."

Njegove inspirativne riječi zapravo su ono čemu teži svaki kreativac, neovisno kojim se poslom bavi, koliko dugo i koliko uspješno. Iz tog razloga digitalna platforma FASHION.HR vodi se vizijom „THE FUTURE IS YOURS TO CREATE“ u želji da svakom pojedincu omogući dovoljno medijskog prostora kako bi predstavili sebe, svoj rad i talent. Mani je, za ovakvu platformu i viziju idealni primjer koji je, grlom u jagode, odlučio ne čekati da mu netko otvori vrata prema novim mogućnostima, nego je ta vrata silom talenta i rada odlučio srušiti, a njegova karijera, koliko god već sad bila impresivna, tek je na početku.  „Ne opterećujem se budućnošću, uživam u trenutku. Kad bi si mogao savjetovati nešto što bi utjecalo na moje tadašnje postupke, ja bih opet vjerojatno učinio isto. Sve što sam doživio dovelo me do trenutka u kojem se nalazim.“- rekao je Mani nakon što sam ga upitala koji su mu planovi za budućnost. Ono što zna jest da u ovom trenutku radi ono što ga ispunjava, a njegov trud je neupitan. Spomenuo nam je kako mu je jednom prilikom, nakon trogodišnjeg rada za jednu od spomenutih modnih kuća, direktor osobno zahvalio na predanom radu i iskazanom trudu. Za takve trenutke u životu treba živjeti. Ne za pohvale, već za potvrdu da iza velikog i mukotrpnog rada uvijek stoji nagrada koja hrani dušu.

Foto: Privatni album
Objavljeno: 11.07.2019. u 11:52

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p