HRVATSKA MODA

„Mislim da Fashion Week Zagreb nema konkurenciju…“

Intervju: Sarah Josipović

Sarah Josipović, mlada direktorica Fashion Week-a Zagreb, koji ove sezone donosi mnoge novitete, progovorila je o svim onim detaljima za koje smatra kako čine razliku između događanja pod njenom „palicom" i konkurencije. Od izbora manekenki i odabira lokacije te o silnim iznenađenjima koja nas očekuju - sve su to teme na koje možete pronaći odgovore u našem ovotjednom intervjuu.

Uskoro počinje, prema navodima iz Vašeg tima, najveće modno događanje u Hrvatskoj. Na čemu temeljite takvi izjavu? Što ćete ponuditi modnoj publici? Ima li kakvih noviteta ove godine, odnosno ove sezone?

Prije svega zato što iz sezone u sezone imamo najveći broj autorskih kolekcija dizajnera, ove sezone uz studente TTF-a u natječaju Mladi? Kreativni? Chevrolet! prikazati ćemo 36 kolekcija za jesen/zimu 2010/2011. Dreft Fashion Week Zagreb iz sezonu u sezonu pokazuje kontinuirani produkcijski rast tako da smo za naše goste i ove sezone pripremili brojne novosti.

Svi posjetitelji Dreft Fashion Week-a po prvi puta će uživati u vanjskom loungu koji smo premjestili van Balona te se na taj način prilagodili zabrani pušenja i ljetnom vremenu, osim toga oni koji neće imati priliku dobiti pozivnicu za Balon Boćarskog doma imati će priliku revije gledati uživo putem naše stranice www.fashionweekzagreb.com.

Također, na Trgu bana Josipa Jelačića ćemo postaviti veliki led zaslon na kojem će svi turisti i oni koji se tijekom tri modna dana zateknu na glavnom zagrebačkom trgu moći uživo pogledati sve revije te tijekom cijelog dana uživati u najboljem od prethodnog dana.

Volite naglašavati kako ste internacionalni. Smatrate li to bitnom razlikom u odnosu na konkurenciju? Ima li FWZ uopće konkurenciju?

Da, smatramo to bitnom razlikom. Dreft Fashion Week Zagreb kao jedinstveni modni koncept je po mnogo čemu poseban i drugačiji, u svojoj strategiji imamo postavljeno da surađujemo sa stranim dizajnerima i ostalim svjetskim Fashion Week-ovima, te na taj način pomažemo dizajnerima koji nastupaju na DFWZ-u da prošire svoje tržište, a Hrvatsku činimo zanimljivim tržištem za gospodarsko širenje.

"Što se tiče budućnosti ovog događanja, sigurna sam da je ona svijetla"...

Osim toga, zaista prikazujemo kolekcije za sezonu unaprijed, tako da se kolekcije naših dizajnera nakon završenog događanja ne mogu naći u izlozima trgovina, već se za iste može samo izvršiti narudžba. Što se tiče ostalog, mislim da već i vrapci na grani znaju da izuzetno podupiremo obrazovanje jer smatramo da je to ono što čini razliku između kvalitetnog i nekvalitetnog.

Ja osobno, i sada ne govorim kao netko tko je dio DFWZ tima već kao netko tko će za 2 mjeseca imati titulu magistra marketinga, ne mislim da Fashion Week Zagreb ima konkurenciju.

Najprije, zbog svega iznad nabrojanog, zbog toga što se obraćamo drugačijoj ciljnoj publici te zato što je naš projekt kako smo već rekli, internacionalan. Naime, to naglašavamo jer je naš projekt iako po svjetskim mjerilima mlad, itekako prepoznat u međunarodnim modnim krugovima. Osim toga, mi smo ipak Fashion Week, a to je ipak jedna sasvim druga priča.

Kako biste se odredili prema lokaciji Boćarskog doma? Da li ona zadovoljava standarde modnog događanja?

Ima li možda ideja za promjenu? Gdje vidite Vaše događanje za par godina? Navodno je ovo prva godina pod isključivo Vašom palicom.

Balon Boćarskog doma je idealno mjesto za održavanje događanja kao što je ovo. Ono je postalo naš zaštitni znak i ne mislimo ga u skoroj budućnosti zamijeniti.

Ova lokacija ne samo da zadovoljava standarde modnog događanje, nego je jedina prihvatljiva za jedno ovakvo modno događanju u gradu.

Svatko je posjetio barem jednu modnu reviju na nekom stranom tjednu mode zna da se Fashion Week-ovi održavaju u velikim šatorima. E pa Balon je upravo to- jedan veliki šator.

Kako svake sezone Dreft Fashion Week Zagreb posjećuju brojni strani dizajneri mogu reći da smo dobili feedback o našoj lokaciji od dizajnera iz svih svjetskih modnih gradova. Te povratne informacije su jako pozitivne i često nas pitaju jedno zanimljivo pitanje- koliko nam je trebalo da izgradimo ovaj prostor.

Što se tiče budućnosti ovog događanja, sigurno je da mu je ona svijetla. Gdje ja vidim ovo događanje za nekoliko godina imati ćete prilike vidjeti za tih nekoliko godina. Osim toga, to je li ovo događanje pod mojom palicom ili pod nečijom drugom ne smatram bitnim, bitnim smatram trud stotinjak stručnjaka koji kontinuirano rade na ovom projektu, osim toga bitnim smatram ono što se događa na pisti i bitnim smatram činjenicu da dizajneri i u ovom teškom periodu pripremaju kolekcije za slijedeću sezonu.

Recite nam, što da očekujemo u „manekenskom" dijelu revija? Da li će stanovite starlete i dalje harati pistom FWZ-a ili imate nešto drugačiji pristup? Kako je prošao casting?

Ne znam tko je taj koji ima pravo neku djevojku nazvati starletom, te nisam sigurna što zapravo podrazumijeva taj pojam i na koga točno mislite. Ja se ne bi upuštala u te podjele. Znam samo da su dizajneri ti koji biraju koje će im djevojke nositi reviju. Na dizajnerima je da putem djevojaka najbolje predstave svoje modele. Koga će oni odabrati nama je svejedno. Ono što mene zanima je li djevojka došla na vrijeme te ponaša li se profesionalno.

Ako mene pitate, volim djevojke sa stavom i koje puno samopouzdanja gaze pistom, one koje imaju čuveni faktor X. Mislim da svatko ima svoj ukus što se tiče djevojaka te ne mislim da itko ima pravo reći da je jedna vrsta djevojaka bolja od druge. Veliki broj djevojka koje se danas pojavljuju na modnim revijama i predstavljaju kao manekenke, nosile su 2 revije u životu i hodaju po pisti kao po jajima, nose jednu ruku, ukočene su, šepave te padaju po pisti. Mislim da je u modnom svijetu to veći problem nego pojava tzv. starleta kako ih vi nazivate.

Kakva nas pista očekuje? Navodno se spominjala projekcija na pisti. O čemu se radi?

Dreft Fashion Week Zagreb je nakon godina i godina donošenja nečeg novog, maštovitog i drugačijeg odlučio da je manje-više. Pista je nova, bijela, bogata, duplo duža nego prijašnjih sezona i sve će biti jednostavno i lijepo. Naravno, produkcija je kao i svake sezone izuzetno raskošna. Želimo da je naglasak na odjeći, a ne na scenografiji.

No u svakom slučaju, scenografija će kao i svake sezone biti prilagođena svjetskim modnim standardima. Što se tiče projekcije na pisti, to je jedna nova tehnologija koju ćemo premijerno predstaviti na hrvatskom tržištu na jednom dijelu piste no više će te vidjeti na licu mjesta.  

Fashion Week Zagreb vrlo dobro surađuje s mladim dizajnerima. Koji je Vaš cilj s mladim dizajnerima? Imate li viziju razvoja njihovih karijera? Računate na njih za par godina kada se etabliraju?

Dreft Fashion Week Zagreb i ove sezone kao i svih prethodnih služi kao platforma za mlade obrazovane dizajnere.

Oni cijene činjenicu da se mogu predstaviti na jednom događanju kao što je Fashion Week, a mi im pomažemo koliko možemo da na svom putu do samostalnih revija i renomiranih dizajnera negdje ne zapnu.

Nemamo neki određeni cilj s mladim dizajnerima, mi smo ovdje da im pomognemo da se po prvi puta predstave domaćoj publici. Onaj mladi dizajner koji pobijedi osim određenog PR-a slijedeće sezone ima pravo nastupa na FWZ-u sa samostalnom revijom. Kao što imamo viziju razvoja samog DFWZ-a tako imamo i viziju razvoja mladih dizajnera.

Nastojati ćemo im pomoći da im krene prodaja te će ih naš tim uz pomoć njihovih profesora savjetovati u kojem bi smjeru trebali ići i razvijati. Naravno da računamo na neke od njih kada postaju etablirani.

Mislim da smo do sada već pomogli već velikom broju dizajnera koji su počeli u pret-a design natječaju, a danas prikazuju samostalne revije, jedan od njih je Zoran Aragović, tu su i Marta Buzlić, Iva Karačić, Ines Zrnc Gregorina,Natalija Smogor i Ana Marija Ricov i Igor Galaš.

Što mislite o hrvatskoj modnoj sceni? Imate li neke miljenike među dizajnerima ili manekenkama? Imate li neko svjetsko modno događanje s kojim se volite poistovjećivati?

Reći ću Vam moje osobno mišljenje. Mislim da imamo veliki broj kvalitetnih dizajnera. No mislim i da bi na fakultetu trebalo više učiti praksu nego teoriju, te da bi trebalo uvesti neke ekonomske predmete - npr. Upravljanje cijenama i Marketing.

Mislim da bi hrvatska Vlada nakon brojnih i temeljnih promjena vezanih uz hrvatsko gospodarstvo trebala učiniti i nešto za hrvatsku modnu industriju- na neki način subvencionirati dizajnere i domaće tvornice.

Mislim da ćemo morati čekati jako dugo vremena za hrvatski kapital u modnoj industriji te zato vjerujem da bi strani kapital uvelike pomogao u restrukturiranju i kvaliteti infrastrukture hrvatskih tvornica.

Svjesna sam činjenice da dizajneri ulažu veliki trud u svaki odjevni predmet, no moramo biti realni sa cijenama koje hrvatski dizajneri postavljaju. One su puno prevelike.

Postoje procesi formiranja cijena na temelju ponude i potražnje, kvalitete, troškova i sl. To je ono što hrvatski dizajneri moraju naučiti. Da se do velikih cijena dolazi postepeno. Mislim da svaki hrvatski dizajner treba napraviti vlastitu petogodišnju strategiju razvoja sa planovima i ciljevima.

Što se tiče miljenika, ne bi bilo u redu od mene izdvojiti nikoga.

Mi se ne uspoređujemo s nikim, ali mislim da je Dreft Fashion Week Zagreb po svemu najsličniji London Fashion Week-u, na oba događanja se pojavljuju mladi dizajneri, postoje natjecanja za mlade nade, prostor je sličan, a i koncepcija. Milano je više komercijalan, Pariz je više fancy.

Kakva je, prema Vašem sudu, budućnost hrvatske mode?

Sve ovisi o tome koliko su dizajneri spremni slušati i koliko su spremni naučiti o marketingu i ekonomiji. Oni koji će biti fleksibilni i koji će se prilagoditi tržištu će opstati. Danas je fleksibilnost prvo pravilo poslovanja.

Naravno, jako je bitan kapital u cijeloj priči, a svi znamo da njega nema i nekako mi se ne čini da će ga uskoro biti. Mislim da će još slijedećih nekoliko godina biti borba, ali vjerujem da će u sve većem procesu globalizacije doći puno bolje vrijeme za sve nas u hrvatskom modnom svijetu.

 

Marko Banjavčić

Objavljeno: 08.06.2010. u 08:41

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p