HRVATSKA MODA

Hoće li prva domaća modna koalicija ispuniti svoja obećanja?

Što točno donosi spajanje Fashion Weeka Zagreb i Cro a Portera?
Fashion Week Zagreb/Cro a Porter
V
ijest koja je iznenadila mnoge i iznad glava ljubitelja hrvatske mode stavila brojne upitnike je bila ona o spajanju Fashion Weeka Zagreb i Cro a Portera u jednu modnu manifestaciju pod nazivom Fashion Week Zagreb/Cro Porter, odnosno Fashion Week Zagreb/CAP. To je ujedno i bio odgovor na dugu šutnju oko toga što ova dva modna događaja spremaju u novoj modnoj sezoni.

“Projekt će od sada funkcionirati kao sveobuhvatna i cjelovita platforma, koja će predstavljati domaći dizajn na svim razinama, kako u Hrvatskoj tako i u inozemstvu. Tako će se dizajnerske kolekcije svih vodećih hrvatskih dizajnerskih imena predstavljati dva puta godišnje pod imenom Fashion Week Zagreb, a izdvojene prezentacije i projekti tijekom cijele godine pod nazivom Cro a Porter. Ova dva projekta lansirana su u razmaku od samo mjesec dana i paralelno su gradile svoju priče te su sukladno razvoju domaće modne scene postavili iste u poziciju spremnu za njezin sljedeći nivo poslovanja i prezentiranja modnog dizajna”, poslano je u službenom priopćenju medijima koje je ostavilo mnoga neodgovorena pitanja.

Činjenica je da oba projekta posljednjih sezona tragaju za novim načinom održavanja, a čini se da su novi put pronašli upravo u zajedničkom ujedinjenju pod jednim modnim događajem. Modna koalicija na čelu sa Sarahom Josipović i Viktorom Dragom odlučila je unijeti promjene u svoj način poslovanja, a s time i na hrvatsku modnu scenu. Gledajući unatrag 15 godina, Fashion Week Zagreb i Cro a Porter počeli su djelovati skoro pa paralelno, u razmaku od samo mjesec dana, a Sarah i Viktor naglašavaju kako su iza njih godine uzajamnog uvažavanja i paralelnog rada.

„Bez obzira na takozvanu 'konkurentnost' zbog praktički istog sadržajnog koncepta, činjenica je da ni jedan projekt nije u sve to vrijeme radio jedan protiv drugoga ni na kojoj razini te su odnosi između organizatora oduvijek bili transparentni i jasni. Upravo se to nametnulo kao glavni 'light motiv' buduće suradnje. S obzirom na to kako surađujemo s istim institucijama te gledamo na budućnost cjelokupne modne scene, u čijem smo stvaranju sudjelovali prvi, a evidentno i kvalitetno, nije bilo prepreka suradnji kao takvoj. Što se tiče toga tko je kome pristupio prvi, možemo samo reći da dijelimo blizak krug dobrih poznanika, koji su godinama navijali za ovu suradnju. I korak po korak ona se ostvarila“, objasnili su Sarah i Viktor.

Fashion Week Zagreb/Cro a Porter
U nastavku naglašavaju kako će se oba eventa predstavljati pod jednim zajedničkim imenom, Fashion Week Zagreb, a Cro a Porter će tu uvijek biti prisutan kao garancija kvalitete. Na pitanje o podjeli poslova, ističu kako je svaki segment poslovanja stvar uzajamnog poštovanja i zajedničkih dogovora, te vjeruju kako zajedno mogu ostvariti puno više nego odvojeno.

Novitet u novoj modnoj sezoni je ujedno i način prezentiranja njihovih dizajnera koji će tijekom više tjedana imati svoje odvojene samostalne večeri u intimnijem okruženju. 

Koja je politika nove modne koalicije?


„Svako događanje je kao živo biće i ono se kroz vrijeme mijenja, ono što je naš koncept danas, ne mora nužno biti i sutra. Po meni osobno, u ovom trenutku došlo je do zasićenja s velikim revijama na domaćoj modnoj sceni. I globalno se eventi počinju organizirati za uzak krug influencera, kupaca i modnih novinara, a do šire publike kolekcije dolaze putem streaminga, društvenih mreža, showrooma i dućana. Naša platforma će se pobrinuti da neizgrađeni brendovi imaju dovoljnu medijsku vidljivost jer logično je, da recimo novinare svakog modnog portala zanimaju sve revije jer je moda ono čime se bave, a time je logično da nova modna imena i poprate“, komentirala je Sarah.

„U svojim izdanjima, Cro a Porter se bezbroj puta dokazao kako produkcijski tako i lokacijski. Ne treba podsjećati na velike prostore s preko 1.000 ljudi ili avionski hangar s ulaskom Airbus aviona. Upravo je prepoznavanje aktualnosti i trendova u predstavljanju domaće mode ono po čemu smo prepoznati. Neke tajne poslovanja naravno treba i zadržati, ne smijemo Vam baš sve odmah otkriti. Tko zna, danas intimno, sutra možda monumentalno...“, objasnio je Viktor.

Novi način prezentacije kolekcija i velika vijest o spajanju dva modna projekta koja do sada nisu surađivali, nije samo unijelo pomutnju na modnoj sceni, nego je vjerojatno uzdrmalo i same glavne aktere, a to su, naravno, modni dizajneri. Koja je politika nove modne koalicije?

„Ova vijest je sama po sebi itekako pozitivna za domaću modnu scenu, a tako su je svi naši partneri, prijatelji i dizajneri i dočekali te se zajedno s nama raduju našim zajedničkim projektima. S dizajnerima surađujemo blisko i konkretno. Svaki je dizajner svijet za sebe te se trudimo izgraditi individualan odnos. Ova vijest sigurno je posebno dobra za one dizajnere koji razmišljaju o širenju prema svjetskim tržištima. Upravo je dio našeg plana razvoj te individualne suradnje između projekta i dizajnera. Do sada smo se bavili stvaranjem scene, od sada njenom ekspanzijom“, istaknuli su Sarah i Viktor.

Što o spajanju misle sami dizajneri CAP-a?


Modni događaji prije svega na prvo mjesto trebaju stavljati same dizajnere jer zbog njih se uostalom i organiziraju. Iz tog smo razloga porazgovarali s par aktualnih dizajnera s Cro a Portera kako bi čuli i njihovu stranu priče – jer ipak ovo spajanje najviše utječe na njih same. Iz provjerenih izvora doznajemo da sami dizajneri nisu imali nikakvu vijest o spajanju ova dva projekta, a nova suradnja im je priopćena u subotu 29. listopada, samo par dana prije početka CAP-ovih modnih prezentacija. Brojne je ta vijest šokirala jer nisu ni slutili što se događa. Dok se još sliježu dojmovi, poštovali smo dio sugovornika koji su željeli ostati anonimni.

„Nas dizajnere nitko nije pitao za mišljenje, a za spajanje smo doznali ovu subotu. Meni se čini da se ono dogodilo tek unatrag par dana. Sve mi je to konfuzno i teško mi je raditi u tim uvjetima“
, istaknuo je jedan od naših sugovornika.

Većina na spajanje gleda iz više različitih kuteva, naglašavajući kako su promjene uvijek dobrodošle, no one isto tako izazivaju nelagodu. Ona na koncu ne mora biti opipljiva, no svi se slažu da način i vrijeme kada su dobili dotičnu informacije im na prvu ne ulijeva povjerenje.

Fashion Week Zagreb/Cro a Porter
„Za spajanje CAP-a i Fashion Week Zagreba smo saznali prošli tjedan na sastanku koji je CAP organizacija održala sa svim svojim dizajnerima zajedno. Moja osobna reakcija je bila da sam mislio da je to neka šala, a kada sam shvatio da nije morao sam sjesti jer mi ništa nije bilo jasno. Nakon što su nam u organizaciji objasnili ideju i koncept cijelog projekta od narednih 2 mjeseca ispunjenih revijama i zanimljivim programom mislim da smo se obojica složili kako je ideja i više nego dobra i za pohvalu jer što je više kvalitetnih ljudi u timu to je projekt bolji. Svatko od njih ima nešto novo i dobro za ponuditi ovoj suradnji i smatramo da je ovo dobar početak jedne zanimljive suradnje koja bi mogla razviti konzumaciju hrvatske mode u Hrvatskoj na neki novi način i također proširiti granice i plasirati kvalitetne hrvatske modne dizajnere na inozemno tržište mode“, komentirao je Domagoj Štimac, jedan od dizajnera modnog brenda Twins.

Svi sugovornici jednoglasno su se složili da izlaganje na modnom događaju koji ima međunarodnu licencu dizajnerima može samo otvoriti dodatna vrata i olakšati im eventualnu izlaganje na stranim fashion weekovima. Dok s jedne strane dio njih smatra da ujedinjene dva modna događaja može samo pomoći dizajnerima jer iza sebe imaju više ljudi koji im mogu pomoći, dio smatra da je ipak potrebna zdrava konkurencija u vidu većeg broja modnih evenata jer tako svi zajedno mogu raditi na sebi i napredovati. Nažalost, na koji način će teći sama suradnja, ni sami dizajneri nisu još upoznati.

„Ono što svi mladi dizajneri, pa i ja kao jedan od njih, želimo jest otvaranje tržišta prema van, dolazak potencijalnih buyera, spajanje ili razmjena s vanjskim Fashion Weekovima, veća sponzorstva koja će omogućiti i kvalitetniju proizvodnju, mogućnost rasta i razvitka van granica same Hrvatske. Ako se više ljudi iz iste branše udruži šanse za takve manevre su daleko veće. Ne mogu ništa više reći za sada jer ćemo naravno s vremenom biti još pametniji i nadam se kvalitetniji, ali pozdravljam svaki pothvat gdje se promišlja o tome kako pomoći dizajnerima u širenju i razvitku“, objašnjava dizajnerica Jelena Holec.

S druge pak strane postavlja se pitane odnosa kvalitete prikazanog. Dio naših sugovornika smatra kako će spajanje rezultirati kvantitetom, no nisu sigurni da taj potez daje pozitivni doprinos slici CAP-a. Što se tiče samog načina prezentiranja novih kolekcija, Fashion Week Zagreb/CAP je za ovu sezonu odlučio svim dizajnerima dati samostalni dan u intimnijem okruženju u prostoru u samom centru Zagreba, i to u Centru Kaptol. Dotični koncept također je izazvao različita mišljenja njegovih dizajnera. Organizatori ističu kako je vodeći razlog ovog načina prezentiranja novih kolekcija svjetski trend intimnijih revija. No, ostaje činjenica da većinski dio svjetskih modnih brendova i dalje svoje nove kreacije predstavlja na pompozan način, pri tome birajući sve ekstravagantnije lokacije, poput fontane di Trevi u centru Rima gdje je Fendi ovog ljeta održao svoju slavljeničku reviju. Tom Ford se pak s druge strane već godinama nametnuo kao predvodnik zatvorenih revija koji su često rezervirane samo za vjerne klijente, daleko od očiju javnosti. Teško je uspoređivati hrvatsku modnu scenu sa stranom, posebice zbog manjka stvarnih buyera, koji su i dalje fatamorgana naših modnih revija. Postavlja se pitanje, mogu li i trebaju li uistinu svi modni dizajneri dobiti vlastiti dan? S jedne strane tu su etablirana imena koja se na hrvatskoj sceni više ne moraju dokazivati i iza sebe imaju ne samo klijente nego i medijsku podršku. U tim okvirima samostalni revijalni dan, bio u intimnijem ili većem okruženju, ima čvrste temelje. S druge pak strane tu su mlada dizajnerska imena koja, budimo realni, što zbog svog neiskustva, neprepoznatljivosti samog brenda i manjka kupaca, još nisu zrela za samostalne dane ovog tipa.

Fashion Week Zagreb/Cro a Porter
„Koncept intimnijeg predstavljanja u vidu prezentacije je pozitivan pomak, kao i izravan dodir s potencijalnim kupcima“, smatra jedan dizajner, dok s druge dio njih misli da taj koncept ide u prilog već etabliranim modnim imenima koji imaju svoju sigurnu publiku kao i medijski prostor za koji se više ne moraju boriti.

„Što se tiče samog načina izlaganja u intimnijem okruženju, mislim da Hrvatska za to još nije zrela. Naime, etablirana imena će doći do medijskog prostora, no mladi dizajneri teško se samostalno mogu probiti i dobiti svoj dio kolača. Općenito se u Hrvatskoj u posljednje vrijeme modne revije, pa čak i velikih imena, prate podosta površno, te se normalno postavlja pitanja kako će onda tu uspjeti mlada imena i na koji način se mogu etablirati. Za mlade dizajnere to nikako nije dobro jer je njima potrebna nova publika do koje neće doći putem malih samostalnih prezentacija“, promišljaju naši sugovornici.

No, koliko god je same dizajnere ova vijest iznenadila, a mnoge od njih i šokirala, oni su otvoreni za nove promjene, bez obzira što i dalje na određenim poljima tapkaju u mraku i preispitivanju prave razloge spajanja Fashion Week Zagreba i CAP-a.

„Na koncu smatram da su se okupili iz krivih razloga, no nova suradnja ne mora biti nužno loša, ako se realizira na onaj ispravan način koji ide u prilog samim dizajnerima“, zaključio je jedan od sugovornika.

Ovakve promjene na modnoj sceni unosi svježinu koja otvara brojna vrata, ali i postavlja jednako tako i brojna pitanja. Svi sugovornici se slažu da će budućnost pokazati na koji način će se realizirati novi modni tjedan Fashion Week Zagreb/CAP. Nadamo se da će sve novonastale promjene ići samo u prilog ključnim akterima, a to su sami dizajneri. Zbog njih se modni događaji uostalom i odvijaju.

Foto: PR
Objavljeno: 03.11.2016. u 13:23

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p