HRVATSKA MODA

Razgovor s Brankom Donassy

"Hrvatskoj nedostaje povezanost dizajnera i industrije".

Kroz aktualne segmente modne scene prošli smo s dizajnericom o kojoj (ponovno) pričaju svi. Osim što su njezini modeli prisutni u mnogim svjetskim središtima, Branka Donassy se može pohvaliti činjenicom da će upravo ona predstavljati Hrvatsku na World Fashion Weeku iduće godine u L.A.-u.

 

Završili ste povijest umjetnosti, radili kao kostimograf i modni dizajner... Koja je zapravo vaša najveća ljubav?
Cijeli moj radni vijek posvećen je modnom dizajnu koji za mene predstavlja neograničeno polje istraživanja i kreativnog izražavanja. Kostimografija je blisko područje i povremeno me jako veseli kreirati kostime za kazalište, a posebno za suvremeni balet koji istražuje nove mogućnosti govora tijela. Upravo je tijelo poveznica između ta dva područja, a dizajner i kostimograf imaju mogućnost različitim elementima izraziti karaktere i duh, pokazati osobu.

Kako su izgledali vaši počeci i mislite li da je mladim dizajnerima danas lakše ili teže?

Otkad pamtim privlačile su me lijepe tkanine, a šivati sam naučila još u osnovnoj školi od bake kojoj je to bio hobi, ali je u tome bila savršena, pa mi je usadila perfekcionistički pristup. No, ja sam se sama vrlo slobodno upuštala u krojenje i puno sam eksperimentirala, upoznavala nove materijale. Od roditelja slikara učila sam razne slikarske tehnike i slobodan pristup bilo kojoj likovnoj temi. Bila sam uporna da svaku zamisao realiziram, ali tako da to i s tehničke strane bude besprijekorno. To je osnovni princip kojeg i danas primjenjujem. I u toku studija u kojem sam stekla dragocjena teorijska znanja sam uvijek nešto radila. Potreba za kreativnim izražavanjem je prevladala i kada sam konačno smatrala da je moj rad dovoljno sazrio, ohrabrila sam se izaći u javnost. Odmah je uslijedio moj ulazak u ULUPUH i iste godine moja prva nagrada za kolekciju. Bio mi je to veliki poticaj da nastavim s radom, učenjem, nastupima, izložbama.
Današnjim mladim dizajnerima s jedne strane je lakše jer imaju veći izbor školovanja i daleko veće prilike da vrlo rano prikažu svoj rad u javnosti, te veliki interes medija koji im omogućuju da lako izađu iz anonimnosti, ali s druge strane je teže održati se s obzirom na ogromnu konkurenciju. Uspjet će samo oni koji osim talenta i svježih ideja, koje moraju imati, budu spremni jako puno raditi u učiti, jer u ovom području učenje i natjecanje nikad ne prestaje.


Smatrate li da su inflacija događanja i sve jači interes medija za dizajn pozitivni, ili postoji opasnost da se moda u Hrvatskoj počne bazirati isključivo na showu?
Svakako je dobro da postoji veliki interes medija, međutim postoji opasnost od krivih pristupa kao što su površni i senzacionalistički, gdje uopće nije važan autorski rad, već neki popratni trač ili publika. Srećom da ipak postoje časni novinari i komentatori koji nisu pali pod utjecaj takvog žutog trenda i koji s pažnjom i poštovanjem prate rad kreatora. Površan pristup naime stvara dojam da je modni dizajn zapravo zabava i da se time može baviti svatko željan medijske pažnje, a posebno je loše da mladi prihvate takav stav. Brojnost događanja sama po sebi ne mora značiti ništa loše, ali meni osobno je žao da je modna scena u Hrvatskoj razjedinjena i mislim da to za ni za koga nije dobro. Najgore od svega je da nema gotovo nikakve povezanosti između dizajnera i industrije. Ovako su dizajneri većinom prepušteni sami sebi i ako se to ne promijeni planiranim sustavom na državnoj razini još dugo nećemo moći s pokrićem govoriti o hrvatskoj modi.

Vaša revija na zadarskom Fashion.hr-u ovo je ljeto zaradila unisone pohvale kritike i publike. Zašto ste se odlučili pridružiti upravo ovom eventu?

Odlučila sam podržati ideju Fashion.hr-a koji pomaže domaćim dizajnerima ne samo organiziranjem modnih revija, već i otvaranjem dućana u kojima se prodaju njihove kolekcije, te prodajom putem interneta. Na taj način dizajnerima se otvara put do kupaca, ali i obrnuto, što i je smisao cijelog poduhvata. Osim toga potiče dizajnere da se organiziraju, da planiraju kolekcije unaprijed i da upoznaju tržište. Koliko znam pokušat će povezati proizvodnju i dizajnere, ali mislim da će se to pokazati kao najteži zadatak jer je upravo to najveći problem modne branše u nas. Odgovarao mi je rani termin za prikazivanje kolekcije proljeće ljeto 2008, jer je ubrzo nakon toga moja kolekcija otputovala u Pariz, a sada je trenutno u New Yorku.

Poznato je da relativno rijetko izlažete u Hrvatskoj; kako to?
Doista posljednjih nekoliko godina rijetko nastupam u Hrvatskoj, ali tomu je jedini razlog moja najveća koncentracija na plasiranje mojih kolekcija na svjetsku scenu, što je vrlo zahtjevan projekt s obzirom da iza mene ne stoji nikakva institucija ili neka velika organizacija. Danas, kad je moda potpuno globalizirana, svaki iole ambiciozniji dizajner potražit će potvrdu svojih vrijednosti na svjetskom tržištu, naročito ako je iz male zemlje kao što je to Hrvatska. To nije ni jednostavno ni lako, jer dolazite u organizirani sustav gdje se znaju pravila igre i gdje nikog ne zanima kakve vi probleme imate da bi ste realizirali svoj proizvod.

Predstavljate Hrvatsku na World Fashion Weeku u L.A.-u 2008., jeste li već u fazi priprema te kolekcije?
2008. godine prvi puta će biti organiziran WFW u Los Angeles-u, u prostoru gdje se inače dodjeljuje Oscar, tj. gala inauguracijska priredba na koju je pozvano 40-tak dizajnera koji će svaki s 8 modela predstaviti svoju zemlju. Organizatori su se s mojim radom upoznali prije dvije godine u Americi kada sam prvi puta bila u New York-u sa svojom kolekcijom. Bila sam vrlo počašćena kada su me pozvali da predstavljam Hrvatsku. Bit će prikazan i film o Hrvatskoj, pa će to svakako biti vrlo lijepa promocija naše zemlje, ali time i velika obaveza za mene, naročito s obzirom da organizatori obećavaju najveću medijsku pažnju i poznata svjetska lica u publici. Pripreme su započele, adrenalin raste i uz moj redovni rad stvarat ću i haljine za LA. Upoznala sam s mojim idejama Nenada Robana, dizajnera nakita, i zamolila ga da kreira nakit u skladu s materijalima i linijom haljina.

Planovi za budućnost?

Moji planovi su naravno usmjereni na razvoj i širenje moga branda, prvenstveno na inozemnom tržištu, ali također i u Hrvatskoj. Osim toga traju pregovori oko izložbe-performansa u muzeju suvremene umjetnosti u Bonnu, izložba u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu. O planovima za dalju budućnost ne bih govorila, to neka ipak ostane za moje snove.

Objavljeno: 17.09.2007. u 21:31

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p