HRVATSKA MODA

Rogoz promovira kupovinu na tržnici kao holistički doživljaj

Intervju: kolektiv Oaza

Dizajnerice Nina Bačun, Roberta Bratović, Ivana Borovnjak, Maja Kolar, Tina Ivezić i Ana-Marija Poljanec udružile su se u kreativni kolektiv naziva OAZA početkom 2013. godine nakon niza uspješno ostvarenih suradnji. Početkom jeseni prošle godine, ovaj kolektiv zaintrigirao je javnost fantastičnim proizvodom naziva Rogoz koji smo i sami poželjeli imati u svojoj kolekciji torbi i ruksaka (Naprosto obožavamo Rogoz torbu kolektiva Oaza). Danas OAZA predstavlja kampanju za ovaj savršen proizvod, a mi vam donosimo ekskluzivan intervju u kojem su nam djevojke otkrile sve detalje vezane uz Rogoz i svoje buduće planove.


Kako je nastala ideja o Rogozu? Kome su oni namijenjeni i koja je priča iza njih?

Rogoz je nastao unutar neformalnog dizajnerskog kolektiva Oaza kao direktan odgovor na projektnu koncepciju izložbe 'Hungry Designers' u okviru platforme 'Design Tourism' pri Hrvatskom dizajnerskom društvu. U međuvremenu je Rogoz zaživio samostalno i postao dio Oazinog asortimana proizvoda 'S ruke na ruku' koja se u najširem smislu bavi reinterpretacijom tradicijskog.

Ideja je proizašla iz potrebe da se dignificira ritual odlaska u kupovinu hrane na tržnicu, koji u osnovi čini dio naše nematerijalne kulture. S druge strane, logožar, tradicijska pletena torba Hrvatskog Zagorja, dio je materijalne baštine i nekad je služio za nošenje hrane i pića na njivu ili u vinograd. U današnjem 'urbanom' kontekstu, logožar je tradicijski modni dodatak starijih generacija koje hranu dobavljaju na tržnicama umjesto u supermarketima. Upravo ova sprega imala je za rezultat promišljanje logožara s ciljem očuvanja i popularizacije dijela materijalne i nematerijalne kulturne baštine unutar mlađe populacije, koristeći jezik mode. Forma ruksaka je jednostavnija i praktičnija za nošenje u urbanom kontekstu, dok kožno remenja osigurava zatvaranje i omogućava prenošenje na biciklu. U svom redizajniranom izdanju Rogoz promovira kupovinu na tržnici kao holistički doživljaj, gdje se prirodne lokalne namirnice praktično prenose u ruksaku jednakih takvih vrijednosti.

Tko ih izrađuje? Koji je proces izrade i koje materijale koristite?

Trenutno smo u suradnji s dva obrta iz Zagorja koji su započeli s proizvodnjom manjih serija Rogoza. Činjenica je da je Rogoz ručni rad i da je njegova varijabilnost u boji, stilu i gustoći pletiva upravo dio njegovog šarma. U tom smislu varira u kombinaciji materijala i oblika, od vertikalne i položene varijante, preko kožnih detalja u različitim bojama.

Rogoz je biljka koja raste u plitkim vodama jezera, močvara i riječnih zaljeva. Žetva rogoza odvija se u srpnju, nakon čega se reže na određenu duljinu i slaže u 'pušleke', a potom suši, plete na tkalačkom stroju i spaja iz traka širine 0.5 cm u proizvode, najčešće cekere, tj. logožare. Logožar je karakterističan za Hrvatsko Zagorje, u kojem se mnogi pletarski obrti bave upravo ovim oblikom male proizvodnje.

U planu je lansiranje web shopa, a pretpostavljam da radite i na plasiranju Rogoza u neke dućane? Koji je vaš poslovni plan?

Web shop planiramo u bliskoj budućnosti,  trenutno smo u pregovorima s dućanima koji će Rogoz uvrstiti u svoj prodajni asortiman. Zasad je Rogoz moguće kupiti direktno od autorica. Dugoročni cilj je proizvesti Rogoz dostupan široj populaciji u urbanom i turističkom kontekstu. Upravo u segmentu turizma vidimo potencijal proizvoda koji odražava tradicijske i suvremene vrijednosti kulture života u zemlji. Zanimljiv je i velik odaziv stranih naručitelja, koji su proizvod prepoznali kao suvremen modni detalj. Prva veća pošiljka Rogoza tako je upravo otišla u Španjolsku za klijenta u dizajnu.

Nudite dvije veličine i nekoliko boja... Koje su cijene proizvoda?

Da, u trenutnoj je ponudi nekoliko varijanti Rogoza, a osnovne razlike su u veličini i formatu, o čemu ovisi i cijena proizvoda. Pozivamo sve da nam se pridruže na promociji Rogoza 17.5. od 12:00 - 18:00 u Oazi i kupe svoju verziju po promotivnim cijenama.

Imate li u planu nakon Rogoza na tržište izbaciti još neki modni dodatak ili je ovo bio samo mali izlet Oaze u modne vode?

Nina Bačun i Roberta Bratović (2/6 članice neformalnog kolektiva Oaza) nedavno su osvojile prvu nagradu za dizajn nove kolekcije Startas jesen/zima 2014 za tvrtku Borovo. Projekti vezani za produkt dizajn u kontekstu mode članice Oaze prakticirale su i ranije; tako su 2006. Bačun i Bratović dobile nagradu na izložbi '040506' Hrvatskog dizajnerskog društva za koncept višenamjenskog odjevnog predmeta 'One is many' u suradnji s Tomislavom Mostečakom.

Također, u razradi je novi proizvod  'Pokrivace' - pokrivala za glavu, čije forme su preuzete iz tradicije, time čine još jedan proizvod koji ulazi u kolekciju 'S ruke na ruku', čiji dizajn potpisuje Oaza. Nadamo se da će se ovaj trend i dalje održati, pogotovo uzimajući u obzir sve češću interdisciplinarnost i međusobno preplitanje disciplina.

Ana Bacinger

art direkcija: Oaza

photos: Mare Milin

models: Roberta Milevoj, Ivana Biočina, Miša Mikić, Emir Šehanović, Dominik Markušić 

šminka: Nikolina Gega

frizura: Mijo Majhen

 

Objavljeno: 14.05.2014. u 10:21

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p