HRVATSKA MODA

Staša je hrvatska dizajnerica s londonskom adresom koja osvaja svijet

# THE FUTURE IS YOURS TO CREATE

Iako je hrvatska modna scena poprilično malena, to ne znači da nema za ponuditi kreativne pojedince koji neprestano oduševljavaju sjajnim idejama i kolekcijama. Staša Doblanović Randall je ime koje se krije iza brenda STASA, a radi se o mladoj pulskoj dizajnerici koja je svoju hrvatsku adresu zamijenila onom londonskom te izgradila popriličnu impresivnu inozemnu karijeru.

STASA je brend koji njeguje prepoznatljivu estetiku minimalizma, zalaže se za modnu održivost te rapidno otvara mnoga svjetska vrata hrvatskom dizajnu. Mišljenje kao je riječ o industriji u kojoj je teško uspjeti, u razgovoru s ovim mladom kreativkom u potpunosti pada u zaborav jer trud, rad i neprestano učenje glavni su alati za postizanje uspjeha, kako na polju modnog dizajna ili na bilo kojem drugom. Ono što posebice Stašu ističe iz mase je njezina skromnost u kombinaciji s neizmjernim trudom i zalaganjem koji je rezultirao na najbolji mogući način, jedinstvenim prilikama koje malo koga mogu ostaviti ravnodušnima, a sigurni smo da je sve to samo početak. U nastavku smo porazgovarali sa Stašom koja nam je otkrila sve o svojim počecima, ali i poslovnim izazovima i prilikama

Kako je započeo tvoj modni put? Je li moda nešto čime si se oduvijek željela baviti?

Moj modni put započeo je još dok sam bila dijete, mislim da sam imala oko pet godina kad mi je mama dala iglu i konac u ruke. Tada sam počela šivati ručno, a kad sam napunila šest, sedam godina mama i tata kupili su mi prvu plastičnu mašinu, i to u Italiji jer kod nas toga tada nije bilo. Uz majku koja je šivala kostime za kazališne predstave, naučila sam krojiti, a sjećam se kada bi joj komadi materijala padali jer su bili višak, ja bi ih skupljala i šivala kreacije za svoje lutke. Nakon osnovne škole upisala sam Srednju školu primijenjenih umjetnosti i dizajna u Puli, smjer tekstilni dizajn te potom odmah u Zagreb TTF. Oduvijek sam voljela „krpice“ i mislim da radi toga i jesam tu gdje jesam, jer iza mene stoje mnogo godina truda i znanja kojeg sam skupljala.

Brend STAŠA pokrenula si u Zagrebu, a uspješno nastavila voditi u Londonu. Kako uspoređuješ svjetsku i domaću modnu industriju? U kojim segmentima vidiš prostor za napredak Hrvatskoj?

STAŠA brend pokrenula sam još 2013. dok sam bila studentica budući da sam često dobivala upite gdje se moje kreacije mogu kupiti, ali od 2015. godine brend je i službeno počeo s radom. Također u to vrijeme preselila sam se u London i otvorila obrt pod imenom STAŠA DESIGN. Hrvatska zaista ima odlične modne dizajnere/brendove te moji kolege to doista dobro rade, no problem je što se u hrvatskoj moda prikazuje za aktualnu sezonu, dok vani najmanje šest mjeseci unaprijed, ali u posljednje vrijeme vidim da domaća modna industrija ide na bolje, što me iznimno veseli. Jedan od razloga zašto je moja proizvodnja u Hrvatskoj, baš je zato što smatram da imamo velik broj ljudi s vrhunskim znanjem.


Je li London utjecao na tvoju kreativnost? Inspiriraš li se njime?

Apsolutno, London je grad koji nikad ne spava, ovdje se možeš razvijati do beskonačnosti. Iako je dosta užurban u svakom smislu ja to uvijek pojednostavim u svojoj glavi jer kao što možete vidjeti, moje kolekcije su vrlo minimalističke i zapravo podsjećaju na skandinavske krajeve. Međutim, inspiracija mi dolazi svakodnevno od raznolike londonske arhitekture, pa sve do multikulturalnih etičkih skupina koje se protežu Londonom.



Što te generalno potiče na dizajniranje, kako izgleda tvoj kreativni proces od ideje do finalnog proizvoda?

Nekako uvijek krene prirodno, ali sigurno iza svih mojih kolekcija stoji okolina kojom sam okružena. Svaku kolekciju radim po godinu dana, ali uvijek se držim tog svog kruga minimalizma i čistih blok boja. Uvijek krećem od moodboarda kojeg napravim za sve što me inspirira, nakon toga kreće skiciranje i tu se radi o dužem procesu jer često u tijeku rada dobijem nove ideje, pa sve mijenjam. Kada odlučim koje odjevne predmete ću izrađivati, kreće potraga za materijalima.

U svojim kolekcijama pokušavam koristiti što je više moguće prirodnih materijala, a nakon što sve pronađem, krećem u izradu krojeva i prototipova od pravih materijala kako bih vidjela kako će to sve skupa izgledati. U tom trenutku uvijek dođe do nekih promjena ili rješavanja postojećih problema. Cijeli proces u potpunosti radim sama, što je ujedno i olakotna okolnost jer odmah vidim što treba promijeniti ili poboljšati. Nakon sto su svi prototipovi izrađeni, krojevi se gradiraju i spremaju za Labin, gdje mi je smještena proizvodnja, kako bi bili spremni za narudžbe. Ono čime se u međuvremenu bavim je pripremanje moodboarda za kampanju i lookbook, a nakon što je sve spremno krećem u potragu za ljudima koji odgovaraju ideji projekta.

Često koristiš izrast modest. Što to zapravo znači?

Termin modest koristim kako bi opisala modu koju nose žene koje pokrivaju određeni dio tijela. Pod time se misli na sve one koji tijelo pokrivaju zbog religijskih uvjerenja, ali i na sve druge koji žele pokriti određeni dio tijela kako bi održali određenu estetiku.


Predstavljala si kolekciju na londonskom Tjednu mode, stažirala u modnoj kući Roland Mouret, koliko su te ti, nazovimo pothvati, formirali kao dizajnera? Što si naučila?

Da, bila sam na londonskom tjednu mode već tri puta, a to mi je omogućila tamošnja platforma za mlade dizajnere. Smatram da je to nešto što svaki dizajner mora iskusiti, jer iza svih tih pothvata stoji dobra godina rada na kolekciji. Također, odmah nakon sto sam preselila u London stažirala godinu dana za različite brendove. Nakon takve četiri godine rada, slobodno mogu zaključiti da sam sakupila puno znanja, ali i naučila se radu. Naravno, uvijek ima mjesta za nova učenja i nadogradnju, ali praksa me doista isklesala za posao kojim se bavim. Smatram da bi svaki student modnog ili tekstilnog dizajna odmah nakon završenog studija trebao odraditi godinu dana prakse kako bi se bolje shvatio taj praktični dio koji na fakultetima uvijek nedostaje.

Nedavno si završila na stranicama talijanskog Voguea bok uz bok Stelli McCartney. Kakav je osjećaj biti uvršten u jedno takvo društvo? Koliko ti to znači?

Da, još uvijek sam u šoku da budem iskrena, to je jedan veliki uspjeh i veliki korak za moj brend. Prije tri mjeseca bila sam kontaktirana putem maila od strane stilistice koja je radila na tom projektu; bilo mi je rečeno da ništa ne govorim dok slike ne budu vani. Ja nisam ni znala detalje, samo su mi rekli daj je za talijanski Vogue i da je članak vezan za održivu modu, što i je jedan od postulata mog brenda. Biti u društvu sa Stellom McCartney je san snova, ali ovo je tek početak.

Primijetila sam kako se radi o editorijalu koji zagovara održivu modu, pa koliko i sama prakticiraš modnu održivost; što profesionalno, što privatno?


Tako je, u editorijalu je riječ o održivoj modi, a kao sto znamo Stella McCartney je glavni pokretač te ideologije i zaista se bori na sve načine da se modna industrija poboljša po tom pitanju. Ja se također slažem s modnom održivošću i preferiram korištenje recikliranih materijala ili onih na prirodnoj bazi sa što manje bojila i kemikalija.

Nažalost, brza moda nas je sve zaslijepila, svaki tjedan izađe nešto novo i tržište je toliko jeftino da tu modu više jednostavno nitko ne cijeni. Takva moda je vrlo lako zamjenjiva i trenutna situacija nema prostora za napredak. Moj brend svakako spada u održivu modu i želim da tako ostane, od materijala pa sve do proizvodnje. Osobno trudim se što više minimalizirati korištenje plastike i sintetičkih materijala, koji su loši za nas i na okoliš. Ono što mi je posebno drago za otkriti, činjenica je kako nadolazeća kolekcija sadrži isključivo reciklirane i prirodne materijale.



Multibrand store Wolf & Badger uskoro će u ponudi imati i tvoj brend. Kako je došlo do te suradnje?

Wolf & Badger kontaktirao me je prije par mjeseci te izrazio zainteresiranost za moju novu kolekciju. Nakon par mailova pao je dogovor da će od kolovoza moja nova kolekcija biti dio ponude Wolf & Badgera na online platformama te u njihovom dućanu u Londonu. Ova suradnja mi je posebna čast, pogotovo jer je prvi korak bio s njihove strane, a budući da su Wolf & Badger američka kompanija, nadam se da bi ova suradnja mogla otvoriti i neka prekooceanska vrata.

Najveći europski sajam Pure London, uvrstio te je među svoje izlagače gdje se ponovno nalaziš u renomiranom društvu. Objasni nam o čemu se radi i kakav je koncept sajma?


Pure London je najveći europski sajam mode, gdje godišnje izlaže više od 1000 dizajnera. Ovaj sajam je specifičan po tome što možete ući isključivo uz pozivnicu, a ponuda je fokusirana na žensku odjeću. Na trodnevnom programu predviđene su po dvije revije dnevno i seminari kako bi se poticao rad mladih dizajnera.

Koliko ti brojni uspjesi koje nižeš znače? Čija kritika i priznanje su ti najvažniji?

U posljednje vrijeme sve je krenulo u nekom smjeru o kojem sam oduvijek sanjala, i svaki uspjeh me jednako veseli, i oni manji i veći, jer je to potvrda mog rada i truda. Što se tiče kritike, najvažnija mi je ona koja dolazi od moje obitelji; takve kritike su najiskrenije i najrealnije.

Digitalna platforma FASHION.HR odlučila je svoju viziju prikazati kroz jednu upečatljivu rečenicu: „THE FUTURE IS YOURS TO CREATE“ u želji da pojedinci poput tebe dobiju zasluženi medijski prostor. Što za tebe predstavlja taj slogan, kako ti vidiš svoju budućnost?

Za mene slogan „THE FUTURE IS YOURS TO CREATE“ govori kako svatko može stvoriti nešto svoje i na pojedincu je da to maksimalno iskoristi. Trenutno je situacija takva da se trebamo osvrnuti oko sebe i napraviti neke promjene jer svaki kreativac zaslužuje mjesto pod zvjezdanim nebom jer je jedinstven i poseban. Bilo je vrlo drago biti gost na prošlogodišnjem Bipa FASHION.HR-u po prvi put i nadam se da će se to nastaviti jer treba poticati i razvijati domaću scenu, kao i podržavati hrvatske dizajnere.

 

Foto: Privatni album
Objavljeno: 26.06.2019. u 10:22

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p