HRVATSKA MODA

'Kad me pitate što očekujem od svog angažmana u Varteksu, mogu reći samo uspjeh!'

Kreativna direktorica modne kuće Varteks otkrila nam je što priprema povodom predstavljanja prve kolekcije
Početkom ove godine domaću modnu scenu pogodila je vijest kako je jedan od najdugovječnijih i cijenjenih brendova, I-GLE, je došao svome kraju. Kreativni dvojac koji je stvarao nekoliko desetljeća, Martina Vrdoljak Ranilović i Nataša Mihaljiščin odlučile su završiti zajedničku modnu priču i okrenuti se nekim novim izazovima. A prvi takav za Martinu došao je ispod povećala javnosti onog trenutka kad je preuzela kreativnu direktivu nekadašnjeg tekstilnog giganta, Varteksa. Stoga je bilo i više no primjereno da novu koekciju te viziju za tu modnu kuću predstavi tijekom 28. sezone Bipa FASHION.HR na drugoj večeri posvećenoj muškoj modi, FHR MEN pod pokroviteljstvom brenda Philips.

S Tinom sam već u nekoliko navrata razgovarala o velikim promjenama koje su se dogodile tijekom posljednjih par mjeseci, no posljednja vijest koju je sa mnom podijelila bila je da će se vratiti na pistu najvećeg regionalnog tjedna mode, no u drugoj ulozi. Naime, iskreno vjerujem da je dolazak kreativnog pojedinca poput nje na čelo modne kuće koja je u svom vrhuncu brojala i tisuće zaposlenih te uživala veliku popularnost u Hrvatskoj, ali i regiji, korak naprijed za hrvatsku kreativnu industriju, posebice modnu. U ostatku svijeta sasvim je normalno da se kreativni direktori nekih od najvećih modnih kuća izmjenjuju gotovo svakih nekoliko godina, pa čak i mjeseci ako je zaključiti prema brojnim promjenama koje su zadesile svjetsku modnu scenu u posljednjoj godini, no u Hrvatskoj i regiji, ovo je još uvijek relativno nepoznat pojam. Stoga, prvenstveno iz osobne znatiželje ali i šuškanja ostatka modne scene i publike, nisam mogla odoljeti i ne priupitati Tinu nekoliko detalja koje može otkriti povodom predstavljana kolekcije tijekom druge večeri Bipa FASHION.HR-a.



Prije nešto više od mjesec dana, brzinom vatre, medijima i domaćom modnom industrijom proširila se vijest kako postaješ novom kreativnom direktoricom kuće Varteks. Vijest je uslijedila ubrzo nakon neočekivane objave kako je brendu I-GLE došao kraj. O brendu smo već razgovarale, no kako je došlo do spoja Varteksa i tebe?

Pa kako to obično biva, kada se jedna priča završi, otvori se prostor za drugu. U trenutku kada samo Nataša i ja dogovorile da više ne želimo nastaviti dalje, nisam baš zamišljala da ću vrlo skoro biti kreativni direktor u Varteksu. A ipak, svega par dana kasnije, sjedila sam s Nenadom Bakićem na kavi i pričala o tome što se događa u Varteksu te kakva je njegova strategija. I moram priznati da sam u tom trenutku osjetila onaj pravi kreativni izazov, bilo mi je apsolutno jasno što želim raditi.

Jasno je kako se Varteks naveliko ulaže i otvaraju se razne zanimljive prilike koje bi iznova oživjele kultni tekstilni gigant. Kolika je tvoja uloga u tome i što ti očekuješ od svog angažmana?

Moja uloga je jasna, ja radim na podizanju dizajnerskih i općenito estetskih vrijednosti u Varteksu. Moj prvi zadatak jest izvući puni potencijal iz svog dizajnerskog tima, ali i puni potencijal Varteksovog proizvoda. Realno, nije Varteks jedina tvrtka u kojoj se godinama zanemarivala vrijednost dizajna i same dizajnere tretirala kao nužno zlo. Nije baš bila rijetkost da tvrtke koje se bave proizvodnjom različitih vrsta proizvoda funkcioniraju bez dizajnera. Tek zadnjih par godina, nakon nekoliko uspješnih primjera, prvenstveno u sferama proizvodnje namještaja i produkt dizajna, dešavaju se kvalitetni pomaci u kojima industrije prepoznaju benefite dobrog dizajna i počinju ulagati njega. I u tom smislu kada me pitate što očekujem od svog angažmana, mogu reći samo uspjeh. (smijeh)

U svjetskoj modnoj industriji nije neobično da kreativno vodstvo velikih kuća preuzmu modni dizajneri koji su u prošlosti dokazali velike vizije. Ipak, za Hrvatsku je tvoj primjer veliki koraka u dobrom smjeru.

Iskreno, nije čudno da u Hrvatskoj nije bilo takvih primjera do sada. U kontekstu ovog o čemu sam maloprije govorila, industrije nisu baš pokazivale interes ili vidjele smisao dobrog dizajna, a ako ćemo i iskreno, pa nije baš da u Hrvatskoj postoji neka jaka tekstilna industrija da bi se ovakvi „transferi“ uopće i događali. Nadam se da će sve pozitivne promjene vezane uz Varteks osnažiti cjelokupnu scenu pa da ćemo imati prliku češće svjedočiti zanimljivim pomacima u tom smislu.



Kako se suočavaš s pojmovima 'fast fashion' i parolom „more is more“ kad je u pitanju suvremena modna industrija, posebice s novom ulogom?

Moj je stav oduvijek potpuno jasan. Nebrojeno je puno aspekata koji su u tom kontekstu negativni; od degradacije svih vrijednosti koju ima moda, dizajn, štetnog utjecaja na okolinu, izrabljivačkog rada, da samo nabrojim par pojmova koji mi prvi padaju na pamet. I teško mogu zamisliti Varteks kako iz tjedna u tjedan izbacuje nove kolekcije na tržište. To jednostavno nije prostor u kojem mi moramo tražiti svoje mjesto. Meni osobno pojam kvaliteta i vrijednost nisu spojivi s pojmovima fast fashiona i konzumerizma.

S kime god sam razgovarala o Varteksu i tebi, moram priznati da su svi pokazali veliku znatiželja kako će izgledati kolekcija za tekstilnog diva iza koje će stajati dizajnerica koja je modi i modnom sustavu uvijek prilazila s velikim obzirom prema načinu proizvodnje i konzumiranju mode. Koja je vizija ove kolekcije koju ćeš predstaviti na Bipi FASHION.HR?

Vizija modernog, suvremenog muškarca koji se ne plaši iskoračiti iz ustaljenih kanona odijevanja. Muškarca koji odbacuje dosadu i kreće u avanturu.

Za razliku od ostalih dizajnera koji su predodređeni sebi i vlastitoj viziji, kako izgleda kreativni proces kad stvaraš „za nekoga drugoga“? Ima li uopće razlike?

Ma zapravo kreativni proces je uvijek isti. Možeš uživati u procesima stvaranja nečeg novog bez obzira u kojim se okvirima nalazio. Uvijek nekako mislim da je moguće biti kreativan i u knjigovodstvu i u matematici i u vođenju firme. Sve su to različiti oblici kroz koje možeš izražavati svoju potrebu za stvaranjem i kreativnošću. Za mene je u ovom trenutku beskrajno zanimljivo stvaranje unutar, recimo to uvjetno, strožih okvira koji postoje u Varteksu od onih koje sam imala u I-GLAMA.

Što očekuješ u budućnosti od ovog angažmana i sličnih ovome? Vjeruješ li da se stanje hrvatske tekstilne i modne industrije može poboljšati?

Pa da, upravo to očekujem i iskreno vjerujem da se stanje cjelokupne modne industrije može poboljšati i da ja trenutno sudjelujem u tom procesu. Nadam se da ću bar malo doprinijeti tome.

Ukratko, koji su trendovi koje predviđaš za nadolazeću sezonu i koje komade bi posebno istaknula u kolekciji koju ćeš prikazati na Bipa FASHION.HR-u?

Ležerno, opušteno, posvećenost detaljima, kvalitetnim tkaninama, boje i zanimljivi printevi, a s obzirom da pokazujemo mušku kolekciju ; blazere i odijela.
Foto: Sanjin Kaštelan
Objavljeno: 20.03.2019. u 12:17
Tagovi: Varteks

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p