HRVATSKA MODA

Nekadašnji modni gigant vraća se na velika vrata

Novo ruho stoljetnog hrvatskog brenda
1918. godina po mnogočemu bila je godina velikih prekretnica i novih početaka. Obilježena je jednim od najvećih trenutaka u povijesti, kraju Prvog svjetskog rata i ponovnom disanju svjetskog tržišta. Ista ta godina posebna je i za hrvatsku tekstilnu industriju stvaranjem giganta imena Tekstilna tvornica Varaždin, danas Varteks. Kuća o čijoj velikoj revitalizaciji naveliko čitamo ovih dana, obilježila je više od 100 godina postojanja i za domaću tekstilnu industriju predstavlja nezaobilazan dio povijesti. Istinu na ruku, nije potrebno govoriti kako je posljednjih nekoliko deseteljeća bilo iznimno teško za taj brend, ali i cijeli tekstilni sektor koji i dalje predstavlja najniži rang na listi unosnih poslova. No sudeći prema svemu, situacija se značajno mijenja.

Da su u tijeku velike promjene, naznaka je da je poslovne uzde Varteksa preuzeo Nenad Bakić, matematičar, investitor i jedan od 100 ljudi koji su zasluženo dospjeli na prestižnu listu Financial Timesa koji čine Europu boljom. Tvrtki koja se u protekloj godini jedva hvatala za posljednju slamku, nagovještaju se svijetli dani rebrandingom i ponovnim revivalom

Varteks je oduvijek bio sinonim za kvalitetu i originalan dizajn. Hrvatska se, po završetku Prvog svjetskog rata, mogla pohvaliti tekstilnom industrijom koja je bila među vodećim gospodarskim granama. Ako zavirite u ormar svojih roditelja, baka i djedova, zasigurno ćete pronaći nekoliko odjevnih predmeta poput kaputa i odijela s poznatim potpisom brenda Varteks i sestrinskih linija. Radi se o komadima koji su izrađeni od ponajboljih materijala, besprijekornog kroja i dizajna koji je svevremenski. Mnogi Varteks pamte po suradnji s Levi'som, modnoj marki DiCaprio koju i danas rado nosimo, a nezaboravna je Žuži Jelinek koja je upravo u ovoj varaždinskoj tvornici napravila svoje prve dizajnerske korake. Njeni kaputi koji su u ono vrijeme prošetali po mnogobrojnim svjetskim metropolama, prodavani su u kultnim američkim trgovinama Macy's, a i danas izgledaju odlično.





Osim konfekcijske odjeće, Varteks je bio i vodeći proizvođač tkanina izrađenih od vune, a šezdesetih godina najveće inozemno tržište bila je Velika Britanija. Kolekcije su se naveliko prodavale i diljem Italije, Francuske, Njemačke, SAD-a, u Varteksu je radilo gotovo 12,000 zaposlenih, a velike prekretnicu ovoj tvrtki označio je početak suradnje s njemačkim Hugo Bossom te švedskim J. Lindebergom. Danak su uzele kasne devedesete i privatizacija na čijoj su crnoj listi i brojni ostali, nekoć perspektivni brendovi, a onog trenutka kad je zavladala svjetska kriza svima mrske 2008. godine, Varteksu nije bilo pomoći. Kroz ciklus od desetak godina zatvorene su brojne trgovine, ukinute velike svjetske suradnje, došao je kraj luksuznim kolekcijama te hrvatskoj tekstilnoj industriji. Krivac nikada nije bio loš dizajn ili kvaliteta, već izrazito loš model poslovanja, ali danas, 100 godina od samog rođenja tvrtke, postoji nada u novo sutra.



Živimo u vremenu u kojem je ciklus mode sve brži, a kvaliteta sve rjeđa. Industriju bismo mogli podijeliti na high end i high street, no u stvarnosti se izgubila razlika između brendova čiji dizajn i odjevne predmete možemo nositi godinama kasnije, bez obzira platili ih izrazito malo ili ekstremno mnogo. Brzi kotač kapitalizma i komercijalizma u kratkom je vremenu iz igre izbacio i neke od ponajboljih igrača koji su godinama, ma desetljećima uživali izrazito veliku popularnost. Brojni svjetski brendovi našli su se u rupi koju su sami iskopali, a sve zahvaljujući nekoliko loših poteza u kojem je imperativ bio na brzoj zaradi. Danas, kad kupci postaju osvješteniji sistemom mode, svoju pažnju nastoje usmjeriti na ekološku proizvodnju i konzumacije mode, cijeni se tradicija, a rado će izdvojiti više novaca za brend i komade koji ne podilaze kratkom ciklusu trenda i pomodarstva.



A shvatio je to i Varteks koji je s novim čovjekom na čelu tvrtke odlučio okrenuti novi list. Zahvaljujući Bakiću i preostalim radnicima koji iskreno vjeruju u parolu da „Varteks i dalje živi“ predstavljeni su novi projekti brenda koji su ovih dana punili naslovnice. Primjerice, nedavno je predstavljena luksuzna kolekcija „Limited“ namijenjena muškarcima i ženama za čiji je cjelokupni ciklus proizvodnje, uključujući proces dizajna, izrade prototipa te maloprodaje, napravljen u svega 45 dana što je veliki napredaka nalik svjetskim brendovima. Ipak, valja naglasiti kako se radi o kolekciji koja ne podilazi uvjetima brze mode i time riskira kvalitetu nad kvantitetom. U pitanju je kolekcija koja je izrađena od talijanskih tkanina poput Marzotto i Angelico te Loro Piano, imena koji su modnim znalcima itekako dobro poznata, a naglasak je stavljen na sam dizajn odijela kakve bi, primjerice u talijanskim metropolama mode, platili gotovo trostruko više no u Hrvatskoj.



Posljednja velika tvornica tekstila u borbi za opstanak tako je napravila nekoliko ključnih koraka ka revitalizaciji brenda i pokazala kako hrvatska stvarnost modne industrije ne treba biti tako turobnom kakvom se čini. Nedavno je sklopljena suradnja s momcima iz Locastic teama kao najava Young kolekcije namijenjene mlađoj populaciji koji su nova target skupina brenda, a uskoro će prikazati i modernu work wear kolekciju za žene. Varteks rado nose i zvučna hrvatska imena poput Mate Rimca jer istinski vjeruje u proizvod pa je tako sudjelovao u kampanji „Nesavršeni muškarci u savršenim odijelima“ i postao zaštitnim licem hrvatskog brenda. Kako i sami navode, nastavljaju proizvoditi vrhunska odijela za kuće poput Hugo Bossa, no njihov fokus su vlastite linije koje bi, uz odgovarajuće vodstvo i suvremen dizajn, uskoro mogle postati liderom na regijskom tržištu. Kolekcije „Select“ bit će simbioza luksuznih materijala i poznatih krojeva koji su postali sad već kultni komadi brenda, a najavljuju se i suradnje s brojnim dizajnerima.

Nova filozofija brenda oslanja se na agilnost i tehnološki napredak odnosno digitalizaciju u želji da se ovoj velikoj tvornici povrati kultni status tekstilne sile koja je to nekoć bila. Ipak, prije sto godina situacija je bila daleko drugačija, a danas, brendovi koji su jučer bili na samom vrhu industrije muku muče s brzim okretajima sistema koji ne oprašta nijednu grešku. No ne treba zaboraviti da ista ova hrvatska industrija koja je danas mnogima poput trna u oku, još uvijek stoji na dubokim temeljima u kojima se krije veliki potencijal. Samo je pitanje tko će prvi zagristi.
Foto: Varteks, arhiva
Objavljeno: 29.01.2019. u 16:06

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p