HRVATSKA MODA

Velika četvorka

Grgo Zečić u posjeti zagrebačkom Private Showroom-u

Na završnu ocjenu kojom ćete ocijeniti modno događanje može utjecati niz faktora. Netko će zamjeriti ili pohvaliti izbor pića koji se poslužuje, drugi će biti iziritirani glasnom glazbom, treći će reći kako im je svjetlo u prostoru presnažno ili su možda kanapei previše suhi. 

Natjecanje dizajnera, koliko god oni to pokušali negirati, ne događa se samo na pisti nego i izvan nje. Na većini događanja koje dizajneri organiziraju kroz prosinac, moda uvijek padne u drugi plan jer se želi impresionirati prostorom, cateringom, listom "celebrity" uzvanika ili brojem fotoaparata koji nemirno čekaju na ulazu. Naravno, svi ti parametri su za pohvalu jer govore o uloženom trudu i energiji svakog dizajnera koji želi ugostiti uzvanike na svojoj zabavi.

Problem samo leži u činjenici što nitko od dizajnera ne zna što zapravo želi poručiti pa sve "zabave" nalikuju jedna na drugu sa istim novinarima, istim uzvanicima te istim konobarima. Možda je upravo zato posjet Private Showroomu došao kao izvantjelesno iznenađenje, pojava kakva se ne viđa na našim prostorima. Točno 48 sati nakon slijetanja iz Velike Jabuke proveo sam jedno od onih nezaboravnih predblagdanskih popodneva sa svojom najboljom prijateljicom koja je po drugi put postala majka. Negdje između kuhanog vina u Buldogu i kolača u Velvetu, zaputili smo se prema Radićevoj ulici kako bi vidjeli što to "kuhaju" naši omiljeni dizajneri. Konačan rezultat bio je šokantno ugodan.

                           

Ljudi koji rade ili žele raditi u modi obično se sumanuto razbacuju nerealnim komplimentima kada primjerice nakon osrednje domaće konfekcije izjavljuju kako se osjećaju kao da su u Parizu na tjednima mode. Valjda na takve izjave utječu promili alkohola u krvi ili zarazna viroza koja vlada među uzvanicima, tko će ga znati. Dok smo ulazili kroz crno obojan hodnik naše "velike četvorke" zbilja se osjećate kao da posjećujete Comme Des Garcons Guerrilla Store u predgrađu Varšave ili underground reviju u Meatpacking Districtu u New Yorku. Ali to je tek prvi dojam. Andreja Bistričić, Viktorija Vržesnevskaja, Maja Merlić i Tamara Bombardelli kreirale su toliko unikatan kozmos u prostoru, koji bi zapravo trebao ostati ljubomorno skrivana tajna. Njihov svijet u kojem vas dočeka domaća rakija i kolači koje je upravo donijela glumica Marija Borić jednostavno se nalazi na krivom meridijanu. Unutar njihove modno-umjetničke galerije krije se toliko detalja i ideja koje vam jasno odaju kako se nalazite u unikatnoj atmosferi kakvu sam po prvi puta osjetio u Zagrebu.

Svi znamo kako je "velika četvorka" talentirana ali više od talenta oduševljava njihova tvrdoglavost i karizma. Buntovnice se odbijaju pokoriti dosadnim pravilima zagrebačkih pjenušaca i lažnih poljubaca. Što više, odbijaju se pokoriti etiketi domaće mode generalno. Pod izlikom "božićnog partya" stvorile su jedini, pravi epicentar kreativnosti, buntovništva i prokleto dobre mode. U showroomu koji je dijete berlinskog skvota i umjetničke galerije sa Lower East Sidea, predstavljene su ideje koje čine najsnažniji pomak domaće mode. Sve što hrvatski dizajneri imaju reći svijetu postavljeno je u svega dvadesetak kvadrata ali zato svaki kvadrat posjeduje neviđenu snagu i inspiraciju. Dok su pomodne Hrvatice krstarile špicom i uplodale fotografije svojih novih "cipela i torbica" na blogove, istinski zaljubljenici u dobar stil pobožno su ulazili na svoju svetu misu u Private Showroom. Dok Viktorija od kaputa stvara remek djela kakva vas tjeraju na ponizno divljenje, Andreja Bistričić svojom virtuznom dekonstrukcijom izaziva opasnu količinu adrenalina zbog kojeg želite automatski promijeniti svu svoju garderobu i hodati svijetom isključivo u njezinom potpisu.

                            

S druge strane, Maja Merlić se majstorski poigrava sa uznemirujućim polaroidima za koje Bistričićkina odjeća djeluje kao savršeni okvir. Bombardelli nam u drugom kutu prostorije demonstrira neopoziv dar stvaranja briljantno funkcionalnih torbi kakve bi se trebale prodavati u Dover Street Marketu ili 10 Corso Comu. Kada bolje razmislite, ovu "veliku četvorku" treba hitno teleportirati u te hramove stila - jedina mjesta gdje će se njihov talent znati cijeniti. Njihova ideja o stvaranju hrvatskog Dover Street Marketa nije naivna utopija već egzistencijalna potreba svima onima koji modu ne prate radi drugih već samo i isključivo radi vlastite potrebe.

         

U vremenu kada su svi odjednom dizajneri, stilisti i modne ikone, Private Showroom potrebniji je više nego ikada kao karizmatični filter, mirno utočište i hrana za oči silovane Hermes torbama. Cijene su apsurdno povoljne za rad koji se nudi i kada bi sve naše silne ikone stila shvatile kakvo blago leži u Radićevoj onda bi sada sve stajale u redu. Kada naša bogata i slavna Hrvatica ode vani (jer jedino ju shvaćaju u inozemstvu, naravno) onda krivo pretpostavlja kako će biti zapažena u svom Givenchyu. Ostaje u šoku kada vidi da se nitko od tih stranaca ne klanja njezinoj sedmoj Birkin torbi. Nikako da shvati kako će u centar pažnje doći samo i isključivo sa originalnim stilom i komadima koje nitko drugi prije nije vidio. Taj eksperiment napravio sam osobno nebrojno puno puta noseći Andreju Bistričić, Tomislava Bahorića ili I-GLE koji su izazvali puno veće zanimanje od Balenciaga kožne jakne.

Predrasuda kako u Private Showroomu vlada neko čudno darkersko carstvo nenosive odjeće, čisti je idiotizam koji proizlazi iz neznanja i straha. Na zidu naše "bogate Hrvatice" nalaze se samo pomno izrezane stranice iz Voguea ili People magazina na temelju kojih kopira styling bez razmišljanja vlastitom glavom. Viktorija, Andreja, Maja i Tamara u jednom su subotnjem popodnevu mikroskopski detektirale najveće strahove izbezumljenih modnih žrtava kojima su na stol servirale najbolji mogući dizajn. Te iste modne žrtve nisu se pojavile u Private Showroomu jer su opasne stepenice bile previše strme za njihove "Louboutinke". Prijatelji i poklonici koji su se pak pojavili istinski vjeruju u modu, a ne u fotografe. Baš kao i naša "velika četvorka".

 

 

Objavljeno: 21.12.2011. u 14:31

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p