FILM I TEATAR

Kao nacrtane: Najbolji stylinzi ženskih animiranih likova

Pet ženskih likova čiji su nam se stylinzi urezali u pamćenje

Brojni su novinarski članci dosad napisani o važnosti kostimografije u domeni filmske umjetnosti, no vrlo se malo pažnje pritom obraćalo na stylinge i analizu likova u animiranim filmovima jer se, vjerujemo da je to razlog, radi o likovima iz mašte i odjeći iz mašte.

No, gledajući pomnije stilske izričaje ženskih likova u animiranim filmovima, možemo bez ustezanja reći kako je "kostimografija" u crtićima nepravedno zanemarena jer su poneki likovi, kroz svoju odjeću, postali toliko prepoznatljivima da ih možemo smatrati ikonama. Zato izdvajamo pet stilski vrlo upečatljivih ženskih likova iz poznatih animiranih filmova čiji su nam se stylinzi svima zasigurno urezali duboko u pamćenje.

Jessica Rabbit

"Tko je smjestio zeki Rogeru" ime je filma koji kroz zanimljivu mješavinu igranog i animiranog prikazuje više-manje šablonsku kriminalističku priču, za potrebe ovog teksta apsolutno nebitnog sadržaja. Nama je bitna Jessica, supruga glavnog lika, animiranog zeca Rogera. Zamišljena kao ultimativna fantazija svakog hetero muškarca, iznimno precizno balansira na granici koja dijeli ukus od neukusa. Uska, šljokičasta crvena haljina bez naramenica i s prorezom gotovo do struka, upotpunjena je baršunastim ljubičastim rukavicama preko lakta i lakiranim crvenim cipelama visokih potpetica. Redatelj Robert Zemeckis objasnio je animacijskom timu kako želi ženu zanosnu poput Rite Hayworth, s kosom Veronice Lake i daškom šarma Lauren Bacall. Kako im je to uspjelo, slobodno protumačite iz izjave po kojoj filmski svijet pamti Jessicu Rabbit: "I'm not bad, I'm just drawn that way". A ako već niste, mogli biste pogledati i film.

Maleficent

Ekipa malo starijih generacija možda je se sjeća kao Zlokobnice iz Disneyjevog dugometražnog animiranog filma, a gotovo svi ostali su nesumnjivo 2014. pogledali blockbuster u kojem ju je utjelovila Angelina Jolie. Maleficent je zla vila, koja iz inata što nije pozvana na njezino krštenje, baca prokletstvo dugogodišnjeg sna na mladu princezu Auroru, ostvareno kao posljedicu uboda na začarano vreteno. Njezina odjevna kombinacija upravo je ono što u vizualnom smislu očekujemo od zle čarobnice: obavijena crnim plaštem s purpurnim obrubom (identičnu nijansu ljubičastog sjenila nosi i na kapcima), kose i rogova zamotanih crnom trakom; vizualno je čisti arhetip animiranog zlikovca. Styling upotpunjuje štap s kuglom umjesto ručke, na kojoj u više scena sjedi njen sidekick, gavran (njegov outfit se, slučajno ili ne, divno slaže s njezinim). Sastavljajući listu za ovaj tekst, Maleficent mi je prva pala na pamet, podsjetivši me smjesta na neke od komada domaćeg brenda Coded Edge, ali i jedne starije kolekcije njihovog srpskog kolege Dejana Despotovića. Iako gledajući filmove svi nedvojbeno „navijamo“ za heroje i heroine, negativci kao da su slojevitije prikazani. Okružuje ih aura misterije, a za taj doživljaj zaslužan je (osim animatorovog stila) velikim dijelom, upravo styling.

Jane Lane

Tamo negdje na prelasku u novi milenij, MTV je prikazivao genijalnu animiranu subverzivnu satiru pod imenom „Daria“. Kod nas gotovo u potpunosti nepoznata, na duhovit je način prikazivala tadašnju (a i današnju) društvenu problematiku kroz oči istoimene srednjoškolke. Jane Lane ime je pak Darijine najbolje prijateljice, cinične i oštroumne umjetnice. Ljepota njenog stylinga očituje se u minimalizmu koji, na prvu nipošto upečatljiv, itekako ostaje u sjećanju. U većini epizoda nosi crne tajice ispod crnih kratkih hlačica, uz crni T-shirt V-izreza s bijelim rubom. Ovu „sprovod-kombinaciju“ vrlo efektno podiže jednostavnim crvenim sakoom, dok vojničkim čizmama i lijevim uhom punim piercinga iskazuje revolt prema tadašnjim modnih standardima, a time i svoj bunt spram društva u cjelini.

Cruella de Vil

Ako se na spomen imena ove gospođe barem malo ne naježite, čestitam. Puno prije nego što smo se obrazovali dovoljno da shvatimo metaforiku njezina imena, strašna teta crno-bijele kose bila je ultimativno utjelovljenje zla. Ta, tko ima toliki nedostatak duše, da bi htio oderati čak STOTINU malih, zaigranih, nevinih loptica sreće? Kao školski primjer narcističke osobnosti, Cruella mora imati sve što zaželi, pa bila to i bunda sašivena od kože oderanih štenaca. Danas, malo više od pola stoljeća kasnije, voljela bih vidjeti kako bi prošla noseći BILO KAKVU životinjsku dlaku. No, ako na trenutak zanemarimo moj očigledno neriješeni animozitet spram fiktivnog lika, zamijetit ćemo kako je Cruella još jedna negativka čiji pršteći glamur je jednostavno nemoguće zanijekati. U klasičnoj crnoj, uskoj i dekoltiranoj haljini, preko koje je bijela bunda crvene podstave iskombinirana s elegantnim crvenim rukavicama preko lakta, dodatni dašak elegancije nosi cigaršpic koloritom usklađen s tirkiznim naušnicama. Uparivanje sjenila i modnih dodataka očigledno je bilo pomodno početkom šezdesetih, jer je crtač gospođe De Vil (baš kao i gore spomenute Maleficent) napravio upravo taj potez.

Judy Jetson

„The Jetsons“ je ime crtane serije stvorene od pionira industrije, Williama Hanne i Josepha Barbere (ako su vam imena nepoznata, vjerujte mi na riječ da ste gledali minimalno pet crtanih filmova njihove produkcije) još prije gotovo sedamdeset godina. Iako je star gotovo kao naše bake (od nekih baka čak i stariji!), u smislu mode i dizajna je itekako aktualan. Zamišljena u nastavcima, kao prikaz dogodovština obitelji Jetson, ova animirana divota svidjet će vam se na prvu. Iako za današnjeg liberalnog gledatelja možda i pretjerano „sterilna“, komična je u svojoj jednostavnosti. Judy Jetson je tipična srednjoškolka s tipičnim problemima jedne srednjoškolke; briga oko glazbe, simpatija i mode. Njezin je izgled prepoznatljivo vezan za futurističke tendencije mode s prelaska pedesetih na šezdesete godine prošlog stoljeća. Iako je iz epizode u epizodu možemo vidjeti u nekoliko outfita, pretežito je u fluorescentnom, geometrijski krojenom topu i napuhnutoj minici, ispod koje nosi i tajice. Čitav je outfit fluorescentno pink boje, uz iznimku crnih balerinki i mašne na iste boje. Judyna dignuta frizura i bijela boja kose kombinaciju čine znatno upečatljivijom (valjda su u toj njihovoj budućnosti imali jače lakove za kosu).

Odlučivši se zaključiti ovu listu s jednim (velikoj većini) opskurnim likom, pri ponovnom gledanju nakon skoro dvadeset godina, gotovo sam požalila. Naime, želim iskazati svoj šok količinom seksualizacije ženskih likova u sadržaju namijenjenom za dječji uzrast, seksualizacije koju djeca možda tog trena i ne shvaćaju, ali svaki stručnjak za rani razvoj djece zasigurno bi se složio sa mnom pri tvrdnji da to sve „ostaje negdje pohranjeno“ i utječe na razvoj osobnosti. Ako želimo da se društvo mijenja i konačno u potpunosti ozdravi od predrasuda, moramo krenuti od sitnica. Iako potpuno nevezano za temu teksta, osjećam da je jedini put ka ravnopravnom i zdravom društvu- isticati svaku nepravdu čim je zamijetimo, ma kako se minorna ili van konteksta ona nama činila.

Foto: IMDB, YouTube (screenshot)
Objavljeno: 27.04.2018. u 11:18
Tagovi: film

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p