HRVATSKA MODA

Grgo Zečić: „Ako kao autor pišem samo kako bi slavio druge, onda nisam autor već plaćeni oglasnik“

Modni urednik iskreno o promjenama na svjetskoj modnoj sceni
Grgo Zečić
M
odni urednik Grgo Zečić se početkom nove modne sezone vraća na FASHION.HR Style Community gdje će redovito kao kolumnist donositi novitete sa svjetske modne scene.

Upravo u periodu od 2008. do 2011. godine Grgo je radio kao direktor za komunikacije i kreativni direktor FHR vizuala. Grgo se ubraja u jedne od rijetkih hrvatskih poznavatelja mode koji se odvažio nastavak svoje karijere potražiti izvan naših granica. Od 2011. godine boravi na relaciji New York–London, a inozemnu karijeru započeo je stažiranjem za PR agencije Purple PR i Karla Otto te u konačnici junior pozicijom stažista i poslije asistenta u francuskom Vogue Hommes magazinu. Danas je Grgo modni direktor britanskih indie magazina Hero i Heroine, a radi i kao freelance modni stilist magazina British GQ, Vogue Japan, Vogue China, System, Dazed&Confused. Osim u brojnim časopisima, Grgo je zaslužan za image consulting mladih nada Hollywooda, poput Tye Sheridan i Evan Petersa. Do sada je radio i s brojnim poznatim glazbenim i filmskim zvijezdama, među kojima su mu posebno ističe Courtney Love, Jessica Lange i Parker Posey.

Mogućnost da bude u samom žrvnju modnih događaja, pruža mu uvid u vodeće tokove i promjene koje se događaju na svjetskoj modnoj sceni. A one neminovno utječu i na hrvatsku modnu scenu koja nipošto nije imuna na vodeće svjetske trendove. Kako gleda na trenutne promjene i na budućnost svjetske modne scene, u kojoj su poziciji hrvatski dizajneri te što možemo očekivati njegovim povratkom na FASHION.HR Style Community, otkriva u nastavku.

Studirao si u Zagrebu politologiju, no ipak te poslovni put odveo u modu. Kada i gdje te zavela moda i što je toliko privlačno u njoj?

Političke znanosti su bile san od osnovne škole. Kako sam završio u modi? Nema preciznog odgovora. Moda me nikad nije zanimala dok sam odrastao. Nisam znao što je VOGUE sve do četvrtog razreda srednje škole, nisam znao što su tjedni mode niti tko su modni dizajneri. Volim posao koji mrzim odnosno mrzim posao koji volim. Mislim da sam se zaljubio prije svega u adrenalin i promjene koje se događaju izrazitom brzinom. S druge strane moda je kreativno zanimanje, a za sebe mogu reći da se znam kreativno zanijeti. Kad sve to stavite zajedno dođete do nekog odgovora. Prvi modni posao u Hrvatskoj? Stajao na vratima jednog modnog događaja i pregledavao VIP pozivnice. Danas mi je žao što fakultet nisam priveo kraju, ali nikad nije kasno.

2011. godine odlučio si napustiti Hrvatsku, a u jednom intervjuu si izjavio kako tvoja odluka ima veze s onim kako se moda percipira u Hrvatskoj. Kako su ljudi tada gledali na modni svijet i modne poslove? Uočavaš li nakon šest godina da se ta percepcija promijenila?

Modu se tada percipiralo na izrazito ružan, diskriminirajući način. Razlog tome su bili (i u nekoj mjeri još uvijek jesu) medijski egzibicionisti zbog kojih je javnost modu ismijavala, a stiliste obilježavala s ružnim predznakom. Biti stilist nije bilo zanimanje već šala zbog koje vam je netko slobodno mogao dobacivati na ulici. Nekad se ne možete boriti sa stanjem stvari već treba ostaviti situaciju da se sama promijeni, prašinu da se slegne prirodno s vremenom. Mislim da se danas situacija promijenila na bolje. Kada vidim neke fotografije ili izvještaje s domaćih događanja gdje su ti novi klinci cool obučeni, odnosno hrabri u svojim modnim izborima, onda mi je to jasan pokazatelj da je društvo koliko toliko napredovalo. Odjeća puno govori o stanju u društvu, o kreativnosti, o borbi i želji da se stvari postave drugačije. Nisam prije šest, sedam godina u Hrvatskoj viđao te “neke nove klince” niti je bilo puno hrabrosti kod mladih ljudi kada je riječ o eksperimentiranju s uličnom modom na svakodnevnoj bazi.

Grgo Zečić

Mnogi sanjanju o inozemnoj karijeri, no kao što možemo vidjeti, rijetki se odvaže ili uspiju u tom koraku. Danas kad gledaš natrag na svoj odlazak, koji bi savjet samome sebi dao prije ulaska u avion? I što je potrebno kako bi pojedinac osigurao svoje mjesto na svjetskoj modnoj sceni, što uistinu nije lako, uzimajući u obzir količinu konkurencije?

Ne znam gdje mi je pamet bila, ali to je dio moje osobnosti jer moram uvijek glavom kroz zid. Nisam previše razmišljao i možda je u tome trik. Moj savjet bi bio da budu hrabri, ambiciozni i ljuti. Ne frustrirani, već ljuti jer bijes je najbolji pokretač. Tada tjerate sami sebe da preskočite granice koje inače nikad ne bi. Za osigurati mjesto na modnoj sceni treba biti mentalno dovoljno jak da možete preživjeti s deset dolara dnevno, izgubiti kontakte s prijateljima, žrtvovati ideju privatnog života i pomiriti se s činjenicom da vam nitko neće pomoći. Tek onda možete ići naprijed. U modi od ljudi ne smijete previše očekivati već se morate isključivo sami boriti i crtati planove dokle želite ići.

U svojoj dosadašnjoj karijeri radio za brojna modna izdanja. U magazinima Hero i Heroine si modni direktor, a radio si i kao modni stilist za British GQ, Vogue Japan, Vogue China, System i Dazed&Confused. Na kojem projektu si izrazito uživao ili ti je bio poseban izazov?

Najviše uživam u putovanjima. Od Aljaske do Malezije, od Rusije do Argentine. Na svakom putovanju pokušam ukrasti barem par sati i posjetiti što me zanima, bio to grob Eve Peron ili Katedrala Sv. Vasilija na Crvenom trgu. Tada “iskoristim” modu odnosno priliku koju imam da vidim ono o čemu sam čitao ili gledao na fotografijama. Što se tiče samih, projekata najviše sam uživao s Jessicom Lange, ali to je subjektivan zaključak jer ju smatram jednom od posljednjih diva Hollywooda uz Meryl Streep. Radili smo nekoliko projekata, ali najdraži mi je bio za Dazed&Confused gdje se Jessica ispričavala zato što nije uspjela lako ući u Balenciaginu suknju koju je na pisti prezentirala djevojčica. Takvu skromnost i želju za suradnjom nikad nisam doživio. Žena je jednostavno… Jessica Lange.

Radiš i image consulting kao i stiliziranje poznatih glazbenih i filmskih zvijezda. Koliko je teško raditi sa zvijezdama? I na što posebno pri radu s njima moraš paziti i poštovati? S kojom zvijezdom ti je bilo ili još uvijek je najdraže surađivati?

Sve ovisi kako se postaviš. Ja se po tom pitanju nisam promijenio i ne mijenjam. Uvijek sam imao ljude koji su me voljeli ili me pak nisu voljeli (najblaže rečeno). Ne možete udovoljiti svakome i neće vas svaki PR ili zvijezda voljeti. Ono što morate poštovati je njihov ego jer su izrazito osjetljivi. Morate razumjeti da se oni ispred vas skidaju gotovo do gola i vi ih oblačite. Postoji li išta intimnije od toga da ste u garderobi s nekim tko vas ne poznaje, a ispred vas se skida u prozirno donje rublje i tange radi potrebe odjeće? Trebate biti pažljivi i oprezni. Pristupiti kao psiholog jer ne znate u kakvom emocionalnom stanju se neka zvijezda tada nalazi. Mnogi od njih ne žele modna snimanja, ali ih radi PR-a moraju odraditi. To su mi uvijek najteži poslovi. Bilo je par neuspješnih koji su završili katastrofalno jer nije bilo nikakve “kemije”, ali bilo je onih koji nisu započeli kako treba, ali traju uspješno i danas. Najdraža mi je Courtney Love s kojom radim “off & on” zato sto je Courtney takva kakva je, sila prirode. Radi se o izuzetno inteligentnoj ženi i nitko mi nikad nije poslalo toliko knjiga da ih pročitam kao što je Courtney. S druge strane imam snažan afinitet prema grunge glazbi pa sami zaključite. 

Modni svijet se posljednjih godina rapidno mijenja. Veliki dizajnerske kuće izlaze s rasporeda svjetskih modnih tjedana, mijenjaju se termini prikazivanja sezonskih kolekcija, velika dizajnerska imena dala su otkaze i promijenili kuće. A Burberry je u svom modelu poslovanja otišao i korak dalje. Ti se nalaziš na izvoru i u žrvnju tih promjena. Prema tvom mišljenju, što je razlog, kako ga neki nazivaju “krahom” modnog svijeta kakvog smo do sada poznavali? Kako ti gledaš na modnu budućnost?

Društvene mreže početak su kraja mode kakvu smo poznavali i to sam govorio od samog početka. Zašto čekati pet mjeseci i kupiti neku torbicu koju ste na društvenim mrežama vidjeli već nekoliko stotina puta. Zapravo vam je dosadila, kao da je “vani” već godinama, iako se još nije pojavila u dućanima. Sve su to detalji koji objašnjavaju raspad sistema. Problem je što se nitko ne zna snaći jer nitko ne zna što točno donosi sutra pa svi reagiraju momentalno bez previše razmišljanja. Mislim da će opstati samo specijalizirani modni magazini dok će ostali izlaziti periodično u formi “coffe table” knjige koja će sumirati cijelu jednu sezonu.

Velike promjene dogodile se i u medijskom svijetu. Nestao je Style.com, što je ujedno označilo kraju jedne ere. Zbog neprofitabilnosti, Conde Nast zatvara čak 4 sestrinska magazina Vogue Italia (L’Uomo Vogue, Vogue Bambini, Vogue Sposa i Vogue Gioiello). Slične trendove možemo uočiti i na hrvatskoj medijskoj sceni. Kako godinama radiš u medijima, ne možeš ostati ravnodušan na te promjene. Što misliš kako novi medijski trendovi utječu na čitatelja, pogotovo na novu generaciju čitatelja kojima sve više manjka kvalitetnog izvora sadržaja?

Tko to kupuje pet modnih magazina mjesečno? Nitko. Čak ni ljudi u industriji ne konzumiraju toliko “mode” na papiru svaki mjesec. Ako to uzmete u obzir, onda razmislite o modnoj javnosti koja je neznatni dio generalne javnosti po pitanju čitanja medija. Magazini se vise ne skupljaju kao 90-ih jer nitko od njih nema jasnu viziju tog što zapravo radi. Svi će objaviti sve i neće paziti na čitatelja nego upravo na tu “masu”. Umjesto da proizvod uspješno prodate tisući ljudi, vi ga neuspješno idete podvaliti desecima tisuća ljudi i pritom izgubite svoju bazu. To se dogodilo mnogim magazinima. Zaboravili su se. Ne može svatko biti Vogue, kao što ne može svatko biti Dazed. Trebate znati tko ste, što ste i kome se obraćate. Briljantni primjeri su Allure i InStyle. Allure je uvijek bio i bit će “biblija beauty industrije” dok InStyle svojoj publici na istoj stranici nudi čizme od 100 do 1.000 dolara. Ljudi teško shvaćaju, ali najveća medijska prijetnja Vogueu, barem u Americi, je upravo InStyle i “demokratski” koncept koji tvrdoglavo njeguju.

Grgo Zečić

U jednom intervjuu za jednu hrvatsku medijsku kuću si izjavio kako u Hrvatskoj ima talentiranih dizajnera, ali oni se bore s vjetrenjačama u vlastitoj zemlji. Tko i što predstavlja te vjetrenjače? I u kojem segmentu krivo pristupaju svom poslovanju?

Rješenje nije pokazati svoju kolekciju dva puta godišnje u Hrvatskoj. To je platforma i dio koji se mora odraditi, ali napominjem: to je samo dio onoga što čini modni posao. Drugi elementi su buyeri i mediji, a oni neće tek tako doći k vama već vi morate pronaći način da dođete do njih. Zar će Vogue u Hrvatsku doći po mene ili po Vas? Odradite kolekciju, prikažite ju i onda kofere u ruke te od sajma do sajma sve dok vas barem jedan ili dva koncept dućana u Europi ne zamijete. Ne treba to biti Colette ili Dover Street Market. Treba biti realan, ali isto tako treba imati poslovni plan i to je ono gdje mnogi padaju na testu. Ne znaju što je poslovni plan i nemaju ga. Očekuju da će mediji sve odraditi, a hrvatski mediji su vjetrenjače jer ih isključivo i samo zanimaju uglavnom modni skandali i koja je haljina posvađala koje pjevačice.

Poznato je kako si u svojim javnim istupima uvijek iskreno i otvoreno izražavao svoje mišljenje. Koliko su ljudi, kako vani, tako i u Hrvatskoj, u modnom svijetu spremni čuti iskreno mišljenje i otvoreno o tome raspravljati? Jesi li zbog toga imao negativnih iskustava ili loših poslovnih posljedica?

Vani mi je to donijelo uspjeh dok mi je isti stav u Hrvatskoj uništio mnoge mostove. Za neke sam osobno odgovoran, ali za mnoge je odgovorna istina. Ja nemam problem s istinom, ali ako netko drugi ima – onda će ta ista osoba logično imati problem sa mnom. Šutjeti ne mogu jer šutjeti neću. Zašto bih? Da me svi vole? Koja je svrha toga da vas u modnom i celebrity svijetu “svi vole”? Ako kao autor pišem samo kako bi slavio druge, onda nisam autor već plaćeni oglasnik. Loših iskustava je bilo. I kada sam pisao za Jutarnji List gdje sam u J2 bio prvi stalni modni kritičar pod Nadom Mirković i FASHION.HR kada sam bio u Hrvatskoj. Prijetili su dečki dizajnerica, šira i uža rodbina, otvarani su lažni Facebook profili, apsurdne kampanje i prijetnje i lista se nastavlja. Ali ako znate tko ste i što ste, onda je to sve potpuno smiješno.

Uoči nove modne sezone došlo je do obnove suradnje s FASHION.HR Style Communityjem i postaješ dio našeg tima. Što možemo od tebe očekivati narednih mjeseci?

Povratak na FASHION.HR je nešto poput povratka korijenima jer FHR koncept je bio moje prvo ozbiljno radno mjesto u hrvatskoj modi. Bilo je uspona i padova, ali ako ljudi mogu pronaći zajednički jezik onda se to može okarakterizirati samo kako dobra volja i uspjeh. Možete očekivati autorske tekstove s mjesta događanja, kolumne o aktualnim pitanjima koja opterećuju svjetsku modu pa samim time i budućnost domaće mode jer jedno bez drugog ne može funkcionirati. I naravno, pokoji ekskluzivni intervju jer publici ne treba samo podilaziti ili s visoka docirati već ju isto tako treba nježno educirati.

Foto: Privatno
Objavljeno: 23.09.2017. u 11:44
Tagovi: grgo zečić

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p