By Magda Smojver, 3.7.2020.
Možemo se složiti da je u današnjem modernom svijetu multimedije i velike dostupnosti baš svega paradoksalna činjenica da većina i dalje poseže za dobro provjerenim, nerijetko, ne najboljim rješenjima. Ovog puta riječ je o odjeći i odijevanju, a pojam modne održivosti, iako sve aktualniji, još uvijek nije u potpunosti prihvaćen od strane potrošača. Zabrinjavajuće statistike upućuju da jedan odjevni predmet u prosjeku nosimo svega sedam puta, kao i otprilike 20% odjeće koju posjedujemo. Upravo to postaje globalni problem koji šteti okolišu jer je količina smeća koju proizvodimo prevelika, a konzumacija brze mode svakim danom uzima sve više maha. Unatoč uvriježenom mišljenju, održiva moda nije isključivo nošenje odjevnih predmeta načinjenih od recikliranih materijala, već i kreativno kombiniranje onih koji se već nalaze u našem ormaru i to naravno, svaki put na neki drugi, potpuno svjež način. Upravo u tome krije se čar mode, a to nam najbolje može potvrditi i jedna od najtraženijih domaćih stilistica.
Barbara Repe je stilistica koja iza sebe broji puno odrađenih modnih editorijala i zaista posebnih modnih priča s dubljom porukom. Upravo je pojam modne održivosti nešto na što konstantno ukazuje genijalnim komadima koje nosi, a najčešće su iz second hand shopova, buvljaka ili svojevrsno nasljeđe. S Barbarom smo porazgovarali o poslu stilista, ali i o aktualnim ljetnim trendovima te savjetima kako jedan odjevni predmet kombinirati na više načina i pritom uvijek izgledati drugačije i posebno. Naravno, budući da Barbara posjeduje jako puno odjeće jer je to priroda njezinog posla, neizmjerno je važan i proces održavanja jer upravo on zadržava sjaj i blistavost te posebne odjevne predmete čini 'kao novim' još jako puno sezona.
Vjerujem da se možeš složiti kako je percepcija javnosti vezana uz posao stilista poprilično pogrešna, odnosno vjeruje se da je riječ o glamuroznom poslu s mnogo blještavila i reflektora. Reci nam kakva je zapravo stvarnost i kako izgleda tvoj uobičajeni dan na poslu?
Za posao stilista, osim talenta i kreativnosti, iznimno je bitna fizička i psihička izdržljivost. Rad s ljudima iziskuje mnogo strpljivosti i spremnosti na nepredviđene situacije, prilagodljivost te spremnost na određene kompromise. Za ego tu nema mjesta. Ovaj posao samo izgleda lagano i glamurozno. Naravno, ima svoje prednosti u vidu mnogo putovanja i druženja na ekstravagantnim događajima, no to je također dio posla. Ponekad mi je posljednje na listi da odem na event nakon 12 sati snimanja, no moram ispoštovati klijente te zna biti naporno, no kada nešto voliš, pronađeš te atome snage i odradiš i taj posljednji dio posla.

Moj uobičajeni dan na poslu obično izgleda ovako: dogovaranje snimanja, teme snimanja, kreiranje moodboardova i komunikacija s klijentima. Nakon što je sve autorizirano, kreću odobrenja brendova za posudbe odjeće. U današnje vrijeme nije nimalo lako posuditi odjeću te taj proces također iziskuje određeno vrijeme. Potom slijedi posudba odjeće te 'teglenje' i po 20 kilograma u vrećicama. Kreće zabavan dio - snimanje. Dolazak na set, priprema odjeće i dodataka, prolaženje kroz moodboard s timom, kreiranje lookova u hodu, što je dosta netipičan način rada stilista, no budući da sam brza i efikasna, ovakav način najbolje mi leži. Nakon snimanja svu odjeću treba pregledati, popisati sve cijene i brendove po lookovima, vratiti etikete te spakirati u vrećice. Ako je bilo u pitanju cjelodnevno snimanje, odjeću vraćam u trgovine tek idući dan. No posao ni tada nije gotov. Slijedi odabir fotografija te dodatna komunikacija s klijentima, ako je nužno zbog prezentacije priče te na samom kraju izlazak editorijala u mediju.
Kod stilista je iznimno važna kreativnost, ali i prilagodba zahtjevima klijenata, pa na koji način pristupaš određenom projektu koji možda idejno odudara od neke tvoje vizije?
Najlakše je napraviti priču i stylinge kada imaš odriješene ruke, no u većini slučajeva to ipak nije tako. Kada skinemo ružičaste naočale, dosta projekata možda idejno odudara od moje vizije, no moj posao je uklopiti sve dijelove slagalice zajedno te napraviti nešto ni iz čega. Ponekad se dogode nemogući uvjeti - premalo vremena, klijent promijenio kompletnu temu u posljednji tren, klijent zove u posljednji tren, prostor snimanja se otkaže pola sata prije snimanja, odjeću je gotovo nemoguće posuditi preko vikenda, na snimanju nisu adekvatni uvjeti za rad - sve su to situacije u kojima moram 'u sekundi' pronaći najbolji način kako isporučiti svoj dio posla najkvalitetnije u danim uvjetima, bez da pokažem količinu stresa uzrokovanog istim. Samo smireno i sve se može riješiti i dogovoriti. To je ključ svega.

Zakoračili smo u ljetni period koji voli boje, lagane materijale i uzorke; možeš li izdvojiti neke ključne trendove i komade koji će obilježiti ovu sezonu?
Kao i svakog ljeta, vrte se slični trendovi poput lepršavih haljina, pastelnih boja i zanimljivih uzoraka. Ovog ljeta u fokusu su doista prekrasne sandale koje možete pronaći u gotovo svim trgovinama. Ženstvene, s delikatnim remenčićima, neodoljivih boja. Puf rukavi su se zadržali i najljepši su na wrap bluzama. S obzirom na to da su počela sniženja, ulovite nekoliko ležernih haljina od prozračnih materijala, koje možete nositi i u dnevnim kombinacijama na ravne natikače, a uz par dobrih sandala i malo nakita, lako ih možete nositi i u vrućim ljetnim noćima. I da, uzorci!
Budući da posjeduješ zavidnu količinu odjeće, na koji način ju održavaš i čuvaš? Imaš li neke posebne 'rituale' koji pomažu dugotrajnosti odjevnih predmeta?
Perem odjeću na niskim temperaturama te pazim koje deterdžente koristim. Odjeći je važno produžiti životni vijek, posebice onoj koja nije tek izašla iz trgovine, a kampanja koja mi je zapela za oko svakako je #RethinkFashion by Perwoll. Ideja zagovaranja dobrog stila, sustainabilityja i generalno pozitivne poruke, odličan je način za promicanje održivog ponašanja i smanjenje nepotrebnog gomilanja odjeće. Osim toga, nemam nekakve posebne rituale, samo pokušavam u posljednje vrijeme što manje odjeće posuđivati drugima, jer se često znalo dogoditi da se stvari vrate uništene, ili se uopće ne vrate.

Na ovogodišnjem Bipa FASHION.HR garden izdanju, pokazat ćeš nam kako stilizirati jedan odjevni predmet u tri različite kombinacije. Jesi li mišljenja da žene i muškarci premalo eksperimentiraju, a previše nose isključivo ono što im je plasirano u izlozima trgovina?
Apsolutno se slažem da ljudi premalo eksperimentiraju s odjećom i dodacima. Sve više se pretvaraju u lutke popularnih high street brendova, što je zapravo tužno jer imamo izbora više no ikad. Konzumerizam je uzeo maha. Odjeća se nosi samo za Instagram te kasnije odbacuje jer je novi IT komad u izlogu trgovine. Uvijek ću ponoviti isto - u želji da budu drugačiji, ljudi nikad nisu bili više isti.
Reci nam nekoliko 'go to' savjeta kako taj jedan odjevni predmet kombinirati na različite, a jednako sjajne načine?
Različiti dodaci! Birajte odjevne predmete koji su jednostavnijeg kroja, no upečatljive boje. Takve komade možete nositi sto puta. Svaki put promijenite nešto - drugačije naušnice, zavežite maramu, dodajte broš, prebacite nešto preko, obucite 'naopačke'.

Pitanje modne održivost polaganim koracima sve više zauzima vrlo važno mjesto u poslovanju mnogih svjetskih brendova. No usprkos tome, misliš li da potrošači/kupci i dalje zaziru od 'eco' načina konzumiranja mode?
Smatram da je to ipak i dalje pomalo smiješno - staviti u istu rečenicu high street i održivost. Cijenim trud određenih brendova što se tiče recikliranja odjeće te razmišljanja o našoj planeti, no i dalje je to sve više-manje dobar PR. Isti brendovi su naučili i izdresirali mase da kupuju i kupuju, da moraju imati nešto novo, nešto IN te da redovito ostavljaju novac zbog još jedne nove stvari. Prouzročili su cijeli kaos na tržištu u želji za većom zaradom, većom pokrivenosti tržišta, a sada pokušavaju sanirati štetu te prezentirati da ipak nisu oni ti glavni krivci. Eco način konzumiranja mode, sporije izlaženje kolekcija i sve ono kako je to prošlih desetljeća izgledalo, nažalost je nemoguće vratiti, to je jedna velika utopija. Možemo biti odgovorniji, ne biti toliko ovisni o nečem novom iz izloga i pokušati razvijati stil kroz stvari koje već posjedujemo te eventualno otkrivati čari second hand kupovine.
Prema tvom mišljenju, na koji način održivu modu približiti široj masi?
Konstantnim pričanjem o tome. Nema drugog načina nažalost. Mediji bi trebali biti svjesni da su oni tu ključni u promociji malo zdravijeg odnosa prema kupovanju. Uvijek me obraduje kada dobijem dopuštenje napraviti editorijal s isključivo second hand odjećom, kako bih ukazala da i ona može izgledati jednako sjajno u glossy časopisu. Treba buditi svijest ljudi do kojih dopiremo.
Objavljeno: 03.07.2020. u 09:31