SVJETSKA MODA

Kamo ide styling?

Grgo Zečić o promjenama u modnim magazinima
Grgo Zečić Kuda iste styling
S
tyling je nekad bio isključivo kreativno umijeće. Često spontano i instinktivno, talenti koji nužno nisu shvaćali dizajnersku odjeću, istu su kombinirali na “čudnim” modelima ili pak slučajno odabranim klincima s ulice. Po tom pitanju 90-te su bile zlatne godine inovativnog stylinga koji je rušio sve granice poimanja pret-a-portera. Stilisti, kao što su Melanie Ward i Joe McKenna, tada su u Londonu na modele, poput slikara na platnu, radikalno “bacali” komade iz pariških kolekcija u kombinaciji s odjećom iz Crvenog križa i sve to začinjeno komadima koje su sami poderali ili iskrojili.

Upravo u tom periodu nastale su fotografije koje su inspirirale ne samo generacije modnih zaljubljenika već generacije nadolazećih, ali i etabliranih dizajnera. Mlada Melanie Ward tada je otišla “preko bare” u Veliku Jabuku raditi za legendarnog Calvina Kleina i upravo je ona zaslužna za trend pokidanih i ispranih traperica koje su se pojavile u najmoćnijim robnim kućama i dizajnerskim dućanima po astronomskim cijenama. Jeans bi se bacao u industrijsku perilicu rublja zajedno s kamenčićima i klorom te bi se ista perilica raspalila na najjače sve dok se doslovno ne bi raspala. Valja se prisjetiti kako Calvina Kleina nisu proslavile njegove linije odjeće s piste već upravo donje rublje i traperice. Dakle, stilistima je bilo dozvoljeno da veselo “divljaju” i time inspiriraju čitatelje hrabrim kombinacijama.

Grgo Zečić Kuda iste styling

Davne 1988. Carlyne Cerf de Dudzeele stilizirala je prvu naslovnicu američkog Voguea pod redateljskom palicom Anne Wintour. Carlyne je tada učinila nešto nezamislivo: kombinirala je obične GAP traperice s Christian Lacroix topom od 10.000$, što je danas ekvivalent iznosu od 20.000 $. Kada je broj krenuo u tisak, tiskari su stopirali proces te tri puta nazvali Vogue kako bi provjerili je li to zbilja naslovnica. Legendarna je to priča koja se posljednjih godina prepričava s kiselim okusom nostalgije.

Grgo Zečić Kuda iste styling
Promijenila su se vremena pa se promijenio i najmoćniji modni magazin na svijetu. Stilisti su danas u većini slučajeva irelevantni kada je riječ o naslovnicama. Mi smo garderobijeri, kako sami sebe nazivamo. Naime, od fashion market directora, što bi u sirovom prijevodu značio direktor za modno tržište, dobijemo nalog koji će se točno dizajner nalaziti na naslovnici. Nakon što glavni urednik odabere look, mi se pojavimo na setu i isti odjenemo na modela. Posao završen. Tužno, ali istinito kada je riječ o najprodavanijim magazinima. Oglašivači su ugušili igru. Ispraznili pješčanik. Pa se sada s tobogana direktno zabijemo u zid realnosti. A kakva je zapravo realnost?

U posljednjih dvije godine izdavački div Conde Nast u Americi je ugasio magazine Lucky, Self i Details, dok je Teen Vogue sveo na jedva četiri izdanja godišnje. Lucky magazin bio je pristupačnija verzija Teen Voguea, dok se Self fokusirao na sportski modni lifestyle. Details je bio slavan po muškoj modi. Kada se kao izdavač nađete u takvoj situaciji, zar nije najlogičnije žestoko udariti po pravilima editorijala te donijeti “zakone” koji se protive svemu onome što styling predstavlja?

Grgo Zečić Kuda iste styling
Modne kuće Celine, Louis Vuitton, Calvin Klein i Saint Laurent nalažu nam da, svaki put kada “naručimo” odjeću za snimanje, pismeno potvrdimo kako ćemo snimiti look kakav se pojavio na pisti. Calvin Klein je od dolaska Raf Simonsa postao “najbrutalniji” jer bez obzira na priču koju kao stilisti stvaramo – moramo snimiti i torbicu i naušnicu i cipelu iako nas inspirira samo kaput. Da situacija bude još apsurdnija: ako je naušnica na pisti bila na lijevom uhu onda i u editorijalu mora biti na tom istom, prokletom lijevom uhu. Postoje iznimke, kao što su veličine poput Grace Coddington i Edward Enninful, novi glavni urednik britanskog Voguea, koji se mogu poigrati pa će Grace napraviti ultimativno svetogrđe za oglašivače tako sto će iskoristiti samo Vuitton cipele. Ostalima je dozvoljeno “malo pomiješati” situaciju samo ako imate izvrsne odnose s modnom kućom. Pa mi je tako od svih brendova jedino Saint Laurent dozvolio da zbilja radim što hoću. Ali tome je prethodila dugogodišnja suradnja i međusobno povjerenje.

Što će se dogoditi ako ne poslušate PR-a? Jednostavno ćete završiti na svojevrsnoj crnoj listi gdje više nećete biti prioritet za dobivanje odjeće ili pak nećete biti pozvani na reviju. Po prstima nećete dobiti samo od modne kuće već i od magazina kada modnog direktora nazove odjel za oglašavanje kojeg je nazvao klijent vrišteći kako “miješanje” nije dio politike brenda. Gluhi telefon tada postaje opasno glasan i svi moraju snositi posljedice. Vjerovali ili ne, čak je i Steven Meisel trebao snimati za naslovnicu ono što mu je pokojna Franca Sozzani, glavna urednica talijanskog Voguea, naložila. Indie, odnosno alternativni, modni magazini sve su moćniji što ih dovodi u istu situaciju kao njihove mainstream konkurente. U ugovoru o oglašavanju jamči se, primjerice, pet punih lookova koji će biti prikazani u glavnim editorijalima u sezoni. Ali ako ih Giorgio Armani želi deset, e onda će ih biti deset.

Grgo Zečić Kuda iste styling
Svi mi stilisti danas moramo biti inovativniji nego ikad jer kako snimiti puni look nečega što ne odgovara priči koju smo zamislili? Imamo trikove kojima se služimo. Fokusirat ćemo se na portret pa će cijela stranica biti u znaku jednog brenda. Ili će fotograf opaliti crno-bijelu fotografiju jer sve izgleda bolje u crno-bijelom izdanju. Ili ćemo snimiti modela malo kontroverznijeg izgleda… Možemo se nekako izvući, ali definitivno ne smijemo raditi ono što zbilja želimo. Često zapnemo bez inspiracije i iritiranog stanja uma kada pogledamo neku od najružnijih haljina ikad, a koja je pritom bila najbolja ponuda iz kolekcije, i moramo je snimiti.

Svatko tko na malim tržištima misli da se na velikim igralištima može igrati i bezbrižno skakutati od ideje do ideje bez ikakvih posljedica grdno se vara. Jer mi na našim igralištima možda imamo pristup najboljim igračkama, ali nas zato nadzorne kamere promatraju sa svih strana.
Objavljeno: 29.09.2017. u 09:51

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p