
Mračnim halama pariškog predgrađa prošetao je još jedan modni mindfuck najvećeg dizajnerskog odmetnika današnjice. Vrlo pasionirano vezan uz recikliranje komada sumnjivog (ili totalno anti-fashion) imidža, Demna Gvasalia je pariškoj modnoj publici, u sklopu nove kolekcije modne kuće Balenciaga, na pladnju servirao još jednim u nizu svojih WTF momenata. Premda nas je već odavno naučio da od njega očekujemo samo neočekivano, ovoga nas je puta počastio novim eksperimentom koji je opet uspio nasaditi upitnike nad našim glavama i koji bismo mogli kratko nazvati – platforma Crocsice. Da, one nezgrapne gumene "šlape" koje naše majke nose dok okopavaju vrt. I da, u Demninoj verziji imaju platformu od deset centimetara te izgledaju kao obuća kakvu bi nosila Baby Spice da je kojim slučajem bila lik iz crtića.
Domišljati Demna, doduše, nije prvi dizajner koji je odlučio zagrebati u domenu rekreiranja Crocs cipela. Prvu dizajnersku ediciju "najružnijih cipela na svijetu" izbacio je Christopher Kane u sklopu kolekcije "Make Do and Mend" ukrasivši ih poludragim kamenjem i mramornim šarama, a novu šansu im je dao i sezonu kasnije kada su Crocsice "zasjale" u novom ruhu: s animal printom, perjem i metalnim aplikacijama cvjetova. Svi su se tada, šokirani, pitali: postoji li zbilja ikakva šansa da se Crocsicama promijeni imidž te da ih, umjesto s izgubljenim češkim turistima koji ih nose uz čarape, počnemo vezivati uz modno osviještenu ekipu koja privlači street style fotografe na ulicama svjetskih metropola? Može li, zbilja, ičiji magični štapić učiniti od Crocsica obuću kul imidža koju će itko smatrati estetski privlačnom? Mogli bismo odmah kategorički reći da za takvo što nema šanse jer su Crocsice zbilja beskrajno ružne, nezgrapne i totalno neženstvene, a i imidž im je poprilično upitan, no vjerojatno bismo pri takvoj tvrdnji bili u krivu. Vrlo, vrlo u krivu.

Svatko tko je barem malo zagrebao po površini modnih trendova posljednjih godina uočio je kako se velike modne kuće većim dijelom oslanjaju na recikliranje. Moda, kada pobliže pogledate, već dugo nije smislila ništa suviše novo. Trendovi se ciklički vrte u različitim izvedbama. No, dok su protekla desetljeća živjela na tome da redefiniraju poznate nam siluete, dominantne krojeve i stilske izričaje ranijih era (revival šezdesetih, rockabilly, povratak osamdesetih, soft grunge...) sada se javlja svojevrstan način manipulacije imidžem. Brendovi se pritom oslanjaju na WTF momente kako bi šokirali i privukli više pozornosti na društvenim mrežama. Izgleda da samo rekreirajući komade sumnjivog imidža (i nastojeći im udahnuti novi život) uspijevaju probuditi uljuljkanu modnu publiku kojoj je sve drugo postalo dosadno i odavno viđeno. Nastojeći da nadiđu ponor između imidža svog brenda koji kreira poželjnu, visoku modu i komada koji su mnogi smatrali "ružnim, neukusnim ili čak pomalo sramotnim" stvara se psihološki angažman publike koja, možda posve nesvjesno, daje drugu šansu "starom omraženom komadu". Naravno, preskakanje tog "ponora" lakše će se ostvariti ako ih na to "nagovori" brend koji slovi kao neokrunjeni kralj coolnessa.

Ako pogledate što se sve dogodilo na modnom planu otkako je na čelo Balenciage zasjeo odvažni gruzijski dizajner Demna Gvasalia, shvatit ćete da ima nešto neobjašnjivo u toj manipulaciji imidžem. Osim Crocsica, posve su sulude ideje prošle kroz njegovu radionicu, a na koncu su uspjele zadobiti status must-have komada zbog kojeg su mnogi spremni iskeširati tisuće dolara i još čekati na podužoj listi čekanja uvjereni kako će im dotični komad zagarantirati ulaz u "prvu ligu". Jer oni, kao i svi drugi brendovi, ne prodaju samo odjeću. Oni prodaju status. Sponzorske majice koje inače nitko modno osviješten nikada ne bi platio, a niti nosio izvan svog stana, postale su it komad, baš kao i kaputi koji izgledaju kao hotelski bademantili ili pak torbe koje podsjećaju na plastične IKEA vreće za shopping. Suludo je, no sve nabrojene stvari, kao i brojne druge, s Demninim su filterom postale statusnim simbolima. A bile su na dnu ljestvice poželjnosti.
Koliko god se to mnogima može činiti smiješnim, s marketinške je strane ništa manje nego genijalno. Kako drugačije okarakterizirati toliko masovno mijenjanje svijesti i to svijesti ekipe koja ima lovu (a uvjerena je da ima i stil) pa da povjeruju kako se isplati dati tisuću dolara za nešto što, ne toliko davno prije, ne bi uzeli niti besplatno ili bi od toga napravili krpu za brisanje prašine? Imajući to na umu, nipošto nećemo odmah otpisati nove Demnine Crocsice. Znajući da je modne brendove poput Juicy Couturea ili Championa, koje smo smatrali simbolima uncoolnessa ili arheološkim iskopinama, učinio ne samo poželjnima već i poželjnima "lovom podmazanoj" ekipi – novu modnu odiseju s Crocsicama nećemo nimalo lako otpisati. Posve iskreno, poučeni iskustvom, skloni smo vjerovati kako će ulice modnih metropola već naredne tople sezone biti ispunjene žutim i rozim gumenim Crocs cipelama na platformu. Moć genijalno promišljenog marketinga oslanja se, evidentno, na toliko puta obrađenoj ali vječnoj, psihologiji mase i teoriji o povodljivosti pojedinca čija je težnja za prihvaćenošću jedina konstanta koja, očito, nikada ne izlazi iz mode. Demna je, sasvim sigurno, prokužio formulu, a koliko god se nama ona smiješnom činila, jedino je važno da - funkcionira.
Foto: Instagram, Getty Images
Objavljeno: 02.10.2017. u 09:49