SVJETSKA MODA

Biste li kupovali virtualne odjevne komade?

Koja je budućnost modne industrije?

Rijetki su oni koji ne poznaju bajku Hans Christiana Andersena naziva „Carevo novo ruho“. Zabavna je to priča koja je o ljudskoj taštini, naivnosti te iskrenosti i lažima progovorila na sasvim jedinstven način i ne poznaje dobnu granicu. Priča je to koju iznova mogu čitati djeca, ali i odrasli. Slično, moda je, za mnoge, tek pojava koja više od ičega istinski progovara o taštini. No moda je daleko više od toga, ona je fenomen koji mijenja svoje lice neprestano, a njena budućnost, točnije buduća putanja uvijek je upitna. Mode će uvijek biti, no hoće li biti odjevnih komada ili ćemo svijetom hodati goli baš poput Andersenovog cara?

Pitanje je to koje se nameće posljednjih nekoliko godina. Aktualni razgovori o održivosti modnog sistema, trendovima u svijetu ljepote i tehnologije te inovativnost dizajna usko su povezani i nerijetko završavaju s tek nekoliko retoričkih pitanja na koje će, kad-tad, morati stići odgovor. Možemo li očekivati od modne industrije da promijeni svoj dosadašnji uzorak ponašanja, od tehnologije da učini nezamislive poteze slične kakvom sci-fi filmu i što je danas zaista 'lijepo'? Ako je suditi prema novim istraživanjima, ova retorička pitanja upravo su dobila svoje odgovore. Budućnost je digitalna odjeća.


haute couture kolekcija "iridescence", The Fabricant

 Biste li kupili novu torbicu koju možete „nositi“ samo na društvenim mrežama? Možda novi zimski kaput koji ćete pospremiti u svoj digitalni ormar i izvući samo za posebne prilike... one virtualne, naravno? Naime, prije godinu dana skandinavski brend Carling's rasprodao je svoju digitalnu kolekciju u svega tjedan dana. Kupljeni odjevni predmeta osvanuli su na fotografijama kupaca, ovisno o tome što su kupili, a svaki od komada koštao je do 30 eura. Posljednje izvještaji mobilne i zabavne industrije ponosno su objavili kako je sve više korisnika spremno izdvojiti pozamašnu svotu novaca kako bi svojim digitalnim avatarima priuštili nove modne kombinacije i upotpunili look. Tako je mobilna igrica „Covet Fashion“ samo prošle godine generirala više od 53 milijuna dolara kroz prodaju. Poznata aplikacija Kim Kardashian s njenim imenom koristi odjeću brendova poput Roberto Cavalli, Balmain i Karl Lagerfeld kako bi korisnici odjenuli svoje avatare, a od svog osnutka, aplikacija je generirala više od 240 milijuna dolara u prodaji. Sitnica, zar ne?


digitalna kolekcija Carling's, Jekky Berglund/Aida Berisha/Ane Gyllstrom


I dok se većina isprva zgraža i pokušava dokučiti zašto bi itko trošio male, a kamoli velike svote novaca na odjeću koju nikad neće fizički posjedovati, predviđanja mnogobrojnih profesionalaca govore upravo suprotno. Upravo oni zagovaraju kako je budućnost mode u 3D printingu i virtualnoj odjeći... No čudi li nas to zapravo kad većinu svog slobodnog vremena koristimo kako bi proveli vrijeme na društvenim mrežama poput Instagrama gledajući tko je što odjenuo, kako je to odjenuo i gdje je isto kupio. Ako ne provodimo vrijeme gledajući druge, onda provodimo vrijeme stvarajući vlastiti content odnosno fotografije i storyje koje ćemo pokazati virtualnoj zajednici u nadi za kojim lajkom, komentarom i slično.

I malo po malo kupnja digitalne odjeće više se ne čini toliko čudnom jer se kultura svijeta počela mijenjati i svoj fokus sve više preusmjeravamo na ovaj virtualni svijet. Tako barem navodi Kerry Murphy, osnivač nizozemske kuće dizajna „The Fabricant“ te inzistira na tvrdnji kako će ljudi u budućnosti trošiti jednaku svotu novaca na virtualnu dizajnersku odjeću koliko i na ove „analogne“ komade. Tako je primjerice digitalna haljina iz haute couture kolekcije spomenutog brenda na aukciji prodana za nevjerojatnih 9.500,00 dolara. Ponovno, sitnica, zar ne?

Što to znači za modnu industriju? Iako sve brojke navode kako je budućnost mode neupitno digitalna, još uvijek postoje tehničke poteškoće čije je rješenje tek potrebno pronaći. Implementacija i opće poznavanje 3D dizajna u posljednjih je 10 godina uzelo maha i broji velike pomake, no činjenica je kako tradicionalni modni dizajn nikada nije dobio priliku o istoj učiti, dizajneri nisu upoznati s mehanikom 3D dizajna te je izrazito teško fizičke skice i krojeve prenamijeniti u 3D modele. Također, materijali odnosno tkanine još uvijek nisu u cijelosti implementirane u 3D sustav, a trošak za izvedbu svega jednog prototipa i dalje je previsok i prerizičan. Naravno, postoje mnogobrojni start upovi koji uzeli u koštac sljubljivanje 3D dizajna i mode, a i oni svjetski dizajneri poput Iris Van Herpen koji zahvaljujući upravo toj simbiozi stvaraju istinska modna čudesa.


'Silverhood' metalik hlače brenda Carling's

I koji je zaključak? Budućnost modne industrije i dalje je digitalna odnosno virtualna, no iako je 3D printing i dalje vrlo zahtjevan, tehnički i financijski, digitalna odjevni predmeti preuzeli su vodstvo i pitanje je vremena kad će se netko i od vaših poznanika pohvaliti sa svojom novom torbicom, digitalnom naravno, jer car nije gol, on je virtualan.

Ovakva pitanja i slična uvijek su aktualna tema, a zasigurno će postati u jednom trenuku i okosnicom razgovora na skorašnjem panel programu 'FASHION TALKS' s početkom u 11,00 sati u subotu 14. ožujka u prostoru Urania kao dio jubilarne 30. sezone Bipa FASHION.HR-a. Tri različita modna panela, između kojih ćemo na jednom raspravljati o budućnosti mode, okupit će brojne stručnjake iz industrije i razne modne insajdere, a svi koju su zainteresirani prisustvovati na istima, to mogu učiniti prijavom putem društvenih mreža Instagram i Facebook portala FASHION.HR.



Foto: The Fabricant, Carling's, Youtube
Objavljeno: 12.03.2020. u 11:36

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p