SVJETSKA MODA

Charles James - nova zvijezda Met gale

Dizajner koji je promijenio lice mode

Prisjetimo li se na trenutak mjeseca svibnja prošle godine, točnije, poznatog Met Gala eventa u organizaciji Metropolitanskog muzeja umjetnosti, gdje se sva moguća ergela modne i hollywoodske industrije sjatila u New York, prisjetit ćemo se i popriličnog fijaska upravo od strane te iste ergele.

Barem što se pogađanja same stilske tematike tiče. Podsjetimo, tema naziva 'Punk: Chaos to Couture', rezultirala je neviđenim cirkusom i uglavnom svime, samo ne očekivanom 'anarhijom'. Punk sadrži većinu svoje snage upravo u sposobnosti da negira, da se opire, odbija nadzor ili podršku te sposobnost da se uvijek iznova izdiže, a u kojem djelu haljine 'sofa uzorka', Kim Kardashian je potonje bilo naznačeno, još uvijek ostaje nepoznanica. Ostale ćemo izostaviti iz daljnji komentara, smještene u sigurnu prošlost, podalje od grafita, Doc Martensa, ziherica, lanaca, kože i lažnog pirsa u nosu Anne Wintour.

Ove godine, uzimajući sasvim drugačiji pristup, Met je zakoračio u kreativnost, konstrukciju i opsesiju jednog imena koje je nepravedno ostalo zaboravljeno u panteonu modnih legendi, poput Lanvina, Chanela, Diora, Balenciage... Charles James, rođen u Engleskoj, 1906. godine, prvi je i jedan od rijetkih dizajnera koji je radio u čistoj tradiciji izrade houte couturea. Možda najpoznatiji po jedinstvenoj sposobnosti da uravnoteži intuiciju umjetnika s tehnikom izrade koja parira preciznosti inženjera, čime je i zaradio naziv Einsteina mode.

Upravo u njegovu čast, The Metropolitan Museum of Art organizirat će izložbu naziva 'Charles James: Beyond Fashion', gdje će se cijeli beau monde prikloniti upravo glamuru svojstvenom vremenu sredine prošloga stoljeća, a u njegovu čast, na gala bal uputit će se u glamuroznim večernjim haljinama, skulpturalnih silueta u stilu ovog ekscentrika.

U tadašnje vrijeme, hvaljen zbog svoje majstorske krojačke vještine, u koje je uključivao procese svojstvene metodologiji matematike, arhikteture pa čak i kiparstva, te često opisivan kako umjetnikom, tako i geometričarem, ovaj genij, nemalo je reći, nije bio bez mana. Slovio je kao bolesni perfekcionist, poprilično nepredvidivog i naprasitog temperamenta, (čak u tolikoj mjeri da Vas je bio spreman pljunuti u lice ukoliko bi ste ga nazvali dizajnerom), koji je uza sve to bio i poprilično 'neodgovoran'.

Ako ste ste od dotičnoga gospodina imali namjeru naručiti haljinu, od Vašeg najvećeg interesa je bilo da si osigurate i prigodan back up. Naime, James nije pretjerano mario za rokove. Radije je naručenu haljinu u nedogled dorađivao, nego li je zaista želio vidjeti na nekoj zabavi. Smatrajući se savršenim modelom za svoje kreacije, nerijetko bi ih navlačio na sebe, provodeći u njima cijele noći, plešući po vlastitom stanu. Uzmemo li u obzir i činjenicu da je na izradu 'idelanog' rukava bio spreman potrošiti na tisuće dolara, suvišno je uopće i spominjati da je James bio, blago rečeno, 'netalentirani' poslovni čovjek.

Upravo takve tendencije ka opsesivnosti, u kombinaciji s trošenjem sumanutih svota novca, čime je svoje investitore vozao na poprilično nesigurnoj cesti vlastitog poslovanja - obećavajući im u vrlo kratkome periodu med i mlijeko, a pružajući apsolutne nule - spriječile su ovog genija u postizanju uspjeha kakvog je zaslužio.

Usprkos tome, cijela mondena elita poštivala ga je i smatrala jednim od najvećih couturiera toga doba, a žene su ga naprosto obožavale. Neke i do te mjere, da su na njegove kreacije bile spremne čekati mjesecima, čak i godinama. I koliko god da ga je beskompromisna vizija koštala, očito je vrijedilo, jer njegove kreacije bile su opisivane kao ništa manje no magične. Kako je sama Cunningham jednom prilikom izjavila, žene koje su imale priliku nositi njegove haljine 'isticale su se poput egzotičnih ptica iz začaranih šuma'.


U karijeri koja je trajala više od 50 godina, kreirao je nešto više od 1000 kreacija, svaka egzistirajući sama za sebe poput kakvog malog remek dijela. U ovome vremenu dizajnera 'dizajna', brze mode i prolaznih trendova, James je primjer kreatora s porukom. Bez obzira na njegovu manijakalnu opsjednutost detaljima, nepoštivanju vremenskog ograničenja i financijskih briga, Jamesove kreacije dokaz su tome da ništa nije privilegiranije od umjetnikovih vlastitih estetskih načela.

Charles James (1906-1978) : Beyond Fashion 

Izložba će biti održana u Metropolitanskom muzeju umjetnosti (Anna Wintour Costume Center), od 08. svibnja do 10. kolovoza 2014. godine.

 

 

Ivana Franka Kolonić

 

Objavljeno: 22.04.2014. u 11:50

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p