U svijetu gdje samodopadnost igra jednu od većih uloga u promatranju i analizi vlastite bitnosti postojanja, sukobi putem društvenih mreža, postova i 'tvitova', postali su neophodan način komunikacije i izbacivanja pasivne agresije. Naravno, riječ je o biblijskim srazovima nekih od najpoznatijih pojedinaca suvremene modne industrije koji ne biraju sredstvo, mjesto niti način za obračun s onima koji ne misle poput njih samih.
Posljednji u nizu dvoboja, koji je već postao klasik kuloarskih šaputanja, jest twitter dopisivanje između modne kritičarke New York Timesa, Cathy Horyn, s, niti više niti manje, novim kreativnim direktorom preporođenog Saint Laurenta Paris, Hedi Slimaneom koji je 'mrzi' već desetak godina. Točnije, ne poštuje njen rad jer je ona, jednom, u jednoj od kritičkih analiza pojava suvremene mode napisala kako je njegova mršava silueta, nastala za potrebe kolekcija linije Dior Homme, zapravo nastavak priče započete od strane Rafa Simonsa. Osim što je Cathy bila apsolutno u pravu jer, kako svi to priznaju, ništa se u modi ne događa samo od sebe već ima prilično linearan kontinuitet, Hedi se pokazao kao običan prgavac.

Početkom jeseni, dok su svi šuškali o promjenama imena YSL u SLP, kao i o velikom povratku Hedi Slimanea u okrilje Pinaultove PPR Grupe, najvruća pozivnica u Parizu bila je ona za njegov show. Prvi pravi prikaz novih tendencija kultne francuske kuće. No, Cathy nije dobila pozivnicu te je jasno naznačila kako je takvo ponašanje odgovornih u PR-u Saint Laurenta uopće ne čudi. Konstantno lutanje po pitanju imena, o čemu su javno progovorili brojni urednici magazina i portala kad su počeli dobivati napadne e-mailove s detaljnim pravilima korištenja novog loga i imena brenda, kulminiralo je objavom čuvenog 'tvita' gospodina Slimanea koji je novinarku nazvao 'školskim nasilnikom' i 'stand up komičarkom'.

Prepirka je nazvana 'My own Times' i jasno pokazuje kako je Slimane očito bio nespreman na količinu znatiželje koja je eksplodirala u prvim danima prikazivanja kolekcija za sezonu proljeće/ljeto 2013. u Parizu. Osim što je mogao šutjeti i profinjeno prikazati što točno zna i umije, reagirao je na svaku iole lošiju kritiku upirući prstom u modne teoretičare čije poimanje vlastita rada nije mogao shvatiti. Baš kako to rade neki hrvatski dizajneri, koji, očito zaljubljeni u vlastiti lik i djelo, ponekad 'šire' nemir putem društvenih mreža kad im se određena rečenica teksta ne svidi. No to je već neka druga priča.
Ubrzo se cijela modna zajednica uključila u raspravu oko svađe NY Timesa i Slimanea, a posljednju je riječ imao Francois Pinault koji je samo komentirao kako mu je sve to zapravo 'smiješno' i 'nepotrebno'. Time je zatvoreno jedno od poglavlja iz knjige 'Moda i sukobi' čime je samo stavljena pauza na ono što će, kad-tad, ponovno eskalirati. Cathy Horyn nije ostala dužna ni velikom Oscar de la Renti kojeg je nazvala "hot-dogom" američke mode. Oscar je pobjesnio te također uputio javno pismo u kojem se razračunava sa "svima omiljenom" kritičarkom.

Talijani su poznati po svom temperamentu koji često eskalira u otvorenim javnim sukobima, baš kao što je bilo u slučaju Roberta Cavallija i Giorgia Armanija. Dva giganta talijanske mode, očito u borbi za tron preminulog Giannija Versacea kao vodećeg čovjeka apeninske mode, ne biraju riječi za komentiranje jedne od posljednjih 'problematičnih' situacija u njihovom dugogodišnjem radu uvredama.
Kada je Giorgio od talijanske modne komore zatražio prebacivanje revije na nedjelju s ponedjeljka (prvi dan tjedna bio je posljednji dan prošlosezonskog Tjedna mode u Milanu), Roberto je poludio. Naime, znao je da odlazak Armanijeve revije iz rasporeda dana kad je i on prikazivao svoju, znači samo jedno. Urednici, buyeri i većina zainteresiranih napustit će talijansku modnu prijestolnicu kako bi uhvatili dah za Pariz. Kada se to i dogodilo, na službenoj je pressici Roberto Cavalli izjavio: 'Talijanska modna komora očito ne želi ići protiv malenog kralja Armanija, tako da su svi problemi zbog promjene datuma samo moji'. Prozvani mali kralj nije dugo čekao i oglasio se riječima 'Cavalli treba šutjeti jer će se mali kralj razljutiti'. Mediji su se ubrzo raspisali o njihovoj javnoj prepirci, a dramatika je završila kad su se u priču uključili uvijek neutralni PR-stručnjaci koji su tjednima izglađivali skandal slanjem brojnih buketa cvijeća na adresu protivnika, smirivanjem tenzija svojim 'pogledom' na razmiricu i udaljavanjem dizajnera od mikrofona.
Armani je prošle godine nagazio na žulj dvojcu Dolce&Gabbana i Miucciji Pradi, čiju je mušku modu nazvao "klaunovskom" te izrazio žaljenje što modna kritika nije dovoljno oštra u recenziranju njihovih revija.

Donatella Versace također nije isključena iz modnih sukoba, i dok poštuje Lagerfelda te ga naziva najvećim profesionalcem modnog svijeta, prema Cavalliju nije bila blagonaklona te je u jednom intervjuu izjavila kako ne vidi smisao u dizajniranju istih kolekcija kakve je nekoć dizajnirao njezin pokojni brat Gianni.

Kralj svih sukoba i neugodnih izjava svakako je Karl Lagerfeld. Njegovi komentari prelaze granice modne scene te se često zna obrecnuti na pjevače, glumce ili englesku kraljevsku obitelj. Teško je pobrojati sve njegove izjave vezane uz konkurenciju i stanje na modnoj sceni. Sloboda komentiranja koju modni svijet rijetko kome dozvoljava pokazuje kako Lagerfeld još uvijek sjedi na modnom tronu. Hoće li mu itko stati na kraj? Tko sljedeći ulazi u modni ring? Sezona kolekcija visoke mode je počela, a u tom se rajskom vrtu uvijek nađe netko tko želi ukrasti djelić čarolije, ukazati na trulu jabuku i progovoriti o 'istini'. Kad je tako, onda su i tenzije očekivane. A time će se twitter generacija zasigurno zabavljati danima.
Marko Banjavčić
PHOTO: GETTY/GULIVER
Objavljeno: 23.01.2013. u 12:33