
Psiholog Michal Kosinski, 2014. je godine u sklopu projekta prestižnog univerziteta Cambridge, razvio matematički sustav za profiliranje korisnika putem aktivnosti na društvenim mrežama i pametnim telefonima. Putem spomenutog algoritma, Michal je bio sposoban razumjeti potpunog stranca, kojeg nikada nije uživo susreo, bolje nego što ga razumiju njegovi bližnji.
Svakim klikom i lajkom, potpuno nesvjesni, ispunjavate opsežni upitnik o svojim željama, potrebama i najskrivenijim preferencijama. Psihometrijski alati, kakav je razvio Cambridge, na poseban način proučavaju aspekte vaše ličnosti bilježeći strahove i želje, kao i kasnonoćna pretraživanja po tražilicama poput Googlea kreirajući vašu "virtualnu personu" i svrstavajući vas u kompleksne kategorije poput: "Hipohondrični kuhar koji voli romantične komedije poput Runaway Bride" ili "Ortodont koji skuplja katane i brine ga njegova tanka kosa". Da, živimo u vremenu koji pokreću podaci skupljeni u virtualnim bespućima. Živimo u vremenu u kojem su vaše misli javna domena. Krajnji cilj toliko duboke psihoanalize korisnika interneta jest plasiranje oglasa koji vas direktno zanimaju (ili još čak niti ne znate da vas ustvari zanimaju). Naravno, kako biste potrošili svoj novac.

Ovom je, poprilično zastrašujućom sadašnjicom, bio inspiriran kreativni tim SSENSE-a, poznatog e-tailera iz Montreala koji je psihoanalizu dobivenu iz virtualnih podataka prikazao narativom koristeći odjevne komade s potpisom kuće Balenciaga. Editorijal naziva Big Data fotografijama prikazuje "tajno ja" svojih likova koji samo internetu pokazuju svoje skriveno lice misleći kako nitko to ne vidi. Fotograf Tim Gutt bilježi voajersko putovanje u kojem vam se čini kako mijenjate poziciju promatrača i promatranog. Trebamo li iz ovog editorijala zaključiti kako korisnici interneta potajno jako žele Balenciagu?












T.L.
Foto: SSENSE
Objavljeno: 31.07.2017. u 11:09