SVJETSKA MODA

Grozna godina

Grgo Zečić piše o tektonskim promjenama koje su zadesile modu u godini na izmaku

Annus horribilis odnosno grozna godina možda je najbolji opis 2017. u svijetu globalne mode. Iako su mnogi mislili kako će nakon preživljene recesije koja je započela prije gotovo deset godina moda preživjeti nitko nije mogao zamisliti da će se svjetska modna scena zateći u stanju kakvo vlada danas.

Najveći dizajneri današnjice mijenjaju svoja radna mjesta svake tri godine (ili pak manje) i time ostavljaju “kreativni nered” koji idući nasljednik mora raščistiti, ali i prije nego što to učini nađe se “na ulici”. Modom, dakle, ne diktiraju dizajneri već društvene mreže jer je mnogo važnije što misli Instagram. Iako mnogi hrabro deklariraju svojevrsnu smrt Instagrama, takvo što, barem u izdavaštvu, daleko je od mogućnosti. Danas izdavačke kuće dijele titule “glavnog urednika” Instagram profila magazina pa taj isti glavni urednik ima veći utjecaj od svog šefa odnosno glavnog urednika “pravog” magazina, onog čija su izdanja sve tanja. Više nego ikad danas se treba zapitati tko kupuje magazine?

Franca Sozzani

Modne tiskovine nekad su se redovito skupljale i svaki mjesec bio je kolekcionarski primjerak ako uzmete u obzir magazine kao sto je bio talijanski Vogue u eri pokojne France Sozzani. Prerani odlazak Sozzani jedan je od tektonskih udaraca koji su obilježili godinu na izmaku. Dakle, Vogue Carine Roitfeld i France Sozzani se religiozno kupovao i svatko je bio ponosan na svoju kolekciju stranica koje su “kreativni život značile”. Tko danas na mjesečnoj bazi redovito kupuje Vogue osim modnih insajdera koji ga jedva prolistaju? Vogue kao Vogue postaje irelevantan za novu generaciju koja ga je već “obdarila” poljupcem smrti. Konkretan primjer je američki Teen Vogue koji je bio perjanica Condé Nasta za pripremanje upravo te nove generacije koja je potom trebala konzumirati onaj glavni. Zadnjih godinu dana Teen Vogue se borio svim silama da opstane birajući naslovnice koje su posve atipične za brend kao što je Vogue ili stvarajući izdanja koja su osmislili i snimali samo ženski kreativci pokušavajući time stvoriti poseban izričaj. Ništa nije upalilo zbog čega se Teen Vogue potpuno ugasio. Zlokobni oblaci nadvili su se i nad W magazinom, jednim od najkreativnijih magazina na svijetu, koji je s deset izdanja godišnje pao na tek osam. Ista sudbina zadesila je i legendarni Condé Nast Traveller. Ako se potresi ovakve magnitude događaju divu od američkog Condé Nasta koja je onda budućnost licenciranih izdanja Voguea diljem svijeta? Modno izdavaštvo jedva preživljava udarce na mjesečnoj bazi.

Web shopping, polako ali sigurno, pretvara legendarne koncept dućane u prošlost jer tko se više može boriti s Net-a-Porter domino efektom koji je natjerao čak i najzatvorenije modne kuće kao što je Céline da pokrenu webshop. Kreativna direktorica te kuće Phoebe Philo nekad se klela da Céline nikada neće prodavati prêt-à-porter odnosno revijsku odjeću na webu ali sadašnjost je posve drugačija. Zatvorio se jedan od najutjecajnijih koncept dućana u povijesti suvremene mode: pariški Colette, inače prvak kreativnosti kada je riječ o predstavljanju najinovativnijih ideja prodaje. Colette je u centru Pariza bio žila kucavica svega hip i konceptualnog od 1997. ali nakon dvadeset godina zatvorio je svoja vrata. Koja je budućnost ostale “braće po konceptu” treba tek vidjeti ali ako Colette nije uspio preživjeti onda je teško biti optimističan.

Proenza Schouler

Tjedni mode isto su u svojevrsnoj krizi jer više nitko ne zna kada se koja kolekcija predstavlja. Muške kolekcije tradicionalno su bile u siječnju i lipnju ali sada kuće poput Guccija, Balenciage i Calvin Kleina ujedinjuju mušku i žensku kolekciju u jednu reviju i to u veljači i rujnu. Ne radi se tu o trendu koliko o poslovnom modelu jer zašto imati dvije revije u sezoni ako sve možete spojiti u jednu? Plus ovog modela je konzistentnost cijele kolekcije za sezonu ali pitanje je gdje to ostavlja muške tjedne mode. Hoće li Pariz i Milano preživjeti promjene koje polako ali sigurno uništavaju kalendar kakav smo poznavali? Zamislite troškove boravka u modnim metropolama za urednike muških magazina koji sada trebaju ići na kolekcije četiri puta godišnje. Nije čudo što magazini, na veliku žalost svih nas, nastavljaju svoj bolni proces izumiranja.

Dodatnu konfuziju stvorio je američki kontingent dizajnera predvođen Altuzarrom i Proenza Schoulerom koji su se odselili u Pariz i to za vrijeme tjedna visoke mode! Još je to jedan udar za kompleksni modni kalendar koji na kraju dana nas urednike tjera da revije obilazimo cijele godine: siječanj, veljača, ožujak, lipanj, rujan i listopad za mušku modu i visoku modu, veljača, ožujak, srpanj, rujan i listopad za žensku modu i ponovno visoku modu. To znači da godišnje Pariz radi kolekcija valja posjetiti pet puta.

Altuzarra

Nekad veliki i moćan tjedan mode u New Yorku nikada nije bio ugroženiji nego ove godine kada ga je napustilo pet velikih dizajnerskih imena: Thom Browne, Vera Wang, Rodarte, Altuzarra i Proenza Schouler. Omiljene kuće modnih insajdera ali i trendsetera odlučili su kako se više ne mogu nositi s ludođću rasporeda u Velikoj Jabuci gdje se u roku od desetak dana održava preko stotinjak revija. Kako onda osigurati da urednici stignu na vrijeme bez dvosatnog kašnjenja i izbore se s apsurdnim kaosom kakav jednostavno nema smisla?

Sve ove promjene dogodile su se u godini koja se približava svome kraju. Udarci su to koje moda trpi ali većina ih slijepo negira pod geslom da su promjene uvijek “dobra stvar”. Ali kada sve stavite na vagu onda jasno zaključite kako u ovim konkretnim slučajevima promjene predstavljaju ništa manje nego opasnost.

Objavljeno: 29.12.2017. u 15:13

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p