SVJETSKA MODA

In Memoriam: Karl Lagerfeld

Grgo Zečić piše o posljednjem pariškom geniju i budućnosti Chanela

Prva stvar koja mi pada na pamet kada me netko upita za Karla Lagerfelda je njegov opasno zločest smisao za humor. Šale na račun modne industrije te njegovih rivala su legendarne jer Lagerfeld nikad nije priznavao političku korektnost bilo kakve vrste kao ozbiljnog suputnika u konverzaciji. Sarkazam s kojim je Lagerfeld nastupao najbolje prikazuje situacija prilikom smrti njegovog najdražeg neprijatelja Pierrea Bergea, inače partnera Yves Saint Laurenta. Naime, Karla je to jutro nazvao njegov dugogodišnji osobni florist kako bi ga upitao da li da pošalje kaktus na adresu zaklade YSL kao prikladan izraz sućuti.

Kralja mode, jer to je titula koju zaslužuje, izuzetno su iritirali današnji mladi dizajneri koji su se po njegovom mišljenju konstantno žalili radi obujma posla odnosno tempa koji im udara suvremena moda. Savjetovao im je da umuknu ili se zaposle u banci i rade na šalteru. Isto tako je napao sve modele koji su sudjelovali u #MeToo pokretu jer čvrsto je vjerovao da u modi svatko zna što radi i u kakvu se situaciju upušta. Moda je za Lagerfelda bila najokrutnija industrija na svijetu i rijetki su oni koji mogu preživjeti beskrajne udarce ega i taštine. Koliko god da je bio pompozno isključiv u svojim nastupima, često je bio u pravu i koristio se sasvim racionalnim odgovorima.


Karl Lagerfeld i Valentino Garavani, film "Valentino: The Last Emperor"

Odlazak Lagerfelda simbolizira končano zatvaranje zlatne ere pariške visoke mode čiji je bio posljednji živući div. Karl Lagerfeld ikona je tolikih razmjera da se o njegovoj uspješnoj karijeri zna gotovo sve. Kao dvadesetogodišnjak našao se na pozornici u Parizu zajedno sa tada tada jednako nepoznatim Yves Saint Laurenta prilikom dodjele Woolmark nagrade davne 1954. kada su u žiriju sjedili Hubert de Givenchy i Pierre Balmain. Karl je osvojio nagradu za najbolji kaput, a Yves za najbolju haljinu. Njihov legendarni animozitet koji je često bio izuzetno kontradiktoran započeo je već tada.


Karl Lagerfeld i model u pobjedničkom kaputu, Dodjela nagrada Woolmark

Mladog Lagerfelda odmah je zgrabio slavni Balmain za koga je radio kao asistent da bi se ubrzo prebacio u haute couture kuću Jean Patou kao glavni dizajner. Šezdesetih godina prošlog stoljeća termin pret-a-portera i koncept freelance dizajnera ili stilista nije postojao, ali takvo što nije spriječilo Lagerfelda da nastavi svojim putem. Već 1963. iz svijeta stroge visoke mode odlazi u opušteni Chloe koji zahvaljujući njemu početkom 70-ih postaje hit među jet set elitom željnom zabavne odjeće opuštenih krojeva. Svega dvije godine nakon kuće Chloé, kao klijenta je osvojio rimsku kuću Fendi koja je počivala na kozi i krznu. Lagerfeld je za Fendi radio sve do svoje smrti odnosno punih pet desetljeća što simbolizira najdužu suradnju jednog dizajnera i modne kuće u povijesti. Već 1983. dolazi probuditi Chanel da bi 1984. otvorio vlastitu modnu kuću. Ostalo je povijest. O njegovom uspjehu u Chanelu ne treba previše pisati jer je toliko toga opisano ovih dana. Chanel je postalo simbol luksuza zahvaljujući Lagerfeldu koji je lukavo odlučio reinterpretirati komade velike Coco iz sezone u sezonu koristeći reference koje su letjele od hip-hop scene američke Istočne obale pa sve do surferske kulture Kalifornije.



Ipak ono što najviše intrigira je njegovo djetinjstvo i odrastanje. Prije svega, brojni su prijepori oko toga koje je godine Lagerfeld zapravo rođen s obzirom da je on sam još davnih dana zapalio svoj rodni list. Službena biografija kaže da je Lagerfeld zakoračio u svoju 86. godinu, ali oni koji ga od davnina poznaju tvrde da se više radi o ranim devedesetim. Isto tako se vrlo malo zna o tome tko su zapravo bili i čime su se bavili njegovi roditelji. Za neke je njegov otac bio industrijalac, za druge direktor u američkoj kompaniji koja se proslavila mlijekom u prahu, a za treće je bio samo mljekar u toj kompaniji. I sama Wikipedia je po tom pitanju zbunjena i prepuna kontradiktornih činjenica ako ih usporedite s biografijama svjedoka vremena kao i s Lagerfeldovim neslužbenim biografijama. Dolazi li iz izuzetno bogate obitelji kako je govorio ili ne? Iako je tvrdio da mu je majka bila aristokratkinja, nitko taj navod nikada nije uspio potvrditi. Da li je zbilja emigrirao s njom u Pariz u dobi od 14 godina? O njegovoj užoj obitelji također se malo toga zna iako je imao dvije sestre i mnoštvo rodbine. Prva dva desetljeća Lagerfeldovog života negdje su u magli između javne i sna, ali on je itekako svjesno na tome gradio svoj mit. Karl Lagerfeld je odlučio postati ikona puno prije nego što je to zapravo postao.


Karl Lagerfeld i Jacques de Bascher

Njegov privatni život obavijen je velom tajne iako se zna kako je ljubav njegovog života bio Jacques de Bascher koji je 1989. preminuo od posljedica AIDS-a. Jacques ga je isto tako navodno varao s ljutim rivalom Yves Saint Laurentom tijekom divljih 70-ih godina noćnog Pariza što je još više pridonijelo drami njihovog odnosa. Lagerfeld je izjavio kako je u vezi s Jacquesom bio 18 godina iako nikad nisu živjeli zajedno i nikad nisu imali seksualne odnose. Njihova veza bila je emocionalna jer ako se pitalo Lagerfelda, seks ubija emocije. Slavan je po svojoj izjavi da bi radije ide u krevet sa skupim eskortom nego s osobom koju voli. Notoran je i njegov odnos prema prijateljima koje je znao eliminirati u nekoliko minuta ako se osjetio izdanim ili ako je prekršen kodeks koji je sam Karl postavio. Sa svojom muzom i nekad najbližom suradnicom Ines de la Fressange razišao se 1989. radi minorne kreativne diskusije koja ga je izuzetno uzrujala. Iako je rekao da nikad ne oprašta, Lagerfeld se barem u ovom slučaju smekšao te nakon gotovo dva desetljeća ponovo ujedinio s Ines.

Ono što ga je krasilo zasigurno je izuzetna velikodušnost prema onima koje je poštovao. Jednom prilikom je modnom uredniku Andreu Leonu Talleyu, svom prijatelju iz 70-ih, poklonio ček od 50.000 američkih dolara za rođendan. Kada mu je u goste na ladanje došla jedna glavna urednica iz New Yorka, Lagerfeld je naredio svom osoblju da se prilagode američkom vremenu kako bi ona lakše izdržala jet lag. Cijeli vikend provodili su vrijeme zajedno, uživali i jeli ravnajući se po njujorškom vremenu. Postoji još bezbroj provjerenih anegdota koje Lagerfelda prikazuju kao biće koje doslovno živi u svom svijetu dok se u ovaj naš odluči pojaviti samo kada to njemu odgovara.


Chanel SS 2014, Paris Fashion Week

Karl Lagerfeld najveći je pop art umjetnik u povijesti mode pa su ga često etiketirali kao modnog Warhola, što mu se nije svidjelo. Iako su se Karl i Andy Warhol poznavali i družili, Lagerfeld nije bio posebno impresioniran njegovom pojavom, ali ni radom s obzirom da je prije umjetnikove smrti okolo podijelio njegove radove jer nije vidio značajnu umjetničku vrijednost u njima. Jedini značajni Warhol kojeg je zadržao stajao je u radnoj sobi njegove tajnice. Poslije će Karl izjaviti da cijeni Warhola što je samo jedan u nizu dokaza njegove maestralne kontradiktornosti. Lagerfeld je u životu zapravo imao samo jednu konstantnu ljubav, a to su knjige. Njegova knjižnica od preko 100.000 knjiga rasprostranjena je u nizu stanova i kuća koje je posjedovao, ali u njima nije boravio.



Za pop kultura Karl Lagerfeld je simbol nedodirljivog dizajnera koji caruje u svom otkačenom svijetu okružen novcem, slavom i slobodom da izjavi što god želi kad god to želi. Ali kada na trenutak uklonimo svu pompu, dramu i raskoš njegovog karaktera, što je Lagerfeld učinio za modu? Karl Lagerfeld je bez sumnje najvažnija i najutjecajnija modna ličnost 20. i 21. stoljeća. Tome svjedoče dva primjera koja pokazuju koliko je Lagerfeld promijenio modu. Kada je 1983. zakoračio u Chanel, Pariz se zgražavao jer se u “mrtve ne dira” i svi su ga osudili na propast. Revolucija koju je Lagerfeld proveo u Chanelu je revolucija na kojoj se moda kasnije razvijala. On je pokazao da mladi dizajner može uspješno oživjeti staru modnu kuću i udahnuti joj novi život. Lagerfeld je postavio kanone definicije “kreativni direktor” i zahvaljujući njemu oživjele su modne kuće diljem svijeta. Samo u novijoj eri tu su Alber Elbaz koji je uskrsnuo Lanvin i Nicolas Ghesquiere koji je isto učinio za Balenciagu.



Drugi primjer njegovog utjecaja je suradnja sa H&M-om koja se dogodila 2004. kada je Lagerfeld nastupio kao prvi gost dizajner i još jednom šokirao modnu javnost. Tada su se na noge podignuli svi jer su takvu vrstu suradnje doživjeli kao izdaju dok je Karl cijeli proces vidio kao budućnost.
Nitko niti u najluđim snovima nije mogao pretpostaviti da će nakon Lagerfelda za H&M dizajnirati COMME des GARçONS, Maison Martina Margiela, Lanvin i mnogi drugi. Kralj kontradikcije je s jedne strane pomogao vratiti luksuzne kuće visoke mode, a s druge je udahnuo život uličnoj modi dizajnerskog potpisa. Time je promijenio smjer modne povijesti kojeg se danas čvrsto držimo.



Karl Lagerfeld nije bio modni revolucionar u kontekstu dizajna kao što su to njegovi suvremenici poput Rei Kawakubo. Isto tako nije posjedovao moć talenta kakav je demonstrirao Yves Saint Laurent, ali zato je Kaiser Karl opstao kao influencer prije svih influencera, kreativni direktor svih kreativnih direktora i marketinški stručnjak kakvog visoka moda ne pamti. I prije Wikipedije, Instagrama, Googlea, Twittera, Facebooka – Karl je bio sve to: nadljudsko biće.

Osobno smatram da je Lagerfeld vješto manipulirao svojom biografijom i oprezno skrivao one stvari iz života koje su ga mogle prikazati ranjivim ili što je još gore: ljudskim. U razgovoru za magazin Numero prošle godine izjavio je kako je u godinu dana izgubio svoja dva najbolja neprijatelja, već spomenutog Bergea i Azzedinea Alaiju. Iako se na račun toga šalio, mislim da je istina o tome izrazito kompleksnija. Lagerfeld je na svojoj planini ostao sam i iako se više nego vješto nosio sa svim čudima modernog doba, stječe se dojam da je iza sunčanih naočala krio oči pune nostalgije prema nekim drugim vremenima. Smrti se nije užasavao, ali zato se panično bojao bolesti. Već u prosincu prošle godine prilikom Chanelove revije u New Yorku Karl je u svom hodu i držanju izgledao fragilnije nego ikad.


Chanel Metiers D'Art 2018/19

Za vrijeme revije muške mode sredinom siječnja u Parizu moglo se čuti da je Lagerfeld bolestan i da je hospitaliziran. Navodno je krajem siječnja pušten na kućnu njegu i imao je najbolju namjeru da se pojavi na Chanel haute couture reviji, ali tijelo ga nije slušalo. Iako službene potvrde još nema nagađa se kako je Lagerfeld preminuo od posljedica karcinom gušterače. S obzirom da je modna zajednica u Parizu nalik malom dalmatinskom mjestu gdje svi sve znaju, znalo se da Lagerfeld neće dugo, ali iz poštovanja prema njegovoj veličini niti jedan francuski tabloid nije dirnuo u temu za koju je lako mogao dobiti informacije.

U Parizu se priča kako je u američku bolnicu u predgrađu Neuilly-sur-Seine zaprimljen u kritičnom stanju u ponedjeljak da bi već utorak ujutro izgubio svoju bitku za život. Ovako brz rasplet nitko nije očekivao pa čak niti njegova najbliža prijateljica Anna Wintour koja se od svoje kolegice France Sozzani imala dovoljno vremena za oprostiti. Od stotina i stotina oproštajnih poruka na društvenim mreža svakako je najdirljivija i najiskrenija ona njegovog kolege i prijatelja Valentina koji je napisao: “S tobom je otišao i dio moje mladosti”.


Modni svijet je danas u strahu jer smo izgubili najživopisnijeg duhovnog vođu kojeg jedna globalna sekta može imati. Što će biti s Chanelom? Iako je Chanel odmah jučer najavio kako će direktorica modnog ateljea Virginie Viard preuzeti Lagerfeldovu ulogu, šuška se kako su planovi potpuno drugačiji. Naime, istina je da je Viard Lagerfeldova dugogodišnja bliska suradnica koja se posljednjih sezona zajedno sa njim poklanjala publici nakon revije, ali Chanel dugoročno ne može opstati na životu aparatima kojima će ona upravljati. Navodno je i Karl bio toga svjestan i postavio je plan prema kojem će Viard voditi proces tranzicije i pripremu za novog nasljednika. Dugo se nagađalo kako će Lagerfelda naslijediti Haider Ackermann ili njegov obožavani Hedi Slimane, ali vjetar glasina prošle godine je promijenio smjer. Za nasljednicu je navodno već odavno odabrana Phoebe Philo, a u Londonu se već u prosincu pričalo kako se dio Chanel ateljea počeo seliti iz Pariza u London kako bi bio što bliže Philo koja se odbija odseliti u Francusku radi svoje djece. Ako Philo zbilja postane nova kreativna direktorica Chanela, svjedočit ćemo jednoj od najvećih reinvencija u povijesti mode. Sve će biti baš kao davne 1983. Zvuči kao scenarij filma kakav bi Lagerfeld želio.
Foto: Getty Images, Chanel, Instagram
Objavljeno: 22.02.2019. u 00:00

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p