SVJETSKA MODA

Intervju: Dai Fujiwara

Kreativac zaslužan za povratak kuće Issey Miyake

Suradnik FASHION.HR-a i Jutarnjeg Lista, modni kritičar Grgo Zečić, za posjeta Parizu razgovarao je s Dai Fujiwarom, kreatorom koji je na čelu modnog imperija naslijedio Isseya Miyakea, genija uvelike zaslužnog za aktualni status japanskog dizajna.

 

Znate, na biciklu se vozim u ružičastom Miyakeu - izjavila je nedavno Grace Jones, pjevačica, manekenka, muza cijelog niza dizajnera, koja pri ruci uvijek ima pokoju couture relikviju. No, do danas je ostala vjerna Miyakeu, koji je u osvajanje Europe krenuo 70-ih godina prošlog stoljeća i otvorio put Yamamotu i Rei Kawakubo. 

 

dsc01715.jpg

 


Ovaj trojac zauvijek je promijenio shvaćanje mode te utjecao na generacije belgijskih i japanskih avangardnih dizajnera. Povijesno i fenomenološki najvažniji koncept današnjeg studija Miyake zove se kratko a-poc, odnosno "a piece of cloth", a omogućila ga je kompjutorska tehnologija: to je "golema bala materijala" s cijelim nizom majica, pa klijent sam određuje koliku dužinu želi odrezati i u kojoj formi. Desetljećima nakon osnutka, kuća i dalje slavi istraživački duh i pomiče granice tehnoloških i kreativnih rješenja u svijetu tkanina, kroja i boja.     

Kreativnu kontrolu nad kućom preuzeo je prije nekoliko godina Dai Fujiwara, bliski Isseyev suradnik i jedan od idejnih začetnika a-poc koncepta, koji je prošle sezone svojom revijom i viđenjem Miyakea osvojio kruti modni establišment. Prvi put nakon nekoliko godina revija Issey Miyake bila je predstavljena i poetično pohvaljena na "svemogućem" portalu style.com američkog Voguea. Ekskluzivni intervju za Jutarnji Fujiwara nam je dao u svom pariškom studiju u samom srcu Pariza, na Place Vendomeu. 


Od Milana do Pariza, razgovarao sam s nizom više ili manje poznatih dizajnera i svi se osjećaju nelagodno na spomen recesije... 


- Prije te teme, da se opustimo, ponudit ću vas tradicionalnim zelenima čajem. Vidite, dok pripremam čaj, vi već znate niz informacija o njemu, upravo zato što se kultura čaja razvijala kroz stoljeća, čak tisućljeća. Tako se razvija i naša kultura. Konkretne i egzistencijalne promjene ne događaju se toliko u arhitekturi ili, recimo, na automobilima, već u našoj percepciji ekonomije i novca, a našu podsvijest ne možemo kontrolirati baš kao ni vodu ili vjetar, ne možemo joj tako lako dati formu. Bez forme vlada kaos. Mi smo izgubili staru formu razmišljanja pred naletima informatičkog razvoja, globalizacije. Sada moramo kreirati novu. Treba nam vremena za pokretanje i shvaćanje novog konteksta. 

Velik broj modnih kuća u kolekcijama za sezonu jesen-zima 09/10 koristi motive kao što su ‘moć' ili ‘opstanak'. U čemu je moć kuće Miyake?

- Naša je moć u istraživanju i pomicanju granica. Mislim da je nova kolekcija Miyakea prilično drugačija. Vidite, Miyake se nije izražavao jaknama i odijelima, no za jesen, inspirirani karateom, napravili smo jakne i odijela na prvi pogled klasična, ali daleko od konvencionalnih. (Dok nastavljamo razgovor Dai Fujiwara odijeva mi sivi sako iz kolekcije, da bih shvatio a-poc koncept). Kao što vidite, materijal nije rastezljiv u klasičnom smislu, ali ga ipak ne osjećate na sebi... Sako slijedi liniju tijela i omogućava posve nesmetan pokret. Easy wear na Miyake način.

Naslijedili ste velikog Miyakea nakon mnogo godina bliske suradnje. Mnogi dizajneri teško se nose s teretom naslijeđa jedne velike kuće...

- Ja sam Dai, nisam Issey Miyake. Razlika je velika, ali i ne želim biti on, a ipak moram stvarati u njegovu duhu, ne smijem kopirati konkretne radove, ali moram slijediti filozofiju i duh kuće. Dior i Balenciaga su jako stare kuće koje imaju konkretna pravila, a ne nužno filozofiju razvoja. Mi u Miyakeju predstavljamo drugu generaciju. Slikovito: Miyake se još uvijek penje na planinu, nismo još na samom vrhu, ali se približavamo. 

Mnoge modne kuća prije pret-a-porter revija pripremaju nekoliko istraživačkih kolekcija, te eklektični ‘mood board', pano na koji lijepe inspiracije iz kojih nastaje kolekcija. Kako ti izgleda u Miyakeju?

- Neonske boje i jastučići za ramena ponovno su na tronu, 80-e su pravi hit, reinterpretira se Thierry Mugler i Claude Montana. No, s druge strane, to su godine kada je Parizom zavladao ‘Hiroshima chic', Rei Kawakubo, Yohji Yamamoto i Issey Miyake. Ovaj trojac i dandanas predstavlja neiscrpnu inspiraciju.



Kakva je danas kreativna situacija u Tokiju?  

- Tokio je jako živ grad. Ljudi žive brzo da bi sve stigli i svi su konstantno zauzeti, posao postaje najvažniji. Naša se kultura jako razlikuje od europske ili američke. U Japanu nema puno društvenih slojeva, gotovo svi pripadaju srednjoj klasi, osim manjeg dijela stanovništva koji je u visokoj. Upravo zbog velikog srednjeg sloja u Japanu postoji sindrom ‘iskakanje iz mase'. Svi žele ono što slijedi, izgaraju za promjenom i adrenalinom... Danas se japanski dizajneri fokusiraju na kreiranje za Japance. ‘Hiroshima chic" je bio globalan i tu je glavna razlika. 

Mnogi avangardni dizajneri u posljednjih nekoliko godina surađuju s velikim korporacijskim igračima, pa Yamamoto i Adidas tvore Y-3...  

- Ova kuća je po tome posebna. Mi se u Miyakeu nikad ne ujedinjujemo radi marketinga, naša suradnja uvijek je atipična za modni svijet. Primjerice, prošle godine napravili smo kolekciju s britanskim inženjerom Jamesom Dysonom, koji se proslavio s ‘dizajnerskim' usisavačima. Partnerstvo prihvaćamo, ali komercijalizaciju izbjegavamo. Naš osnovni koncept je dobra energija. Marketing je važan faktor, ali Issey je vjerovao da komad odjeće govori dovoljno. 

Terimn ‘trend' ključan je u modnoj industriji, vi u tom smislu predstavljate apsolutnu suprotnost.

- Instinktivno se ponašam sukladno našoj filozofiji - budi jednostavan, ali snažan. Mi prvo želimo kreaciju, a tek onda marketing. Slušamo naše klijente i fokusiramo se na stvaranje, a ne na zaradu. Issey Miyake želi stajati na svoje dvije noge: laboratorij i kreacija. Zato se toliko razlikujemo i nismo dio modnog establišmenta. Cilj nam je uvijek očuvati prostor za dizajnere i njihovu slobodu. 

Postoji li nešto kao tipična Miyake mušterija?  

- Atmosfera je u pitanju, ne samo odjeća. Tu mislim na prvi dojam na temelju kojeg pamtimo i osjećamo ljude. Pristupamo odjeći intelektualno i odbijamo funkcionirati površno. Mislim da su naše mušterije na miru sa sobom. Ali s interesom, znatiželjni i vole svoj život. Ne radi se zasigurno o trendseterima. 

Mnogi teoretičari žele modu spojiti s umjetnošću i tako opravdati cijenu konačnog proizvoda...  

- To je zasigurno jedno od najkompleksnijih pitanja. Zgrada u kojoj se trenutno nalazimo starija je od 100 godina i mi ćemo je uskoro prebojati da bismo je osvježili i učinili novijom. Moda će osvježiti zgradu, dati joj novo lice, ali struktura ostaje ista, snažna, preživjela je dug vremenski period. Umjetnost ima mnogo lica, pa čak i modno. Umjetnost je poput hrane i zraka za ljudska bića, ona nam je nužna jer bez nje život ne bi imao smisla, bio bi dosadan. 

Planovi kuće za budućnost?

- Teško je ove godine s novim projektima. Situacija nije tipična, no tražimo transformaciju i nove forme o kojima sam govorio. Sadimo sjeme i strpljivo čekamo što će vrijeme donijeti. Barack Obama je rekao: ‘Promjena'. Mi u to vjerujemo.

Objavljeno: 27.08.2009. u 21:31

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p