SVJETSKA MODA

Kako su Gucci i Balenciaga zajedničkom kolekcijom cijeli modni svijet digli na noge?

Suradnja koja otvara jedno posve novo modno polje!

Posljednjih dana modni svijet ne prestaje brujiti o suradnji dva velika luksuzna brenda, a tim više što je riječ o imenima iz Kering grupacije koja bi po svim pravilima trebali biti ljutiti rivali. Gucci i Balenciaga napravili su neočekivani modni presedan predstavivši zajedničku kolekciju koja je uzburkala i najmirnije vode, a iako suradnje ili popularno rečeno kolaboracije nisu baš ništa novo u modnoj industriji, suradnja dva luksuzna brenda s velikom tradicijom i prepoznatljivim estetskim kodom čini se kao kakva utopijska iluzija koja u ovoj nemilosrdnoj industriji rivalstva ne može funkcionirati. No, ove 2020-te neprestano priređuju nova iznenađenja, stoga je u ovom trenutku očekivati neočekivano sasvim legitimno.

Kaže se da povijest pišu pobjednici, no u kontekstu modne industrije povijest očito pišu - kolaboracije. Naime, Gucci i Balenciaga predstavili su zajedničku kolekciju povodom Guccijevog stotog rođendana koja je okrunjena impozantnom revijom, pa je tako ‘Aria’ u manje od 24 sata postala ‘it’ tema o kojoj će se još puno govoriti, a koja finalno zadaje posljednji udarac kojim je potvrđeno da budućnost modne industrije i marketinga leži u sinergiji brendova. Alessandro Michele i Demna Gvasalia ovom revijom sudarili su dva modna giganta, modne kuće s vrlo različitom i isključivom publikom.

Slobodna sam zaključiti da je ‘Aria’ zapravo poslužila kao uvertira u jedno novo modno poglavlje visoke mode i to iz razloga što je ova kolekcija objedinila ključne vizije oba brenda. S jedne strane Gucci je odao počast svim dosadašnjim dizajnerima i naglasio neke od kultnih klasika kao što su primjerice crveno baršunasto odijelo Tom Forda ili konjički elementi, ali s dozom Balenciagine forme u vidu istaknutih ramena, naglašenog struka i pomalo futurističkog looka.

Sama scenografija revije, odnosno kratkog videa, također je Guccijev rođendanski hommage. Modeli iz noćnog kluba Savoy, što je asocijacija na londonski Savoy hotel, prolaze pokraj paparazza, kroz iluminirani tunel, pa sve do misterioznih hedonističkih prostora koji vode u egzotičan Alessandro Michele vrt. Ovaj vrtlog vizuala dvije modne kuće daje naslutiti kako je nova era otvorena misterioznom zabavom koja nas u isto vrijeme šokira, ali i nevjerojatno zadovoljava tom opijajućom kičastom poetikom.

Gucci i Balenciaga prekršili su pravilo inkluzivnosti visoke mode, postali moderni ‘Medici efekt’ i pokazali kako je itekako moguće nadići različite estetike, uklopiti Balenciaginu street priču u Guccijevo nasljeđe i u konačnici publici dati na razmišljanje. Alessandro Michele je dizajner koji voli show i performans, metaforu modne brzine i element šoka, a sada je cirkulirajući izvan provjerenih granica zajedno s Gvasalisom postavio svježe temelje zaboravljene luksuzne mode, one koja izaziva reakciju i ne utapa se u bespućima ‘već viđenog’, visoke mode koja ne bježi od prošlosti, ali je isto tako okrenuta razvoju i tranziciji, baš kao što stoji i u ‘definiciji’ ove dinamične društvene pojave.

Marketinške strategije modnih brendova moraju se mijenjati ukorak s trendovima, a moda je u svojoj srži ciklično područje koje u isto vrijeme te trendove i diktira. Modne kolaboracije su sveopći fenomen koji na sceni aktivno postoji već desetak godina, a jedan brend u tome se iskazao poprilično vješto. H&M je svoju prvu suradnju ostvario s Karlom Lagerfeldom, a od tada je impresivan popis dizajnerskih imena poprilično dug. Balmain, Comme des Garçons, Lanvin, Versace, Maison Martin Margiela, Alexander Wang, Kenzo, Gaimbattista Valli, Simone Rocha i dr. svoje H&M ‘limited edition’ kolekcije u najgorem slučaju rasprodaju u svega nekoliko sati, a činjenica da su potrošači razvili određenu neukrotivu pomamu za spomenutim kolekcijama sve glasnije nam govori da je spoj nedodirljivog elitističkog svijeta visoke mode s pristupačnim high street brendovima zlatna koka za obje strane.

Osim H&M-a, valja istaknuti i brend The North Face koji je protekle godine doživio potpunu renesansu i stao uz bok popularnim luksuznim streetwear brendovima poput Off-Whitea ili The Vetements. The North Face godinama je bio sinonim za kvalitetnu odjeću koja prije svega služi svrsi, ali sada su jakne istoimenog brenda ‘it’ komadi koje nose baš svi; od celebrityja, modnih insidera pa do tinejdžera u srednjoj školi. U čemu je tajna?

The North Face karakterističan je po puffer jaknama, a sad već kultni model Nuptse iz 1996. nakon što je doživio mali redizajn 2018., postao je najtraženiji model. Naravno, u trgovinama je rasprodan u svega nekoliko minuta nakon čega su cifre na shopping platformama sumanuto podivljale, ali prava tajna krije su činjenici da je The North Face na kraju krajeva cjenovno pristupačniji brend koji ne koketira s dizajnerskim cijenama. Ipak, s novim kolaboracijama možemo reći da se stvari mijenjaju. Protekle godine The North Face i Gucci iskoristili su vladavinu leisurewear komada i predstavili The North Face jaknu s Gucci logotip printom. Malo je reći da je jakna instantno postala hit, a teren za tako nešto The North Face priprema već godinama jer iako bez razmišljanja najrazvikanija, ovo nije prva suradnja takvog tipa jer TNF od 2007. surađuje s brendovima Supreme i Margiela te polako gradi tu simbiozu nespojivosti različitih stilova i žanrova.

Primjera kao što su H&M i The North Face ima još mali milijun. ‘Pradidas’, suradnja Adidasa i Prade pamti se kao ona koja je podigla veliku prašinu, kao i trend celebrity suradnje gdje najveće zvijezde postaju nešto između zaštitnog lica i dizajnera plasirajući svoje kolekcije za određeni brend koje pogađate, bivaju rasprodane prije nego li stignemo ‘proskrolati’ do kraja stranice. Također, ništa to ne bi bilo tako da publika, tj. potrošači ne pokazuju veliku naklonost ka različitim varijantama modnih suradnji. Zapravo ta riječ suradnja kao da je jednosmjerni magnet i automatska simpatija koja jedino što traži je zvučno dizajnersko ime koje će sa sobom povući pristupačniji brend i – zvijezda je rođena.

U vremenima koja su iscijedila i zadnji atom kreativnosti, predstaviti nešto novo, posebno i drugačije popriličan je izazov. To je jedan od razloga zašto je moda posljednjih dekada postala ništa drugo nego li recikliranje pod krinkom hommagea. Idealistički gledano, ljepota modnih kolaboracija krije se u stvaranju novih zajednica, fuziji različitih individualnosti koje na kraju dana ispisuju novu modnu strukturu. Također, osim što su prazno platno koje čeka ispuniti se nekim novim idejama, kolaboracije se pokazuju i iznimno profitabilnima, pa budući da su Gucci i Balenciaga otvorili skrivena vrata za koja nismo znali da postoje, ne možemo se ne zapitati hoćemo li u skorije vrijeme naići na još pokoji skriveni prolaz?

Foto: Instagram, PR, Youtube
Objavljeno: 16.04.2021. u 16:05

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p