SVJETSKA MODA

Kako su maske za lice postale najpoželjniji modni dodatak?

...i daleko najunosniji u ovim trenucima!

Velike inovacije i novi izvori zarade često se ukažu prilikom svake drastične promjene u industriji i društvu. No u kojem trenutku prestaje kapitalistička prilika zarade da smo primorani preispitati moralnost cijele priče? Naime, zaštitna maska postala je jednim od najtraženijih „modnih“ komada i novim izvorom zarade u kojem njena stvarna cijena nema baš nikakve usporedbe s njenom istinskom vrijednošću.

Nošenje zaštitne maske ovom dijelu svijeta nekoć je bio prizor rezerviran samo za brojne turiste, najčešće iz Azije, koje smo imali prilike vidjeti kako svakodnevno uživaju razgledavajući hrvatsku metropolu i bisere jadranske obale. Pojavom pandemije, zaštitna maska postala je dragocjenim predmetom čija je cijena od svega nekoliko kuna po komadu skočila u toliko nevjerojatne vrijednosti da su brojne vlasti država diljem svijeta bile primorane kažnjavati sve one koji su odlučili iskoristiti globalnu katastrofu kako bi nabrzinu zaradili. Situacija se donekle smirila nakon što smo nekoliko mjeseci bili uvjeravani kako su maske neučinkovite u zaštiti od virusa da bi danas, upravo one bile glavno zaštitno sredstvo i ključna premisa svakog novog „normalnog“ društvenog kretanja.

Stoga, globalna je uputa nositi zaštitnu masku za lice pri svakom izlasku iz udobnosti svog doma. O znanstvenoj utemeljenosti istog naputka i postojećim polemikama oko istih ne bih ulazila u detalje, činjenica je da su zaštitne(!) maske postale dio naše nove stvarnosti. No jeste li spremni za istu izdvojiti i do nekoliko stotina, pa čak i tisuću dolara?

Prije nekoliko dana, brend Off-White, miljenik millennials i Gen Z generacije i maloprodajna platforma Farfetch postali su vrućom temom modne zajednice nakon što se na stranicama Farfetcha u prodaji našla Off-White maska čija je cijena skočila sa 600 na nevjerojatnih 1,205 dolara. Slično se dogodilo i na maloprodajnoj platformi luksuznih modnih brendova SSENSE gdje je cijena maski narasla za šest puta u svega nekoliko dana. Farfetch je hitro reagirao i uklonio maske iz prodaje te oprao ruke od prozivke zbog navedenih cijena iz razloga što na iste ne može utjecati budući da platforma služi kao 'host' drugim maloprodajnih lancima. Ipak, nije bilo potrebno dugo da stotine korisnika raznih društvenih mreža otvoreno izrazi zgražanje nad cijenama i pokrene lavinu negativnih komentara te poziva na bojkot.




Off-White maska na platformi Farfetch, screenshot


Prema Lystu, e-commerce agregatoru koji neumorno prikuplja podatke o popularnosti modnih brendova i njihovoj poziciji na tržištu iz mjeseca u mjesec, upravo je ta crna Off-White maska s prepoznatljivim dizajnom bijelog simbola „X“ proglašena najpoželjnijim muškim proizvodom te Off-White najpoželjnijim brendom prvog kvartala 2020. godine. Štoviše, tijekom upravo tog prvog kvartala kad je pandemija koronavirusa dosegla svoj (prvi) vrhunac, globalna pretraživanja za maske porasla su za nevjerojatnih 496%, a upravo ta Off-White maska prednjači na listi. Taj podatak ključan je dokaz kako je neumorno ulaganje brenda Off-White od samog početka u odnose s obožavateljima i konačnim kupcima putem društvenih mreža i ostalih sličnih kanala, od neprocjenjive važnosti i primjer svima ostalima kako i u trenucima najveće krize, potrošači traže i očekuju utjehu i potporu od strane brendova kojima su priklonjeni. Ipak, ovo je ujedno i izvrstan primjer kako jedan krivi potez, bez obzira što nije došao direktno od strane brenda, može kolektivu ostaviti gorak okus u ustima.







Naime, manipulacija cijenama od strane posrednika, u ovom slučaju maloprodajnih lanaca, u posljednjih nekoliko mjeseci isplivala je na površinu. Dok je prema svakoj osnovi poslovanja većini jasno kako funkcionira veleprodajni odnosno maloprodajni sustav, u kriznim trenucima pojam „price gauging“ odnosno podizanje cijene proizvoda daleko iznad svake racionalne i stvarne vrijednosti istog, primorat će drugu stranu tržišta na hitru reakciju. U ovom slučaju Off-White koji na svojim službenim stranicama u ponudi niti nema više spomenute maske, postaje bespomoćan dok treća strana manipulira njihovim proizvodom i donosi potencijalno veliku štetu.

Da je posrijedi veći problem od svega senzacionalističke teme i vrtoglavih iznosa, upućuju i brojni pravni pothvati velikih modnih kuća koje muku muče s pojavom platformi za second hand luksuzne modne komade. Naime, još uvijek donekle neotkriveno tržište s velikim potencijalom čija oštra krivulja popularnosti i prodaje raste iz kvartala u kvartal, prema previđanjima struke, ubrzo bi mogla postati velikim konkurentom u modnoj industriji. Fenomen vintage odnosno second hand odjevnih predmeta, posebice modnih dodataka poput torbi, zaintrigirao je industriju velikim boomom ostvarenim u posljednjih godinu dana, a ponajviše se istaknula platforma TheRealReal s kojom trenutno spori francuski kuća Chanel. Nova svijest o održivosti modnog sistema učinila je luksuznu second hand modu, komade koje su besprijekorno očuvani, itekako atraktivnom, a cijene tih proizvoda nikako nisu niže nego uobičajene, dapače.



Ipak, sociološki gledano, nošenje maski dio je ljudske povijesti, kao funkcionalni objekt, ali i kao statusni simbol. Za noviju povijest, simbolično nošenje maske bilo je rezervirano za pojedince koji nastojali sakriti svoj identitet i istovremeno poslati poruku pa smo ih najčešće imali priliku vidjeti na raznim prosvjedima poput primjerice onih za podizanje svijesti o globalnom zatopljenju. Prikrivanje lica dio je nekih kultura, sjetimo se samo burki koje su u posljednjih nekoliko godina izrazito kontroverzne ali i sve češće viđene u modnoj industriji. Nezabilazna je punk subkultura koja je taj komad posebno popularizirala. Desetljećima je za neke on najvećih modnih dizajnera maska, u bilo kojoj formi, dio stalnih kolekcija - Margiela, McQueen, Victor&Rolf i Gucci tek su dio... Ipak, posljednjih nekoliko mjeseci ta ista maska pokazala se nužnim komadom koju prvenstveno moramo posjedovati i nositi iz zdrastvenih odnosno preventivnih razloga, ali je neizbježna činjenica kako već sada služi i kao statusni modni simbol ponovno u formi kulturalnog izražavanja.

Moda je fenomen čiji je temelj 'perperum mobile', ona nikad ne staje i esencijalni je dio čovječanstva. Pojava maski kao ključnih modnih dodataka u kolekcijama high street i high end brendova stoga nije nimalo iznenađujuća. Razgovarati o cijenama istih postaje gotovo banalno ako taj komad sada stoji rame uz rame sa kakvom kultnom luksuznom torbicom ili cipelama. Baš kako si neki mogu, a mnogi ne mogu priuštiti Off-White komade u 'normalnim' uvjetima, tako će i određeni moći i htjeti izdvojiti nekoliko stotina dolara za masku. Moral nikada nije bio premisa modnog sistema niti ista funkcionira po načelima logičnog promišljanja. Moda je sve samo nenormalna i zato istinski progovora u srž ljudskog bića. Kako je to jednom izjavio poznati postmodernistički teoretičar Gilles Lipovetsky, "moda slavi društvenu sadašnjost", pa stoga samozadovoljno mogu zaključiti da se fenomenološki modni kotač okreće brže no ikad. 

Foto: Farfetch, Instagram, Getty Images
Objavljeno: 30.04.2020. u 00:00

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p