SVJETSKA MODA

Ključni trenuci koji su obilježili modni svijet u 2019. godini i nagovijestili novu eru!

Grgo Zečić osvrnuo se na još jednu turbuletnu modnu godinu

Iako modni svijet počiva na principu promjene, koja se zahvaljujući novim kolekcijama događa svako tri mjeseca, intrigantno je za primijetiti koliko se vladajuća modna klika konkretnih promjena zapravo užasava. Nekada su bila potrebna desetljeća buntovništva da bi establišment na koncu pristao na neka nova pravila igre, ali sada se tektonske promjene događaju u roku dan ili dva. Potreban je samo jedan politički odnosno društveno nekorektan Instagram post da bi modna kuća upala u probleme nezamislivih razmjera.

Dogodilo se to početkom 2019. godine talijanskom divu Gucci kada su na službenoj stranici brenda u prodaju stavili ženske dolčevite izraženih crvenih usana koja je mnoge podsjećala na “blackface”.


Gucci, jesen/zima '19

Gucci je munjevitom brzinom reagirao tako da su se zatrpali pepelom i na koncu osnovali posebno vijeće na korporativnoj, ali i kreativnoj razini kako bi se razvio međurasni dijalog i premostile razlike u shvaćanju nečeg što je za jednu skupinu ljudi bezazleno, a za drugu skandalozno. U godini iza nas šira javnost vođena mainstream medijima trenirala je strogoću u modi i nametnula novi kodeks pravila političkih korektnih ponašanja koja su još uvijek prilično dvosmislena i otvorena šarolikim interpretacijama.


Karl Lagerfeld, Chanel jesen/zima '13

U suštini 2019. godina je godina oproštaja od velikana mode koji su nas svojim čarolijama konstantno zavodili. Prvo je otišao (ne)službeni kralj mode, Karl Lagerfeld u navodno 85. godini života. Legenda je to oko koje se još uvijek lome koplja, ali bez sumnje valja priznati da je Lagerfeld najveći revolucionar u povijesti mode. U kontekstu dizajna, Lagerfeld nikada nije bio u rangu jednog Balenciage ili jedne Kawakubo, ali taj lukavi Nijemac izmislio je te na noge postavio zanimanje “kreativnog direktora”. Danas je sasvim normalno da sve velike kuće na svom čelu imaju kreativne direktore, no Karl je bio prvi. Pokazao je svima da ograničenja koja su jednom bila postavljena više ne vrijede. Bio je dizajner, art director, filmski redatelj, fotograf, konceptualni umjetnik i celebrity.


Cara Delavigne i Karl Lagerfeld, Chanel jesen/zima 12/13

Iza Lagerfelda su bezbrojne kolekcije za Jean Patou, Kriziu, Chloe, Lagerfeld Gallery i Karl Lagerfeld, ali svjetsku slavu ipak je stekao svojim radom za pariški Chanel i rimski Fendi. Mnogi od nas su vjerovali da je Lagerfeld besmrtan, ali njegova smrt bila je poput naleta hladnog sjeverca u lice. Nitko u modi nije besmrtan i nitko nije nezamjenjiv.

Iznenada nas je napustio veliki Peter Lindbergh, pjesnik fotografije koji je svojim radom oduševljavao generacije modnih entuzijasta, ali i onih koji o modi nisu ništa znali. Lindbergh je modi dao allure ženstvenosti onda kada joj je to bilo najpotrebnije. Za njegov objektiv nije postojala odjeća već žena sa svim svojim vrlinama. U Peterove žene čovjek se mogao zaljubiti na prvi pogled jer su osvajale misterioznošću i seksepilom suptilnim poput lagane proljetne kiše u pariškim krošnjama. I Lagerfeld i Lindbergh znali su nešto što nova generacija teško uočava, a to je da njihov uspjeh ovisi isključivo o ženi kojoj se dive i koju neprekidno slave. Obojica su zato kroz desetljeća stvaralaštva imali svoje muze čiji su puls poput kardiologa pažljivo osluškivali.


Peter Lindbergh na predstavljanju vlastite izložbe, Paris Fashion Week proljeće/ljeto '13

Tužno je, ali vjerujem ne i slučajno da su nas u godini iza napustile neke od najvećih ikona stila kao što su Lee Radziwill i Marella Agnelli. Ove hrabre dame bile su streetstyle zvijezde više od pedeset godina prije negoli će se taj fenomen pojaviti na svjetskoj modnoj sceni. Oduševljavale su svojim modnim izborima i koketiranjem s komadima iz muškog ormara. Naravno, i Lee i Marella dolaze iz uglednih obitelji gdje novac nikada nije predstavljao veliki problem, pa čak i onda kada ga nije bilo, ali nikada nisu pripadale skupini vulgarnih bogatašica koje su pod svaku cijenu morale imati sve najnovije haljine s piste. Žalosti me što vojske pripadnika generacije Z svoje uzore vide u klinkama na Instagramu umjesto da samo malo bolje zagrebu ispod površine i upoznaju svijet istinskog stila koji je počivao na postulatima lika i djela Lee i Marelle.


Lee Radziwill


Jackie Kennedy i Lee Radziwill

Svijet su zauvijek napustili i legendarni dizajner Emanuel Ungaro kao i američka nasljednica i ikona stila Gloria Vanderbilt. U ropotarnicu prošlosti odšetale su nekad mega slavne i obožavane Viktorijine anđelice. Novo vrijeme, novi standardi. Brend se posljednjih godinu dana koprcao u blatu nepromišljenih izjava alfa mužjaka poput bivšeg CEO-a Eda Razeka koji je u jednom od intervjua izjavio kako na njihovoj pisti nema mjesta za transrodne osobe jer ono što Victoria’s Secret predstavlja je fantazija klasične ljepote. Čovjek bi pomislio da Razek živi u 18. stoljeću. Dodatnu štetu učinila je povezanost mužjaka u odijelima sa zloglasnim pedofilom Jeffreyem Epsteinom.



Prodanost je drastično pala, a postalo je jasno da brend kao takav predstavlja simbol davnih vremena kada su upravo alfa mužjaci u odijelima mogli raditi modelima što god požele. Nekad obožavana Victoria’s Secret revija završila je na moralnom otpadu jer je nekome konačno postalo jasno da je sasvim odvratno buljiti u prešetavanje uglavnom niza bijelih djevojaka u oskudnom donjem rublju dok u publici sjede optuživane hollywoodske zvijezde, predatori Wall Streeta i ostali likovi sumnjivog karaktera. Događanje koje je nekad s nestrpljenjem očekivao milijunski auditorij diljem svijeta postalo je društveno neprihvatljivo. Siguran sam da bi i Lagerfeld i Lindbergh aplaudirali ovom razvoju događaja.


Iako je modni svijet prilično loš u priznavanju pogrešaka i zazivanju “mea culpa” trenutaka ipak se čini da situacija po pitanju zvijezda koje krasne naslovnice magazina ide na bolje. Dok su nas prije svega nekoliko godina na rujanskim izdanjima gledale uglavnom zvijezde kao što su Nicole Kidman i Jennifer Aniston, glasna revolucija uspješno je nastavila svoju bitku kako bi dokazala da Hollywood nije isključivo bijel. Štoviše, na naslovnicama najvažnijih izdanja nisu samo afroameričke glumice već se tamo nalaze mlade glazbene zvijezde u usponu kao i slavne aktivistkinje. Glavni urednici iz ere dinosaura polako ali sigurno shvaćaju kako im je istekao rok trajanja.



Pjevačice Beyonce i Lizzo na naslovnicama američkog izdanja časopisa Elle

Ono što sada čine je sumanuto slavljenje “različitosti” iako se ponekad čini da to rade samo zato što to moraju. Njihov biološki modni sat na izmaku je u ovom novom desetljeću pred nama i svakako ćemo svjedočiti cijelom nizu odlazaka nekih od najvažnijih urednika u suvremenom modnom izdavaštvu. Isto tako valja napomenuti da su ozbiljne izdavačke kuće napokon shvatile koliko je važnost digitalnih covera koje generacija Z tada katapultira u zvjezdanu slavu zahvaljujući društvenim mrežama.

Shvatili su to i modni fotografi koji su prije radije besplatno snimali editorijal za print magazin nego dobro plaćenu naslovnicu za digitalnu naslovnicu. Primjera radi, američki Elle je u 2019. godini imao čak 25 naslovnica. Jedini je to magazin koji uspješno diktira izvanredan balans između printa i online izdavaštva. Ali s druge strane šokira koliko je izdavačima bilo potrebno da shvate kako nova generacija čitatelja ne ide na kiosk jedanput na mjesec čekajući specifičan modni magazin. Njima je kiosk svako jutro kada priključe svoje životne aparate na Instagram.

Veliki dizajneri danas prioritet za posudbu odjeće više ne daju top stilistima za magazine već stilistima zvijezda koje će se pojaviti na crvenom tepihu. Naime, tu se mjeri snaga brenda u desecima milijuna klikova i lajkova. Neki legendarni brendovi poput kuće Valentino u potpunosti su fokusirani na promociju pret-a-porter i haute couture kreacija putem društvenog tepiha. Print oglašavanje ih više ne zanima. Rezultat takvog razmišljanja više je nego uspješan. Najbolji modni red carpet trenutci iz 2019. svakako uključuju Lady Gagu na dodjeli Zlatnih Globusa, Elle Fanning na filmskom festivalu u Cannesu i Gemmu Chan na Oscarima. Sve tri zasjale su na ovom tronu upravo u Valentino kreacijama.


Lady Gaga na dodjeli nagrade Zlatni globus


Gemma Chan na dodjeli nagrade Oscar


Elle Fanning na Cannes filmskom festivalu

Gorak okus u ustima Njujorčana i svih onih koji se žele tako osjećati konačni je bankrot i nestanak legendarne modne kuće Barney’s čiji je impozantni prostor na Madison Aveniji na Manhattanu desetljećima bio modna katedrala duha. Barney’s je bio New York u svom najboljem modnom svijetlu. Dućan je to koji je prvi proslavio avangardnu modu u Americi i koji je na to tržište lansirao svjetska imena kao što je Giorgio Armani.

 




Barney’s je bio mjerilo ukusa i stila. Tamo se prije kupnje pažljivo razgledavalo dok su se kreacije Margiele, Kawakubo i Owensa pobožno dirale. Smrt ovog diva modnog svijeta posljednji je čavao u lijesu obožavanim robnim kućama koje nikako da se probude iz svog zimskog sna. Danas više ne postoje “ladies who lunch” nego klinci koji kupuju na pametnom telefonu, iPadu ili pak strpljivo svakog četvrtka stoje u redu ispred Supreme dućana. Nekad smatran besmrtnim, Barney’s se nije na vrijeme suočio sa realnošću i prilagodio potrebama nove ere. U današnje vrijeme kupac želi ono što vidi na Instagramu odmah i sada. Nitko neće čekati mjesecima na odlazak u dućan.



Princip rasprodaja isto tako više ne funkcionira kao nekad. Dizajneri se danas fokusiraju na “drops” sistem kada novi klinci od njih svako nekoliko tjedana očekuju nešto novo što mogu odmah kupiti. Problem je izrazito dublje prirode jer krivica ne leži samo u rukama robnih kuća već cijelom modnom sistemu. Princip prema kojem postoje samo dvije glavne kolekcije, proljeće/ljeto i jesen/zima, više ne funkcionira jer tjera dućane u propast. No tu opet dolazimo da modnih vladara koji hijerarhiju hranidbenog lanca u modi i dalje žele održavati okupljanjem na revijama dva puta godišnje i borbom ega u prvom redu.



Revije nisu potrebne kupcima već modnoj eliti koja se tako trudi zadržati osjećaj drame i ekskluziviteta u zraku. Održati misterij mode kao da je od esencijalne važnosti za preživljavanje onih koji moraju opravdati svoje sumanute ugovore i milijunske plaće. Novo desetljeće napada s valom promjena koje će modu kakvu znamo okrenuti naglavačke. Ova 2019. godina kao da je samo blagi uvod u turbulentnu vožnju budućnosti.

Foto: Getty Images
Objavljeno: 30.12.2019. u 10:06

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p