SVJETSKA MODA

Kratka povijest svevremenskog odjevnog klasika

Zašto je dolčevita jedan od najdražih komada brojnih žena?


Na početku 20. stoljeća žene nisu smjele glasati ni visoko se obrazovati, prava koja je demokracija tobože garantirala svim građanima modernih zemalja i dalje nisu bila poštivana. Zbog toga su sufražetkinje među prvima počele nositi hlače tražeći simboličke načine kojima će pružiti otpor kada već pravnim putem ne mogu.
 
Pripomogla im je i Coco Chanel stvorivši žensko odijelo koje je izazvalo kontroverze u društvu, ali je Chanel unatoč njima pokrenula revoluciju stvarajući ženu koja je ozbiljna i vrijedna toga da joj bude dopušteno glasati, raditi izvan kuće, obrazovati se pa čak i pisati knjige i zauvijek je promijenila žensko odijevanje. Nakon Drugog svjetskog rata na stranu ženske emancipacije stale su i traperice, radnička odjeća koja je drastično promijenila odijevanje kakvo je društvo do tada poznavalo, a osim njih razvio se i manje uvažavan, ali nikako manje značajan, odjevni predmet koji je ženama omogućio da pokažu da nisu manje vrijedne od muškaraca – bila je to dolčevita.
Otkako se pojavila u 15. stoljeću, popularnost dolčevite neprestano je rasla. Na početku 20. stoljeća od mornara i časnika koji su je do tada nosili, preuzeli su je intelektualci, akademici, filozofi i umjetnici i učinili svojim zaštitnim znakom. Noseći crnu dolčevitu ispod košulje ili tek sakoa prkosili su zakonima formalnog odijevanja, a u 50 – im godinama prošlog stoljeća ona postaje ultimativnim simbolom otpora black tie odijevanju. Žene su je preuzele nakon pedesetih pretvorivši je u još jedan od uniseks simbola njihove nadolazeće emancipacije.
 
 
Dolčevita se razvijala u zemlji koja se našla na pola puta između pariškog haute couturea i američke manufakturne proizvodnje ready – to – wear odjeće, Italiji, a naziv je dobila prema filmu Federica Fellinija La Dolce Vita iz 1960. godine gdje Marcelo Mastroianni odvažno nosi svoju crnu dolčevitu ispod bijele košulje. Italija je za strance u poslijeratno doba utjelovljavala pravi glamur – ljepotu, senzualnost, teatralnost, bogatstvo i slobodno vrijeme. Do kraja pedesetih talijanski je stil života postao moderan i poželjan, a proizvodi viđeni u filmovima poput Praznika u Rimu koji su slikovito portretirali talijanski život toga doba, bili su percipirani kao simboli statusa. Bile su to Vespe, Fiat automobili, ali i dolčevite.



Osim u La Dolce Viti kao glavnom 'krivcu' za populariziranje dolčevite, ona se pojavljivala u brojnim filmovima, Audrey Hepburn nosi je u filmovima Breakfast at Tiffany’s i Funny Face, Diane Keaton u filmu Annie Hall, Donald Sutherland u filmu Dobar posao u Italiji iz 2003., a Gwyneth Paltrow u seriji Glee. Osim glumica i glumaca dolčevitu su nosile i brojne druge javne ličnosti od kojih svakako valja istaknuti popularne Beatlese, manekenku Twiggy, velikog Andyja Warhola i Stevea Jobsa. Dolčevita je bila prisutna i u redovima političara, pa je tako gospođa Clinton 1993. odjenula Donna Karan dolčevitu za svoj prvi službeni event u Bijeloj kući, ruski predsjednik Vladimir Putin se iz svoje ne skida, a nerijetko smo imali priliku vidjeti i vojvotkinju od Cambridgea, Kate Middleton, kako elegantno nosi svoje dolčevite.
 


U 60 – im godinama nosili su je pripadnici hip – hop subkulture ispod trenirke odnosno pulovera s kapuljačom, a u kasnim 60 – ima i ranim 70 – ima Nehru jacket nosio se najčešće upravo u kombinaciji s dolčevitom. Štovala ju je i velika Nora Ephron, jedna od prvih američkih novinarki, scenaristica i spisateljica. U svojoj zbirci eseja Vrat je prava tužibaba iz 2006.posvećuje retke dolčeviti i govori kako žena nikada ne može posjedovati previše crnih dolčevita, te kako one savršeno stoje kada ste mladi jer izgledaju jako chic, a kada ste stari tu su da vam pokriju bore na vratu.

Patrick Varone našalio se u članku nazvanom The Truth About Turtlenecks za Harper's Bazaar u prosincu 2013. govoreći da se dolčevite nose samo ako idete na skijanje, ako ste jedan od Muppeta ili glumite u jednoj od predstava Nore Ephron. Ipak, nije mogao biti više u krivu. Sve do danas dolčevita je ostala iznimno prisutna u svijetu mode, pojavljuje se u dizajnerskim kolekcijama i high street trgovinama. Njezin status profinjenog sofisticiranog odjevnog predmeta antimode ostao je netaknut, a kako se čini iz sadašnjeg kuta gledišta, tako će i ostati još dugi niz godina.

Nives Bošnjak

Objavljeno: 18.07.2014. u 12:47
Tagovi: dolčevita

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p