SVJETSKA MODA

Manolo Blahnik - kralj stiletto potpetice

Slavni postolar u čijem su dizajnu uživale modne ikone
S karijerom duljom od trideset godina, Manolo Blahnik postao je jedan od najutjecajnijih dizajnera cipela na svijetu, a njegove 'manolice' danas su sasvim sigurno među najprepoznatljivijim dizajnerskim cipelama na tržištu, koje imaju pravu malu vojsku vjernih obožavateljica i sljedbenica na gotovo svim kontinentima svijeta.

Manuel 'Manolo' Blahnik Rodriguez rođen je 1942. u Španjolskoj, a odgajan na Kanarima, na kojima je o modi počeo učiti od malih nogu, gledajući mamu kako se preodijeva u kreacije tada ultimativnog couturiera Cristobala Balenciage i prelistava svoje omiljene američke modne magazine.

Manolo Blahnik Something Blue Satin Pumps

Premda su mu roditelji namijenili karijeru u pravu, tinejdžer Manolo na ženevskom se sveučilištu ipak odlučio za jezike i umjetnost, a 1965. godine, s preseljenjem u Pariz, po prvi puta se okušao kao dizajner kazališnih setova. Nakon što je pri jednom posjetu New Yorku dobio izvanrednu priliku da svoj portfolio pokaže tadašnjoj urednici američke modne biblije, samo jedan pogled na njegove radove bio je dovoljan da mu legendarna Diana Vreeland sugerira neka se ostavi svega i krene dizajnirati isključivo cipele.

Carrie Bradshaw

Blahnik je potom preselio u London, gdje se zaposlio u modnom butiku Zapata i u međuvremenu pisao za talijanski Vogue. O umjetnosti dizajniranja učio je pri posjetama tvornicama, u kojima je razgovarao sa svima uključenima u proces proizvodnje; počevši od operatera strojeva pa sve do krojača. 1972. godine, tada najpoznatiji engleski dizajner Ossie Clark poziva ga da dizajnira cipele za njegovu reviju, a otada Blahnikova karijera dobiva nagli uzlet.

Dizajn Manola Blahnika za reviju britanskog kreatora Ossieja Clarka

S posudbom od 2,000 funti, Manolo je kupio butik Zapata od njegovih vlasnika i u sklopu tog prostora, u londonskoj četvrti Chelsea, 1973. otvorio vlastiti prodajni salon. Kao zakleti ljubitelj ženstvene stiletto potpetice, Manolo je već u 70-im godinama okrenuo leđa ogromnom trendu masivnih platformi, koje su se uvukle u svaku poru mainstream mode, i nastavio 'operirati' po svom, skupljajući u svojoj prodavaonici nadasve elitnu klijentelu.

Njegov butik u Londonu često je pohodila modna ikona Bianca Jagger, koja je upravo u 'manolicama' priredila onaj legendarni ulaz u Studio 54 na bijelome konju. Njegove cipele svojevremeno je obožavala i pop ikona Madonna, koja ih je jednom prilikom prozvala boljima od seksa, na što je uvijek britki dizajner odvratio da se 'moramo diviti Madonni, jer tako vješto prikriva manjak svog talenta'.

Ilustracija Manola Blahnika za njegovu modnu kampanju

Bez obzira na ova povremena javna podbadanja, cipele Manola Blahnika postale su simbol pročišćenog, klasičnog stila za 21. stoljeće. Britanski dizajner oduvijek je slovio za pravog zanatliju, a Blahnikovi nevjerojatno oblikovani kalupi i potpetice i dan danas se usavršavaju u njegovim rukama. Linije i siluete njegovih cipela trenutačno su prepoznatljive i jedinstvene, zbog čega su 'manolice' idealan spoj rukotvorstva i luksuza, nastale od dizajnera koji je u prošlosti često bio pionir nekih novih stilova među kolegama postolarima (sjetimo se 70-ih i njegove cipele bez pete).

Blahnikov dizajn za Annu Piaggi, Blahnikov dizajn za prvu Dior couture reviju Johna Galliana  (1997.), Blahnikova cipela bez pete (kraj 70-ih)

Kao što sam Blahnik kaže, njegove cipele pomažu ženi u transformaciji, i doista, kada biste obukle jednu njegovu stiletto štiklicu, pred sobom bi u ogledalu ugledali ženu punu stila i ukusa, ženstvenosti, pa ponekad i seksepila, koja zna što želi i kako želi izgledati. Upravo su to motivi zbog koje žene na dnevnoj bazi troše po par stotina funti na samo jedan par 'manolica', a odoljela im svojevremeno nije ni Carrie Bradshaw, chic kolumnistica iz TV-serije Seks i Grad, koja je slijepo štovala njegove štiklice, noseći ih iz epizode u epizodu, bilo na nogama ili u brendiranoj vrećici.

Modni mediji i danas napominju kako je ova planetarno popularna serija pomogla Blahniku da postane prepoznatljiv kod širih masa, a besplatnu reklamu dizajner je dobio u jednoj posebno pamtljivoj epizodi iz treće sezone, u kojoj nepoznati lopov usred bijela dana od Carrie zahtijeva njene cipele. Citat "Please sir, you can take my Fendi baguette, you can take my ring and my watch, but don't take my Manolo Blahniks." do danas je već ušao u legendu.

Osim toga, Manolu je u filmskoj inačici Seksa i Grada također posvećen jedan vrlo bitan segment, kada Faca prosi Carrie parom njegovih štiklica, izrađenih od plavog satena. Njihov fatalni susret u ugradbenom ormaru završava svadbom, na kojoj Carrie umjesto zaručničkog prstena nosi spomenuti par cipela, kojem nije trebalo mnogo da se rasproda u svim Blahnikovim prodavaonicama.

Lista obožavateljica lika i djela Manola Blahnika doista je dugačka, no neka imena ipak su obilježila njegovu karijeru. Osim što je engleski dizajner u 70-ima često dizajnirao 'op-art' cipele za svoju blisku prijateljicu, modnu ikonu Annu Piaggi, Blahnik je nekoć imao jako dobre suradnje s Johnom Gallianom, Calvinom Kleinom, Carolinom Herrerom i Isaacom MIzrahijem. Američki dizajneri obožavaju ga i danas, a Manolove cipele postale su konstanta na revijama Zaca Posena, Proenze Schouler i Thakoona.

Victoria Beckham x Manolo Blahnik

Njegovom šarmu nije odoljela ni Victoria Beckham, koja za predstavljanje svojih ready-to-wear kolekcija beskompromisno bira 'manolice', uživajući u njihovom sofisticiranom dizajnu i izvan modne piste. Na dnevnoj bazi obožava ih i moćna Anna Wintour, a Manolo Blahnik pritom je dobio čast da njegove cipele čine jedan od tri vječna elementa svakog Anninog stylinga , među koje se svrstavaju bob frizura, statement ogrlice i njegove kultne stiletto štiklice u bež boji.

Omiljeni model Anne Wintour

Premda je period po završetku snimanja TV-hita Seks i Grad za Blahnika donio stagnaciju ideja i inspiracije te je neko vrijeme tapkao u mraku, dizajner se odlučno vratio svojim korijenima i ondje pronašao svoju staru/novu formulu uspjeha. Blahnik se tako ponovno nametnuo kao celebrity postolar broj 1, dizajnirajući nekolicinu avangardnih, inovativnih i vrlo maštovitih modela za izabrane pojedince i većinu klasičnih modela koji će biti široko obožavani i nošeni zauvijek.

Manolo Blahnik jesen/zima 2012./2013.

Blahnikov novi, eklektični uzlet rezultirao je s nekoliko izvanrednih kolekcija, zbog kojih su mnoge poznate dame na dno ormara pospremile cipele njegovih gorkih konkurenata, Christiana Louboutina, Jimmyja Chooa i Briana Atwooda. Do danas je tako postalo opće poznato da ako želite ručno izrađenu cipelu, koja nije nastala kao dio masovne proizvodnje, da izaberete potpis Manola Blahnika, postolara koji osobno u Italiji nadgleda svaki segment proizvodnje svojih legendarnih cipela.

Njegove cipele, koje su dosad imale sporedne uloge u serijama Seks i Grad, Absolutely Fabulous, Sumrak sagi pa čak i Simpsonima, osobno možete nabaviti u buticima u New Yorku, Las Vegasu, Dublinu, Ateni, Istanbulu, Madridu, Dubaiju, Kuvajtu i Stockholmu. Osim toga, Blahnik se pridružio podugačkoj listi dizajnera koji su napravili ekspanziju na istok te je do danas otvorio luksuzne trgovine u Hong Kongu, Seoulu i Singapuru.

Blahnikov prodajni salon

Kreacije Manola Blahnika prodaju se i u poznatim američkim kućama, od kojih je Bloomingdales prva za koju je slavni postolar napravio svoju debitantsku 'američku' kolekciju. Za njegov doprinos britanskoj modnoj industriji također ga je ordenom odlikovala sama kraljica Elizabeta II., a na dugu listu nagrada uvrstile su se one Vijeća američkih modnih dizajnera, kao i Britanskog modnog vijeća, u čijim je takmičenjima 90-ih godina Blahnik redovito odnosio titulu dizajnera asesoara godine.

2003. Design Museum u Londonu otvorio je ogromnu izložbu njegovih radova, a paralelno s tim izdavačka kuća Thames & Hudson lansirala je knjigu 'Drawings', u kojoj je okupljena kolekcija ponajboljih Blahnikovih ilustracija, koje su danas tražene jednako kao i same cipele. Ista izdavačka kuća, u suradnji s njegovim prijateljem Ericom Bomanom, u 2005. godini objavila je knjigu 'Blahnik by Boman', koja kroz seriju fotografija slavi dizajn ovih svjetski poznatih cipela.

S obzirom na cijelu plejadu ikona stila koje su prošetale crvenim tepihom ili ulicom u njegovim najboljim modelima, kao i na niz priznanja kojima je okrunjen Blahnikov višegodišnji rad, čini se kako Manolo u 72. godini života ima više motivacije no ikad u potpunosti pokoriti tržište luksuznih modnih dodataka, i to sa svojim nepresušnim izvorom ideja, zbog kojih ga danas štuju i obožavaju milijuni žena diljem svijeta.


H.B.

Objavljeno: 31.05.2013. u 14:20

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p