Moćne i na prvi pogled fatalne, nadrealne, eterične, gotovo vanzemaljski lijepe, poput boginja s olimpa modernog svijeta ili neustrašivih heroina iz video igara, žene na fotografijama Merta Alasa i Marcusa Piggotta preparirani su totemi težnji današnjice. Plastificirane i stilizirane kao one nepomične lutke iz izloga, ispolirane poput netom ulaštene srebrnine, s kirurški precizno odstranjenim nedostacima vanjštine koja postaje gotovo sintetičkom, u umjetnom, pomalo zastrašujućem sjaju njihovih subjekata ogledaju se sanjarenja i htijenja modernog društva koje obožava zamišljati neke druge svjetove, daleko od realnosti jer je realnost prečesto dosadna, bolna i tmurna. Bez ikakvih lažnih pretenzija da svojom fotografijom odražavaju stvarnost, oni stvaraju umjetnička djela koja su preslika njihove mašte.


Minimalizam pritom nikako nije dio njihova vokabulara. Umjetnost je umjetna, a likovi i setovi u zamišljenim scenarijima Merta i Marcusa nalaze se u superizoštrenim, hiperfokusiranim i intenzivno, vibrantno obojenim svjetovima koji gledatelja zavode i mame ga da otvori vrata onog, običnom puku zaključanog, svijeta gdje poneka dizajnerska torba cjenovno premašuje cifru prosječnog automobila. Dvojac se bez zadrške poigrava seksualnošću na subverzivan i kontroverzan način, ne srameći se golotinje otkrivaju tijela i inače skrivene ljudske sklonosti, no tome unatoč njihove fotografije ne bismo mogli opisati kao vulgarne i invazivne već prije kao senzualne i šarmantne. Čak i kada šokiraju, oni to rade sa stilom. Ponekad submisivne, a ponekad izrazito dominantne u svojoj seksualnosti, njihove žene uvijek ispod plastificirane i savršene, magične vanjštine izrazito naglašeno odražavaju moć, jačinu, samopouzdanje i svu privlačnost pomalo buntovničkog karaktera. Sve ono o čemu potajno sanjari moderna žena kada si u mislima dopusti bijeg od dosadnjikave realnosti.


Susreli su se sasvim slučajno sredinom devedesetih, još kao dvadesetogodišnji klinci, izgubljeni u potrazi za vlastitom svrhom, željni danonoćnih raskalašenih londonskih zabava i otkrivanja nepresušnih čari svjetske metropole. Priča o sudbinskom susretu odigrala se, poput neke romantizirane scene iz filmskog scenarija, na jednom od partya na pristaništu u Hastingsu kada je Marcus Piggott zamolio Merta Alasa upaljač da pripali cigaretu. Sušte suprotnosti, kako fizički tako i karakterno, Mert i Marcus koji se razlikuju kao nebo i zemlja te nadopunjuju kao Stanlio i Olio, započeli su svoju životnu odiseju kao ljubavni par te ju nakon prekida nastavili strogo profesionalno kao nezaustavljivi, dobro uigrani fotografski dvojac koji bi nedostatak onog drugoga osjećao kao grubu amputaciju dijela tijela bez kojeg ne može. Tijekom skromnih, eksperimentalnih početaka dok su još okidačima fotoaparata škljocali u sjeni potpune anonimnosti, za svaki su se djelić svoje fotografije brinuli potpuno sami, predano osmišljavajući stylinge, namještajući frizure, šminkajući i slažući setove. Sve do vatrenog krštenja i objave editorijala na stranicama prestižnog magazina Dazed&Confused u čiju su se estetiku ulili kako da su oduvijek njezin neizostavni dio. Nakon te slavne fotografske premijere, karijera osebujnog dvojca doslovno je raketirana u orbitu zvjezdane slave, a za njihovim instantno prepoznatljivim umjetničkim izričajem, intenzivno obojenim, do detalja izbrušenim, plastificiranim i intrigantnim fotografijama poludjeli su vodeći svjetski modni magazini poput američkog i talijanskog izdanja Voguea, Interviewa i Numera te renomirane modne kuće Louis Vuitton, Missoni, Armani, Fendi, Kenzo, Miu Miu… Svojim modificiranim Hasselbladom povezanim s laptopom pomoću kojeg pregledavaju svaki milimetar netom okinute fotografije, kirurški seciraju detalje te ju digitalno poliraju do savršenstva, precizno odstranjujući viškove i dodajući joj nove elemente, detaljno i oprezno kao da u podrumu kuće potajice sastavljaju atomsku bombu. „Mi želimo proizvoditi umjetnost, želimo pokazati svijetu da se kod modne fotografije ne radi samo o lijepoj torbici ili cipeli već da se u tom jednom odjevnom predmetu stapaju marketing, kultura i umjetnički izričaj,“ kažu. Oni znaju kako prodati čežnju, lifestyle za kojim žudimo, imidž i vibru kakvom želimo da pršte i naši mali životi. I upravo radi toga ih dizajneri obožavaju.

Proslavljeni pioniri digitalne manipulacije otvoreno naglašavaju svoju beskompromisnu privrženost Photoshop-u koji im omogućava da prenesu sve one uvrnute, pomaknute i nemoguće scenarije vlastite mašte, a pritom nikada ne skrivaju kamene temeljce svoje inspiracije poput djela fotografskih velikana Guya Bourdina, Roberta Mapplethorpea ili Helmuta Newtona. Kada podvučemo crtu, Mert i Marcus rade sve ono što kod drugih tako jako volimo mrziti. No njima to nekako bez razmišljanja opraštamo jer su, kada zagrebemo ispod površine ustvari genijalni, autoironični odraz suvremenog svijeta koji se obožava pacati u nerealnoj težnji za savršenstvom.
Objavljeno: 08.06.2014. u 13:35