SVJETSKA MODA

Moda i društvene mreže - veza koja ne strahuje od prekida

Zašto su društvene mreže toliko važne modnim brendovima?

Prije nekoliko godina, tehnološki gledano, sada već u prapovijesnim vremenima, jedini modni portal su bile sjajne i šarene stranice glossy magazina. Nakon svakog tjedna mode, pobožno se čekalo na novo izdanje, a modni urednici su testirali našu strpljivost.

Još uvijek se sjećam mirisa papira i osjećaja kada, nakon podužeg čekanja, napokon imam u rukama mali uvid u umove velikana kao što su Galliano i McQueen. Tada sam imala osjećaj kako sam daleko od glamuroznog svijeta mode pošto su fashion buyeri i modni urednici uspjeli zadržati modu ekskluzivnom diktirajući trendove. Imali su svoje kraljevstvo sretnih potrošača pod strogom kontrolom. Tjedni mode sastojali su se od revija gdje su modni urednici i slavne osobe sjedili u prvom redu, a komadi iz dizajnerskih zbirki ne bi se vidjeli u trgovima još četiri do šest mjeseci. Navedeni model je dugo funkcionirao dok na zatvorenu i ne pretjerano sklonu novitetima modnu scenu iz backstagea vrlo polako, ali sigurno došetao novi pojam - „društvena mreža“. Je li„tradicionalna“ modna era, kada se Vogue nazivalo Biblijom, prošla dok scenom sada samouvjereno hodaju najpoznatiji modeli – „like“, „share“ i „follow/unfollow“?

Relativno nov, pojam društvene mreže je postao naša svakodnevica. U početku nastale kao ideja nekolicine štrebera kako bi se ljudi sličnih interesa povezali, danas su postala mjesta na kojima dijelimo sve važne informacije iz života – mjesta na kojima se budimo i odlazimo spavati. Sigurno znate o čemu pišem. Koliko puta ste se uhvatili kako nakon budilice i prije jutarnje kave, scrollate Instagram feedom ili prije spavanja umjesto meditacije pregledavate story nepoznate osobe? Isto tako, podsjeća nas na rođendane (kojih se vjerojatno ne bi uopće sjetili), sramoti objavama iz 2009. godine, informira o raznim događajima u našoj okolini dok u pozadini marljivo skuplja sva naša pretraživanja, poruke i objave. Preko noći, velika količina osobnih informacija je postala dostupna te se ostvario san svakog marketinškog stručnjaka. Koncept marketinga je doživio boom te razvio posve novu granu – digitalni marketing koji je društvene mreže prepoznao kao ključan kanal.

Iako se modna industrija prema IT stručnjacima smatra savršeno prilagođenom za društvene mreže zbog mogućnosti lakšeg proučavanja trendova i predviđanja ponašanja publike, dosta vremena je trebalo proći prije nego su modni stručnjaci uvidjeli prednosti istih. Kao jedan od mogućih razloga postavlja se doživljavanje mode kao umjetnosti gdje je bilo nezamislivo koristiti razne gadgete ili pak glorificiranje samih dizajnera od urednika i publike koristeći stav „svijet se treba prilagoditi modi, a ne obrnuto“. Dizajneri su imali vremena na pretek za stvaranje novih kolekcija proljeće/ljeto te jesen/zima, prikupljanje inspiracija diljem svijeta, neshvaćenost je nekada bio kompliment, dok je danas razlog za otkaz. Hoće li sada modni dizajneri pronalaziti inspiraciju surfajući Internetom? S jedne strane, postoji strah kako će to „oglupiti“ inspirativni i kreativni proces dok s druge strane, dizajneri su sve više svjesni kako su njihovi ciljani klijenti na društvenim mrežama te žele biti dio njihovog procesa nadahnuća.

Svijet je preko noći postao globalno selo, načini komunikacije i rada potpuno su izmijenjeni. Razne društveno medijske platforme mogu se koristiti za interakciju s potrošačima, web stranice te profili omogućuju dobivanje informacije odmah. Na tronu društvenih mreža je mnogima omraženi Instagram kao najbrže rastući. Ubija kreativnost, dizajneri i modni urednici više nisu nedodirljivi u svome svijetu, popularnost ovisi o broju pratitelja. Ipak, stanje na računu prikazuje sve više nula te, ako kao brend niste tamo, ne postojite. Posebice za mlađe generacije.

Dok su mnoge tvrtke i brendovi odmahivali rukom smatrajući društvene mreže još jednim prolaznim trendom, drugi su preciznim targetiranjem i povezivanjem s potrošačima stvarajući gotovo emotivnu vezu ojačali imidž brenda. Kao najbolji primjer možemo uzeti Balmain s 8 milijuna pratitelja. Nekada je reviju pratilo uživo stotinjak ljudi, danas putem live prijenosa mogu prenijeti svoju novu kolekciju odnosno proizvod osam milijuna ljudi! Instagram profil je pun fotografija zvijezda s A-liste, Olivera Rousteing više ne pozira s modelima odjevenim u novu kolekciju već s millennialsima dobivajući milijune „likeova“ svoje vojske obožavatelja dok je kampanja za H&M iz 2015. godine proglašena jednim od modnih događaja godine. Rousteing je pokrenuo digitalnu revoluciju ovog francuskog brenda 2011. godine te govori kako je rođen s Facebookom, Twitterom, Instagramom i Skypeom. Posljednjih godina pametnim marketinškim potezima uspjeli su stvoriti „Balmain vojsku“ koja uključuje najveće zvijezde – Kanye West, Kim Kardashian – West, Rihanna te ostale Instagram-poznate osobe što je Balmainu omogućilo podizanje globalne svijesti o brendu, predstavljanju mladoj i novoj publici te odvajanje od korijena i povijesti ove modne kuće. Na ovoj način, Balmain ima doseg od 180 milijuna pratitelja ostavljajući u ovoj utrci mnoge veće brendove iza sebe. Koliko god se pobornici uvjerenja kako je moda umjetnost zgražavali, citat Lize Minnelli „Money makes the world go round“ ponajbolje opisuje navedenu situaciju.

Prošle godine smo bili svjedoci suradnje jednog od najluksuznijih brendova, Louis Vuittona te gotovo nepoznatog NY skejterskog brenda Supremea. Nastala je globalna histerija, kolekcija je rasprodana odmah, komadi su na eBayu dosegnuli cijenu prosječnog najma stana u Zagrebu. Cijelom modnom svijetu su bili upitnici iznad glave – kako? Naime, kolekcija se sastojala većinom od komada preko kojih je bio ogroman logo što se realno ne smatra pretjeranom domišljatošću i kreativnošću. Vrijednost ove suradnje bila je u dosegu publike druge strane. Louis Vuitton se tako približio mladoj publici dok je Supreme uspio svoj logo utisnuti na jedan od najpoznatijih i najluksuznijih svjetskih proizvoda. Mjesecima prije puštanja kolekcije u prodaju, društvene mreže su raspravljale radi li se o izvrsnom marketinškom triku, prevari te putu za bankrot. Ipak, marketinški tim odradio je odličan posao stvarajući iluziju kako jednostavno moramo imati navedenu majicu/torbu abnormalne cijene što su svjedočili kilometarski redovi ljudi ispred prodavaonica.

Ostali vodeći modni brendovi kao što su Chanel i Gucci s milijunima pratitelja mogu na ovaj način izravno komunicirati sa svojim potrošačima. Glossy magazini su običnim potrošačima brendove predstavljali kao nedostižne i nedodirljive, dok društvene mreže uklanjanju te barijere. Backstage, raspoloženje, zabava, suradnici pružaju uvid u inače ekskluzivni svijet i omogućuju obožavateljima modne kuće da bolje razumiju brend, procese i filozofiju. Ako će već potrošiti ušteđevinu na torbu koja izgleda kao obična samoposlužna vrećica s logom, potrošači žele znati i priču kako je proizvod nastao.

Era društvenih mreža iznjedrila je jedno od trenutačno najpopularnijih zanimanja današnjice – modni bloger. Mnoge obične djevojke iz susjedstva zaljubljene u modu dobile su mogućnost izražavanja svojeg subjektivnog mišljenja i ideja, iskazivanje svojeg talenta dok su maštale o posjeti modnim revijama. Danas, sjede u prvom redu kraj Anne Wintour, surađujući i kreirajući kolekcije s vodećim modnim brendovima. Postoje različita mišljenja o tome jesu li blogeri sposobni da pruže adekvatnu modnu kritiku, no uzimajući u obzir utjecaj koji imaju na svoju milijunsku publiku, modni brendovi ih ne bi smjeli zanemariti.

Prije nekoliko godina, da mi je netko rekao kako ću moći biti uključena direktno na New York Fashion Week jednim klikom miša, pomislila bih kako govori o novom „Matrix“ filmu. Za mogućnost kupnje haljine, torbe ili bilo kojeg komada iz nove kolekcije čekalo se mjesecima. Danas, možemo dobiti sve navedeno upakirano u kutiju s mašnom kroz nekoliko dana na kućni prag. Strpljenje je nestalo, sve je dostupno odmah. Modni urednici i buyeri još uvijek imaju snažan utjecaj, no jednadžba se proširila i na glas prosječnog potrošača. Glamurozni svijet koji je nekada bio ekskluzivan i dostupan rijetkima nalazi se nadohvat ruke, a dani kada se uspjeh brenda isključivo oslanjao na kvalitetu su završeni. Modna industrija je većinom prihvatila društvene mreže te otvorila vrata osobnom kontaktu sa svojim potrošačima. Zahvaljujući društvenim mrežama, riječ „fashion forward“ ima potpuno novo značenje.

Foto: Getty Images, Chanel
Objavljeno: 10.05.2018. u 14:31

VEZANE VIJESTI

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p