SVJETSKA MODA

"Moja košarica je prije izračuna popusta iznosila oko 12.000$, ali sam zapravo sve platio svega 1.200$"

Grgo Zečić piše o blagdanskoj shopping groznici i trikovima modnih insajdera
O ludilu Crnog Petka posljednjih se godina u Hrvatskoj naveliko raspravlja bez prethodnog istraživanja o tome što je zapravo Crni Petak. Za nedostatak informacija treba prvenstveno kriviti domaće novinare kojima se jednostavno ne da provesti petnaestak minuta na internetu kako bi pročitali tri članka. Sve što znaju reći jest da se radi o tipičnom primjeru američkog kapitalizma koji se uvlači u pore našeg društva. U tome naravno ima istine, ali da bi shvatili Crni Petak treba shvatiti američku kulturu. Crni Petak otvara božićnu sezonu shoppinga i slijedi nakon najvećeg blagdana u Americi, Dana Zahvalnosti.

Amerikanci obožavaju božićne blagdane, ali Božić kao Božić ne igra pretjeranu ulogu. Božić je više povezan s dimnjakom i Djedom Božićnjakom nego s malim Isusom i obitelji. Dan Zahvalnosti je praznik za koji se putuje vidjeti najmilije dok se za Badnjak često radi u uredu. Sam Crni Petak nije ništa više nego dan kada prodavači prazne svoja skladišta kako bi uskoro stigla nova roba. To shopping ludilo leti najviše na krilima onih najvećih kao što su Target, Macy’s, Best Buy i Walmart. Dvije su stvari za koje su Amerikanci spremni pucati jedni na druge tog dana: televizije i tenisice. Walmart i ekipa žele se do kraja godine riješiti sve tehnike koju nisu uspjeli prodati jer dok se kod nas jedan model televizije prodaj po tri godine, u Americi novi modeli svega i svačega dolaze svake godine pa dućane treba očistiti. Pojedine kompanije isključivo povodom Crnog Petka lansiraju u prodaju super jeftine televizore lošije kvalitete kako bi brzo došli do lake zarade. Popusti počinju već na Dan Zahvalnosti, glavni udar je na sam Crni Petak, a nakon toga slijede vikend i Cyber Monday kada se prodaju ostaci ostataka. Prošle godine se u tom periodu prodalo robe u vrijednosti od preko 15 milijardi dolara.

Što je s Crnim Petkom u modi? Crni Petak nije dan za modni shopping nego dan za televizije. Modni i ulični brendovi koji sudjeluju u slavlju Crnog Petka idu sa sniženjima do maksimalno 40% na pomno izabrane proizvode jer im je rano krenuti s rasprodajama. Najpopularnije online trgovine pret-a-porter mode u Americi kao što su kanadski Ssense.com ili Barney’s Warehouse udaraju s popustima krajem prosinca i početkom siječnja kada je njihovo vrijeme da isprazne svoj skladišta pred dolaskom novih kolekcija. Svima omiljeni Ssense počeo je oko Crnog Petka sa spuštanjem cijena na odabrane proizvode do 50%, ali će zato u siječnju ići sve do fenomenalnih 70%. Svi čekamo taj siječanj kada kartice pate pod opterećenjem raznih modnih izbora jer zašto bi platio Raf Simons kaput dvije tisuće dolara kada ga mogu dobiti za petsto? Isto vrijedi za cijeli niz dizajnera koji nemaju popuste za urednike kao što su Balenciaga i Vetements jer, budimo iskreni, veliko sniženje jedva čekamo i pomno pratimo.


Često sam stjecao dojam da se u Hrvatskoj kupovanje dizajnerske odjeće na sniženjima doživljava kao nešto o čemu se glasno ne priča jer je sramota da samoprozvana elita kupuje po popustima. Po kanonima domaćeg visokog društva prihvatljivo je kupiti torbicu na dvadeset rata, ali istu kupiti na sniženju je ipak sklizak teren za vašu reputaciju. Biti viđen u dućanu onog jutra kad sniženje počinje je valjda nedopustivo, a tek vizija neke uvjetno nazvane jetsetterice kako vuče televizor u shopping centru? Zamislite tu scenu. Popuste svi vani jedva čekamo i pomno pratimo. Hvalimo se jedni ispred drugih koliko smo jeftino prošli i gdje je bila najbolja ponuda. Na Ssensu tih dana surfaju najutjecajniji modni urednici i obožavane street style zvijezde iz cijelog svijeta.

Nitko tko radi u modi ili ju pak dovoljno poznaje nije toliko lud da kupuje odjeću po punoj cijeni. Pokušavam se sjetiti kada sam zadnji put platio punu cijenu za dizajnerski komad, ali bez uspjeha. Niz je razloga za to, ali jedan od bitnijih je taj što znamo pravu cijenu komada koji se u nekoj od luksuznih robnih kuća prodaje po cijeni od tri ili četiri tisuće eura. Važna stavka su astronomski popusti koje dobivamo od modnih kuća. Prošli tjedan mi je jedan dizajnerski brend poznat po visokim cijenama poslao e-mail koji je sadržavao skrivenu web adresu na kojoj se odvijala rasprodaja za “prijatelje i obitelj”. Da bi pristupio cijelom procesu dobio sam svoju personaliziranu šifru i morao službeno potvrditi da ću se držati svih pravila. Naime, svaki komad je iza etikete imao poseban kod na temelju kojeg se de facto zna tko ga je kupio. To znači da bi preprodaja bila izuzetno riskantna. Najbolji dio cijele ove priče je da smo svi pozvani imali pravo na popust od 90%. Moja košarica je prije izračuna popusta iznosila oko 12.000$, ali sam zapravo sve platio svega 1.200$. Tako sam idealno riješio dobar dio liste božićnih darova za najbliže. Nadalje, 03. prosinca Manolo Blahnik održao je VIP rasprodaju za probrane goste s popustima koji su letjeli do 95%. Klasični Manolo “BB” model kupovali smo za pedesetak dolara. Za dvjestotinjak dolara riješio sam tri božićna poklona.

To su ekstremni primjeri koji nisu česti, ali svakako pridonose ormarima svih nas koji ionako imamo previše nepotrebne odjeće. Moj savjet za prave ljubitelje mode je da tijekom prosinca pažljivo izaberete komade koji vas zanimaju od Farfetcha pa sve do Luisa Via Rome i Ssensea. Sačuvajte ih u svojoj košarici i čekajte siječanj da se potpuno iznenadite. Čekati je riskantno, ali se isplati. Nije potrebno imati platinastu kreditnu karticu da biste uživali u modi, ali što je najvažnije: dobrog popusta u svijetu luksuzne odjeće se ne treba sramiti već se njime treba hvaliti. Više je strasti u torbici koju ste pažljivo pratili mjesecima i čekali pravi trenutak da ju uhvatiti po najboljoj cijeni nego u onoj koju ste si priuštili čim se pojavila na polici.
Foto: Unsplash
Objavljeno: 03.12.2018. u 12:19

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p