SVJETSKA MODA

Najveća tajna Michelle Obame

Tko diktira modni ukus Prve Dame?

Već mjesecima, u elitnim modnim krugovima decentno kolaju priče o „tajnom modnom oružju" Michelle Obame, prve dame SAD-a.

Ponos legendarne škole prava na Harvardu, Obama je preko noći postala ikona stila te na taj način izgurala svoju francusku „kolegicu" Carlu Bruni sa prvog mjesta. Amerikanci su uskoro pali u pravi estetski delirij komparirajući Obamu sa stilskom reinkarnacijom nikad prežaljene Jackie O.

Prvu damu Amerike krasi besprijekoran ukus jer je već u kampanji vješto birala jeftine ali efektne komade odjeće, koji su dan nakon, preko interneta doslovno razgrabljeni. Dok se njena „politička rivalka", Cindy McCain, na predizbornim skupovima redovito pojavljivala u haljinama Oscara de la Rente, sa luksuznim Chanel satom i dijamantima vrijednim preko 250.000 američkih dolara, Obama je mudro birala jednostavne kreacije slabo poznate Marie Pinto.Danas, najveći svjetski web pretraživač, google.com, na upit „Michelle Obama style" u 0,23 sekunde izbacuje preko 43 milijuna postova na tu temu.

Ipak od predizborne kampanje pa sve do epske pobjede Baracka Obame nešto se dogodilo sa ormarom njegove supruge. Konkretne promjene nastupile su netom nakon završenih izbora, kada je Michelle odjednom sve više pažnje fokusirala na prilično jaka imena modne industrije, bilo da se radi o starim modnim kućama ili mladim nadama koje se nalaze pod protektoratom američkog Voguea i Anne Wintour. Kao preko noći, Obama je postala modni insajder. S obzirom da je sveprisutna kraljica mode, Wintour, organizirala brojne koktele i modne revije kojim se prikupljao novac za Obaminu kampanju mnogi su pretpostavljali kako urednici Vogue imaju utjecaj u postupnoj transformaciji buduće „prve dame". Također je neminovan udarac koji je u uvodniku svog magazina Wintour zadala bivšoj prijateljici Hillary Clinton, koja se u predizbornoj utrci odbila fotografirati za Vogue. „Nuklearna Anna" jasno joj je poručila: „Ovo nije Saudijska Arabija, ovo je Amerika." Kao da je od početka bilo suđeno da na naslovnicu najčitanijeg modnog magazina na svijetu dospije upravo Michelle Obama.

 

Tajna zvana Ikram Goldman

Bilo kako bilo, Vogue i njegov modni tim nisu imali prste u trenutno najpoznatijem ormaru svijeta. Gospođa Obama ubrzo je pronašla svog asa u rukavu i pravu čuvaricu ključeva svoje garderobe: Ikram Goldman. Za Ikram su dosada znali isključivo akteri involvirani u detalje modnog svijeta pošto se radi o osobi koja izbjegava pretjeranu medijsku eksponaciju i reflektore crvenog tepiha. Goldman je vlasnica i osnivačica prave modne riznice u Chicagu, svog koncept dućana Ikram koji uz velika imena konstantno dovodi svježe talente.

  

Čudnim miksom američkih, europskih i japanskih dizajnera, Goldman je stekla brojne poklonike među modnim urednicima i stilistima. Njezina strast za modom, tjera ju da svake sezone otkriva nekoliko sasvim nepoznatih dizajnera koje predstavlja u svom konceptu. Već godinama Ikram posjećuju najmoćnije žene tog dijela Amerike, koje Goldman opušteno oblači u kreacije Husseina Chalayana ili COMME des GARCONSA. Ali kada se Michelle Obama počela pojavljivati u kreacijama Junya Watanabe, Martina Margiele i omiljene Kawakubo, svi su shvatili kako se u njenom ormaru krije prilična modno-politička tajna.

Nagađa se kako je konačnu vezu između Ikram i Obame napravila nekadašnja tajnica za društvena događanja u Bijeloj kući, Desiree Rogers, također redovita posjetiteljica prvih redova revija u New Yorku. Od prvog trenutka gospođa Obama i otkačena Ikram pronašle su zajednički jezik i njihova modna pustolovina mogla je započeti. Prvo povezivanje dogodilo se početkom ove godine u tekstovima koji su se pojavili u The New York Timesu, ipak Ikram Goldman odbija bilo kakvo komentiranje navodne suradnje dok je ured Prve Dame potvrdio, kako je gospođa Obama vjerna klijentica Ikram koncepta.

Opće je poznato kako pripadnici modnog svijeta imaju poteškoće kada je riječ o vezanju jezika, stoga se već prije inauguracije u restoranu Cipriani u New Yorku, prepričavao tada aktualni modni pohod Ikram Goldman. Naime, povodom inauguracije i brojnih balova, Obama je angažirala Goldman da joj predloži niz odjevnih kombinacija. Dan nakon njihovog telefonskog razgovora Ikram je već kontaktirala niz modnih dizajnera da joj hitno pošalju skice haljina za inaguracijske večer i balove. Tako je Oscar de la Renta poslao čak 12 prijedloga, dok su nešto manji broj priredili Narciso Rodriguez, Carolina Herrera i mladi Jason Wu. Kao prava zvijezda ipak je iskočio svježi Vogue-ov talent Jason Wu, koji je ubrzo otputovao u Chicago sa punom torbom uzoraka i prijedloga koje je nadgledala Goldman i dalje prosljeđivala svojoj klijentici, Obami.

Svakako je zanimljivo kako su svi dizajneri apsolutno sve radili besplatno, očito svjesni slave koja ih očekuje. U cijeloj priči je čudno kako Goldman za inauguraciju nije uopće kontaktirala razvikane američke divove Michaela Korsa, Veru Wang, Calvina Kleina ili Marc Jacobsa. Vrlo brzo se postavilo pitanje sukoba interesa jer se navodi kako Ikram, Obami predlaže uglavnom one dizajnere koje osobno predstavlja i prodaje u Chicagu. S druge strane, zli jezici nas i ne trebaju iznenaditi u ovoj priči pošto je poznata oštra konkurencija između vodećih robnih kuća kao što su Neiman Marcus, Bergdorf Goodman ili Saks Fifth Avenue. Naime, nerijetko se buyeri svim silama bore za ekskluzivnu prisutnost određene modne kuće u njihovim franšizama. Treba napomenuti kako se Obama nije odrekla kreacija Marie Pinto ili Isabel Toledo, ali je svakako značajna ekspanzija njenog ormara koji sve više sliči na pret-a-porter look-book kakve modne tiskovine.

Najbolji dokaz tome je nedavna mini turneja američkog predsjednika po Europi gdje ga je u stopu pratila njegova Michelle. Tada su svi modni znalci shvatili kako joj je Ikram dodatno proširila obzore kreacijama tipično europskih kuća kao što su Moschino, Etro, Sonia Rykiel ili Azzedine Alaia. Važne političke događaje poput G20 u Londonu ili NATO-a summita, po prvi puta su pratili modni kritičari i urednici diljem svijeta nazivajući cijelu situaciju: „style summit", upravo zbog prisutnosti Carle Bruni i Michelle Obame. Njihove fotografije postale su najtraženija roba u redakcijama modnih medija koji su pažljivo promatrali i zapisivali svaki komad odjeće: od plastičnog pojasa Sonie Rykiel na Obami pa do Diorovog kaputa na Bruni. Čini se kako politika nikad nije bila bliže modi.

 

Politički pret-a-porter

Zbog modne osviještenosti dvojca Obama-Bruni počele su patiti njemačka kancelarka Angela Merkel i supruga britanskog premijera Sarah Brown. Naime, obje su se našle na meti modnih kritičara koji kao da su se akreditirali za sva važnija politička događanja. Dok je Obama zaslužila tekstove-epopeje o svom stilu, Merkel kritiziraju zbog činjenice što nikako ne mijenja svoje crne hlače ali zato kombinira dosadne sakoe. Stil odijevanja Sarah Brown preko noći je postao nacionalna tema o kojoj su svi imali nešto za reći, a sve zbog fenomenološkog efekta koji je započela Carla Bruni na naslovnici Vanity Faira i trijumfalno zapečatila Michelle Obama na naslovnici američkog Voguea.

Ikram Goldman još je uvijek najtraženija osoba za intervju u modnom svijetu ali ona mudro šuti i odbija bilo kakvu komunikaciju sa medijima koja se tiče Prve Dame. Iako Goldman šuti i sada već negira bilo kakvu suradnju, svima je jasno kako je samo ona mogla upoznati prvu ženu Amerike sa teško dostupnim francuskim velikanom Alaiaom ili funky talijanskim Moschinom. A što na metamorfozu svoje supruge kaže „politički mesija Amerike", Barack Obama? Sudeći po razgovoru koji je sa Michelle nedavno objavljen u The New York Timesu, gospodin predsjednik gotovo svaki tjedan postavlja ista pitanja u ormaru svoje supruge: „Da li je ovo nešto novo? Nisam to prije vidio." Na to pitanje mu gospođa Obama spremno odgovara: „Gledaj svoja posla i izlazi iz mog ormara, ti ne razumiješ modu." Kako sada stvari stoje, zahvaljujući ormaru svoje bolje polovice, do kraja (možda drugog?) mandata Barack Obama bi vrlo lako mogao pisati recenzije za modne revije.

 

Grgo Zečić

photo: vogue, zimbio, red carpet fashion awards

Objavljeno: 13.06.2011. u 11:17

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p