SVJETSKA MODA

Nijedan grad ne živi modu tako kao Pariz

Ekskluzivno iz Pariza za Fashion.hr & Jutarnji list: Grgo Zečić

Kako je pravi neprijatelj svakog tjedna mode promet, uvjerio sam se već u zagrebačkoj zračnoj luci, gdje je prošle srijede vladao potpuni kaos zbog "tehničkih problema" računalnog sustava. Afera s transportom nastavila se u Parizu, zagušenom ljutitim vozačima i japanskim turistima, i podzemna željeznica je jedino prijevozno sredstvo kojim uvijek stižeš na svoje odredište.
Radi recesije i ogromnih produkcijskih troškova revija, ove sezone još je manje uzvanika i prava je lutrija dobiti pozivnicu za revije. Nadalje, po noćnim kuloarima slavnog hotela Costes šuška se da veliki izdavač Conde Nast, vlasnik Voguea i Vanity Faira, sprema niz otkaza zbog "rezanja suvišnih troškova". 

Otpuštanja u Vogueu?


Takve glasine ipak nisu spriječile američke urednika da ponovno formiraju svoj francuski dvor u hotelima Ritz i Crillon, gdje su navodno izašli u susret svojim dugogodišnjim gostima i ponudili popuste. Bez obzira na sve, pariška modna tvornica i dalje ne odustaje od proizvodnje petnaestak događanja dnevno. Prva važnija revija bila je ona Limi Feu, kćerke velikog Yamamota. Limi je vrlo temperametna i rijetko pristaje na direktna druženja s predstavnicima medija. Iako je Yamamoto tiho sjedio u prvom redu, skrivajući se iza šešira, Limi nije odgovarala na pitanja o ocu jer ona radi "nešto sasvim drugačije". U to je teško povjerovati nakon što smo na pisti vidjeli osnovni Yamamotov kod: predimenzionirana bijela košulja, igra s crvenom bojom i točkicama i asimetrične crne jakne. 



Franuska kuća Rochas iz 1925. godine doživjela je novo rađanje nakon odlaska virtuoza mračne romantike Oliviera Theyskensa u Ninu Ricci (trenutačno nosi oznaku 'nezaposlen'). Rochas je promijenio vlasnika, a pritom i svoju viziju budućnosti. Na čelo je došao Talijan Marco Zanini čija je prva kolekcija privukla impresivan broj modnih moćnika predvođenih Annom Wintour i njenim tjelesnim čuvarima, kojih je sve više i više iz sezone u sezonu, pa se čini da će urednica Voguea uskoro na revije dolaziti u tenku. 

Zanini je opravdao sva očekivanja i u novu kolekciju uvrstio kakofonične printove u eklektičnim kombinacijama koje su odisale francuskim kolonijalnim stilom iz 30-ih godina. Čudesno je bilo vidjeti novo lice francuskog chica u neonskoj boji limete. 
Rochas oduševio

Nakon revije Zanini mi je iza pozornice veselo objasnio: 

- Rochas ne poznaje trendove i osobno mi nikad nije bio cilj raditi brzu modu. Mislim kako je upravo opterećenje trendovima glavni problem modnog svijet danas. Mi želimo stvarati delikatnu odjeću koja će istodobno biti snažna i zato se usredotočujemo na istraživanje tkanina. Rochas je uvijek bio sinonim za kvalitetu i stoga idemo sustavno, korak po korak, bez žurbe. 

Svi vole Pugha

Nakon oceana koktel haljina koje vladaju ove sezone, bilo je izuzetno osvježenje vidjeti hrabre poteze Zaninija, a već dva sata nakon toga slijedila je prava poslastica za sve ljubitelje mode: revija Garetha Pugha. 
Već na ulazu bilo je jasno koliko su svi zaluđeni britanskim genijalcem: njegovu reviju došli su podržati Rihanna, Michael Stipe (R.E.M.) i umjetnik Terence Koh, radi čijeg je kašnjenja revija bila odgođena gotovo sat vremena. Pugh se odlučio komercijalizirati svoje nenosive vizije. 

Napustio je oštrinu crne boje i koncentrirao se na apokaliptičnu fluidnost prljavo sive. Za njega je "siva nova crna", pogotovo zbog androgine prezentacije u kojoj su se muški i ženski modeli teško mogli razlikovati. U vrlo romantičnom izdanju oslobodio je svoje modele agresivnih oklopa koji su ga proslavili, ali nije izgubio toliko obožavanu cyber-punk žestinu. 

Kako "zalediti" fluidnu siluetu pokazao je belgijski majstor Bruno Pieters, inače poznatiji kao kreativni direktor linije HUGO za HUGO BOSS. Bruno je postigao metamorfozu dva potpuno odvojena svijeta krojenja, tipična za francusku visoku modu: atelier flou (fluidna forma u rječniku haute couturea) i atelier tailleur (jasna struktura jakni, odijela i hlača). 



Odnos snaga odmjerile su vrlo trendi kuća bogate prošlosti: Balenciaga protiv Balmaina. U ranim jutarnjim satima Nicolas Ghesquiere za Balenciagu vratio se svojim korijenima, odnosno simbiozi ulične mode i naslijeđa Cristobala Balenciage. 

Za iduću sezonu Balenciaga zagovara plemenske motive i spajanje kontradiktornih materijala kao što je tretirana svila i tamnozelena koža vojničke inspiracije. Bez sumnje, Nicolas je lansirao novu vrstu urbanih ratnica koje uživaju u brojnim slojevima luksuznih materijala, dok na nogama nose cipele optočene lancima, kao da su im "hladno oružje".

Na drugoj strani istog arondismana, Christopher Decarnin za Balmain ne silazi s vala uspjeha njegovih podignutih ramena u stilu ranog Michaela Jacksona i notorne Dinastije. Za te iste Balmainove jakne, koje postižu cijenu preko pedeset tisuća kuna, postoje mjesečne liste čekanja od Londona do New Yorka. 

Pametni Decarnin ne odustaje od onoga što mu je donijelo uspjeh, pa sada umjesto Dinastije ili disco ere bira militantnu inspiraciju - Balmain je za iduće proljeće otišao na izlet u vojarnu. Skupocjene tamnozelene jakne i dalje su tu, samo što su na određenim mjestima namjerno uništene ili dekonstruirane. Bit će zanimljivo vidjeti koliko će tisuća eura modne žrtve biti spremne izdvojiti za obične Balmain majice koje je dizajner potpuno pokidao i spario s uskim kožnim tajicama. 



Mračni miljenik 


Vrhunac drugog dana revija ponudio je mračni Rick Owens, koji je služio kao svojevrsni mentor svom štićeniku Pughu. Treba li napomenuti da je Owens također jednom bio pod patronatom Anne Wintour? Fascinantna je mreža utjecaja koja se sve više otkriva i iznenađuje sve pripadnike modne klike. Wintour se ove sezone nije pojavila na njegovoj reviji jer je bila u gužvi oko organiziranja Vogueove izložbe u hotelu Crillon, ali se zato pojavila njezina pratnja. Zvuči kao svetogrđe, ali dio urednika moćnog američkog Voguea reviju je promatrao stojeći - u prvom redu vladala je, naime, potpuna ludnica, a neka imena važnih gostiju pojavila su se nekoliko puta. Modni aristokrati sa smiješkom na licu odgledali su reviju kao da se ništa nije dogodilo, jer što si veći u modi, to si profesionalniji. 

Owens je također napustio ideju potpuno crne kolekcije, te se poigrao sa svjetlošću i transparentnošću. Fluidnost je dobila novu definiciju kod Owensa, s obzirom na iznenađujuću seriju haljina koje su izgledale kao da su napravljene od srebrne padobranske svile. 



Atmosfera tjedna mode ponijela je Parižane koji već tri dana stoje u redu kako bi ušli u japanski UN1QLO, koji je u srijedu navečer otvorio svoja vrata s jeftinom kolekcijom koju potpisuje Jil Sander. Od pista u Louvreu, redova ispred dućana, pa sve do zabava koje organiziraju pripadnici visoke politike poput Frederica Mitterranda, nećaka pokojnog predsjednika i ministra kulture, čini se da nijedan grad ne živi modu kao Pariz. A tjedan mode tek je počeo....

 

Grgo Zečić

Objavljeno: 05.10.2009. u 22:43

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p