SVJETSKA MODA

Krije li se budućnost modne industrije u cirkularnosti?

Zašto je cirkularni model jedan od ključnih za modnu industriju, zna Laura Coppen

Ako niste dosad čuli, ovih dana se u Glasgowu održava COP26 sastanak, točnije konferencija Ujedinjenih naroda o klimatskih promjenama koja okuplja čelnike vodećih zemalja kako i postigli dogovor o tome kako pospješiti globalno djelovanje s ciljem rješavanja klimatske krize. No, osim uobičajenoj političkog diskursa koji je postao ustaljena šablona za sve novopečene borce za eko pravdu, znate li da se razgovor vodi i o vama jer, osim naftne i plinske industrije, upravo smo svi mi jedni od najvećih zagađivača na svijetu!

Teško je prelistati svega nekoliko stranica novina ili proskrolati društvenim mrežama dok pijuckamo jutarnju kavu, a da nam na ekran pametnog telefona, televizije ili na stranici novinskog papira ne osvane oglas za kakav modni brend a odmah zatim na poziv na održivost i „zeleni“ način života. I koliko god oprečne, ove dvije pojave idu ruku pod ruku. Zašto? Dok smo s jedne strane bombardirani naslovima kako „potrošači postaju osvješteniji“, „kupuju pametnije“, „recikliraju“, istovremeno čitamo razne studije o tome kako brza moda nikad bolje nije poslovala. Kako je moguće da u svijetu u kojem svaki tobože akademik (a ima nas) jako dobro zna koje su sve enormne posljedice klimatskih promjena, i dalje pauzu na poslu provede kupujući posljednje 'it' modne krpice, i to po mogućnosti u kategoriji 'special price'?



Nedavno je izašla studija Christopher Nieper fondacije kako više od 50% Britanaca i dalje ne vidi štetnost industrije brze mode i redovito istu konzumira iako ih je čak više od 70% ispitanih svjesno svih klimatskih promjena. Činjenica je da živimo u svijetu konzumerizma i kapitalizma. Na uštrb okoliša, uživamo u blagodatima svega što nam moderan svijet ima za ponuditi, ali ponajviše obožavamo 'shoppingirati'. To je stvarnost koja se neće promijeniti. No, ako problem ne možemo eliminirati – zašto ne bismo pronašli alternativna rješenja?

Nedavno je, osim popularnog termina održive mode, stigao još jedan – cirkularnost. I za razliku od održive mode koja često ostaje na interpretaciji čitatelja odnosno potrošača i brenda, cirkularnost je jednostavna i jasna. Kako bi što bolje razumjela novi svijet održive mode te onih koji na njeno poslovanje direktno utječu, razgovarala sam s Laurom Coppen, voditeljicom održivosti za Zalando.


Laura Coppen, Head of Sustainability @Zalando

Dakle, što je zapravo cirkularnost odnosno kružni sistem modne industrije? "Modna industrija funkcionira po linearnom principu pravila: uzmi – napravi – uporabi – baci, a ono što Zalando novim inicijativama nastoji napraviti jest prekinuti taj začarani ciklus. Nastoji napraviti prijelaz prema kružnom sustavu koji bi funkcionirao po principu: dizajn i proizvodnja – uporaba – ponovna uporaba – zatvaranje ciklusa. Trenutno modne kompanije imaju priliku zaista učiniti promjenu. Uz cirkularni model moguće je produbiti odnos s kupcem, izgraditi dugoročne veze koje izdržati različite poslovne modele te promovirati ekološke i društvene promjene. Zalandova strategija nastoji pronaći rješenja za cijeli spektar izazova u industriji koji uključuje kupce, robne marke i partnere.", pojasnila je Laura Coppen.

Ipak, iako zvuči idilično, cijela stvar nije tako jednostavna. Modna industrija zaslužna je za otprilike 80% globalnih emisija, no kako populacija i potrošnja neprestano rastu, za ovaj postotak očekuje se rast od nevjerojatnih 45% do 2030. godine. Sve to rezultira ekoloških onečišćenjem, gubitkom bioraznolikosti i zagađenjem svjetskih voda zahvaljujući kemijskim procesima nužnim za trenutno funkcioniranje tekstilne industrije. Više od 73% tekstila u svijetu završava u odlagalištima otpada, a tek 1% odbačene odjeće reciklira se u novi tekstil. To je poražavajuća statistika s kojom je teško ostati pozitivnog stave i mnogi će reći kako je problem ovih razmjera nemoguć za riješiti. Prema tome, valja pitati postoji li uopće budućnost za održivu modu ili je ovo tek jedan od mnogih verzija imaginarnog flastera koji se lijepi na ranu koja ne može zacijeliti?

Prije svega, o ovim brojkama treba razgovarati, a ne gurati ih pod tepih. I, iako je dijalog uvijek poticajan, ono što na kraju dana jedino vrijedi su djela. S time se slaže i Coppen.

Svjesni smo da je modna industrija dio globalnog društvenog i ekološkog problema, no mi želimo biti dio rješenja. Vjerujemo kako u skoroj budućnosti više nećemo razgovarati o modnoj industriji kroz pojmove ‘fast’ i ‘slow fashion’, nego preispitivati načela cirkularnosti. Oduševljeni smo što naši kupci cijene dodatnu razinu transparentnosti proizvoda i što to može pomoći utjecati na odluke o kupnji održivijih proizvoda, uz poticanje promjene ponašanja prema duljem nošenju odjeće."



Jedan od zaista zanimljivih primjera je suradnja koja je ostvarena s berlinskim start-upomFashion for Good’, inovativnom modnom platformom čija je druga capsule kolekcija ‘RedeZIGN for Circularity’ nedavno predstavljena. Pomno odabranih 50 odjevnih komada dizajnirano je u skladu sa željama kupaca ali i europskih propisa o održivosti pa tako svaki komad iz kolekcije ima digitalnu putovnicu u obliku QR koda utkanog u etiketu uz pomoć kojeg kupci mogu na stranici proizvoda saznati više o njegovom podrijetlu i uslugama nakon kupnje. Od toga u kojoj je tvornici odjevni predmet izrađen i od kojih materijala do uputa o brizi za isti uključujući i ‘how-to’ videozapise te mogućnosti produljenja životnog vijeka tog modnog komada, poput zamjene proizvoda u sklopu Zalandove kategorije posjedovanih artikala.

Dio je ovo Zalandove do.MORE strategije u sklopu koje je, između ostalih inicijativa, predstavljena i prva kolekcija brenda 'House of Dagmar' nagrađena Zalando Sustainability priznanjem u okviru Tjedna mode u Kopenhagenu za jesen/zimu 2021. Spomenuta kolekcija, fokusirana je na tri ključna područja - kako odabirom materijala smanjiti emisiju CO2, uštedjeti vodu i minimizirati otpad. Za svaki komad iz kolekcije izračunat je otisak vlakna kako bi Izvješće o utjecaju vlakana za kapsulnu kolekciju ponudilo informativan sadržaj o utjecaju na okoliš na jednostavan i razumljiv način.


modni brend 'House of Dagmar', prvi dobitnik nagrade Zalando Sustainability

Stoga, jasno je zaključiti kako je budućnost održive mode gotovo opipljiva, ali i virtualna. ‘Data is key’, reći će danas svaki tech entuzijast i to je zaista istina. Ako je ljudsko ponašanje moguće mijenjati i na isto utjecati, onda je to prateći uzorke ponašanja i osmišljavanjem alternativnih rješenja. Dokaz da ovo zaista uspijeva jest da je svaki treći kupac ‘redeZIGN for circularity’ kolekcije skenirao QR kod, educirao se o kupljenom odjevnom predmetu te dao pozitivan ‘feedback’ kako namjerava iskoristiti mogućnost zamjene proizvoda kad za to bude bilo vrijeme u budućnosti.

A prema recentnom McKinsey istraživanju, 31% kupaca Gen Z generacije spremno je platiti više za proizvode koji imaju najmanje negativan utjecaj na okoliš što je sjajna informacija jer, za razliku od njih, ‘boomersi’ čine tek 12%. Isto je potvrdila i Coppen budući da potražnja za održivim modnim komadima strelovito raste. “Definitivno primjećujemo rast potražnje kao i veliki potencijal da pružimo našim kupcima mogućnost da u svojim voljenim komadima uživaju duže. Čak 50% Zalando kupaca je u 2020. godini kupilo bar jedan odjevni komad iz našeg održivog programa. A njih 60% vjeruje u popravak, second-hand i održivo odlaganje. Tu je i ‘Pre-Owned’ kategorija koja je od pokretanja prošle godine rapidno narasla sa 20,000 na 200,000 proizvoda.” Naime, 'resale' industrija gorući je modni trend čiji se plamen u ovoj godini rasplamsao. Iako čini tek 5% modne industrije, raste brže čak i od e-commercea.

Ipak, svaka medalja ima dvije strane, pa tako i resale industrija, održiva moda, cirkularnost... Otkriti samoodrživi modni sistem koji će istovremeno zadovoljiti potrošače i globalnu ekološku sliku gotovo je nemoguće. No umjesto očajavati, educiranje o odjeći koju kupujemo, nosimo i bacamo od ključne je važnosti. “Da bi cirkularni model zaista zaživio, potrošači moraju razmišljati održivo, brinuti za kupljene odjevne komade i pružiti im novi život onog trena kad ih više ne žele koristiti. S druge strane, netko poput Zalanda im cijeli proces treba olakšati te ih educirati.”, za kraj je rekla Coppen.

Foto: Zalando, Unsplash
Objavljeno: 03.11.2021. u 00:00

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p