SVJETSKA MODA

Pakao New Yorka

Grgo Zečić piše zašto je ove sezone s olakšanjem propustio New York Fashion Week

Po prvi put u osam godina propuštam tjedan ženske mode u New Yorku. To činim s punim zadovoljstvom. Osjećam se oslobođeno. Do sada me svake godine u kolovozu hvatala trema povodom modnog mjeseca koji započinje prvog tjedna rujna u New Yorku i završava u prvim danima listopada u Parizu.

Vojska agilnih PR-ovaca koje nikad niste upoznali već sredinom osmog mjeseca opsjeda s e-mailovima gdje morate potvrditi svoj dolazak ili pak formularima koje imaju najveće agencije poput KCD-a koje organiziraju po šest najvažnijih revija. U praksi svoj raspored za New York radim u zadnjem tjednu kolovoza dok ga konačno zaključujem u prvim danima rujna. Funkcija koju obnašam kao modni direktor nije nimalo zabavna što god drugi mislili o tome. Na određeni broj revija moram ići po nalogu oglašivačkog tima magazina dok glavni urednik očekuje da pratim što se događa s mladim dizajnerima jer na kraju sezone moram prezentirati one koji su bili najzanimljiviji. Tu su onda moćne PR agencije kao što je spomenuti KCD ali i Karla Otto te PR Consulting koje, s obzirom na blisku suradnju, očekuju da podržim i njihove mnogobrojne klijente. I na koncu me čeka relativno kratka lista revija koje uvijek želim pogledati jer se radi o dizajnerima koje zbilja cijenim. Cijelo iskustvo se pretvori u maraton gdje trčite od osam ujutro do deset navečer s jedne revije na drugu da biste mokri od vrućine napokon sjeli na svoje mjesto, čekali pola sata i odgledali reviju u trajanju od šest minuta. Auto i vozač više ne pomaže jer nastane takva gužva da je jedino logično rješenje podzemna željeznica. Na kraju dana sam umoran, gladan, žedan, živčan i ne sjećam se što sam točno vidio. Ironija je onda da nakon mjesec dana revija provedem dva tjedna na internetu kako bi pogledao kolekcije koje sam već zaboravio.

Primjer generičkog poziva

U tjednu mode koji se održava u Velikoj Jabuci koju zovem domom danas nema apsolutno ništa glamurozno ni ekskluzivno. Američki tjedan mode postao je neugodna travestija. Prema kalendaru koji objavljuje portal Modemonline.com u osam dana prikazuje se preko 180 kolekcija. U tu apsurdnu cifru nisu uključene revije van kalendara i mnogobrojne besmislene dodjele nagrada, promocije svakojakih gluposti, kokteli i after partyji na kojima će vas vatrogasne službe izbaciti jer organizatori pređu kapacitet gostiju specifično određen za lokaciju gdje se odvijaju. Nitko ne ide na sve revije ali silna gužva stvara domino efekt jer zbog konfuzije druge revije kasne, modeli se ne pojavljuju na vrijeme, cijeli raspored se pomiče dok leveli stresa dosežu neke sasvim nove visine. Primjera radi, u isto vrijeme se u New Yorku održavaju tri revije, a svaka od njih je na drugom kraju grada. Ako se odlučite otići na tri, četiri revije dnevno onda ćete se pomučiti kako biste ih uopće odgledali. Već par blokova prije lokacije cestu, semafore, kolnike, pješačke prijelaze okupiraju deseci i deseci fotografa koji doslovno fotografiraju sve na što naiđu.

Nova generacija influencera koji dolaze iz cijelog svijeta prešetava se u svojim odjevnim kombinacijama po petnaestak minuta u krug kako bi bili sigurni da će ih netko zamijeniti. Postoje djevojke koje naprave po pet krugova oko bloka kako bi se pravile da idu na reviju na koju uopće nisu niti pozvane. Probiti se kroz tu džunglu teško je pješice, a kamoli taksijem ili automobilom. Sam ulaz nagužvan je hrpom ljudi koji pod svaku cijenu žele ući na reviju pa prodaju maglu PR-ovcima. Ako patite od bilo kakve anksioznosti onda budite sigurni da ćete za vrijeme tjedna mode u New Yorku upoznati sve čari socijalne fobije.

Primjer jednog dana revija

Jednom kada uđete u mjesto održavanja revije onda trebate pronaći svoje mjesto na kojem već sjedi troje ljudi koji su spremni ući u krvoločnu svađu bahato tvrdeći kako se radi o njihovom sjedalu iako u ruci drže pozivnicu za stajanje. Ako pak imam sreće da pronađem svoje mjesto onda sam često nesretno stavljen da sjedim pokraj neke influencerice ili influencera koji za vrijeme revije divljaju sa svojim iPhoneom do te mjere da ne možete vidjeti modele na pisti. Sve za Instagram Stories. Najgore je sjediti u blizini poznate osobe jer će blicevi aparata nakon par sekundi djelovati kao rentgen. Kad revija završi treba izaći iz sve te gužve i krenuti na drugu. O zračnom ljubljenju i besmislenim razgovorima sa (ne)prijateljima prije početka revije neću niti govoriti. I tako svako sat vremena idućih osam dana. Jednostavno se zapitate čemu svo to ludilo? Niz mojih kolega odavno je prestao ići na revije jer se ne mogu boriti s nizom situacija koje vam ne dozvoljavaju da obavljate svoje posao.

Kada sam prije osam godina prvi put krenuo na njujorške revije situacija je bila znatno drugačija. Kolekcija je svakako bilo izuzetno manje dok pojam influencer nije postojao. Naravno, uz to treba dodati prisutnost mog mladenačkog elana i ambiciju sukladno kojoj sam trebao i htio vidjeti baš sve što se događa. Tada nisam razumio zašto neki urednici izbjegavaju revije. Danas mi je situacija kristalno jasna.

Primjer privatnog poziva na Marc Jacobs show

Od svih tih revija s kojima New York napada tek nekoliko njih imaju pravi utjecaj na kretanja trendova za iduću sezonu. To su Calvin Klein, Proenza Schouler, Rodarte, The Row i Marc Jacobs. Uz njih valja napomenuti Toma Forda i Ralph Laurena koji trendovski nisu relevantni ali su veliki oglašivači pa se na reviji morate pojaviti. Dakle radi se o sedam revija. Uredi za odnose s javnošću ovih najvećih revija su ujedno najpristojniji i najpraktičniji. Iz Proenze Schouler i Marc Jacobsa doći će vam e-mail privatnije prirode gdje će vas osoba koju poznajete osloviti imenom, pitati kako ste proveli ljeto i za kraj napisati kako bi voljeli da vas vide na reviji. Od njih nećete dobiti desetak generičkih poziva i priopćenja od pet stranica. Tu su profesionalci koji ne dozvoljavaju da diktatori društvenih mreža ugroze kredibilitet dizajnera kojeg zastupaju. Kada dobijem takav e-mail onda mi je žao što neću biti u New Yorku ali u životnoj fazi u kojoj se sada nalazim ništa mi ne može kupiti ovaj mir koji imam navečer kada šetam plažom ispred roditeljske kuće u društvu prijatelja kojeg poznajem cijeli život. Za sve one koji sanjaju o revijama u New Yorku, a pritom nisu samoprozvani influenceri, poručujem da ništa ne propuštate. Najbolje ćete se zabaviti u udobnosti vlastitog doma dok u miru gledate snimke revija.

Foto: Getty Images, Grgo Zečić
Objavljeno: 10.09.2018. u 11:34

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p