SVJETSKA MODA

Vjenčanica kao oružje

Grgo Zečić piše o važnosti i poruci koju nosi vjenčanica Meghan Markle

Vjenčanica Meghan Markle odnosno vojvotkinje od Sussexa teško da će postati hit među budućim mladenkama diljem svijeta. Stotine tisuća njih zajedno s kumama, djeverušama i najboljim prijateljicama nestrpljivo su se smjestile ispred televizora prošle subote odbrojavajući minute do ukazanja haljine na koju su brižno čekale punih godinu dana. Diljem Manhattana buduće mladenke organizirale su subotnje bruncheve s početkom u 5 ujutro. Neke od njih su, bez sumnje, dočekale prve zrake sunca sa časom Bellinija ili mimoze u rukama.

Dok je Markle u kraljičinom Rollsu prolazila pokraj kamere postavljene ispred hotela Cliveden House na putu prema Windsoru, zjenice stotina tisuća žena (ali i poklonika mode generalno) širile su se neprirodnom brzinom. Na njihov prvi pogled bilo je gotovo nemoguće vidjeti haljinu ali zato je odmah oduševio njen veo i vjerojatno najdecentnija tijara koju njena svekrva posjeduje u kraljevskom trezoru. Od Markle se i nije očekivalo da zasja s nekom pompoznom tijarom. Ali što se točno očekivalo?

Mediji diljem svijeta posljednjih su mjeseci secirali stil buduće vojvotkinje kako bi barem uspjeli pretpostaviti na kakvu će se vjenčanicu odlučiti. Sama Markle u tom periodu i nije im bila od neke pomoći jer se i sama gubila u bespućima kraljevskih modnih protokola. Neki su pisali kako je njen stil suviše moderan za britansku plavu krv dok su drugi govorili kako se treba ugledati na stil vojvotkinje od Cambridgea Kate Middleton. Pri izboru haljine za službene zaručničke fotografije Markle se pojavila u bogato ukrašenoj kreaciji kuće Ralph and Russo. Radilo se, za tu priliku, prigodnoj večernjoj haljini opijenom raskošću detalja i couture tekstura. U tom trenutku činilo se kako Markle na svoj način slijedi recept Kate Middleton jer radilo se o haljini kakva se očekivala. Ralph and Russo poznati su po izvanrednim večernjim toaletama koje obožavaju bogate i slavne žene. Za mnoge je to bio početak adaptiranja stila Meghan Markle kraljevskim dvorima. Kažem “adaptiranja” jer odjeća u kojoj smo viđali Meghan Markle u većini slučajeva bila je minimalna. Nije se tu radilo o promišljenom modnom minimalizmu u duhu filozofije Célinea ili nekadašnjeg Jil Sandera. Markle jednostavno o modi nije previše razmišljala. Njene kombinacije uvijek su bile opuštene, nepretenciozne i čistih linija.

Ono što se od nje konstantno očekivalo je transformacija i samim tim je vjenčanica trebala označiti početak “nove” Meghan Markle. Tako smo svi zajedno krenuli sudjelovati u igri čiji je ultimativni cilj bio pogoditi kojeg će dizajnera Markle izabrati. U igri su prvo bili Ralph and Russo kao logičan izbor s obzirom na njihov potpis, britansku putovnicu ali i činjenicu da ih je Markle izabrala nekoliko puta. Onda se u igru ubacio svima omiljeni Erdem koji dizajnira bajkovite haljine ali uvijek s dozom mračnog potpisa koji odudara od tipične britanske tradicije. Pa je svijetlo reflektora palo i na Burberry kao najpoznatiji britanski modni brend. Samo što nitko nije uspio primijetiti koliko je Burberry pogubljen po pitanju svog identiteta. Radi se o tolikoj konfuziji da su angažirali talijanskog gotičara Riccarda Tiscija kao kreativnog direktora. U cijeloj galami oko dizajnerskih imena netko je dobro razmislio i došao do odgovora koji je bio najizgledniji: Stella McCartney. Meghan navodno poznaje Stellu jer prije svega dijele iste stavove kada je riječ o cijelom nizu problem s kojima se žene suočavaju u modernoj kulturi počevši od mode. Čak i najveće modne kuće iskorištavaju strahovito potplaćene radnike Istoka pri stvaranju svojih kolekcija koje počinju s izborom materijala. McCartney već godinama jasno i glasno traži odgovornost modne industrije po tom pitanju ali i tematici o tome koje bi materijale modni svijet trebao upotrebljavati i što zapravo činimo prirodi. Stella je jedna od prvih svjetski poznatih dizajnerica nove generacije koja je oštro odbacila krzno i kožu.

Danas svjedočimo sve većem broju modnih kuća koje prestaju koristiti krzno u svojim kolekcijama dok ih u stopu prate modni magazini kao što je francuski Vogue. Stella McCartney je, sudeći po situaciji u kojoj moda danas preispituje svoje vrijednosti, postala uspješan pionir. Svi smo bili uvjereni kako će McCartney staviti svoj potpis na toliko očekivanu vjenčanicu. Kada se entuzijazam oko dvojca Markle – McCartney malo ohladio modni insajderi shvatili su kako ta opcije zapravo uopće nije izgledna. McCartney ima vrlo slabašno iskustvo kada je riječ o uspjesima na crvenom tepihu te su njeni pokušaji u osvajanju istog često ostvarivali mlaku reakciju. Da, mnoge su se slavne žene pojavile u njenim kreacijama od Los Angelesa do Cannesa ali nikada se tu nije radilo o “wow” efektu kakav, primjera radi, za Alexander McQueen stvara Sarah Burton. Najvažnije od svega je ipak činjenica da McCartney ne vlada haute couture znanjem niti posjeduje atelje u kojem se odvijaju način i metode visoke mode. U svijetu couturea vladaju marljive ruke starih Parižanki koje u ateljeima kuća kao što su Chanel i Dior rade po trideset ili četrdeset godina bez obzira na promjene dizajnera. Haute couture je svemir za sebe u kojem ne vrijede općenita modna pravila. McCartney ne pripada tom svijetu. Politički Stella odgovara svjetonazorima Markle ali trebalo je kopati dublje po modnom svijetu da bi se dogodilo pravo iznenađenje.

Vratimo se sada na stotine tisuća mladenki i onih koji će to tek postati. Budno su pratile kretanje automobila Meghan Markle i izvijale vratove kako bi otkrile još koju tajnu o vjenčanici koja će se tek ukazati u punom svijetlu. Mnoge su očekivale čipku ali prema onome što su uspjele vidjeti do tada – čipke nije bilo na vidiku. Kada je Markle napokon izašla iz automobila, nad stotinama tisuća glavica stvorio se upitnik. Em nije bilo čipke em se radilo o vjenčanici koja je bila nešto što vjenčanica po mišljenju većine ne smije biti: minimalna. U bilo kojem salonu vjenčanica na bilo kojem meridijanu riječ minimalizam koristi se s oprezom. Žene na svom vjenčanju žele zablistati kao princeze. Ne nužno ove iz stvarnog života koliko one iz svijeta Walta Disneya. Većina ih želi biti Grace Kelly ili Kate Middleton na steroidima. Iako će rijetke to priznati u prvim sekundama vladalo je razočaranje. Veo je, složile su se sve, bio prekrasan i napokon se stvorila toliko željena čipka ali haljina? Haljinu je tek trebalo probaviti. Prijateljica diljem svijeta gledale su se pomalo u čudu. Poruke na mobitelima na trenutak su utihnule. Nitko nije znao što da misli.

Meghan Markle zadala je ultimativni udarac bajkama o princezama i prinčevima i odlučila je ostati vjerna isključivo i samo sebi. Odabrala je francusku kuću visoke mode Givenchy iza koje danas stoji Britanka Clare Waight Keller, žena čije je ime u subotu eksplodiralo na Google pretkazivaču. Waight Keller po modnoj je prirodi minimalist što i ne čudi s obzirom na to da je karijeru počela u kući Calvin Klein da bi se poslije prebacila na mušku liniju Ralpha Laurena. Slavu je stekla na kormilu omiljene francuske kuće svih jetsetterica: Chloé. Tamo je Keller iz sezone u sezonu fenomenalno reinterpretirala ono za što mislim da je francuski chic. Chloe žena nikada nije bila rob glasnih trendova sezone već je uživala u svojim svilenkastim košuljama i hlačama gotovo muškog kroja. U svakoj kolekciji bi se isto tako uvijek našao dodir 70-ih i boho inspiracija koje Keller strastveno voli. Dolaskom u Givenchy Keller se prvi put u punom obujmu susrela s viskom modom i haute couture ateljeom. Naravno da nitko nije niti pomislio da bi haljina buduće supruge buntovno neodoljivog princa Harryja mogla imati etiketu Givenchy na leđima. To je prvenstveno zato što se Keller tek profilira unutar kuće, a Givenchy kao brend svjetskoj javnosti poznat je samo po viziji Riccarda Tiscija. Mnoge Amerikanke Givenchy povezuju s parom West Kardashian inače bliskim Tiscijevim prijateljima. Jedna od najslavnijih vjenčanica na ovom kontinentu nije samo ona koju je nosila Kate Middleton već ona koju je nosila Kim Kardashian u Firenci. Percepcija brenda Givenchy samim time još uvijek je vezana uz američku pop kulturu.

Clare Waight Keller u svojim Givenchy kolekcijama briše tragove svog prethodnika i posvećena je isključivo originalnim kodovima kuće, onima koje je zapisao njen osnivač Hubert de Givenchy. Aristokrat po rođenju, Givenchy je bio kralj sofisticirane verzije modernog haute couturea koji je bio daleko od verzija koje su stvarali Yves Saint Laurent, Pierre Balmain ili pak John Galliano kao pripadnik nove, stare generacije. Njegov couture bio je blizak filozofiji njegovog idola Cristobala Balenciage. Za Givenchyja manje je uvijek bilo više te je tako pristupao i prema svojim klijenticama od kojih je najslavnija dakako Audrey Hepburn. Ne treba zato čuditi što osnovni kroj vjenčanice Meghan Markle podsjeća na vjenčanicu jedne od najslavnijih glumica ikad.


Mnogi misle kako je cijela saga oko vjenčanice završila na već navedenoj povijesti kuće ali Markle nam je svima priredila iznenađenje i zagrebla puno dublje od svijeta haute couturea. Na prvi, drugi i treći pogled nismo shvatili ono što tek sada počinjemo shvaćati. Vjenčanica Meghan Markle bila je svojevrsna politička izjava.

Muze Huberta de Givenchyja bile su ultimativne ikone stila van površnog modnog svijeta kao što su briljantna Mariella Agnelli, Ingrid Bergman i Marlene Dietrich. Siguran sam kako je Markle dovoljno inteligentna žena da prvo prouči s kojom će se modnom kućom vezati i na koji način. Ako je, dakle, studirala povijest kuće onda se bez sumnje susrela s imenima žena koje su rušile stereotipne granice vremena u kojem su živjele. Ne zaboravimo kako se Dietrich 30-ih godina prošlog stoljeća odijevala u muška odijela i time javno izazivala status quo zlatne ere Hollywooda gdje su glumice bile portretirane isključivo kao objekti muške pažnje. Dietrich je modu upotrebila kao oružje za žene desetljećima prije negoli će to Yves Saint Laurent učiniti sa svojim Le Smokingom. Bergman je pak bila slavna po britkom jeziku, borbi za svoje ugovore i intelektu zbog kojeg se većina muškog roda Hollywooda pored njen osjećala inferiorno. U jednom od rijetkih intervjua čelična diva izjavila je: “Ne žalim ni za čim jer ne bih živjela svoj život na način na koji sam ga živjela da sam se ikad brinula o tome što će ljudi reći”. Hubert nije odijevao samo najveće legende stila već je obožavao snažne žene. Kada uz originalno naslijeđe kuće dodate Clare Waight Keller kao prvu Britanku i ženu na čelu Givenchyja onda je sasvim jasno zašto se Markle odlučila za Givenchy. Njena vjenčanica podsjeća na najbolje dane Givenchyja koji je od strogog kroja stvarao senzualni oklop u kojem su njegove muze osvajale ljepotom samo da bi istu koristile za neke nove borbe.

Vjenčanica Meghan Markle nije oduševila tisuće žena koje se ovo ljeto spremaju uploviti u svoju bračnu luku. Isto tako nije oduševila pomodne dizajnere i površne ljubitelje trendova koji obitavaju u modnom svijetu i izvan njega. Nije to haljina za žene koje sanjaju već za žene koje se suptilno žele sukobiti s tradicijom i ukloniti društvena pravila koja im njihova uloga nameće. Upravo je zbog toga vjenčanica Meghan Markle jedna od najvažnijih vjenčanica koje smo ikad vidjeli.

Objavljeno: 21.05.2018. u 09:36

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p