SVJETSKA MODA

Vrtoglavo luksuzni sport

Grgo Zečić o fenomenu neobičnih modnih suradnji

Fila, Diadora, Kappa, Champion i Puma sportski su brendovi koji nas prije svega podsjećaju na djetinjstvo. Pogotovo na našim (ali i istočnijim) prostorima gdje su neka od tih imena u osnovnim školama simbolizirala svojevrsni društveni status. Svatko je htio imati nove “pumice” ili Tommy Hilfiger majicu. Ali s druge strane svi su u jednoj fazi odrastanja imali Diadoru ili Champion, relativno jeftine marke čije smo trenirke svi nosili. Bile su to naše dnevne uniforme.

Danas s kombinacijom smijeha, nostalgije i nevjerice iste te brendove viđamo na pistama Pariza i Milana dok se poneki od njih prodaju po astronomskim cijenama pa ćete za Vetements kapuljaču u suradnji s Championom platiti 1.000 dolara dok ćete za hlače trenirke morati izdvojiti i do 700 dolara. Zvuči nevjerojatno. Istina je da je moda poznata po svojim neočekivanim, iracionalnim potezima koji ponekad graniče s ludilom ali zamislite Champion pamučnu kapuljaču platiti preko 7.000 kuna?

Kako smo uopće došli do situacije gdje su cijene Diora i Championa za Vetements gotovo izjednačene? Dežurni “krivac” nove generacije dizajnera je ruski genijalac Gosha Rubchinskiy koji je već na samom početku svoje karijere krenuo surađivati s Filom, Kappom i Tommy Hilfigerom time što je jednostavno iskoristio njihove logotipove i uklopio ih u svoje. Pa je tako Fila kapuljača ispisana na ćirilici. Gosha je vrlo inteligentno na scenu vratio sve ono sto je bilo tipično za Istočnu Europu 90-ih godina. Zapadu je takav “fenomen” vrlo brzo postao inovacija jer su im naši prostori u bilo kojem smislu odjeće oduvijek bili nepoznanica. Gosha svoje Fila tenisice naplaćuje oko 200 dolara dok ćete isti iznos izdvojiti za njegovu Fila kapuljaču. Čovjek se drži pristojnih cijena i nije čudo što je sva mlađarija, pa tako i ova u Hrvatskoj, poludjela za Goshom. Ne treba sva ta “PR oluja” iznenaditi posto je Rubchinskiy pod protektoratom i mentorstvom velikog COMME des GARçONS svemira.

Gosha Rubchinskiy

Moda na granici s ludilom nastupila je dolaskom već spomenutog kolektiva Vetements koji su preuzeli recept od Goshe ali su ga odlučili masno naplatiti. Njihove prve kolekcije “odlikovale” su Levi’s traperice od preko 1.000 dolara dok sportske vjetrovke iz najnovije kolekcije prelaze tu cifru. Vetements je isto tako iskoristio “naše” slavne ruksake iz osnovnih i srednjih škola, Eastpak, koji se prodaju po cijeni dizajnerske torbice. Vetements je otišao u toliku krajnost da je sportske brendove lansirao direktno u luksuzni pret-a-porter. Kako to obično slijedi u modi: svatko svakog prati pa je Talijan Massimo Giorgetti za svoj MSGM odlučio surađivati s legendarnom Diadorom te je na pisti pred najmoćnijim urednicima pokazao Diadora trenirke iz 90-ih s dodatnim MSGM logom. Cijena obične pamučne majice iznosi oko 200 dolara dok je cijena Diadorine, bez MSGM suradnje, negdje oko 25 dolara. Pret-a-porter je u tom slučaju podignuo cijenu Diadore za četiri puta. Poludjeli Vetements to je učinio za desetak. Da vam je netko prije tri godine ispalio ovakav cjenik za modni meni glasno bi se nasmijali ali više nikomu nije smiješno kada se isti komadi rasprodaju.

Sve je prije više od deset godina pažljivo zakuhao adidas svojom suradnjom s legendom japanske avangarde Yohji Yamamotom za liniju Y-3 koja je držala i do cijene i do kvalitete. Adidas se danas promijenio pa svoje linije više nemaju isključivo modni dizajneri već notorni Kanye West za liniju Yeezy ili Pharrell za Stan Smith. Cijene su urnebesne. Plastične Yeezy čizme, u kojima su cure ispred mojih očiju popadale za vrijeme revije, dosežu cijenu od 1.000 dolara dok pokidani džemperi idu još dalje u duboki svemir cijena. Ne smijemo zaboraviti Rihannu koja je oživjela Pumu sa svojom Fenty kolekcijom i zagrabila toliko medijske pozornosti odnosno PR vrijednosti kakvu Puma nikada ne bi mogla priuštiti.

MSGM x Diadora

Neki će reći kako se svi ti brendovi “prostituiraju” i to pogotovo iritira pripadnike sportskog svijeta koji već desetljećima poznaju kvalitetu i uživaju sponzorstva gotovo svih spomenutih brendova. Drugi će reći kako se radi o “evoluciji” ulične mode i pret-a-portera koja je otišla u opasnu krajnost gdje ne znate da li vas dizajneri kao kupca namjerno ismijavaju ili inspiriraju. Činjenica ostaje kako se komadi i File i Championa danas mogu naći na stranicama Voguea odmah uz Dior ili Chanel koliko god sve to zajedno zvučalo ludo. Treba shvatiti kako baklju nosi nova generacija i cilj im je potpaliti status quo uspavanog pret-a-portera. U tome su više nego uspjeli kada pogledate redove klinaca koji se stvaraju ispred Dover Street Market koncept dućana kada Gosha izbaci novu kolekciju. Ne treba tu nikog kriviti već sa smijehom zaključiti koliko je moda postala “iracionalno relevantna”. Na koncu balade profitiraju svi: Fila zaradi PR koji je gotovo neprocjenjiv, dizajner od File dobije tvorničke resurse kakve sam nikad ne bi mogao platiti, a mladi kupci kupuju jer čak i najpoznatije zvijezde poput Celine Dion nose komade iz, mnogima još uvijek (ne)normalne, situacije.

Vetements

Što nam valja učiniti? Možda kopati po vrećama u ormaru ili ispod stubišta i pronaći kakvu Champion ili Kappa trenirku i biti u trendu za 25 dolara. Jer to je realnost današnje situacije modne scene. Logo Diadore, Kappe i ostale “braće i sestara” danas stoji rame uz rame sa slavnim dvostrukim C ili pak Diorom. Što čekate? Nazovite mame, tete, starije rođake i krenite u potragu za komadima u kojima ste nekad skakali po parku iza svoje zgrade dok ih danas na ulicama Pariza nose najveće street style zvijezde.

Foto: Vetements, Gosha Rubchinskiy, MSGM x Diadora, Instagram
Objavljeno: 30.11.2017. u 15:40

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p