SVJETSKA MODA

Zaljubljenici u modu diljem svijeta poludjeli su za - cirkularnom modom! Znate li što je to?

Jeste li čuli za ovaj pojam?

Živeći u svijetu koji nam svakodnevicu neprestano olakšava razno raznim praktičnim rješenjima, razmaženi smo do krajnjih granica. Tako kao da smo pomalo zaboravili da planet Zemlja ima sustav koji nam ipak niti jedna tehnološka inovacija dugoročno ne može nadomjestiti. Kao društvo volimo i potrebujemo trendove, polazimo za jednostavnim i efektnim rješenjima pritom zanemarujući realnost oko nas, a ona – nije nimalo lijepa.

Prosječni pojedinac nerijetko je mišljenja da individua ne može napraviti puno po pitanju globalnih problema jer je to u rukama 'nekih drugih ljudi' pa potaknut time ne čini ništa, odnosno u većini slučajeva nesvjesno radi lošije. Pojam održivost je nešto o čemu se posljednjih godina itekako raspravlja, i to ne samo na polju modne industrije, već i drugih životnih sfera. Odvajanje otpada, nošenje platnenih vrećica u trgovinu, kupovina domaćih proizvoda samo su neki od malih i toliko jednostavnih 'ustupaka' koje možemo pokloniti našem planetu, a koji nam svejedno predstavljaju takav nesnošljiv teret i razlog za negodovanje. Ipak, jesmo li došli do trenutka u kojem održivost više neće biti pitanje osobnog odabira, već nužno djelovanje kako bismo i dalje udisali kisik?

Iako često marginalizirana, moda je izuzetan pokazatelj društva koje nas okružuje. S modom se identificiramo, šaljemo poruku i komuniciramo te nesvjesno tražimo pripadnost određenoj skupini. U kontekstu modne održivosti, 'sustainable ljudi' nerijetko izazivaju komentare poput onih koji govore da je riječ o poklonicima modnog izričaja Adama i Eve, no ostavimo li simpatične online doskočice po strani, modna održivost je nešto što ćemo svi vrlo brzo jednostavno morati prihvatiti. Problem otpada u modnoj industriji je otprilike veličine Svemira. Podatak da se do 2020. godine recikliralo svega 1% korištenih materijala poprilično je poražavajuć za društvo koje se toliko voli busati naprednošću. Ipak, u svakom zlu neko dobro pa će možda upravo činjenica da brzim korakom dolazimo do zida, tekstilnu proizvodnju, ali i nas potrošače potaknuti na drugačije shvaćanje odjeće koju nosimo.

Pojam modne održivosti označava puno toga, a iako smo skloni misliti da održivost uključuje samo prirodne materijale i kupnju u second hand shopovima, iza ovog fenomena krije se neizmjerno više. Cirkularna moda je sintagma koja se počinje masovno nailaziti u medijskim stupcima. Štoviše, portal poput Vogue Businessa ima cijelu rubriku posvećenu upravo cirkularnoj modi gdje se do najmanjeg detalja opisuje ovaj poticajan način proizvodnje i kupnje. Ukratko, cirkularna moda nastala je na principima cirkularne ekonomije u čijoj ideji nema otpada i sve ima svrhu koja se potom može iskoristiti za nešto drugo. Tako se cirkularna moda može definirati kao odjeća i modni dodatci koji su proizvedeni s ciljem ponovnog korištenja, odnosno cirkulacije koja nikad ne završava već se prenamijenjava. To podrazumijeva da cijeli proces prije svega uključuje etičku proizvodnju koja započinje dizajnom i odabirom adekvatnih materijala koji su održivi, potom obraća pažnju na uvjete rada zaposlenika, isključuje upotrebu životinjske kože te potiče reciklažu, prodaju ili iznajmljivanje određenog modnog objekta.

Što to zapravo znači? Kao primjer istaknut ću nešto s čime se zasigurno svi možemo poistovjetiti. Kupili smo lijepu haljinu u poznatom high street brendu vrlo pristupačne cijene i odjenuli je maksimalno pet puta. Od tada ta haljina stoji u ormaru i tako čekajući bolje dane, najčešće biva bačena u smeće. Nameće se pitanje nije li tu haljinu pametnije i odgovornije pokloniti dragoj prijateljici ili prodati, a u utopijskom svijetu u kojem je ona načinjena od održivog materijala, jednostavno vratiti i reciklirati? Na papiru ovo najčešće 'štima', ali dakako najteže je 'svijest' sprovesti u djelo.



Istraživanja su pokazala kako se svake sekunde jedan kamion tekstila baca na otpad ili spaljuje, a predviđanja kažu da će do 2025. otpad koji proizvodi odjeća težiti približno današnjoj populaciji svijeta. Sve to su brojke i analize koje ne smijemo zanemariti te koje će modnu industriju prisiliti na nove koncepte koji će ovog puta ići ukorak s prirodnim potrebama. Općeniti problem mode i modernih potrošača je neutaživa glad za novim, ali kratkoročnim. U moru izbora jednostavno se ne možemo zadovoljiti samo onime što nam je doista potrebno pa u tom vrtlogu pomodnosti, trendova i društvenih očekivanja, često izgubimo kompas podržavajući kratkoročnu ekonomiju koja osim okolišu, šteti i našem budžetu. Kao jedna od najvećih kritika održive mode upućena je višim cijenama odjevnih predmeta rađenih od održivih materijala i iako je riječ o točnom podatku, zar je ljudski um zaista toliko lako programirati tek naizgled pristupačnim cijenama popularnih brendova? Naravno, za svaku promjenu potrebno je vrijeme i nerealno je očekivati da će društvo sutra promijeniti svijest i razmišljati odgovornije, no ipak se možemo nadati da će brojni svjetski dizajneri i popularni brendovi pripomoći nešto 'žurnijem' afirmiranju održivosti u svakodnevne živote.

Kao pionirku modne održivosti svakako valja istaknuti Stellu McCartney koja zajedno sa svojim timom već dugi niz godina gradi poslovnu strategiju koja u potpunosti odgovora odgovornim konceptima pa u određenim segmentima i cirkularnoj modi. Osim nje i brendovi poput Nike-a, Adidasa, Gannija, Tommy Hilfigera, Reformationa u svojoj proizvodnji prakticiraju elemente modne održivosti i cirkularnosti. Ipak, kao jedan od odličnih primjera ističe se H&M. Zasigurno se sjećate mogućnosti vraćanja odjeće u trgovine, i to ne nužno H&M odjeće, a za što ste zauzvrat dobili popust prilikom kupnje novog. Ovdje je riječ o sjajnom modelu koji je jedino diskutabilan u toj mjeri što nisu bila propisana pravila kakva se odjeća, odnosno materijali mogu donijeti jer važno je znati da nisu svi podložni reciklaži. Ipak, sve to ukazuje da su zasad mikro pomaci vidljivi i da modnoj industriji tek predstoji radikalna promjena koja će donijeti inovaciju, poboljšati navike kupaca te smanjiti negativan utjecaj na okoliš. Također, vrijednost koncepta cirkularne mode procjenjuje se na vrtoglavih 5 bilijuna američkih dolara, a ova analiza proizašla je iz velikog Cirkularnog modnog izvještaja koji je sastavljen od strane akademika PwC-a, održivih savjetnika Anthesis, Rödl & Partner law firm, Startupbootcamp, ESSEC Business School, Wageningen University & Research i Lablaca.

Potaknuta sve većim pritiskom, modna industrija suočava se s izazovima kako zapravo prije svega potrošače polako naviknuti na nešto drugačiji vid kupnje, a zatim naravno usvojiti koncepte maksimalne održivosti i cirkularnosti koji, primjerice, uključuju i upotrebu biosintetske. Činjenica da se o ovim gorućim problemima sada naveliko govori dovoljno je dobar motiv da modu pokušamo shvatiti kroz prizmu onog što ona doista jest – odraz našeg stava i razmišljanja, kulture i komunikacije te na koncu osviještenosti i senzibiliteta naspram svijeta u kojem živimo!

Foto: Instagram
Objavljeno: 07.02.2021. u 00:00

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p