SVJETSKA MODA

Zašto šokantan odlazak Rafa Simonsa s mjesta kreativnog dizajnera Calvina Kleina uopće nije šokantan?

Vijest koja je podigla mnogo prašine proteklog vikenda
U proteklih mjesec dana izašle su prve špekulacije kako u naizgled divnom odnosu između Rafa Simonsa i kuće Calvin Klein, čiji je on kreativni direktor nešto manje od dvije godine, ne cvjetaju ruže, a proteklog vikenda i službeno je potvrđeno kako je Simons više nije na čelu brenda, efektivno odmah. Vijest kako je Raf Simons raskinuo suradnju s Calvin Kleinom po modnim kuloarima proširila se poput vatre. Nakon tek godinu i par mjeseci, Simons je napustio svoju poziciju kreativnog direktora, isto mjesto na kojem je dočekan ovacijama uprave brenda, ali i ostatka modne industrije. Gdje je otišlo u krivo? Odgovor je naizgled jednostavan – u novcu.

Osamdesetih i devedesetih godina Calvin Klein bio je brend koji je uspješno tapkao po tankoj liniji između luksuzne mode i široke mase obožavatelja. Priča o počecima dizajnera čiji brend nosi istoimeno ime jedna je od onih koje s pravom možemo upisati u povijest. Žarka želja, velika strast prema modni i nos za biznis učinili su ovu američku kuću svojevrsnim kultom koji čvrsto stoji na svojim temeljima gotovo 40 godina...sve do sad. Tipična američka priča u kojoj protagonist radnje stvara nešto iz ničega primjenjiva je u i ovom slučaju je jer Klein u svega nekoliko godina uspio učiniti CK prepoznatljivim modnim brendom diljem svijeta čija je opojna privlačnost ležala u naizgled jednostavnom konceptu i promišljenom marketingu. Danas je prva asocijacija na ime brenda donje rublje i mnogobrojne celebrity ličnosti poput klana Kardashian i Justina Biebera koji su glavna lica posljednjih nekoliko kampanja, no u svojim najboljim godinama postojanja, Calvin Klein bio je sinonim za kvalitetu, trendovski dizajn i luksuz.


Traperice i kaputi bili su okosnica kuće sve do 1982. godine kad izlazi prva reklamna kampanja za donje rublje s tad nepoznatom 15-godišnjom Blake Shields te kontroverznim Bruceom Webberom iza kamere. Samo njegov angažman koštao je Kleina nevjerojatnih 500,000 dolara, ali ulog se isplatio jer je CK ubrzo postao komercijalna mašinerija u uzlaznoj putanji. Ubrzo je uslijedio i beauty pothvat s parfemima „Obsession“ i „Eternity“ u čiji su plasman na tržište investirani milijuni i milijuni dolara, no profit je uvijek bio veći. Ipak, začetak samog brenda bio je u modnim komadima poput kaputa koji, čak ni nakon velikog komercijalnog uspjeha, nisu nikada postali prepoznatljivi simbol modne kuće. Kleinov dizajn bio je dostojan cijene i kvalitete, ali dizajn nikada nije bio inovativan. CK bio je prepoznatljiv američki brend koji je utemeljen u luksuznoj leisuru odjeći...sve dok uzde nije preuzeo Raf Simons.


Raf Simons jedan je od rijetkih dizajnera danas koji se istinski može pohvaliti s modnim pedigreom na kojem mu zavidne brojne kolege. Nakon što se upisao u modni kod kuće Jill Sanders s muškim i ženskim kolekcijama kojima je uspješno balansirao minimalistički stil brenda istovremeno gurajući viziju van zadanih okvira, modna industrija nije ga ispuštala iz vida. Zahvaljujući ovom angažmanu i vlastitoj liniji, Raf je zasjeo na tron jedne od najvećih modnih kuća u svijetu, kuće Dior, gdje je proveo nešto manje od tri fantastične godine. Za razliku od svoje nasljednice, Marie Grazie Chiuri, Raf je u Dior unio potreban dašak svježine i inovativnosti bez opterećenosti komercijalnim aspektom što je za tu istu modnu kuću danas nemoguće reći. Nakon genija koji je John Galliano, Simons je uspio nametnuti vlastitu viziju ovoj kultnoj kući te istovremeno održati auru Diora živom i opipljivom. Ipak, iako je svaka kolekcija, uključujući i prvu couture kolekciju, dočekana s ovacijama, Raf je odlučio napustiti svoju poziciju i posvetiti se vlastitoj liniji i, kako je izjavio „nekim novim projektima i izazovima“, a sada se ponavlja isti scenarij s američkom kućom. Naime, iako razlog njegovog preuranjenog prekida suradnje nije službeno poznat, nekoliko tjedana prije izašla je vijest kako Emanuel Chirico, izvršni direktor grupacije PVH, nije zadovoljan s prodajnim i pozicijskim aspektom brenda u posljednjoj godini, a iza tih istih brojki odgovornim se drži Raf koji je, po prvi puta, dobio razriješene ruke kad je u pitanju kreativna vizija brenda.




Prva Rafova kolekcija za Calvin Klein nestrpljivo se iščekivala i svakog je zanimalo što će dizajner koji je nedavno smišljao couture kolekcije za Dior učiniti s američkim brendom poznatim po sportskoj leisure odjeći. Intrigantna te naizgled nespojiva kombinacija oduševila je s prvom kolekcijom jer je Calvin Klein napokon prodisao kreativnim plućima, a Raf mu je povratio status američkog luksuznog brenda. Prva kampanja nadalje je utemeljila Rafovu viziju i CK stavila na modnu mapu kao brend o kojem svi pričaju jer je njegova vizija bila pročišćena i svježa. Donje rublje i traperice bila su glavna inspiracija kampanje, ali smješteni u Andy Warhole muzeju bez ijednog celebrity lica. Za modnu industriju i obožavatelje, ovo je bilo potrebno osvježenje, no hvalospjevi i očaranost novom vizijom nije se pokazala na finalnim brojkama. Rafov zadatak da CK kolekcije učini novim i poželjnijim rezultirao je padom prodaje i očekivanog profita, a s time su se pojavile i prve tenzije između uprave i dizajnera.  Ovakav scenarij nije bio neočekivan, dapače. Calvin Klein jedan je od onih brendova koji je žudio za promjenom i ta ista promjena dočekana je s ovacijama, ali s druge strane Rafova "Americana" vizija postala je previše za istinske mogućnosti i tendencije te kuće. Priča koja je stvorena oko Andy Warhola te Rafovo nastojanje da ujedini umjetnost i modu pokazala se dijametralno suprotnim od onoga što je uprava CK-a zapravo htjela.

Paradoksalno, Calvin Klein nikada nije bio relevantiniji nego u posljednjih godinu i pol dana stoga, vijest kako Raf zaista napušta poziciju kreativnog direktora nije toliko iznenađujuća koliko je činjenica kako on zapravo nije učinio ništa pogrešno, dapače. Calvin Klein u posljednjih godinu dana postao je brendom čije se kolekcije s veseljem iščekivale i pravi su pokazatelj što znači kad dizajner njegovog kapaciteta preuzme svu kontrolu. Problem je ispočetka bio u nesvakidašnjem spoju budući da je Calvin Klein izrastao u modnog giganta upravo zahvaljujući dobroj reklami, a ne dobrom dizajnu. Stoga je ovakav rasplet situacije sasvim očekivan jer brend koji je proslavljen zahvaljujući celebrity ličnostima i provokativnim reklamnim kampanjama nemoguće prodati (i istovremeno na njemu zaraditi) kroz viziju genijalca čiji je rad svjetlosnim godinama daleko od samog koda kuće.
Foto: Getty Images, Wikipedia
Objavljeno: 24.12.2018. u 03:14

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p