SVJETSKA MODA

Znate li tko su ljudi iza vaše odjeće?

Globalni pokret Fashion Revolution Week

Globalni pokret Fashion Revolution Week, čiji modni tjedan traje od 24. do 30. travnja, nastoji osvijestiti probleme u modnoj industriji te potaknuti radikalne promjene. Inicijativa potiče konzumente da upitaju proizvođače odjeće tko su ljudi koji izrađuju ono što nosimo, a akciju na društvenim mrežama prati hashtag #whomademyclothes koji je mnoge radnike u modnoj industriji potaknuo da otkriju svoje lice.

Datum početka Fashion Revolution Weeka nipošto nije slučajan, već se on poklapa s tragedijom u tvornici odjeće Rana Plaza u Bangladešu koja je 24. travnja 2013. godine odnijela 1,138 života. Incident se dogodio nekoliko sati nakon što je vlasnik tvornice Mohammed Sohel Rana ignorirao sigurnosna upozorenja odbivši evakuirati svoje radnike iz derutne zgrade koja se potom urušila odnijevši sa sobom mnoge živote potlačenih radnika. Protiv Rane je, zajedno s još 41 članom tvrtke, podignuta optužnica za nasilje nad radnom snagom svoje tvornice, a proces je i dalje u tijeku, četiri godine nakon tragedije. Rana Plaza je najveći incident s najpogubnijim posljednicama u industriji odjeće, no nipošto nije jedini takvog tipa. Pogađate, upravo su nerazvijeni dijelovi planeta naizloženiji ovakvim tragedijama te se čini kako incidenti prolaze bez ikakvih posljedica, a poginuli se doživljavaju poput ponešto propalog inventara. Zbog tih je razloga, a i brojnih drugih promjena kroz koje industrija mora proći, Fashion Revolution je na godišnjoj razini uveo Fashion Transparency Index koji rangira modne brendove na temelju radničkih prava i utjecaja na okoliš. S namjerom da izbjegne slične tragedije kao što je ona u Rana Plazi, Fashion Revolution rangira 100 velikih svjetskih modnih brendova. Samo 32% brendova osigurava detaljne informacije o svojim dobavljačima.

"Incidenti poput one u Rana Plazi nastavljaju se zbog nedostatka transparentnosti. Kompanija veličine adidasa, koji je na vrhu naše liste s najvećim indeksom transparentnosti, radi u 1,079 tvornica koje se nalaze u 61 državi svijeta. To čini istragu po pitanju transparentnosti i sigurnosti poprilično opsežnim poslom, a ako želimo zaštititi ljude koji rade u takvim tvornicama važno je baratati upravo tim informacijama," obavijestili su modni mediji povodom Fashion Revolution Weeka. Nažalost, čak 44 brenda koja su istraživana ne daju baš nikakve informacije o spomenutim stavkama. Gdje se zbilja proizvodi njihova odjeća? Nitko ne zna.

Fashion Revolution je hvalevrijedan projekt koji želi modi dati lice i osvijestiti kupce da svaki komad koji kupe ima svog tvorca koji je na njemu radio, a što se high street brendova tiče, oni su često negdje daleko u nerazvijenim dijelovima svijeta gdje je potrošnja financijskih sredstava za brend maksimalno umanjena. Masovna produkcija svake godine smanjuje cijenu rada, povećava broj radnih sati i dokida radnička prava u svakom smislu svodeći radnika na bezimenu i nebitnu jedinku za čije zdravlje i život nitko ne mari. A što se pak navika kupovine na Zapadu tiče, ona konstantno raste. Od 2000. godine prosječno smo povećali potrošnju za 60%, a životni vijek kupljenog komada u našem se ormaru prepolovio u usporedbi s onim od prije 15 godina. Oko 40% kupljene odjeće nikada nije niti nošeno! Naravno, sve to ima pogubne posljedice i za okoliš. Kada bismo samo produžili vijek svoje odjeće s jedne na dvije godine, smanjili bismo emisiju štetnih plinova u atmosferu za čak 24%.

Fashion Revolution je globalni pokret koji nas želi osvijestiti i poručiti nam kako imamo pravo znati tko je lice iza naše odjeće, u kakvim uvjetima živi i radi i kamo odlazi naš novac kada kupimo, primjerice, novu majicu. Industrija mode, koja danas više nego li ikad, živi brzo proizvodeći enormne količine odjeće generirajući ogromne količine profita i gurajući preko ruba sve koji u njoj sudjeluju. Osvještavati kapitalne modne igrače o njihovim dužnostima spram potrošača, prvi je korak. Modnoj industriji zbilja treba revolucija.

Foto: Instagram

Objavljeno: 26.04.2017. u 13:42

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p