TINA LONČAR

Groznica ružnih božićnih džempera

Kako je nepoželjni komad postao dio pop kulture i mainstream mode?

ružni božićni džemperi

Uz megalomanske kamene statue lavova i orlova na dvorišnim ulazima, kačkane tabletiće na televizorima i šljašteće "ja-sam-princeza" vjenčanice sa šlepovima koje nose povampirene mladenke amputiranog osjećaja za ukus, ružni božićni džemperi zasigurno "krase" neku imaginarnu listu najkičastijih predmeta koji su zadesili čovječanstvo modernog doba.

I dok su za ostale pobrojane stavke kroničnog neukusa njihovi vlasnici posve nesvjesni kako se radi o teškom estetskom zločinu, oko ružnih božićnih džempera, ispletenih vunenim nitima užasa, postoji jedan generalni konsenzus, u kojem su složni i oni koji ih vole i oni koji ih mrze, a to je da su- jednostavno grozni. Toliko grozni, naime, da je jedan budući mladoženja odlučio u predbračni ugovor unijeti stavku: "Možeš me varati, piti i mrziti moju majku, ali ono što nipošto ne smiješ je nositi božićni džemper".

Krcati tipičnim blagdanskim bojama, snjegovićima, sobovima, pasancima, djedicama i inim simbolima blagdana, ružni božićni džemperi izgledaju kao da su djelo nečije bake koja se uhvatila šivaćih igala nakon što je tablete za spavanje zalila s previše vina. No, unatoč svemu tome svijet za njima potpuno pomahnita čim u izlozima zabljesnu prve lampice. Groznica ružnih božićnih džempera zavlada nakinđurenim domovima šireći se brzinom ospica u dječjem vrtiću. Kao da milijune diljem planeta svakog prosinca doslovno raspameti pomisao kako konačno mogu izgledati poput sredovječnog učitelja zemljopisa. Neobjašnjiv je to poriv nama skepticima. No, dok Grinčevi u tom periodu godine mole za očnu mrenu, zakleti ljubitelji Božića jedva dočekaju to senzacionalno blagdansko vrijeme kad konačno mogu zacrveniti iznos tekućeg računa, leći na kauč raskopčanih hlača nakon sedme porcije francuske salate i izgledati kao kardinalna stilska pogreška. Ali hej, na stranu svo gunđanje, očigledno postoji neka posebna čar u tome da barem jedan period u godini izgledate kao utjelovljenje modnog promašaja jer činjenica jest kako mašinerija ružnih božićnih džempera okreće milijune i milijune dolara svake godine.

Pull&Bear (199.90 kn)

Premda džemperi postoje još od 19. stoljeća, ružne božićne verzije zavladale su blagdanskim outfitima tek prije nekoliko desetljeća da bi se histerija, konačno, razbuktala tek dolaskom novog milenija. Korijene je ružnom božićnom džemperu, naime, teško točno detektirati. Neki praocem ovog modnog užasa smatraju Billa Cosbyja čija je uniforma u popularnom sitcomu, koji je uveseljavao gledatelje osamdesetih godina, bio džemper upitnih kolorističkih kombinacija. Njujorški dizajner Koos Van Der Akker smatra se, također, jednim od pionira ružnog džempera s obzirom na to da je svoju popularnost izgradio tvrdeći da može u jednoj vesti pomiješati što god mu padne na pamet, no niti on niti Bill Cosby ne žele na sebe preuzeti krivicu za "izum" ovog odjevnog predmeta koji je vremenom dobio službeni naziv "ugly Christmas sweater".

H&M (14.99 EUR)

Tijekom devedesetih, ionako modno upitne ere, trend se stišao da bi se zatim vratio na velika vrata početkom milenija kada su ga prigrlili hipsteri i počeli nositi na "oh-tako-sam-ironičan" način. Nahrupili su u vintage shopove i opkolili buvljake kako bi iz naftalina izvadili veste koje niti u ludilu nitko, ako nije morao, nije želio nositi više od desetljeća! Nije mnogo vremena trebalo proći kako bi ružni džemperi postali dijelom pop kulture i mainstream mode koja je odlučila samo-ironično se narugati vremenima kad smo bili klinci i kad su nas odrasli maltretirali nošenjem groznih debelih vesti. Nostalgija, rekli bi šareni i veseli ljubitelji blagdana. Potiskivanje, rekli bi oni koji još vuku traumatski sindrom iz najmlađih dana. I ne pada im na pamet s njime se suočiti putem debele šarene veste.

ASOS (lijevi džemper 250 kn, desni džemper 300 kn)

 Gotovo svaki božićni film, u kojem svaku "foru" već godinama znamo napamet, barem je malo doprinio ovom trendu i on se ubrzo s filmskog platna prelio i izvan američkih granica. Groznica ružnih džempera zahvatila je planet. Poprilično neobičan fenomen, zaključio bi neki zalutali ne-Zemljanin, da nešto što toliko ljudi smatra estetski neprivlačnim i što je nekoć bilo izvorom frustracije, danas može biti tako popularno! Doduše, što god o tom fenomenu mislili, ružan je džemper postao ikoničnim odjevnim predmetom i sveprisutnim simbolom ionako kičastih blagdana. Komičar Jimmy Fallon u svom talk-showu posvećuje 12 dana blagdanskog prosinca nošenju ružnih božićnih džempera, u kanadskom Vancouveru organizira se bal na kojem je dress code ružni božićni džemper, a partyji s istim odjevnim pravilima, kao predmetom sprdnje koji izaziva smijeh posjetitelja, održavaju se gotovo u svakom kutku zapadnog svijeta. Trećeg petka u prosincu slavi se Međunarodni dan ružnog božićnog džempera, a naši prekooceanski začetnici ovog trenda održavaju i prestižno natjecanje za najružniji američki pleteni primjerak. I konkurencija je prilično žestoka. Domaćice se udružuju u obrtničke zadruge, a penzionerke maše svojih igli samo kako bi kreirale pletivo toliko ružno da će komisija za procjenu proplakati od vizualnog užasa. 

H&M (19.99 EUR)

Sveopće su ludilo odlučili iskoristiti brojni fast fashion brendovi poput H&M-a, Targeta i Forever21-a koji svake godine tijekom blagdana nude nove najljepše ružne džempere, a istu priliku nisu propustili ni high end modne kuće kao što su Burberry i Jil Sander. Pod sloganom "što ružnije to skuplje" i "od kiča glava ne boli", na odjevnom komadu koja većina ljudi kupuje s osmijehom na licu smatrajući ga neopisivo ružnim, okreće se bogatstvo. Wall Street Journal objavljuje kako se radi o najprodavanijem artiklu u vrijeme blagdana, a Amazon već 2011. godine govori o porastu prodaje od čak 600%!

Mogli bismo sada grinčevati do besvijesti, bacati mudre teorije ekonomskih sustava o prodoru kapitalizma u svaku srž našeg bitka pa tako i u blagdane, ali nećemo. Sve dok vam činjenica da izgledate kao Bill Cosby mami osmijeh na lice i sve dok imate nekoga svoga da vas unatoč tome zagrli u ponoć, postoji li, zbilja, išta bitnije?

Foto: PR

Objavljeno: 20.12.2016. u 09:30

VIDEO

VEZANE VIJESTI

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p