TRENDOVI

Grunge je ponovno u modi

Od buntovnog glazbenog pokreta do modnoga trenda

Iako je zaboravljen u 90-ima, istoj dekadi kojom je žario i palio i utjecao na mase, grunge se danas ponovno vratio na velika vrata. Ovaj podžanr alternativnog rocka rođen je sredinom 80-ih u Seattleu, a osim po glasnoj glazbi socijalne tematike, mogli ste ga 'prokužiti' i po zapuštenom izgledu njegovih predstavnika, koji je odlikovala ogoljena i sirova estetika, lišena bilo kakvog uljepšavanja.

Komercijalno uspješan, grunge je postao u prvoj polovici 90-ih, kada su na scenu stupili bendovi Nirvana i Pearl Jam. Za Nirvanin hit album 'Nevermind' mnogi danas govore da je pomogao lansirati grupu u zvjezdanu orbitu, a alternativni grunge u prilično kontradiktorni svijet mainstreama.

Svoj nonšalantni stav spram života, zagovornici grungea pokazivali su i kroz svoj imidž. Budući da nisu previše marili oko izgleda, toplu i komfornu odjeću nabavljali su u second hand trgovinama za sitne novce i na prvo mjesto uglavnom stavljali funkcionalnost. Prepoznatljivim modnim simbolima ubrzo su postale čipkaste baby doll haljine, robusne vojničke čizme na vezanje, lepršave cvjetne suknje, kožne jakne, flanelske karirane košulje, predimenzionirani džemperi posuđeni iz muškog ormara, tamni i poderani jeans te majice s printom bendova.

Svi ti komadi tvorili su nenaglašene lookove, u kojima su se miješali ženstveni i muževni utjecaji te se događao sudar grubih i nježnih elemenata. Kose su bile neuredne i gotovo masne, djevojke su svoje pramenove bojale u lude boje, a na usnama se nosio jarko crveni ruž ili su pak crnim tušem dramatično naglašavane oči. Ikona i svojevrsna heroina tog doba bila je Courtney Love, koja u spotu 'Doll Parts' svoje grupe 'Hole' nosi čipkasti kombine, koji se ubrzo našao u kolekcijama mnogih high end dizajnera.

Modni je svijet, naime, u kratkom roku pao pod utjecaj grungea te je s istom tom modom poželio upoznati širi krug ljudi. Obične vunene kape prodavale su se po notornim cijenama, no zapravo su imale vrlo malo veze s izvornim pokretom iz Seattlea. U samoj svojoj srži, grunge baš i nije imao previše veze s trendovima, a kamoli skupom odjećom, što je najbolje dočarala izjava dizajnera Jeana Paula Gaultiera za američki Vogue: „Grunge nije ništa više od načina odijevanja kada nemamo novaca".

Svoju kolekciju za modnu kuću Perry Ellis, Marc Jacobs posvetio je upravo grungeu i birane komade potom poslao Kurtu Cobainu i Courtney Love. U intervjuu nekoliko godina kasnije, Courtney je izjavila: „Znate li što smo učinili s poklonjenom robom? Spalili smo ju. Bili smo punkeri, nismo voljeli takve stvari".

Nitko tko se iskreno mogao poistovjetiti s ovim žanrom nije mislio platiti 1,400 dolara za pulover od kašmira, pogotovo ako su mogli kupiti savršeno udobnu flanelsku košulju za 50 centi u lokalnom second hand shopu. Grunge je odveo modne marke u ekstreme, no na kraju, materijalno gledano, nitko od njih nije baš mnogo zaradio. Štoviše, Jacobsova famozna kolekcija za Perry Ellis, nakon koje je dobio otkaz, nikada nije bila proizvedena.

S obzirom na ovaj novonastali sukob svjetova, većina grunge bendova nije se dobro nosila s time što su postali dio mainstream kulture. Kroz nekoliko godina mnogi su se bendovi raspali ili postali manje vidljivi, a na scenu su isplivali neki novi stilovi i utjecaji.

Ipak, jedna osoba pomogla je ponovno vratiti grunge pod svjetla reflektora. Hedi Slimane, modni dizajner o kojem se početkom ove godine uvjerljivo najviše pričalo, odlučio je kompletnu jesensku kolekciju za konzervativni YSL posvetiti svojim muzama iz 90-ih kojima je toliko sklon. Gotovo svaki komad na reviji vrištao je ime Courtney Love, a pistom su se jedna za drugom nizale baby-doll haljine, vojničke čizme i ofucani kardigani, zbog kojih su se nakostriješile glave većine modnih urednika današnjice.

Bez obzira na dežurne kritičare, nije trebalo dugo čekati da se uvjerimo kako je Slimane pravi trendsetter, jer njegovu šokantnu kolekciju ubrzo su počeli 'skidati' svi važniji high street brandovi. Grunge moda vratila se i na stranice Voguea - slojevi flanelskih košulja i T-shirtova ponovno su tu, no ipak u nešto modernijem i uglađenijem ruhu, kako bi se mogli uvrstiti u ormare princeza s njujorške Park avenije.

Ovaj inspirativni pokret, koji je izazvao seizmičke promjene u popularnoj kulturi te je doveo underground modu 90-ih u svijet mainstreama, danas je ipak tek fragment grungea kojem smo svjedočili krajem prošloga stoljeća. Suvremeni grunge tiče se isključivo lookova koje stvaramo na dnevnoj bazi, a stvarni lifestyle glazbenih zvijezda iz 90-ih i dalje ostaje svojevrsna urbana legenda.

Kako su poznati high street brandovi interpretirali grunge ove sezone, provjerite u našoj galeriji.

 

H.B.

Photo: Asos, H&M, Mango, Pull & Bear, Vogue, Zara

 

Objavljeno: 29.08.2013. u 15:04

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p