TRENDOVI

Modni vremeplov: koliko se je moda promijenila unazad 15 godina?

Koliko i na koji način se je mijenjala modna industrija?

Još svega nekoliko dana dijeli nas od velikog 15. rođendana FASHION.HR portala. Tako prisjećajući se svih lijepih trenutaka, projekata i suradnji, neminovno je zapitati se “A koliko se je toga promijenilo?” Govoreći u kontekstu modne industrije - mnogo!

Moda, tako ciklična, prevrtljiva i pomalo neukrotiva, svakim danom podsjeća nas da je vrijeme relativan pojam, ali i da estetika lijepog doista jest u oku promatrača. Dakako, sve veća ekspanzija tehnologije, društvenih mreža i nekih novih životnih principa kao posljedicu iznjedrila je nove modne generacije, one koje gledaju u budućnost, no pokretačku energiju crpe iz prošlosti. Tako smo iz dana u dan svjedoci velikih modnih inovacija, dobrih i loših, koje bez imalo premca kroje našu svakodnevicu pritom je čineći velikim bijelim ‘papirom’ koji čeka ispisati neke nove modne retke.

Upravo zato, kako bismo dobili nešto bolji uvid u to koliko se je modna industrija promijenila unazad 15 godina, ali i gdje je ona sada, u nastavku smo porazgovarali s nekim od najistaknutijih imena domaće modne scene!

Loredana Bahorić (modna dizajnerica)

“Uniseks ili genderless odjeća, u novije vrijeme jako uvriježen termin (da se razumijemo, i sama sam njen pobornik) samim terminom negira individualnost u najširem smislu riječi, bez ikakve aluzije na spol. Sam termin pojavljuje se u vrijeme kad se jako glorificira personalizirani pristup odijevanju, njegovanju različitosti, važnosti stila, a istovremeno radi se o identičnoj odjeći, što je zanimljiv ne samo modni nego i sociološki fenomen... Zamislite samo tu pojavu recimo u doba Renesanse ili čak novije; na početku 20-og stoljeća; potpuno nezamislivo, barem meni. U tom smislu nameće mi se slika ljudi iz paleozoika u sasvim identičnoj odjeći/pokrivalima. Zanimljivo, zar ne?"

"Umjetni materijali, koje i sama rado koristim u svojim zimskim kolekcijama, skuplji su od prirodnih materijala. Umjetna koža i neopren obrađeni na ovaj ili onaj način, i u konačnici ih zovemo "umjetnim materijalima", a njihova cijena govori upravo suprotno. U vrijeme kad svi govorimo o ekologiji, važnosti korištenja prirodnih materijala, nezagađivanju okoliša i sl. to mi se čini još jednom velikom kontradiktornosti ili možda dvoličnosti same modne industrije. Ali to je već neka druga tema...”

Marija Kulušić (modna dizajnerica)

“Meni svakako nije previše drag, ali je zaista obilježio posljednjih par godina pa i više te se može svrstati pod fenomenom u modnoj industriji, a radi se o trendu ili estetici namjerno ružnog. Znamo da je u tome Miuccia Prada majstorica te njen brend vežemo za po mom mišljenju itekako intelektualno promišljanje ružnog koje je smisleno i kao takvo privlačno, ali poneki su otišli korak dalje kad je u pitanju ovaj trend. Tako smo od Gvasalie i Balenciage vidjeli čitav niz komada koje smo nekoć smatrali izrazito neukusnima, a posljednjih godina su postali trendi komadi. Izgleda kako taj trend nije na zalasku jer smo prije par dana svjedočili upgradeanim Crocsicama s potpeticom koje su do nedavno bile sve samo ne poželjne. Osobno se nadam da su ovo posljednji trzaji tog trenda i priželjkujem modnu renesansu.”

 

Petar Trbović (modni stilist)

“Fenomen koji je u posljednjih 15-ak godina po meni ponajviše promijenio lice mode, između ostalog jer je ponajviše promijenio i lice društva, jest pojava društvenih mreža, naročito Instagrama. Taj je fenomen zauvijek promijenio pravila igre u svakom smislu. Iako dolazim iz modnih i uredničkih krugova, podržavam činjenicu da je moda prestala biti zatvoreni snobovski svijet za šačicu odabranih koji diktiraju modna pravila. Potpuni anonimusi dobili su kanale kojima su se mogli izraziti i svoju kreativnost mogli pokazati svijetu. Jedna potpuno nova perspektiva promišljanja mode iz kuta “običnih ljudi”, zaljubljenika u modu, mladih generacija itd. počela se shvaćati vrlo ozbiljno i dobila na važnosti u tolikoj mjeri da određuje sva nova kretanja i tendencije. Osim toga, mladi dizajneri i drugi kreativci imaju priliku preko noći zabljesnuti kao nove svjetske zvijezde, protok ideja je transparentniji, a novi modni sustav, iako ne uvijek nužno kreativniji, liberalniji je i uzbudljiviji nego ikad.”

 Klisab (modni dizajneri)

“Fenomen razvoja i dinamike društvenih mreža izdvajamo kao najznačajniji za razdoblje posljednjih 15 godina. Način na koji su te platforme oblikovale isprva prezentaciju, a s vremenom i razmišljanje mode uopće ima dalekosežne posljedice na cjelinu industrije, i kod potrošača i kod proizvođača. Kao i svaka druga pojava koja tako duboko penetrira u naše svakodnevne prakse, sama po sebi nije ni isključivo dobra ni loša. S jedne strane lako dostupan pristup masovnom tržištu, s druge imperativ eskalacije noviteta koje takvim tempom nije moguće niti proizvoditi niti konzumirati, samo je jedna od dijalektika koju su socijalne mreže nametnule suvremenoj modi, izazov na koji industrija još uvijek traži adekvatan odgovor.”

 Matković&Vild (fotografi)

Senja: “Čini mi se da je moda začarani krug s mikro promjenama pri svakoj rotaciji. Nekad su one dobre, a nekad... Dijete sam devedesetih, a to znači traperica, kožnih jakni, oversized sakoa, naramenica, odijela za žene. Nisam obožavala šuškave trenirke, da bi mi danas, par desetljeća kasnije, sve to postalo privlačno i nosivo. Bijela košulja, traperice visokog struka i sako s naramenicama postale su mi go-to kombinacija. Ispred i iza objektiva. Look koji uvijek može izvući dobar editorijal, upotpuniti, smiriti ili pojačati modnu priču. Kako se sve može kombinirati, sako s oversized naramenicama ovisi od stilista, a i od nas fotografa i načina na koji doživljavamo modela, priču koju gradimo i prenosimo. Sako je iz poslovnog svijeta prešao u casual varijantu u samo par godina. Vratio se početkom ovog milenija, kada se krug počeo zatvarati, a moda reciklirati. Moderniji touch i nježnije note u kontrastu su s edgy izgledom i kožnim trapericama. Čini mi se da mu još uvijek nema adekvatne zamjene ili zanimljivijeg komada odjeće koji se na toliko različitih načina može kombinirati. Oversized sako s naramenicama. Back to the future.”


Franjo: “Pojavom i popularizacijom društvenih mreža, osobito Instagrama, moda je doživjela puno velikih promjena. Meni kao fotografu najveća i najznačajnija je bila ona u vidu modne fotografije. Modna fotografija je dugi niz godina bila u većini slučajeva visoko stilizirana, magična i pomalo tajnovita, bar je ostavljala takav dojam. U svakom slučaju, daleko od nekakve slike stvarnosti. Editorijali i kampanje su bili vizualno podignuti na jednu vrlo visoku razinu, kako estetski, tako i produkcijski. Pojavom Instagrama brzo je krenuo taj trend sirove neobrađene fotografije, a fotograf je praktički mogao biti bilo tko s fotoaparatom, ili čak mobitelom. Dapače, što je fotografija izgledala manje promišljeno i stilizirano, to je bolje prolazila na društvenim mrežama. Nakon izvjesnog perioda to se počelo osjećati i u samom vrhu produkcije modne fotografije. Vizuali su počeli izgledati sve spontanije, prirodnije i sirovije. Retuš i digitalna obrada drastično su se smanjili. Toliko da danas više nije ni neobično kada se na naslovnici ili kampanji pojavi sirovo lice sa svakom svojom dlačicom, madežom i borom.”

Ivan Alduk (modni dizajner)

“Moda živi zahvaljujući svojoj promijeni i atraktivnosti, mijenja se sezonski, ubrzavano i nepredvidivo, a posljednjih godina čak i previše što je rezultiralo prevelikom produkcijom, svedostupnošću modnih trendova i brendova. U cijeloj toj promjeni, gledano u segmentu desetljeća i pol i Vaše velike obljetnice na kojoj vam od srca čestitam, treba izdvojiti strjeloviti rast društvenih mreža, a pogotovo Instagrama koji je modu približio širokim masama, učinio ju demokratičnom i dostupnom. Mladim brendovima stvorio mogućnost promocije, rasta i direktne komunikacije s javnošću, a velikim jedan novi impuls svježine. Stvorio je čak i neka nova zanimanja, promijenio način predstavljanja kolekcija i projekata te same kupnje. Kako svaka promjena, pa i ova s nadasve pozitivnim učinkom, ima svoje lice i naličje koje nam se pokaže tek nešto kasnije, valja napomenuti da je ekstremna dostupnost svega na dva klika i činjenica što u realnom vremenu možemo uživati u reviji "bok uz bok" s recimo Annom Wintour i ekipom ipak modi oduzela dio tajanstvenosti i osjećaja nedostupnosti koja ju je prije činila toliko atraktivnom. Svi želimo ono što ne možemo imati ili biti, to je u ljudskoj srži! Društvene mreže su svakako izuzetno veliki "događaj" koji je modu izmijenio zauvijek!”

Ivana Pavić ( modna stilistica)

“15 godina je ujedno i dug i kratak put. Čini se kao da je jučer bila 2006., a opet kada pogledam tada sam postala punoljetna i od tog perioda kao da se promijenilo nekoliko različitih života. U modnom smislu zadnjih 15 godina ponudile su reciklažu trendova iz prošlih modnih dekada s naglaskom na 90-te, 80-te i 70-te. No ako bih morala izdvojiti jedan fenomen - to bi bio crop top. 2014. godine na Met Gali Rihanna je bila jedna od otprilike pet celebova koji su na crveni tepih nosili inačicu ovoga komada te dokazali da ovaj komad dobro funkcionira u formalnim i casual prigodama. Rihanna je tada nosila bijeli crop top otvorenih leđa i dugačku svilenu suknju s potpisom Stelle McCartney."

  "Vladavina crop topa traje i danas te u casual kombinacijama evociramo uspomenu na 90-te noseći ga uz jeans, ali iznimka nisu ni elegantnije kombinacije kombinirajući ga ispod sakoa odijela. Ovaj komad tijekom godina doživio je brojne stilske promjene, prilagođavajući se trendovima i modnoj klimi. Od uskih pripijenih modela, preko onih s naglašenim rukavima i volanima do minimalističkih modela s prorezima i modelima nalik na grudnjake. Komad je to koji je jednako popularan u high street i dizajnerskim varijantama, a svi imamo makar jedan u svom ormaru. No, kada gledamo dalje kroz povijest popularnost ovoga komada kreće sa seksualnom revolucijom od kasnih 60-tih i 70-tih, doživljava vrhunac u 80-tim kroz film Flashdance, a svi koji vole Madonnu se sjećaju njenog spota za stvar Lucky Star gdje nosi crni mrežastu inačicu ovog komada. Dominacija se nastavlja u devedesetima pa sve do dana današnjeg.”

Elfs (modni dizajneri)

"Ključan fenomen u modi unatrag 15 godina definitivno bi bio porast utjecaja (i pojava novih) društvenih mreža te promjena u navikama kupaca koji su razvili običaj online shoppinga. Brze izmjene modnih trendova postale su još brže, još se više smanjio period od lansiranja trenda do njegova zaživljavanja na ulicama. Isto tako nam se povećala dostupnost mode putem porasta online shoppinga koji danas možemo obaviti bilo kada i bilo gdje. Pa i iz vlastitog doma ili s plaže; u ponoć ili 5 ujutro. Danas ili za tri dana. Granica nema. Uz brzu izmjenu informacija, stalno smo u korak sa novostima. Kroz društvene mreže i pojavu blogera te kasnije influencera, pojam modnih ikona se proširio sa celebritija na obične ljude koji su svojim osobnim stilovima dali vlastiti pečat modnim trendovima pokazujući nam da svatko od nas može biti trendsetter/influencer unutar vlastite mikro zajednice društvenih mreža, a nerijetko oni najutjecajniji postaju i pravi celebovi i modne ikone novog odnosno današnjeg doba."


Foto: Getty Images, Elfs, Instagram
Objavljeno: 26.06.2021. u 00:00

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p