SELF

Biste li ikada 'uronili' u kadu punu leda? Otkrili smo sve o metodi koja ima brojne benefite za zdravlje!

Intervju: Daniel Skoblar

Užurbani životni tempo, pregršt obaveza te trčanje s mjesta na mjesto, ostavljaju (zasad) nevidljive posljedice koje naše tijelo i organizam itekako osjete. Nažalost, moderni svijet nerijetko nam ne pruža dovoljno prostora kako bismo se posvetili sebi, no ipak, sve je stvar dobrog planiranja i odluke jer zapravo, potrebno je tako malo kako bismo vodili izbalansiran život te ostavili mjesta brizi za svoje dobro.

Potaknuti takvim razmišljanjem i skrolanjem u potrazi za interesantnim metodama brige o zdravlju, naišli smo na Daniela Skoblara, jedinog certificiranog trenera Wim Hof metode u Hrvatskoj. Riječ je o tehnici, odnosno jedinstvenoj metodi kontrole disanja uz pomoću čega se pomiču granice vlastitog tijela, ali i uma. Danielova životna priča također je vrlo zanimljiva, riječ je o čovjeku koji je napustio siguran i prestižan posao na Wall Streetu, preselio se u rodnu Hrvatsku i započeo s učenjem spomenute metode koju sada uspješno prakticira sa svima onima koji žele osnažiti imunitet i zdravlje te ono najvažnije - promijeniti perspektivu gledanja na svakodnevnu užurbanost i poraditi na sinergiji sa samim sobom. Stoga, kako bismo saznali više svemu, u nastavku smo porazgovarali s Danielom koji nam je otkrio sve detalje! 

Jedini si licencirani trener Wim Hof metode u Hrvatskoj. Ispričaj nam o čemu je točno riječ?

Wim Hof metoda je vrhunska praksa fizičkog i mentalnog treninga poznata po svojim snažnim znanstvenim temeljima i učinkovitim rezultatima. Bazira se 3 temeljna principa: disanju, izlaganju hladnoći i mindsetu-u. Wim Hof metoda je jednostavan i lako primjenjiv način da postanete sretniji, zdraviji i jači; da se povežete sa sobom, drugima i prirodom.

Foto: Luka Križanac

Foto: Marijan Lilić

Iako kada se govori o ovoj metodi, uglavnom se govori o uranjanju u led, posebne metode disanja zapravo su najbitniji faktor. Kako to praktično izgleda i koji su benefiti prakticiranja takvih metoda disanja?

Većina ljudi je fiksirana samo na princip izlaganja hladnoći, ali svaki je princip metode jednako važan jer zajedno stvaraju sinergiju. Uzmimo za primjer princip mindset-a - ako vaš mindset nije na pravom mjestu, ne biste ni razmišljali o radu na svom disanju, niti o ulasku u ledenu kupku. Konkretno tehnika disanja uključuje period kontroliranje hiperventilacije, nakon čega slijedi zadržavanje daha, uz nekoliko ponavljanja. Na netu možete pronaći hrpu videa na kojima Wim Hof vodi gledatelja kroz svoju tehniku.

Neke od prednosti prakticiranja Wim Hof metode su:

· Bolji san i duševni mir
· Bolja izdržljivost, ustrajnost i oporavak
· Jači imunološki sustav
· Olakšavanje simptoma autoimunih bolesti
· Nošenje s tjeskobom i stresom
· Više samopouzdanja, samopoštovanja i vjere u sebe
· Povećana kreativnost i vitalnost
· Bolja koncentracija i fokus
· Veća emocionalna i mentalna otpornost
· Bolje podnošenje prehlade jeseni i zimi
· Veća volja i odlučnost
· Više energije

Foto: Luka Križanac

Foto: Luka Križanac

Što te je potaknulo da počneš nešto više istraživati o Wim Hof metodi te u konačnici postaneš licencirani trener?

Za Wim Hofa sam čuo prije desetak godina dok sam živio u Americi. Tada sam radio u financijama u NY-u, i ujedno patio od anksioznosti, burnout-a i stresa ubrzanog života u metropoli. Uz sve to, nikad 'nisam imao vremena' raditi na svom mentalnom zdravlju. 2016. sam se doselio u Hrvatsku i napokon odlučio pomoći sam sebi, te sam 'probio led' (he he) s Wim Hof metodom. Otputovao sam u Nizozemsku i sudjelovao na radionici vođenoj od strane Wim Hof-a te sam tamo pronašao svoju strast i svrhu.

Koliko i na koji način je ovo iskustvo te sada tvoj posao, utjecalo na tvoj život i svakodnevicu?

Preokrenulo mi je život za 180 stupnjeva, naglavačke, doslovno. Bio sam tjeskoban, pod kroničnim stresom, 'izgoren' od rada, depresivan i izgubljen. Ova metoda mi dala svrhu, vitalnost, jasnoću i pokazala pravi smisao života. Nakon implementacije Wim Hof metode mogu reći da imam više koncentracije, jaču snage volje, snažniji imunološki sustav, poboljšanu sportsku izvedbu, jači osjećaj povezanosti uma i tijela, i, što je najvažnije, zdraviji sam i sretniji. Zdrav čovjek ima mnogo želja, novi auto, kuću, posao - bolestan ima samo jednu.

Foto: Izabella Skoblar

Foto: Luka Križanac

Što si morao proći kako bi i službeno dobio licencu?

Prvo sam pohađao 10-tjedni online tečaj (Modul I) na kojem smo naučili osnove Wim Hof metode. Nakon toga, sljedeći online tečaj (Modul II) je bio orijentiran na stjecanje vještina i znanja instruktora. Nakon završetka oba online tečaja sam bio pozvan na 5-dnevni fizički trening u Pirinejima u Španjolskoj (Modul III). U ovim kontakt satima dobio sam stručne upute o svim dijelovima metode, i kako ih podučavati na siguran i profesionalan način. Nakon što sam položio sve module i prošao evaluaciju, postao sam certificirani WHM instruktor razine 1.

Sličan je proces bio i za instruktora razine 2, s kojom sam postao licenciran za treniranje velikih grupa ljudi i vođenje ekspedicija. I velika mi je čast reći da sam baš unazad koji tjedan dobio poziv za polaganje za instruktora 3. razine, ujedno i najviše i najprestižnije razine, čiju titulu globalno drži samo dvadesetak pomno odabranih instruktora.

Fokusiramo li se ledenu kupku, je li taj korak obavezan?

Ništa vezano uz ovu metodu nije 'obavezno'. Dio s ledenom kupkom je vrlo moćan i učinkovit, no svatko se kreće svojim tempom. Nema prisiljavanja. Osjećati znači razumijevati. Sigurnost mi je na prvom mjestu. Ako oklijevate, preporučio bih da prvo počnete s hladnim tuširanjem. Ako i dalje niste sigurni, počnite s toplom vodom i završite s hladnom, ali probajte ustrajati barem 30ak sekundi.

Foto: Luka Križanac


Foto: Luka Križanac

Pročitala sam da s posebnim tehnikama disanja tijelo prirodno počne proizvoditi toplinu i hiperventilira. Kako se to u praksi manifestira i možeš li pokušati opisati osjećaj uranjanja u ledenu kupku?

Preporučuje se raditi WHM disanje prije ulaska u ledenu kupku kako bi proces bio lakši i ugodniji. Kad uđem u ledenu kupku osjećam stres od hladnoće koji utječe na moje tijelo i um, ali zbog pripreme koju sam obavio netom prije, to iskustvo čini lakšim. Kapilari se počnu sužavati, a mišići opuštati, otkucaji srca usporavaju, krvni tlak pada... ništa nije važno dok sjedite u toj kupki, osim vas i vašeg daha. Nakon 30ak sekundi do minute pronađem svoj mir, i sve brige svijeta se tope zajedno s ledom u kadi.

Koliko dugo se osoba zadržava u kupki i postoje li potencijalne opasnosti, odnosno osobe koje to ne bi smjele činiti?

Citirao bih Wim Hof-a ovdje: 'Hladnoća je pravedna, ali nemilosrdna'. Za početnike na osnovnim radionicama protokol je 2-3 minute uranjanja. Svaka 'stresna' aktivnost nosi rizik od opasnosti. Ali isto tako bitno je zapamtiti da je kratkotrajni stres dobar za naše tijelo (disanje, ledena kupka, saune, trčanje, plivanje...). Kronički je onaj kojeg trebamo izbjegavati.

U teoriji, Wim Hof metodu može prakticirati svaka zdrava osoba. Kada se WHM prakticira na ispravan način, može doprinijeti zdravom, snažnom i sretnom životu. Kako tehnike disanja i izlaganje hladnoći mogu utjecati na fiziologiju tijela, to može imati upitan učinak na ljude lošeg zdravlja ili s određenim bolestima. Ako se suočavate s ozbiljnim medicinskim ili psihološkim stanjem, ili sumnjate u svoje zdravlje, savjetujte se sa zdravstvenim djelatnikom prije nego što pokušate s bilo kojom WHM tehnikom.

Ne savjetujem prakticiranje WHM-a ako ste trudni, u oporavku od operacije ili ako bolujete od navedenog:

• Koronarne bolesti srca
• Epilepsija
• Zatajenja bubrega
• Raynaudov sindrom (tip II)
• Povijest ozbiljnih zdravstvenih problema poput zatajenja srca ili moždanog udara


Foto: Julio Juraga

Koji su benefiti ledene kupke, tjelesni, ali i mentalni?

Izlaganje hladnoći, uz pravo vodstvo i pod pravim uvjetima, ima potencijal pozitivno utjecati na sva područja vašeg života. Hladnoća je nešto što treba poštovati i može biti zaista neugodna. Međutim, uz pravilnu obuku, izlaganje hladnoći postaje puno manje neugodno i otključava dublju povezanost sa samim sobom, a rezultira trenutnim zdravstvenim prednostima. Neke od mnogih su gubitak masnoće, smanjenje upala, jačanje imuniteta, uravnoteživanje razine hormona, poboljšanje kvalitete sna, zatezanje kože, poboljšano raspoloženje, nošenje sa stresom...Lista ide dalje.

Mnogi profesionalni sportaši s kojima osobno radim, ali i sportaši diljem svijeta, poput Novaka Đokovića, Allistera Overeema i Lairda Hamiltona, već niz godina uključuju WHM u svoje sportske treninge. Pomaže im da treniraju jače i dulje, da se brže oporave te da stvore mindset pomicanja granica.

Što bi istaknuo kao cilj Wim Hof metode?

Sreća, snaga i zdravlje. Što nam više treba u životu?

Suvremeni svijet u kojem živimo neizmjerno je kaotičan i ubrzan, pa kao netko tko je u potpunosti promijenio svoj fokus i način pristupa svakodnevici, što bi rekao nekome tko želi krenuti tvojim putem? Na koji način doskočiti društvenim strujama i nametnutim standardima?

Danas je društvo sastavljeno na način da nam je komfor doslovce nametnut – Ne šeta nam se? Zovemo Uber. Gladni smo? Pritisnemo gumb na mobitelu i hrana nam je na pragu. Vruće nam je? Palimo klimu. Hladno nam je? Palimo grijanje. Partner nas je ostavio? Swipe-amo desno i ne moramo prolaziti one prve 'nelagodne' korake upoznavanja.

Ali bitno je shvatiti da život počinje na rubu vaše zone komfora. Kada napustite ovu zonu udobnosti o kojoj govorimo, znajte, uvijek imate svoj dah sa sobom; vodič, učitelj, prijatelj. Zaista nikada niste sami. Tek kada sam to shvatio sam zaista počeo živjeti, kada sam zakoračio u nepoznato, a samim tim i u nelagodu, i koristio svoj dah kao alat. Život je uistinu jedna velika metaforička ledena kupka. Ponekad morate raditi stvari koje su neugodne, kako biste rasli, ostali u ravnoteži, živjeli ispunjenim životom i bili primjerom budućim generacijama. Najuzbudljivija i najizazovnija iskustva su ona iz kojih uistinu učite i rastete. I onda shvatite da zapravo i nisu tako strašna.


Foto: Luka Križanac

Kako se prijaviti na ovu metodu i gdje održavaš radionice, radi li se o grupnom ili individualnom pristupu?

Možete se prijaviti putem službene web stranice na radionicu u svojoj blizini. Uz osnovne grupne radionice, nudim i napredne, višednevne vikend radionice te ekspedicije u prirodi. Radionice su obično u manjim grupama kako bi sudionici imali što bolje iskustvo. Kvaliteta je uvijek ispred kvantitete. Postoji mogućnost i 1-1, u slučaju profesionalnih sportaša, korporativnih menadžera ili osoba željnih potpuno individualnog pristupa. Oslobodite se svojih samo-ograničavajućih uvjerenja i aktivirajte svoj puni potencijal! Zaslužili smo biti sretni, zdravi i snažni!

Foto: Foto: Luka Križanac, Marijan Lilić, Izabella Skoblar, Julio Juraga
Objavljeno: 04.11.2022. u 14:52

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p