By Mirna Dizdarević Rogić, 22.2.2022.
U starom Rimu žene nisu imale previše autoriteta nad sobom i svojim životima. Kako piše Psychology today, “žene nisu mogle glasati, i žene iz visokog društva su uglavnom bile ograničene na vođenje kuće. Žene bi se udavale brzo nakon puberteta, a njezina najveća dužnost prema mužu, i Rimu, je bila roditi snažnog sina koji bi jednog dana mogao zamijeniti oca.“
U srednjem vijeku žene su dobile malo više “respekta“, pa su se tako muškarci nadmetali za njihovo srce. Svojim viteškim sposobnostima bi pokušavali impresionirati aristokratske dame kako bi im dale barem malo pažnje. Naravno, ovo ništa ne zvuči kao dejtanje i pogotovo dejtanje danas, ali iskrice su počele frcati i progresija se nazirala na horizontu. Nakon srednjeg vijeka iskrice su ponovo splasnule s obzirom na to da je novac igrao veliku ulogu u biranju partnera u 1600.-1700. godinama. Žene su dobile instrukcije da biraju svoje partnere po tome koliko novca imaju, te da ne umanjuju autoritet muškarca sa slatkim nadimcima, i prevelikim izljevima ljubavi.
Onda su došle 1800-te, vrijeme Jane Austin, i njenih maestralnih opisa ljubavi. Ako ste pročitali bilo koju knjigu od Austen, vrlo je jasno da autorica pridaje najviše pozornosti udvaranju i ljubavi, ali i nedaćama društvenog statusa i podjela među klasama. Dakle, ovdje već naziremo neku vrstu dejtanja, i žene ipak imaju pravo na odabir partnera. 1960. godina je bitna godina za žene i dejtanje kakvo znamo danas. Drastičan preokret u pravima žena. History.com podcrtava da su 1960-te ključne godine jer su žene uzele stvar u svoje ruke što se tiče svojih tijela i svojih odluka. Godine su ključne jer je kontracepcijska pilula postala dostupna i oko 1.2 milijuna Amerikanki su je uzimale. Ova informacije je probudila seksualnu revoluciju i zauvijek promijenila mišljenja o predbračnom sexu i nama najvažnije, dejtanju!
Mislim da ste do sada skužili gdje idem s ovim godinama, jer od sada pa na dalje dejtanje postaje sve opuštenije. Čekanje zvuka SMS poruke, a onda kada dođe višeminutno razmišljanje što odgovoriti, što napisati da bude super cool. Kada se dogovori dejt, što obući, konzilij prijateljica preko telefona daje savjete, depiliranje od glave do pete, parfem od glave do pete, adrenalin u trbuhu, toliko pogleda usmjerenih ka ogledalu da samo što ne pukne, i još jednom parfem od glave do pete!
Sve je to za mene bilo najuzbudljivije vrijeme u tinejdžerskim danima - spremanje za prvi dejt. Nije još uvijek bilo Instagrama da bi mogla obraditi punu kriminalističku istragu gdje pronađem čitavo obiteljsko stablo osobe s kojom trebam izaći za par sati. Imala sam mali Siemens na kojem nisam znala pritisnuti space pa su mi sve poruke bile sastavljene (true story). Najbliže detektivskom poslu je bila igra gluhih telefona i tračeva i iskreno, bilo je sasvim dovoljno uzbudljivo. To uzbuđenje pred prvi dejt, nešto nepoznato, nešto novo je meni bilo draže od samoga dejta, bar od većine njih. Lijepe 2000-te!
Nakon bezbroj SMS poruka i dugih poziva s fiksnih telefona, dolazimo u današnji svijet. Brzi svijet u kojem su nam svi dostupni jednim klikom. Svijet u kojem sve manje čekamo da nam neko priđe u baru, a sve više jedva čekamo neki suhoparni like na društvenim mrežama. Checkiramo DM na Instagramu nadajući se da će nam se javiti neki lik kojeg smo vidjeli krajičkom oka u nekom zadimljenom baru. Došli smo u vrijeme u kojem je sve više dating reality showova, a sve manje stvarnih izlazaka i upoznavanja.
Što je to kod dating realityja što nas privlači, i kakva nam očekivanja postavljaju u stvarnom svijetu? Kao za bilo koji film ili TV seriju, reality showovi iziskuju dobar narativ. Iako gledamo stvarne ljude, u navodno stvarnom svijetu, kreatori dating showova su svjesni što je ono što publika traži - dobre likove. Dio nas traži savršenu ljubav, romantiku na stotu, onu pravu filmsku ljubav. Drugi dio nas traži zlikovce. Žene ili muškarce koji vole dramu, koji jedva čekaju da pričaju nekome iza leđa i koji su tu jednostavno da bi dobili svojih 5 minuta slave. Tražimo prinčeve na bijelom konju, i princeze bez mana. Svaki pravi dating show ima baš sve to!
Kralj svih dating reality showova, koji je imao svoju premijeru prije 15 godina, je The Bachelor. Prvi dating show koji prikazuje muškarca koji traži upravo ono što svaka žena, bar tada, želi čuti. Da je voli neizmjerno, da joj šapuće na uho, briše suze, nasmijava, brak, djeca, kuću s bijelim trijemom, i da dubi na glavi ako treba. Do sada, 99% posto natjecatelja su hetero muškarci, i svaki je tu s ovom istom spikom. Twist showa je taj da on dejta ne jednu, ne dvije, nego 34 žene. 34 žene u isto vrijeme! Žene naravno isto žele što i on i sve do jedne su savršene. Kao što sam navela na početku, iako se to čini kao da je stvarni svijet, producenti vrlo jasno biraju ultra zgodne muškarce i žene, sa savršenom kosom, zubima, tijelima, ljudima kojima sve cvjeta na poslovnom planu, i samo eto fali taj jedan princ.
Negdje otprilike treća ili četvrta epizoda pokaže pravo lice svih natjecateljica gdje vidimo da su i one samo obične žene. Većina ih je tu zaista jer traži ljubav, ali ove koje nisu su vjerojatno i veliki razlog zbog čega je The Bachelor najgledaniji dating show u povijesti. Nakon njega, NBC je napravio i The Bachelorette gdje žena vodi glavnu priču, i ima priliku izabrati svog idealnog partnera među 34 muškarca. Dok ovo pišem smijem se jer je koncept toliko sulud, ali toliko zabavan za gledati. Suludo je zato što od prve epizode do posljednje, što je vremenski nekih 3 do 4 mjeseca, trebalo bi doći do zaruka. Suludo jer neke cure vide samo jednom glavnog aktera, the princa. Ove koje su sretne koje dođu do finala vide ga čak četiri do pet puta, i nevjerojatno je kako nakon 5 minuta priče sa njim/njom, svi pričaju u superlativima i to je to, on je taj. Zbog čega onda volimo gledati to? Mišljenja sam da gledamo jer volimo promatrati ljude, a kada ih je toliko na jednome mjestu nešto se mora dogoditi, dakle čekamo upravo 'to' nešto. Gledamo jer koliko god da je nerealno, pomalo želimo tu 'savršenu', filmsku ljubav. Želimo da nas partner helikopterom nekada odvede na kavu, i da nekada imamo savršeno ispeglanu kosu i profesionalce koji nas svakodnevno šminkaju. Znamo da to nije stvarni život, ali to je televizija, i želimo i mi mali komadić za sebe.
The Bachelor i The Bachelorette daleko su od jedinih. Prije dvije godine Netflix je izašao sa showom Too Hot To Handle, i zaista je previše za hendlati. Show se bazira isključivo na fizičkom izgledu i animalnim porivima. Desetak ultra zgodnih, i većinom hetero, muškaraca i žena dovedeno je na rajski otok i ogromnu vilu. Na početku oni misle da su došli tu da se međusobno sexaju i zabavljaju, ali twist ovoga puta je taj da za svaki poljubac, ili bilo što više, novčani nagradni fond se umanjuje. Ovo su nazvali eksperimentom koji bi takve razuzdane, mlade samce naučio da je moguće ostvariti pravi odnos bez sexa. Da, da, show u 2022. godini treba da nauči ljude da je povezivanje više od samoga sexa. Taj show nisam sigurna zašto sam gledala, osim što sam ljubomorna kako većina cura nosi bikinije koji su pet brojeva manji nego bi trebali biti, a ja ne izgledam dobro ni u svom broju.
Još jedan show koji će mi opet izmamiti blagi osmijeh na licu dok ga ispisujem, je Love is Blind. Show u kojem 30-ak mladih, apsolutno hetero, muškaraca i žena traži bračnog partnera. Nisu uspjeli u stvarnom svijetu bez kamera, pa misle da će im ovaj show donijeti veće šanse. Kandidati idu na dejtanje svi sa svima, ali nitko nikoga ne vidi jer su u odvojenim sobama u kojim samo čuju glas kandidata. To nije ono najbizarnije. Najbizarniji trenutak je da jedino ako muškarac zaprosi jednu od sugovornica, tada se mogu vidjeti lice u lice. Ovaj show je isto nazvan eksperimentom, i opravdava se tako što eliminiraju površnost fizičkog izgleda, i daje kandidatima šansu da se zaljube u osobu kakva je ona iznutra. Show također ima samo dvije sezone, ali ono gdje apsolutno pada u svom konceptu je to da kandidati pitaju najpovršnija pitanja ikada. Kao naprimjer, da smo mi sada na muzičkom festivalu da li bi me mogao podići na svoja ramena? Što nosiš na sebi? Gdje si se sexala, i da li si se sexala u javnosti? Bilo je tu mnogo ovakvih pitanje koja insinuiraju na težinu, sex, godine, itd.
Nakon samo ova tri dating reality showa, nemoguće je ne promijeniti dejtanje u stvarnome svijetu. Ovakve emisije su odraz našeg društva i naših potreba. Potreba da prije nego i izađemo s nekim saznamo sve o njemu ili njoj. Možemo dobiti uvid u to gdje nam dejt radi, koliko je imao partnera prije nas, koje mu je najdraže jelo, gdje voli jesti, što voli raditi. Sve to možemo saznati za 5 do 10 minuta u ovom online svijetu. Kada dođemo na dejt zapravo znamo sve o toj osobi, i dejtanje kao takvo apsolutno ne predstavlja nikakvo zadovoljstvo. Nema nepoznatog, nema uzbuđenja, i postepeno opada broj leptirića u trbuhu.
Ovakvi realityi nam usade prevelika očekivanja, postanemo još izbirljiviji nego smo bili, i stavlja nam pritisak da mi nikada nećemo naći takvu ljubav. Ljubav koja se mjeri statistikama na društvenim mrežama, ljubav u kojoj moramo 24/7 izgledati besprijekorno, u kojoj ne smijemo reći niti jednu pogrešnu riječ da nas ne bi shvatili pogrešno, i ljubav u kojoj nema greški. To nije ljudski, nikako.
Prikaz su vremena gdje usamljeni samo postaju usamljeniji, a oni koji već imaju partnera gledaju samo iz razonode i zahvaljuju nekoj većoj sili što imaju “normalan“ odnos, i partnera. Prikaz su netolerantnog društva koje živi pod motom “the grass is always greener on the other side“, a onda kada idu od dvorišta do dvorišta, nikada zapravo ne nađu ono što misle da su tražili.
Naučili su društvo da je ghostanje ok, jer zašto se pozabaviti s jednom osobom, kada nam je na Instagramu iskočila neka prividno bolja, ljepša, zanimljivija, ili pametnija. Uče i muškarce i žene da nema potrebe da prilaze jednim drugima i upoznavaju se na prirodan način, kada je mnogo lakše sjedeći na sofi kliknuti lajk. Imam osjećaj da je dejting za vrijeme srednjeg vijeka bio dosta iskreniji nego danas.
U potrazi smo za nečim što ne postoji, i usamljeniji smo nego ikada jer ono što tražimo živi samo na televiziji!
Objavljeno: 22.02.2022. u 00:00